Gå til innhold

Super Mario Odyssey - Inntrykk og diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper spill fysisk så lenge det lar seg gjøre, ihvertfall store lanseringer som Zelda og Mario. Samme med Uncharted, Witcher 3 osv på PS4. Er noe med å ha spillene stående i hyllen, og selv om det ikke følger med manualer lenger (Witcher 3 er et deilig unntak), så er det stas med covrene syns jeg.

 

Dessuten er vel Switch litt utsatt hvis konsollen blir ødelagt og man har spill digitalt? Har ikke satt meg ordentlig inn i det.

 

 

 

 

For min del kjøpte jeg BotW og Mario Kart billig fysisk, 350,- og 300 ,- var det vel. Så tenker jeg fortsetter å handle "storspillene" fysisk ja.

Hvor fikk du tak i de så billig?!

Lenke til kommentar

Jeg kjøper spill fysisk så lenge det lar seg gjøre, ihvertfall store lanseringer som Zelda og Mario. Samme med Uncharted, Witcher 3 osv på PS4. Er noe med å ha spillene stående i hyllen, og selv om det ikke følger med manualer lenger (Witcher 3 er et deilig unntak), så er det stas med covrene syns jeg.

 

Dessuten er vel Switch litt utsatt hvis konsollen blir ødelagt og man har spill digitalt? Har ikke satt meg ordentlig inn i det.

 

 

 

 

For min del kjøpte jeg BotW og Mario Kart billig fysisk, 350,- og 300 ,- var det vel. Så tenker jeg fortsetter å handle "storspillene" fysisk ja.

Hvor fikk du tak i de så billig?!

 

Han har sikkert kjøpt spillene på ebay.

Lenke til kommentar

Videresalg av spillene er naturligvis en viktig/god grunn til å kjøpe fysisk - tenkte jeg ikke på :)

Meeener å huske at dette ikke var mulig på xbox? At det var en eller annen form for "registrering" første gang man startet opp spillet slik at det kun kunne lastes inn på 1stk konsoll? (mulig jeg husker feil, men et eller annet var det..)

 

Ingen slik "sperre" på Switch?

Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe fysisk også, nettopp for videresalg så fort jeg er ferdig med spillet.

Lenke til kommentar

Videresalg av spillene er naturligvis en viktig/god grunn til å kjøpe fysisk - tenkte jeg ikke på :)

Meeener å huske at dette ikke var mulig på xbox? At det var en eller annen form for "registrering" første gang man startet opp spillet slik at det kun kunne lastes inn på 1stk konsoll? (mulig jeg husker feil, men et eller annet var det..)

 

Ingen slik "sperre" på Switch?

Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe fysisk også, nettopp for videresalg så fort jeg er ferdig med spillet.

Selge switch spillene,  :confused: exe første Resident Evil 1 fra 1996 jeg har ennå som er på ps1 virker 110% ennå helt feil fritt. selge :confused: nei :)  :)

Lenke til kommentar

Videresalg av spillene er naturligvis en viktig/god grunn til å kjøpe fysisk - tenkte jeg ikke på :)

Meeener å huske at dette ikke var mulig på xbox? At det var en eller annen form for "registrering" første gang man startet opp spillet slik at det kun kunne lastes inn på 1stk konsoll? (mulig jeg husker feil, men et eller annet var det..)

 

Ingen slik "sperre" på Switch?

Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe fysisk også, nettopp for videresalg så fort jeg er ferdig med spillet.

Ble ikke dette skrinlagt før det ble en realitet pga. utbrudd fra fans på E3 det året det ble annonsert? Husker Sony hadde det veldig gøy med de greiene der.

 

Endret av Chiramii
Lenke til kommentar

Videresalg av spillene er naturligvis en viktig/god grunn til å kjøpe fysisk - tenkte jeg ikke på :)

Meeener å huske at dette ikke var mulig på xbox? At det var en eller annen form for "registrering" første gang man startet opp spillet slik at det kun kunne lastes inn på 1stk konsoll? (mulig jeg husker feil, men et eller annet var det..)

 

Ingen slik "sperre" på Switch?

Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe fysisk også, nettopp for videresalg så fort jeg er ferdig med spillet.

Aldri vært noe registrering på Xbox,på ps4 har jeg vært borti at mp online kun fungerer til et brukernavn på visse spill.Hvis spillet selges videre så må kjøper kjøpe mp kode hvis spillet skal spilles online mot andre.Kjøper alltid spill fysisk på disk så jeg kan videre selge når jeg er ferdig.

Og er det spill jeg vil beholde så foretrekker jeg fysisk med cover :)

Lenke til kommentar

Slik det var ja - husker det nå :)

Og har sikkert blandet med en kode som måtte slås inn når spillet skulle spilles første gang. Mulig dette har utgått med tiden også :)

 

Ja man får samle på det man vil samle på.

Har en samling selv, men den består av alt annet enn spill :xmas:

Spillene kan selges her i gården, såfort jeg er ferdig med de.

Lenke til kommentar

 

Videresalg av spillene er naturligvis en viktig/god grunn til å kjøpe fysisk - tenkte jeg ikke på :)
Meeener å huske at dette ikke var mulig på xbox? At det var en eller annen form for "registrering" første gang man startet opp spillet slik at det kun kunne lastes inn på 1stk konsoll? (mulig jeg husker feil, men et eller annet var det..)

Ingen slik "sperre" på Switch?
Da tror jeg jaggu jeg skal kjøpe fysisk også, nettopp for videresalg så fort jeg er ferdig med spillet.


Ble ikke dette skrinlagt før det ble en realitet pga. utbrudd fra fans på E3 det året det ble annonsert? Husker Sony hadde det veldig gøy med de greiene der.

 

 

Meeener å huske at dette ikke var mulig på xbox? At det var en eller annen form for "registrering" første gang man startet opp spillet slik at det kun kunne lastes inn på 1stk konsoll? (mulig jeg husker feil, men et eller annet var det..)

Aldri vært noe registrering på Xbox,på ps4 har jeg vært borti at mp online kun fungerer til et brukernavn på visse spill.Hvis spillet selges videre så må kjøper kjøpe mp kode hvis spillet skal spilles online mot andre.Kjøper alltid spill fysisk på disk så jeg kan videre selge når jeg er ferdig.
Og er det spill jeg vil beholde så foretrekker jeg fysisk med cover :)

 

 

Denne diskusjonen har blitt tatt før, men nei det var ikke slik det skulle fungere. Kjøp av fysisk disk ville registrere spillet til brukerens konto og samtidig gi brukeren en digital kopi automatisk i tillegg. Fysiske spill kunne (i motsetning til hva folk flest tror) byttes og selges videre men kun 1 gang pr spill. Dette gjaldt også digitale spill som per i dag fortsatt ikke er mulig fordi folk fikk totalt hetta av ordet DRM på konsoller i tillegg til at media måtte ha noe å skrive om å gjøre MS til synder og så heiv Sony seg selvsagt på lasset de også å kastet MS under bussen å lagde den tåpelige youtube videoen sin om å dele spill.

 

MS sin DRM løsning skulle også etter planen gi brukere mulighet til å dele det digitale spillbiblioteket sitt med opp til 10 venner hvor original eier alltid ville hatt tilgang til sitt eget spillbibliotek mens disse som "lånte" spillet kun ville ha tilgang en av gangen. Hadde for eksempel jeg delt Halo 5 med Chiramii og Countryman så kunne jeg og Chiramii spilt Halo 5 sammen og samtidig mens Countryman måtte ha ventet på at Chiramii var ferdig med å spille før han hadde fått tilgang.

 

For at DRM skulle fungere og gjøre alle disse tingene mulig uten totalt misbruk så krevde Microsoft at man måtte gjøre en online check-in med konsollen og etter man hadde gjort denne så kunne altså konsollen være offline i opp til 24 timer uten at disse godene forsvant, her misforstod folk flest helt feil igjen å trodde konsollen måtte være online 24/7 og så fort du gikk offline så sluttet Xboxen å fungere totalt og man kunne ikke spille noen av spillene sine.

 

Grunnen til at alt gikk på trynet med Xbox One fremvisningen var fordi MS hadde en helt forferdelig konferanse hvor de nesten bare pratet om TV mulighetene og nesten ikke utdypet hvordan disse DRM sakene skulle fungere i det hele tatt, samtidig som at nyhetsmedia tok det lille de hadde av veldig mangelfull info og lagde masse artikler om hvor grusomt kundefientlig MS og Xbox One var for å ha best mulig clickbait, og selvsagt kom Sony på scenen å latet som om de var alles bestevenn og aldri kunne finne på å ta fra folk muligheten til å dele spill og fullførte det hele med den youtube videoen du linket. Ryktene i ettertid sies at Sony hadde noe lignende planer på gang med skrotet alt sammen etter hvordan de så hvor jævlig MS ble revet i fillebiter fra alle kanter.

 

Ulempene med å låne bort en fysisk kopi av ett spill er så mange at jeg er faktisk direkte imponert over at Sony greide å overbevise folk flest om at gamlemåten er best. Min erfaring med bortlåning av spill er at jeg selvsagt mister tilgang på spillet selv om jeg plutselig skulle få lyst til å spille igjen mens det er bortlånt. Uforsiktige kompiser som leverer tilbake ett spill som plutselig har masse riper på disc og cover når det var helt feilfritt før. Avstandene til kompisene (jeg bodde på bygda å måtte kjøre 15 minutter med bil for å kunne hente eller levere bortlånte spill og vise versa) og det aller morsomte var selvsagt når de var flinke å leverte tilbake spillet selv uten at jeg måtte mase å så fikk jeg tilbake ett tomt cover fordi de hadde glemt å ta discen ut av konsollen... Nei takk! Konsoll DRM, digitale spill og Microsoft sin visjon skulle kommet for 20 år siden spør du meg :p

 

Synes det er en skikkelig uting at spill kan bytte eier ubegrenset med ganger og at det er ett stort problem økonomisk for mange utviklere at butikker som GameStop og slik finnes da de kun har inntekten ved førstegangssalg og heller ikke har andre kilder til inntekter som for eksempel filmindustrien har har takket være kinoer. Mange filmer tjener inn igjen hele budsjettet kun fra kinovisning mens filmutleie og salg i ettertid er nesten bare profitt. Når spillutviklerne ikke tjener penger så går det direkte ut over oss kunder igjen fordi kanskje ett spill vi syntes var helt fantastisk bra ikke får noen oppfølger fordi utvikleren gikk konk eller så må de stappe inn masse microtransaksjoner og day1 DLC og annet dritt for å holde ting gåendes.

 

Nei jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så mye hysteri rundt DRM fordi Steam har jo hatt det siden dag 1 og PC spillerne er kjempefornøyde og det har også åpnet opp for de helt sinnssykt gode salgene Steam kjører flere ganger i året også. I tillegg som digital populæritet øker så blir disse bedriftene snillere (selvsagt på grunn av større press fra fler forbrukere) også siden vi nå ganske nylig har fått mulighetene for angrerett og refund på spill også som kanskje var en av de største fordelen fysisk hadde over digitalt før.

 

Ville MS sin DRM faktisk fungert i praksis? Vanskelig å si siden de ikke fikk muligheten til å engang prøve. Å kunne dele spill med 10 personer er en ganske big-deal siden store grupper potensielt kunne systematisk kjøpt 1 spill og delt det mellom seg som i så fall ville hatt motsatt effekt og gjort ett stort problem enda større og så bare endt i en brå slutt på hele funksjonen, men det var uansett en fantastisk idé selv om det ikke var perfekt. De største problemene var at Xbox One ikke var en konsoll for folk som ikke har internett tilgang og skulle noen "vanlige" folk miste internettet i mer enn 24 timer av gangen så ville konsollen mistet nesten all funksjon.

 

Disse DRM sakene kommer uansett før eller senere da det er hit alle bedriftene i bransjen har ønsket at det skal gå hele veien da det er mest lønnsomt. Forhåpentligvis gjøres det på riktig måte og fordelene for oss kunder er på det nivået MS forsøkte å levere med en like god overgang.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å kjøpe spill på disk så lenge det er mulig.
Kjøpt masse spill siste åra på release dato....spilt igjennom SP og solgt spilla videre max 1 uke senere.
Har da solgt de til 150-250 under butikk pris....dvs har fått ca 300-400 igjen,hadde jeg kjøpt digitalt så hadde hele summen vært tapt.
Når jeg solgte for eksempel Last Of Us videre så opplyste jeg bare om at online MP koden var brukt og at ny tilgang måtte kjøpes hvis MP skulle brukes. (tror det kosta ca 80kr uten at jeg husker dette 100%)

Endret av 1ZERSSBR
Lenke til kommentar

Kjøp for videresalg er digg, spesielt når spill virkelig ikke faller i smak og da bare kunne kvitte seg med de og ikke potensielt tape 500,-.

 

Men det nye Mario-spillet tipper jeg blir stående i hyllen ved siden av alle andre Mario-spillene jeg har stående, fra NES, SNES, N64, DS, 3DS og Wii.

 

Kjekt å ha noe å samle på!

Lenke til kommentar

Speedrunnerne har tatt Super Mario Odyssey til sine hjerter allerede. :) Ti minutters-demoen som er i butikker i USA blir brukt til speedrunning nå. Bestetiden per nå er 5 min 28 sekunder 5 hundredeler:

 

https://www.polygon.com/2017/10/13/16469718/super-mario-odyssey-speedrun-demo

 

Så de står og okkuperer demoen i flere timer slik at ingen andre får prøve? Speer-runnere er virkelig de verste.

Lenke til kommentar

 

Speedrunnerne har tatt Super Mario Odyssey til sine hjerter allerede. :) Ti minutters-demoen som er i butikker i USA blir brukt til speedrunning nå. Bestetiden per nå er 5 min 28 sekunder 5 hundredeler:

 

https://www.polygon.com/2017/10/13/16469718/super-mario-odyssey-speedrun-demo

 

Så de står og okkuperer demoen i flere timer slik at ingen andre får prøve? Speer-runnere er virkelig de verste.

 

 

Om det er tilfellet er ikke det bra, men hvirdan er speed-runnere "de verste"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...