Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøpargumenter tas mot med stor takk


tobiaskf

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Trenger litt hjelp med argumentasjon for "overtalelse" av mor og far.

Nærmer seg bilkjøp for min del, men det er klar bestridelse i familien, da jeg vil ha en "gammel" bil, noe ala en Honda Civic Type R, Mazda RX-8, Subaru WRX, osv.

 

Sikkerhet, reparasjoner, "trenger bare en bil som frakter deg fra a til å", dere skjønner tegninga.

 

Så, kjære godt folk, hvordan får man foreldre, uten bilkunnskap til å skjønne at det er disse bilene som er bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Herregud, nå får du rulle inn, Snylter. Så lenge han betaler for bilen sin selv, så er det vel ingen problemer med å kjøpe en bil med litt motor. Du tar den samme negative tonen hver jævla gang en 18-åring har lyst på noe litt hissigere enn en Fiesta. 

 

Argumenteringen får du stå for selv ts, men jeg vil uansett hvilken bil du kjøper, anbefale at du kjøper noe som ikke er skrudd i fillebiter eller ungdomsskjørt. Dette er så klart vanskelig å finne, når du ser på billige biler med litt motor, men eksemplarene finnes. Selv hadde jeg en original 200sx, og den gikk uten store problemer hele tiden jeg hadde den. E60-en jeg har nå, har jeg for lenge siden brukt langt mer penger på, enn 200sx-en. Du finner solskinnshistorier og skrekkhistorier om dette temaet, men jeg vil påstå at hvor driftssikker bilen er, kommer mest an på hvordan bilen er behandlet av tidligere eiere, og ikke om du kjøper en sportsbil eller ikke. 

 

Hvis du lærer deg å skru på egenhånd, blir det plutselig ikke så dyrt å eie bil. I tillegg er det en morsom hobby å ha. Lykke til!

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har tenkt å brenne av hundretusener av kroner, så er det ikke det store problemet. Dette er det beste argumentet du kan legge frem for dem. Penger. Si at du vil more deg litt noen år ved å bli kjent med biler, mekke litt, være en del av miljø, ha en lidenskap, uten at du har tenkt å bruke ekstreme mengder penger på det. Det er vel bedre enn å ikke gjøre -noe-? Å lære litt mekanisk kunnskap er gull verdt som voksen. Hva sier faren din? Han burde jo oppmuntre deg, være med å vise deg å mekke litt. Dette er jo en positiv ferdighet.

 

Til sist kan du bare si at "det er mine penger, mitt liv, jeg bestemmer, beklager hvis det gjør dere forbanna, men sånn er det." Og du må mene det. Du bør også prøve å tenke at du bør flytte ut om ikke for lang tid, kanskje slå deg sammen med et par kamerater og bo i en leilighet. Da må dere planlegge godt. Kanskje heller planlegge å kjøpe hus om noen år så dere får bestemme selv, som en måte å komme inn i boligmarkedet på, og betale ned til noe eget.

 

De mener bare godt, men det er slitsomt når foreldre ikke gidder å bry seg overhodet om barnas lidenskap. Du vet sikkert forskjell på rett og galt, og du kjøper ikke en gammel skrothaug til 50 000 overpris.

 

Spør foreldrene dine om ikke -de- har noen hobbyer de kaster bort penger på. "Men vi har råd til det, for vi jobber". "Ja, men dere er 25 år eldre enn meg, så det skulle bare mangle. Jeg er vel ikke satt til verden for å leve etter deres pipe? Da kunne dere like gjerne latt være."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har tenkt å brenne av hundretusener av kroner, så er det ikke det store problemet. Dette er det beste argumentet du kan legge frem for dem. Penger. Si at du vil more deg litt noen år ved å bli kjent med biler, mekke litt, være en del av miljø, ha en lidenskap, uten at du har tenkt å bruke ekstreme mengder penger på det. Det er vel bedre enn å ikke gjøre -noe-? Å lære litt mekanisk kunnskap er gull verdt som voksen. Hva sier faren din? Han burde jo oppmuntre deg, være med å vise deg å mekke litt. Dette er jo en positiv ferdighet.

 

Til sist kan du bare si at "det er mine penger, mitt liv, jeg bestemmer, beklager hvis det gjør dere forbanna, men sånn er det." Og du må mene det. Du bør også prøve å tenke at du bør flytte ut om ikke for lang tid, kanskje slå deg sammen med et par kamerater og bo i en leilighet. Da må dere planlegge godt. Kanskje heller planlegge å kjøpe hus om noen år så dere får bestemme selv, som en måte å komme inn i boligmarkedet på, og betale ned til noe eget.

 

De mener bare godt, men det er slitsomt når foreldre ikke gidder å bry seg overhodet om barnas lidenskap. Du vet sikkert forskjell på rett og galt, og du kjøper ikke en gammel skrothaug til 50 000 overpris.

 

Spør foreldrene dine om ikke -de- har noen hobbyer de kaster bort penger på. "Men vi har råd til det, for vi jobber". "Ja, men dere er 25 år eldre enn meg, så det skulle bare mangle. Jeg er vel ikke satt til verden for å leve etter deres pipe? Da kunne dere like gjerne latt være."

Der har du svar, takk skal du ha.

Så provoserende at de ikke skjønner at interessen for å skru kommer når det nærmer seg bil. "Du har aldri vært interessert før"

Nærmer seg utflytting, da skal lidenskapen få en gjennomgang  :)

Lenke til kommentar

Dette er noe som er en del av din naturlige utviklingsprosess, og de liker ikke følelsen å ikke ha kontroll over deg. Men dét må de pent bare finne seg i og bli vant til. Hvis du må distansére deg for å få fred i hodet, så må du bare gjøre det. De kommer til å kalle deg "umulig" og alt mulig annet. Dét må du bare ignorére så godt som mulig, for du er en bedre leder enn dem, du forstår psykologi.

Lenke til kommentar

Mazda RX-8, Subaru WRX

 

Vel... Jeg mener du bør kjøpe den bilen du har lyst til å bruke penger på, gitt at du vet konsekvensene, men for å skape litt bakkekontakt her så nevner du to biler med svært annerkjente problemer som garantert kommer til å få bilen solgt for småpenger om du ikke har fullspekket garasje og en hel del mot. RX-8 blåser apex seals nesten garantert hver 100-150k, og Subaru WRX er kjent for å blåse toppakninger, som i boxermotor-verdenen betyr at du mest sannsynligvis må ta ut hele motoren.

 

Jeg anbefaler deg å bruke litt mer tid på å finne ut hva du har lyst på, og gjøre deg kjent med eierskapet av en slik type bil. Å eie eldre og mindre fornuftige biler er en hobby man må dedikere seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Du må for all del kjøpe det du vil av bil, men ingen av de bilene du ramser opp er økonomisk vennlig som førstegangsbil. En ting er å kjøpe bilen, det er noe majoriteten kan få til, men har du tenkt på hva disse bilene faktisk koster i måneden å eie? Bare forsikringen alene er nok til å ta motet fra de aller fleste, så kommer drivstoffutgifter, vedlikehold, bom, årsavgift og de utgiftene man ikke regnet med, og ikke minst lån om du ikke kan betale hele bilen av egen lomme. Ja det er moro med en sprek bil, hvertfall frem til du nok en gang må stoppe og tanke, bare 5-6 dager etter sist gang du fylte på 75l på en 80l tank... Og det eneste du har gjort er å kjøre frem og tilbake på jobb samt litt annet privat kjøring. Og mens du står der og fyller morobilen så ser du fru Hansen kjøre forbi i yarisen sin smilende, vel vitende at det er enda en måned til hu trenger å fylle tanken... Nei, kjøp deg en fornuftig bil først, få etablert deg og få en god inntekt, så kan du kjøpe alle disse morsomme bilene, selv går jeg rundt og drømmer om å få råd til en elbil snart slik at jeg ikke går konk hver måned fordi jeg må kjøre på jobb... 

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Kva er eigentleg motargumenta frå foreldra dine? Kun at du skal kjøpe dyr nybil med lav sikkerheitsscore?

Her må det ligge meir bak.

 

Prøver foreldra å få deg til å vente med bilkjøp til du har råd til nybil, eller er poenget at ein billig gamal bil som er billig å kjøpe vil koste deg mykje i bruk, reperasjonar og forsikring? Dersom det er det sistnemnde så kan dei ha eit poeng alt etter kva økonomi du har.

 

 

Beste måten å argumentere på er å gi motsvar på argumenta du får mot deg. Og for å kunne hjelpe deg med det, så må vi vite kva foreldra dine meiner.

Lenke til kommentar

Hei folkens, etter en del undersøking og gode tips, har jeg funnet ut at bilene jeg nevnte ikke er så optimale nei.

Prøver å inngå kompromiss med foreldra slik at de spytter inn litt i kjøpet og.

Har kikket litt på Golf GT 170hk 2.0 og Audi A3 170hk 2.0 (budsjett på rundt 100 000,-)

Noen meninger på de aktuelle bilene?

 

Edit: Har dere noen gode førstebiler å anbefale?

 

Setter pris på innspill!

Endret av tobiaskf
Lenke til kommentar

Hei folkens, etter en del undersøking og gode tips, har jeg funnet ut at bilene jeg nevnte ikke er så optimale nei.

Prøver å inngå kompromiss med foreldra slik at de spytter inn litt i kjøpet og.

Har kikket litt på Golf GT 170hk 2.0 og Audi A3 170hk 2.0 (budsjett på rundt 100 000,-)

Noen meninger på de aktuelle bilene?

 

Edit: Har dere noen gode førstebiler å anbefale?

 

Setter pris på innspill!

Disse bilene har vel dieselmotor med alle de problemene du kan forvente med de..

 

Styr unna diesel og gå for bensin, de bruker noe mer men har langt færre store problemer som står i kø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...