Gå til innhold

Aksjesparekonto hypen


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Man utsetter skatten til et annet år, men man sparer ingenting. Skatten må betales uansett

 

 

Om man ikke sparer noe, så er jo ordningen meningsløs?

 

AtW

La oss si at jeg har 200 000 kroner i overskudd etter flere års sparing i aksjefond. Dette fondet begynner å flate ut så jeg ønsker å bytte investering til et annet fond eller til enkeltaksjer.

 

Før måtte man betale skatt av overskuddet når man realiserte gevinsten selv om man umiddelbart skulle investere i andre instrumenter.

Det betydde at man hadde rundt 28% mindre penger å reinvestere for.

 

Nå kan man realisere og bytte så mye man orker, og man må ikke betale skatt før man er «ferdig» med sparingen og tar det ut av aksjesparekontoen.

Lenke til kommentar

 

 

Man utsetter skatten til et annet år, men man sparer ingenting. Skatten må betales uansett

 

Om man ikke sparer noe, så er jo ordningen meningsløs?

 

AtW

La oss si at jeg har 200 000 kroner i overskudd etter flere års sparing i aksjefond. Dette fondet begynner å flate ut så jeg ønsker å bytte investering til et annet fond eller til enkeltaksjer.

 

Før måtte man betale skatt av overskuddet når man realiserte gevinsten selv om man umiddelbart skulle investere i andre instrumenter.

Det betydde at man hadde rundt 28% mindre penger å reinvestere for.

 

Nå kan man realisere og bytte så mye man orker, og man må ikke betale skatt før man er «ferdig» med sparingen og tar det ut av aksjesparekontoen.

 

 

Ja, og man sparer penger...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva var poenget ditt ?

 

 

En tidligere bruker påstod man ikke sparte noe skatt på dette, og det er jo ikke riktig? (dvs ofte ikke)

 

AtW

Den endelige skatten må jo skattes av når man realiserer, så om man skatter etterhvert ved hver realisering eller til slutt er vel ikke store forskjellen på. Det viktigste er at man får anledning til å reinvestere hele beløpet hver gang man bytter aksjer eller fond - og da får man jo meravkastningen.

Lenke til kommentar

 

 

Hva var poenget ditt ?

 

En tidligere bruker påstod man ikke sparte noe skatt på dette, og det er jo ikke riktig? (dvs ofte ikke)

 

AtW

Den endelige skatten må jo skattes av når man realiserer, så om man skatter etterhvert ved hver realisering eller til slutt er vel ikke store forskjellen på. Det viktigste er at man får anledning til å reinvestere hele beløpet hver gang man bytter aksjer eller fond - og da får man jo meravkastningen.

 

 

Den anledningen du snakker om gjør jo at man sparer skatt. Det sier seg litt selv, gjør det ikke? Folk er interessert i kontoen, det er jo en grunn til det. Og den eneste forskjellen fra i dag er hvordan det skattes. Jeg må innrømme jeg ikke helt forstår at dette er noe å diskutere engang, produktet hadde vært helt unyttig om man ikke sparte skatt i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva var poenget ditt ?

 

 

En tidligere bruker påstod man ikke sparte noe skatt på dette, og det er jo ikke riktig? (dvs ofte ikke)

 

AtW

Den endelige skatten må jo skattes av når man realiserer, så om man skatter etterhvert ved hver realisering eller til slutt er vel ikke store forskjellen på. Det viktigste er at man får anledning til å reinvestere hele beløpet hver gang man bytter aksjer eller fond - og da får man jo meravkastningen.

 

Den anledningen du snakker om gjør jo at man sparer skatt. Det sier seg litt selv, gjør det ikke? Folk er interessert i kontoen, det er jo en grunn til det. Og den eneste forskjellen fra i dag er hvordan det skattes. Jeg må innrømme jeg ikke helt forstår at dette er noe å diskutere engang, produktet hadde vært helt unyttig om man ikke sparte skatt i praksis.

 

AtW

Man utsetter den, men man slipper ikke unna den.

 

Det blir litt det samme som når man selger aksjer med tap før nyttår for å realisere tap. Dette kan man trekke av fra skatten.

Deretter kjøper man aksjene tilbake noen dager senere.

Det som skjer er at man nå har aksjer med et lavere snitt som gjør at gevinsten blir større når man senere selger med overskudd. Dermed kommer skatten man tidligere fikk trekke fra tilbake.

Lenke til kommentar

Man sparer da ikke noe som helst i skatteutgifter med å utsette det til en gang i fremtiden. 

Rent praktisk vil ASK medføre HØYERE skattekostnad da hele hensikten med kontoen er at man slipper å realisere fond og aksjer mellom transaksjoner, og således har større investeringssum å operere med. Større investeringssum=større overskudd=mer skatt. (gitt at markedet alltid går oppover)

Endret av newman221
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva var poenget ditt ?

 

En tidligere bruker påstod man ikke sparte noe skatt på dette, og det er jo ikke riktig? (dvs ofte ikke)

 

AtW

Den endelige skatten må jo skattes av når man realiserer, så om man skatter etterhvert ved hver realisering eller til slutt er vel ikke store forskjellen på. Det viktigste er at man får anledning til å reinvestere hele beløpet hver gang man bytter aksjer eller fond - og da får man jo meravkastningen.

 

Den anledningen du snakker om gjør jo at man sparer skatt. Det sier seg litt selv, gjør det ikke? Folk er interessert i kontoen, det er jo en grunn til det. Og den eneste forskjellen fra i dag er hvordan det skattes. Jeg må innrømme jeg ikke helt forstår at dette er noe å diskutere engang, produktet hadde vært helt unyttig om man ikke sparte skatt i praksis.

 

AtW

Man utsetter den, men man slipper ikke unna den.

 

Det blir litt det samme som når man selger aksjer med tap før nyttår for å realisere tap. Dette kan man trekke av fra skatten.

Deretter kjøper man aksjene tilbake noen dager senere.

Det som skjer er at man nå har aksjer med et lavere snitt som gjør at gevinsten blir større når man senere selger med overskudd. Dermed kommer skatten man tidligere fikk trekke fra tilbake.

 

 

Man utsetter, og senker nåverdien av skatten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man sparer da ikke noe som helst i skatteutgifter med å utsette det til en gang i fremtiden. 

Rent praktisk vil ASK medføre HØYERE skattekostnad da hele hensikten med kontoen er at man slipper å realisere fond og aksjer mellom transaksjoner, og således har større investeringssum å operere med. Større investeringssum=større overskudd=mer skatt. (gitt at markedet alltid går oppover)

 

På samme måte som man ikke sparer skatt ved å ha lavere inntektsskatt, man vil kun reinvistere det man får ekstra i ny utdannelse, som gjør at man får en høyere betalt jobb, og så betaler mer skatt? Når man snakker om lavere skatt, så snakker man selvfølgelig om i tilsvarende inntektssituasjon.

Men for all del, jeg regner med dere ikke kommer til å skaffe en slik konto, og at alle økonomer kommer til å anbefale folk å drite i det også, man sparer jo ikke noe på det...

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordelen med fond der du ikkje betalar skatt årleg er at du får utsett skatten, dvs. du betalar ikkje skatt før du realiserer verdiane. På den måten vil du få avkastning underveis for dei kronene du skulle betalt i skatt opp gjennom alle åra du har fondet. Dette fører til ein totalt sett større avkastning enn om du betalte skatt kvart år. Du endar sjølvsagt opp med eit høgare skattebeløp, men det er jo rett og slett fordi du har større avkastning. Det blir på same måte som at du betalar meir i skatt med 500k inntekt i året enn 450k. Uansett sit du igjen med større verdiar med 500k i inntekt enn 450k.
 
Utsett skatt på fond har ein hatt tidlegare òg. Det nye med AKS er at du kan reinvestere verdiar i andre fond utan å måtte realisere dei først. Du sparar ikkje skatten her heller, den kjem uansett til slutt, men du forlengar fordelen med å ikkje måtte realisere og betale skatt. Dersom du sparar 10 år i eitt fond, men vil skifte til eit anna, så kan du gjere det utan å betale skatt i AKS. Har du fondet utanfor AKS må du først realisere, betale skatt og deretter reinvestere i eit nytt fond, som totalt sett vil gje dårlegare avkastning dei komane åra.
 
I tillegg kan du ta ut beløp frå AKS tilsvarande det du har investert, utan å realisere og difor betala skatt.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten vil at vi skal skaffe oss aksjesparekonto. Men hva er vitsen? Man må jo vite hva man skal investere i også, ellers sprøyter man bare pengene sine inn i vilkårlige aksjer og det er ikke en måte å bli rik på. Dette er ikke som en ny BSU konto! Lurer også på hvorfor børsen plutselig står i 760, for noen måneder siden sto den i 600, er det aksjesparekonto som er årsaken? Da snakker vi boble...

 

Aksjespareforeningen har arbeidet lenge med lobby på Stortinget for å få de til å gi oss dette konseptet.

 

Jeg synes det er et bra alternativ for den som er bevisst på hva aksjer er for noe.

Lenke til kommentar

Ja, og i eksemplet ditt så sparer man skatt. Som du selv er inne på. Det er jo bare å sette opp et regnestykke det. Lag en enkel investering, der du reinvisterer noen ganger i løpet av 10 år, regn nåverdi av skatten, nytt og gammelt system.

 

AtW

 

Kva legg ein i uttrykket "sparer skatt"? Du betalar like mange prosent i skatt (med mindre skattereglane blir endra innan du tar dei ut), men på eit høgare verdigrunnlag.

 

Uansett korleis ein uttrykker seg så kan ein potensielt ha høgare avkastning ved bruk av AKS dersom ein reinvesterer ila. spareperioden. Om ein kallar det å spare skatt eller høgare avkastning er ikkje så veldig viktig.

 

Aksjespareforeningen har arbeidet lenge med lobby på Stortinget for å få de til å gi oss dette konseptet.

 

Jeg synes det er et bra alternativ for den som er bevisst på hva aksjer er for noe.

Dersom fleire får augene opp for fondssparing og investerer delar av kronene sine i bedrifter i staden for bustad så er det positivt. Det er sjølvsagt mange som sparar i fond i dag òg, men totalt sett over heile landet så er det ikkje snakk om så mange, og ofte har dei ikkje peiling på kva det går ut på. Dei fleste har kjøpt eit fond etter anbefaling frå ein kamerat, banken eller ein type som kom på besøk og la fram noko greier med fine tal.

 

Eg nytta sjansen med AKS til å flytte verdiar over frå DNB Norge Indeks til DNB Global Indeks. Frå ein fordeling på 20/80 til 100% i global.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er jo ingen som har påstått at dette er skattefritak, så hvordan kan det være en gavepakke til de rike? Eller på andre måter noe usosialt som forsterker forskjellene i samfunnet?

Profitt må beskattes, uansett om man leker med den nye eller gamle ordningen.

Les det jeg skrev en gang til - jeg forklarer det du spør om. Hvis man utsetter skatt må man i prinsippet og utsette det denne skatten skulle finansiere.

 

Hvis det ikke er en fordel, hvorfor er alle aksjesparere så glade for denne nyheten?

Lenke til kommentar

 

Ja, og i eksemplet ditt så sparer man skatt. Som du selv er inne på. Det er jo bare å sette opp et regnestykke det. Lag en enkel investering, der du reinvisterer noen ganger i løpet av 10 år, regn nåverdi av skatten, nytt og gammelt system.

 

AtW

 

Kva legg ein i uttrykket "sparer skatt"? Du betalar like mange prosent i skatt (med mindre skattereglane blir endra innan du tar dei ut), men på eit høgare verdigrunnlag.

 

Uansett korleis ein uttrykker seg så kan ein potensielt ha høgare avkastning ved bruk av AKS dersom ein reinvesterer ila. spareperioden. Om ein kallar det å spare skatt eller høgare avkastning er ikkje så veldig viktig.

 

Aksjespareforeningen har arbeidet lenge med lobby på Stortinget for å få de til å gi oss dette konseptet.

 

Jeg synes det er et bra alternativ for den som er bevisst på hva aksjer er for noe.

Dersom fleire får augene opp for fondssparing og investerer delar av kronene sine i bedrifter i staden for bustad så er det positivt. Det er sjølvsagt mange som sparar i fond i dag òg, men totalt sett over heile landet så er det ikkje snakk om så mange, og ofte har dei ikkje peiling på kva det går ut på. Dei fleste har kjøpt eit fond etter anbefaling frå ein kamerat, banken eller ein type som kom på besøk og la fram noko greier med fine tal.

 

Eg nytta sjansen med AKS til å flytte verdiar over frå DNB Norge Indeks til DNB Global Indeks. Frå ein fordeling på 20/80 til 100% i global.

 

 

At nåverdien av skatten du betaler er lavere om man gjør det samme, med "nytt produkt" kontra "gammelt produkt". Det er bare skattereglene som har endret seg mellom "nytt" og "gammelt" så eventuelt høyere utbytte kommer utelukkende pga mindre skatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man sparer også kostnader i tillegg til skatt. Forvaltningskostnadene i indeksfond har blitt billigere de siste årene, og blir nok enda billigere på lang sikt. Ved å ha muligheten til å bytte underveis så sparer man inn kostnader der man tidligere var bundet til produkt X fordi man ikke ønsket å realisere og skatte. Jeg tror også ASK er bra for konkurransen i fondsmarkedet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...