Gå til innhold

Noen ateister her som gjerne skulle trodd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

 

Er det noen ateister her som kan innrømme at de gjerne skulle trodd på Gud?

 

Hvis noen la frem klare, og ugjenstridige beviser for at det virkelig fantes en gud, så skulle det vel ikke være så vanskelig å tro.  

 

 

 

da er det ikke en tro lengere og faller under ateist ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Men du må innrømme at community og ritualer er viktig for mennesket, og at religionene er flinke til å tilby dette?

 

 

Kristendommen har absolutt gode aspekter rundt seg, men tro meg, om jeg ville tatt den lette veien med en oppskrift på universet i bokform, konkret og absolutt moral, og et liv etter døden, så hadde jeg gjort det. Dessverre så tror jeg ikke på det, så da får jeg heller strebe med å forstå mest mulig av livets opprinnelse, og nøye meg med å være karbon som blir til karbon.

 

 

Vi er ikke helt uenige. Men å redusere mennesket til atomer fremstår som litt materialistisk. Kan du forklare bevisstheten med atomer?

Lenke til kommentar

 

Er det noen ateister her som kan innrømme at de gjerne skulle trodd på Gud?

Hvorfor skulle jeg ønske å tro? Jeg tror ikke på noe etter livet, og vil derfor aldri få noe igjen for å ofre tid/penger i dag mot å få evig frelse i himmelen. 

 

 

Sirkelargumentasjon?

 

Du tror ikke på noe, så hvorfor skulle du tro?

Lenke til kommentar

Samme grunn som at det er umulig for deg.

Jeg tror generellt sett ikke på magiske figurer jeg aldri har møtt.

Og ikke magi heller.

Du tror på en slik figur, hvorfor ikke to?

 

Den ene kommer riktignok med gaver og den andre har drept flere personer enn noen andre i historien, hvorfor kan ikke den med gaver etter din mening eksistere?

Det er ingen grunnleggende stor forskjell på de to figurene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du kan heller ikke velge å tro på dem, ikke sant?

Jeg tror generellt sett ikke på magiske figurer jeg aldri har møtt.

Og ikke magi heller.

Du tror på en slik figur, hvorfor ikke to?

 

Den ene kommer riktignok med gaver og den andre har drept flere personer enn noen andre i historien, hvorfor kan ikke den med gaver etter din mening eksistere?

Det er ingen grunnleggende stor forskjell på de to figurene.

 

 

Det er enten valg eller tvang, tro er valg.

Ingen blir tvingt til å tro eller å ikke tro, altså, er det ett valg man selv tar. Du velger å tro på samme måte som jeg velger å ikke tro.

 

Hvorfor du velger å ikke tro på andre, grunnleggende like figurer er det jeg lurer på. Og later som at du ikke har noe valg :)

Lenke til kommentar

@VR: Du liker å starte nye tråder, uten å forsvare deg i de du allerede har startet... gjør du ikke?

 

For min del har jeg ikke noe behov for å være religiøs.

 

Ellers så er jeg ikke sikker på at f.eks. bevissthet kan forklares kun ved å appellere til forklaringer på partikkelnivå, uten å inkludere noen emergente egenskaper. Men det betyr på ingen måte at det er legitimt å prøve å stappe inn Zombie-Jesus der vi for øyeblikket ikke vet. Uvisshet betyr uvisshet, ikke noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

 

 

 

Jeg tror ikke på noen fantasifigurer.

 

 

 

jo, det er akkurat det du gjør, men du velger en av de

 

 

Hvilken fantasifigur tror jeg på?

 

 

 

måten du skrev førsteposten så antar jeg gud, jesus eller hvem som er sjefen der.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man da ikke trodd på noe om man ville?

Tro er ett valg.

 

For å sitere Richard Dawkins: "Believing is not something you can decide to do as a matter of policy. At least, it is not something I can do as an act of will. I can decide to go to church and I can decide to recite the Nicene Creed, and I can decide to swear on a stack of bibles that I believe every word inside them. But none of that can make me actually believe it if I don't."

 

Her skriv Dawkins noko veldig viktig. Tru er noko meir enn ei kognitiv oppfatning av rasjonelle prov. Det er ei djup indre overbevising basert på empiri, som vi ikkje kan endre på. Ja, vi kan velge å utføre trushandlingar, men det er dermed ikkje sagt at vi trur. I kristen samanheng skil ein gjerne mellom å tru OM Gud og å tru PÅ Gud. Berre det siste er ei frelsande tru. Å tru om Gud er å tru at Gud eksisterer, at Bibelen er sann osv. Dette gjer mange ufrelste. Også djevelen trur at Gud er til og at Bibelen er sann osv. Ei frelsande tru er derimot gudegitt. Det er eit frø som Gud har planta i hjartet, og som veks seg stort med god og rett næring. Ei frelsande tru er å lære seg til å stole på Gud gjennom alle livets omstendigheter. Dette handlar ikkje om blind synsing, men om relasjonsbygging med Gud. For min eigen del synest eg at å tru om Gud er enkelt. Eg har lært om Gud sidan eg var knøttliten, og veit at alt er logisk og gir meining. Etter så å ha erfart Gud, er det ingen tvil i mi sjel om Guds eksistens.Det å tru på Gud derimot, det finn eg vanskeleg. Det å tru at Jesu død og oppstode gjeld som soning for mine synder. Det å tru at Gud bryr seg om meg, at han ikkje har forlatt meg. Det å tru at eg er frelst og kjem til himmelen. Det er veldig veldig vanskeleg. Ikkje fordi eg ikkje veit at Gud er kjærleik eller at himmelen eksisterer, men ganske enkelt fordi eg opplever ein annan åndeleg røyndom enn før. Sjølv om eg skulle ønskje av heile mitt hjarte at eg trudde, så greier eg det ikkje. Det har ingenting med viljen å gjere, men ei djup indre oppfatning av tilveret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis noen la frem klare, og ugjenstridige beviser for at det virkelig fantes en gud, så skulle det vel ikke være så vanskelig å tro.  

 

 

Nettopp. Men så lenge det ikke finnes beviser så er det umulig å tro. Derfor mener jeg det er feil å kalle tro et valg. 

 

Kanskje jeg som ateist mangler evne til å forstå hva tro innebærer, på samme måte som en blind person ikke vet hva farger er?

Lenke til kommentar

@aklla: Uenig i uttalelsen om at tro er et valg, i hvert fall ikke i en enkel forstand. Det vi tror på baserer seg på et nettverk av ting vi allerede tror om verden vi befinner oss i. Jeg kan ikke bare velge å tro på en gud her og nå, for at jeg skal tro på at en gud eksisterer så må jeg bli tilstrekkelig overbevist om at denne påstanden er sann eller mest sannsynlig sann.

 

Det jeg tror trådstarter vil frem til er at man får enkelte ateister som sier at de ikke har noe valg annet å ikke tro på en guds eksistens, men at de veldig gjerne ville at virkeligheten inkluderte en gud. Samme som jeg kan si at jeg vet at Stargate-universet er fiksjon, men det hadde vært dritkult om det var sånn på ekte. Forøvrig kan jeg heller ikke bare bestemme meg for å tro at Stargate-universet faktisk eksisterer i virkeligheten. Om det skal bli tilfellet må jeg vel først akseptere en solid håndfull konspirasjonsteorier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg tror ikke på noen fantasifigurer.

 

 

 

jo, det er akkurat det du gjør, men du velger en av de

 

 

Hvilken fantasifigur tror jeg på?

 

 

 

måten du skrev førsteposten så antar jeg gud, jesus eller hvem som er sjefen der.

 

 

Jeg er ateist. Men jeg mener at religion kan være bra for mange. Særlig for kvinner. Det er bedre å tro på Gud enn på feminisme. For la oss innse det: De fleste kvinner er ikke like interessert i logikk og vitenskap som menn. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...