Gå til innhold

Noen ateister her som gjerne skulle trodd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg hatt noe ønske om eller behov for å tro, så hadde jeg ikke vært ateist. Da hadde jeg gått hen og bekjent meg til en religion. Og trodd på en eller flere guder, enten det var Gud-Jesus-Den-hellige-ånd, YHWH, Elohim, Allah, Odin, Zevs, eller kanskje de mange gudene innen hinduismen. Eller kanskje en naturalistisk religion. Det er så mye å velge mellom, og de fleste må jo være rent menneskeskapte. Og det er umulig å eventuelt finne ut hvilken som eventuelt er den riktige. Kanskje det til og med er en av de utdødde religionene. Altså er det usannsynlig at noen av dem er "riktig". Så derfor føler jeg ikke noe ønske om eller behov for å tro. Det vil si - det er én av grunnene.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

 

Tro er ett valg.

 

Er du så sikker på det?

 

Kan du velge å tro at månen er en ost?

 

Klart det, hva stopper deg egentlig, utenom deg selv?

 

Jeg selv tror ikke på religion fordi ingenting tyder på at noen religion stemmer og at de religiøse skriftene gjerne er ganske sadistiske og det er selvmotsigelser og løgner gjennom hele teksten.

Av samme grunn tror jeg ikke at månen er en ost.

 

Men for min del har jeg visse krav til hva jeg skal tro på, krav jeg selv setter. Jeg tror ikke på julenissen, heller ikke påskeharen. Av samme grunn tror jeg ikke månen er en ost.

 

Men skal religiøse se på beviser hadde alle vært ateister, så det er jo ingenting i veien for du kan tro månen er en ost om du velger å ville tro det.

Det er bare deg selv som velger å tro eller ikke tro ut fra det du selv velger.

 

Tro er ett valg.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Er det noen ateister her som kan innrømme at de gjerne skulle trodd på Gud?

 

Ja nå som du nevner det så kom jeg på at jeg angrer på min livslange hedenskhet.

 

Praise Jesus! Amen.

 

 

:rofl:

Men du må innrømme at community og ritualer er viktig for mennesket, og at religionene er flinke til å tilby dette?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Det er umulig for meg å tro på det, og jeg tror nok du innerst inne vet at det også er umulig for deg ;)

Men du tror på en skikkelse du ikke har noe indikasjon på at finnes, og at denne skikkelsen styrer alt?

Det er uforstålig for meg at folk velger å tro på slike skikkelser, men alikevel, her er vi.

 

 

Kan du se for deg at du kan tro på julenissen?

Lenke til kommentar

 

 

Men du må innrømme at community og ritualer er viktig for mennesket, og at religionene er flinke til å tilby dette?

 

 

Kristendommen har absolutt gode aspekter rundt seg, men tro meg, om jeg ville tatt den lette veien med en oppskrift på universet i bokform, konkret og absolutt moral, og et liv etter døden, så hadde jeg gjort det. Dessverre så tror jeg ikke på det, så da får jeg heller strebe med å forstå mest mulig av livets opprinnelse, og nøye meg med å være karbon som blir til karbon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...