Gå til innhold

Noen ateister her som gjerne skulle trodd?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Er det noen ateister her som kan innrømme at de gjerne skulle trodd på Gud?

Jeg skulle gjerne ønsket å tro på en Gud som kunne gripe inn når det virkelig er i ferd med å gå galt. Men for å låne et uttrykk, tro i den ene hånda og spytt i den andre og se hvilken hånd som blir oppfylt først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

selv er jeg ikke ateist, men kanskje mer en panteist med snev av agnostisk tenking.

ville gjerne trodd på en tradisjonell Gud som passer på meg osv,
men det toget er gått.
er altfor bevisst og opplyst til å lure mine følelser.
MEN jeg er en slags panteist,
så har ikke mistet troen på at man kan få kontakt med noe større enn seg selv,
men selve frelses troen og typisk "komme til himmelen" er forbi.

spm er om ignoranse og uvitenhet er så mye bedre alternativ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Er det noen ateister her som kan innrømme at de gjerne skulle trodd på Gud?

Hvem sier at ateister ikke tror?

 

Hvem sier at avholdsfolk ikke drikker alkohol?

Hvem sier at jomfruer ikke har sex?

Hvem sier at apolitiske ikke følger et politisk parti?

 

Man skal lese mye rart.

 

Som religion.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man egentlig gjerne trodd på gud? Hvis man ser bort ifra at tro ikke er noe man kan velge seg til (om så, prøv her og nå å bare tro på at julenissen er virkelig. Ikke sånn haha, nå er julenissen virkelig, men en faktisk ekte tro på at julenissen ER ekte), så er jo den beskrivelsen av gud som jeg oppfatter ganske deprimerende.
Gud skal jo være allvitende og allmektig. Dersom et lite uskyldig barn da dør står man med følgende muligheter:
1. Han visste at det kom til å skje, og lot det skje. Det fremstår som ondskapsfullt og kan kun defineres som noe annet hvis man starter med et bias om at alt gud gjør er godt.
2. Han visste at det kom til å skje, men kunne ikke gjøre noe med det. Da er han ikke allmektig
3. Han visste ikke at det kom til å skje. Da er han ikke allvitende.
Han fremstår også som ganske så usikker på seg selv. Han er allmektig, men trenger at flere av de ti budene hans handler om at han er den ene guden, og man skal ikke ha andre guder. Pussig nok nevner ikke de samme budene noe om slavehold eller voldtekt. Er vel kanskje ikke så farlig med det. Og hvor er logikken i at en seriemorder som tror på jesus og sier unnskyld, skal belønnes med en plass i himmelen, mens en ateist som bare ikke er overbevist siden bevisene ikke er der, skal brenne i helvete for evig tid? Står det virkelig i stil med hverandre? Nei, denne guden har jeg ingen ønsker om å tro på...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er fordelen med å være kristen vs ikke kristen ?

Jeg vet at det er galt å pisse offentlig, slå ned folk jeg ikke liker samt stjele biler - selv uten en bibel, tro eller kors rundt halsen.

De som liker sosiale lag klarer seg fint uten en kald hard kirkebenk, samt opplesning fra noe som alle som har lest bibelen allerede har hørt før - ikke akkurat det store behovet for spoiler alerts.

Det at noen innbiller seg at de er bedre fordi de er kristen, finner man også igjen overalt, noen mener at fopball laget de har tattovert på armen er overlegen alle andre, BMW eiere tror de er bedre, folk som ikke drikker alkohol tror de er bedre en andre, folk som kjøper et bestemt kameramerke er sterk i trua når de tror desto mer kjent merke og høyere pris, desto mer fantastiske blir bildene opphøyd i annen.

Skulle jeg ta 100% feil av at religion, og at Gud, Jesus og de andre dyra i Hakkebakkeskogen faktisk eksisterer, så er det interessant nok jeg som blir positivt overrasket når ligger under torva og blir møtt med evig pine i form av Bob Dylan sine protestviser fra 60 tallet non-stop.

Kristne derimot skulle jeg ha rett, må vel føle en stor form for skuffelse, når de ligger under torva og nada skjer.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen vanskeligheter med å forstå forskjell på rett og galt uten å ha noen religion å lene meg på. Jeg tror heller ikke jeg er bedre enn andre, heller motsatt.

Jeg er en pessimistisk person som stiller kritiske spørsmål til alt. Jeg ser alltid bakdeler før fordeler. Dette gjør at jeg har store vanskeligheter med å tro på noen religion i det hele tatt.

MEN jeg ser hvor mye godt det å tro på noe, gjør for mange. Thats all....

Lenke til kommentar

MEN jeg ser hvor mye godt det å tro på noe, gjør for mange. Thats all....

 

Kunne du forklart litt nærmere hva du ser?

 

Jeg tenker at en religioner kan ha samme fordeler som en idrettsforening, utenom mosjonen. Det gir samme samholdet og ..finner ikke helt ordet - flukt fra hverdagen som et rollespill på pcn. 

 

Hvilke fordeler er unike med en forening der alle tror på en boks beskrivelse av en verdens skaper?

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler er unike med en forening der alle tror på en boks beskrivelse av en verdens skaper?

 

I praksis så er det ingen. Men man må ta med faktorer for hvordan folk kommer dit de kommer. Religion appelerer til mennesker av helt andre grunner enn mye annet og det er det som gjør det unikt. For å selge så må man nå ut til kundene og det er det som skiller en idrettsforening, et dataspill og en religion fra hverandre (+ litt annet som ikke er relevant for svaret mitt)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg anser meg selv som agnostiker. Jeg vil tro på Gud.

Hvorfor?
Vil presisere at jeg vil bli kristen.

Pga det kristne fellesskapet og troen om at alt ordner seg. Også er kirken et hyggelig sted å være.

Det kan jeg forstå.

 

Dog er det jo utfordrende å få seg selv til å tro ting. Dersom du ønsker flere sosiale arenaer vil jeg foreslå en eller annen hobby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes uendelig med "fellesskap" der ute, idrett, hobbyer og andre interesser hvor man faktisk gjør noe i felleskap med andre - uten å måtte forholde seg til noe som mest sannsynlig er udefinerbart og oppdiktet.

 

Så har du bevis for at guder mest sannsynlig er oppdiktet? Det finnes i følge vitenskapen ingen bevis i noen form eller farge som tilsier at det ikke finnes noen form for guder. Vitenskapelig sett og i følge den vitenskapelige metoden så er "noe som mest sannsynlig er udefinerbart og oppdiktet" helt feil.

 

Jeg er ingen forkjemper for religion og guder, men skal vitenskap være vitenskap så får man holde seg for god til å komme med pisspreik vitenskapen ikke vil forbinde seg med.

Lenke til kommentar

Er jo ikke vanskelig å tro, når man ser antallet som tror at jorda er flat, de som blir syk av den nye fancy strømmåleren, mens de klarer å sitte foran en skjerm som stråler, med enten wifi ruter eller en smarttelefon som kan ha 3G, 4G, NCF, Blåtann, WiFi og sikkert glemt noe trådløse systemer på - og det går på mystisk vis bra.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...