AfterGlow Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 Men norsk kommunikasjonsekspert er kun delvis enig.Forskere: – Å bruke emojier i jobbsammenheng får deg til å virke dum Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 I profesjonelle sammenhenger synes jeg det er hyggelig med en smil-emoji når det passer seg, så lenge det ikke er overdrevent bruk 8 Lenke til kommentar
FB.127201362 Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 I profesjonelle sammenhenger synes jeg det er hyggelig med en smil-emoji når det passer seg, så lenge det ikke er overdrevent bruk Enig. Det som også er viktig å tenke på er hvem man sender melding/email til og hvilke type kommunikasjon som er nødvendig. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 Det er også stor forskjell på jobbmail og jobbmail. Ofte vil smilies i offisiell kommunikasjon kunne virke mot sin hensikt når mottakaren forventer nøktern og saklig informasjon. Når tannlegen kallar inn til kontroll, kommunen sender ut nabovarsel eller skatteetaten sender ut sjølvmelding så vil du ikkje ha presantert saksbehandlarens følelsesspekter med smilefjes, gråtefjes eller kva dei no legg ved. Samtidig kan du godt bruke eit smilefjes i jobbsamanheng i litt mindre formelle rammer. Her er det også stor forskjell på forskjellige lands bedriftskultur. I land der kontoristane sitter i full dress med slips uansett kva gradestokken viser, så er det nok langt mindre akseptert med smilies i eposten enn dersom han på nabokontoret her i Norge som jobber i shorts og t-skjorte legger ved ein smilies. Det hadde også vært interessant å få vite noke meir om korleis jobbepostane med og uten smilies blei samla saman. Dersom ein tek epostar med smilies og berre fjerner smiliane så vil budskapet i eposten kunne endre seg drastisk. Emoji-bruk er nesten blitt eit eige skriftsspråk i seg sjølv, og ein kan ofte ikkje berre fjerne ein emoji utan å erstatte den med ei setning i staden for. 9 Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 Vi har egen snapchat gruppe på jobb. Vi har god takhøyde og åpent landskap delt med et annet selskap. 90% av ikke faglig innhold skulle aldri bli sakt høyt. Avatarer, memes, emojis og kommentarer kastes over en lav sko til både kunder og kollegaer. Lenke til kommentar
Ajaxxo Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 Å forske på emoji bruk kan få deg til å virke dum. 7 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 "Derimot mener hun at man bør kunne benytte smilefjes dersom avsenderen har gjort dette først" Mao skal man aldri sende smilefjes, siden man ikke skal gjøre det før den andre har gjort det først (men som ikke kan sende til deg fordi du ikke har sendt først osv). 3 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 Jeg bruker smilefjes m.m. og mener at de som ikke tåler smilefjes og karakteriserer folk ut fra dette rett og slett er dumme og inkompetente. Manglende kunnskap om hva kompetanse faktisk er tyder på lav IQ. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 (endret) "Derimot mener hun at man bør kunne benytte smilefjes dersom avsenderen har gjort dette først" Mao skal man aldri sende smilefjes, siden man ikke skal gjøre det før den andre har gjort det først (men som ikke kan sende til deg fordi du ikke har sendt først osv). Jo, kunden kan gjøre det først. Hvis du er i tvil bør du imidlertid la være å bruke emojier, og dessuten bør man ikke bruke dem for å dempe et negativt budskap, da dette blir dobbeltkommunikasjon, ifølge Calvert. Dette er helt korrekt. Ingenting provoserer meg mer enn å ha klaget til kundeservice, og så får jeg et svar der saken ikke er løst som er spekket med smilefjes. En annen idiotisk vane er folk som skriver smilefjes i outlook. Her er et lite tips til dere: Disse vises som J overalt ellers. Det ser ikke særlig smart ut... Endret 17. august 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 "Derimot mener hun at man bør kunne benytte smilefjes dersom avsenderen har gjort dette først" Mao skal man aldri sende smilefjes, siden man ikke skal gjøre det før den andre har gjort det først (men som ikke kan sende til deg fordi du ikke har sendt først osv). - Tusen takk... Der var mageøvelsene gjort for i dag. Jeg lurte litt på det samme..., men det er først nå at jeg ser hvor motsigende det virkelig var/er. Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 Selvfølgelig kan en ikke gi triste/rare nyheter og avslutte med emoji og "many lulz". Det sier noe om avsenderen som velger å "myke opp" istedenfor "forbedre". Og hva er så farlig med å "virke dum"? Det sier ingenting om den reelle kompetansen. Kanskje det sier noe om arbeidsplassen som ikke tillater feilbare mennesker? Da kokes alt ned i et skuespill. De mest feilbare er ofte de mest mennesklige. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. august 2017 Rapporter Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Ett stykk smilefjes, etter at saken er løst. Endret 17. august 2017 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 18. august 2017 Rapporter Del Skrevet 18. august 2017 Når tannlegen kallar inn til kontroll, kommunen sender ut nabovarsel eller skatteetaten sender ut sjølvmelding så vil du ikkje ha presantert saksbehandlarens følelsesspekter med smilefjes, gråtefjes eller kva dei no legg ved. Hadde jeg fått igjen på skatten og de hadde lagt ved en gråtende emoji hadde jeg fått meg en god latter! Lenke til kommentar
Zork Skrevet 18. august 2017 Rapporter Del Skrevet 18. august 2017 En annen idiotisk vane er folk som skriver smilefjes i outlook. Her er et lite tips til dere: Disse vises som J overalt ellers. Det ser ikke særlig smart ut... Det ble vel fikset for en stund siden? Forøvrig - smileys er som det meste annet når det gjelder kommunikasjon: en ser an sitt publikum og settingen. Som med det meste annet så er ikke dette områder som trenger "alltid"- eller "aldri"-regler fra forskere som skal fortelle oss fasit for ting de fleste klarer å forholde seg helt greit til. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 18. august 2017 Rapporter Del Skrevet 18. august 2017 Det som er dumt er å kalle inn til møte uten en klar agenda. Decline. 1 Lenke til kommentar
Redshift Skrevet 18. august 2017 Rapporter Del Skrevet 18. august 2017 Si hva en vil om emojier, men det verste er folk som endrer font i epost til "løkkeskrift"... Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 21. august 2017 Rapporter Del Skrevet 21. august 2017 "Problemet" etter at kommunikasjon digitalt via tekst og smileys har blitt så enkelt som det er i dag, så er flere og flere blitt avhengige av emojis og smileys for å forstå sinnstilstanden til den som skriver. Jeg har flere ganger, i profesjonell sammenheng, opplevd at en helt vanlig tekst, der jeg forholder meg til sak, blir misforstått som streng pga mangel på smileys/emoji. Jeg kan forstå at saklig = streng når det er fravær av emojis, men det er fordi mottaker innbiller seg avsenders humør, i stedet for å holde et åpent sinn. (Jeg har bedt høflig om tilbakemelding på hva som virket strengt med meldingene jeg har sendt, men enn så lenge har svaret uteblitt.) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. september 2017 Rapporter Del Skrevet 18. september 2017 En annen idiotisk vane er folk som skriver smilefjes i outlook. Her er et lite tips til dere: Disse vises som J overalt ellers. Det ser ikke særlig smart ut... Det ble vel fikset for en stund siden? Jeg fikk nettopp en J. Lenke til kommentar
FB.006467760 Skrevet 7. oktober 2017 Rapporter Del Skrevet 7. oktober 2017 Ja å studere emojer og kalle seg forsker blir nok tatt seriøst. Dette lo jeg godt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå