Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier skadet katt


Naresa

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Huseieren vår skadet katten vår da han drev på i potetåkern sin med ljåen sin. Katta fikk en real smell i foten av ljåen. Noe som resulterte i et ganske heftig kjøttsår på foten.

 

Det ble tatt røntgen, og sydd 7 sting hos veterinær. Regninga kom på rundt 4600kr.

 

Huseier har ingen interesse av å dekke noe av veterinærregninga. Eneste svaret hans var "da må du gå rettens vei". 

 

Så da lurer jeg på om det er noe vei å gå med det via retten? 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lar katten din gå ute på et sted hvor du vet det blir arbeidet med farlig utstyr? Forventer du at en som kjører på katten du lar gå ute i nærheten av en bilvei skal dekke regningen og?

 

Hvorfor svare på et spørsmål med dine egne spørsmål.. Om du har null peiling på hva jeg spør etter så hvorfor da gidde å svare. 

 

Han har en liten flekk med poteter i hagen sin, 2 meter fra inngangen min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått til retten med et slikt krav, men strengt tatt kan du holde igjen husleie fordi han skylder deg penger. Det vil da være han som må gå til retten, og ikke motsatt. Da risikerer du imidlertid å bli kastet ut hvis du tar feil (hvis retten kommer til at han ikke er erstatningsansvarlig), og det er det jo ikke sikkert det er verdt.

 

Dette er heller ikke en god løsning hvis du har betalt inn ulovlig depositum (depositum som ikke står på skikkelig depositumkonto).

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått til retten med et slikt krav, men strengt tatt kan du holde igjen husleie fordi han skylder deg penger. Det vil da være han som må gå til retten, og ikke motsatt. Da risikerer du imidlertid å bli kastet ut hvis du tar feil (hvis retten kommer til at han ikke er erstatningsansvarlig), og det er det jo ikke sikkert det er verdt.

 

Dette er heller ikke en god løsning hvis du har betalt inn ulovlig depositum (depositum som ikke står på skikkelig depositumkonto).

 

Er jo en mulig vei å gå det ja. Depositum står på en depositumkonto. Har allerede sagt opp her, så utkastelse er ikke noe fare. 

Lenke til kommentar

"Rettens vei" blir svindyrt for deg. Betal regninga selv og pass på at katten din ikke virrer rundt når han holder på i åkerflekken sin. Han synes sikkert ikke det er morsomt å skade katter.

 

Regninga er allerede betalt. Var bare et merkelig svar å få fra huseier. 

Hadde jeg selv skadet et dyr hadde jeg ihvertfall tilbydd å betale halve regninga, mener da det bare er normal folkeskikk. 

 

Eneste jeg har lest meg opp på så langt er erstatningsansvar. At en selv er ansvarlig for sine egne handlinger eller noe i den duren. Kan ikke mye om slikt, derfor jeg spurte her. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at den som uaktsomt skader andres ting/formuesobjekter (herunder dyr) er erstatningsansvarlig for den skaden. Det er tre vilkår som må være oppfylt:

 

- Det må finnes et ansvarsgrunnlag - typisk at man har opptrådt uaktsomt, man har gjort noe man ikke burde ha gjort, og ikke ville ha gjort hvis man hadde opptrådt så forsiktig som man etter forholdene burde

- Det må finnes et økonomisk tap. Dette vilkåret er oppfylt.

- Det må være en årsakssammenheng mellom skaden og det økonomiske tapet. Dette vilkåret er også oppfylt.

 

Er disse vilkårene oppfylt skal skadelidte ha dekket sine nødvendige utgifter for å rette opp skaden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan har deres arrangement i forhold til din katt vært før denne hendelsen? Har det noen gang vært noen problemer? Har han vært klar over at du har hatt katt (rim ^^)? Jeg tenker at hvis man vét naboen har en katt, og man har en "liten" jordflett med poteter, så går det an å være våken og varsom. Men jeg lurer også på hva han gjorde med en livsfarlig ljå der ute til å begynne med. Er ikke en ljå noe du skjærer gress og andre stråvekster med? Det er vel ikke noe man bruker til potet"fangst"? ^^

 

Jeg tenker også uansett om det har vært et anstrengt forhold eller ikke til katteholdet, så bør en utvise forsiktighet ved ethvert farlig redskap på den måten. Hvis jeg hadde vært i den situasjonen (skadet dyret), ville jeg i det minste tilbudt meg å betale halvparten.

 

Tenker ellers at Krikkert som vanlig har svart mér enn bra nok.

Lenke til kommentar

Hvordan har deres arrangement i forhold til din katt vært før denne hendelsen? Har det noen gang vært noen problemer? 

 

 

Har aldri vært et problem. Alltid vært en snill kar som lar garasjeporten være på gløtt når han drar ut ifall katta skulle ha gjemt seg der inne. Derfor jeg ble litt paff når han nektet å betale noe. "trodde jeg hadde drept katta" var noe av det han sa. 

Lenke til kommentar

*Liten oppdatering*

 

Huseier ringte på døra i dag, og sa han hadde snakket med huseiernes landsforbund. Vet ikke om han hadde noe forsikringer der eller noe som kanskje kunne fikse noe. 

 

Med seg hadde han en random person, trodde først det kanskje var advokat. Men neida, det var en person som skulle få omvisning av leiligheta. Med en 3 uker gammel baby som skrek, neddopet katt, kona midt i middagen, og en leilighet som overhodet ikke var klar for noe visning var det en heller ubehagelig situasjon, både for oss, og han som skulle se på leiligheta.

 

Merkelig gammel skrue han huseieren, skal bli godt å komme seg bort herfra. 

Lenke til kommentar

Men jeg lurer også på hva han gjorde med en livsfarlig ljå der ute til å begynne med. Er ikke en ljå noe du skjærer gress og andre stråvekster med? Det er vel ikke noe man bruker til potet"fangst"? ^^

 

Man bruker ljåen for å fjerne det meste av potetgresset før man tar opp potetene.

Lenke til kommentar

Jøsses, for en skrue. Det var storhjertet av deg å la de se leiligheten under de omstendighetene.

 

Ta med deg disse erfaringene til neste huseier. Kanskje snakke litt om uforutsette ting som kan skje, og at du ønsker å ha en åpen dialog. Du -skal- ha minst 3 dagers varsel ved inspeksjon og visning. Det er jo i begges interesse å finne en ny leietaker fortest mulig, men dét betyr ikke at man skal hoppe bukk over reglene.

Fant en tråd fra dette forumet, Krikkert har som vanlig svart utfyllende

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1770524

 

 

 

Men jeg lurer også på hva han gjorde med en livsfarlig ljå der ute til å begynne med. Er ikke en ljå noe du skjærer gress og andre stråvekster med? Det er vel ikke noe man bruker til potet"fangst"? ^^

 

Man bruker ljåen for å fjerne det meste av potetgresset før man tar opp potetene.

 

Aha! Takk for svar ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...