Gå til innhold

Her letter et fly for første gang fra et hangarskip ved hjelp av en elektromagnetisk katapult


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at det tar ca 15 sekunder å aksellerere til V2 og så 15-20 minutter å klatre til FL29-35 vil besbarelsene bli temmelig marginale, ja. Vil tro at ideen med å la APUen drive elektromotorer på hovedjulene i stedet for å bruke jetmotorene til å takse rundt på bakken vil spare mye mer drivstoff enn dette, særlig hvis vi tar med i betraktningen at evt. forsterkninger på skroget o.l. som må til for å kunne hekte det på en katapult sikkert ville lagt minst like mye dødvekt til flyet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I og med at det tar ca 15 sekunder å aksellerere til V2 og så 15-20 minutter å klatre til FL29-35 vil besbarelsene bli temmelig marginale, ja. Vil tro at ideen med å la APUen drive elektromotorer på hovedjulene i stedet for å bruke jetmotorene til å takse rundt på bakken vil spare mye mer drivstoff enn dette, særlig hvis vi tar med i betraktningen at evt. forsterkninger på skroget o.l. som må til for å kunne hekte det på en katapult sikkert ville lagt minst like mye dødvekt til flyet.

 

Jeg skrev på kortbanenettet og elfly... Altså, ikke drivstoff, ingen jetmotorer. Jeg må innrømme at jeg ikke har regnet på det, men dash-8 klatrer aldri til FL29, og jeg ser ikke helt hvorfor et elfly burde ha gjort det på de korte rutene mellom kortbaneflyplassene. Hvor høyt går egentlig flyene når de hopper mellom kortbaneflyplassene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal se om jeg finner en lenke til artikkelen etterpå, men mener bestemt jeg har lest at vår alles kjære Donald Trump synes dette nye elektromagnetiske opplegget (som ikke har vært helt problemfritt i oppstarten) var noe forbanna tull og at han vill ha det endret tilbake til dampkatapult for de neste skipene.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg finner en lenke til artikkelen etterpå, men mener bestemt jeg har lest at vår alles kjære Donald Trump synes dette nye elektromagnetiske opplegget (som ikke har vært helt problemfritt i oppstarten) var noe forbanna tull og at han vill ha det endret tilbake til dampkatapult for de neste skipene.

 

Trump vil vel tilbake til kullfyring for hangarskipet også slik at han kan skryte på seg flere nye jobber i kull-industrien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly.

 

Ideen er ikke helt dum siden en da kan ha store mengder av energibruken i bakken og ikke må bære på en ekstra mengde batterier som er tomme rett etter at det har tatt av. Det må selvsagt være en mildere variant, kreftene som brukes på hangarskip er for voldsomme for et passasjerfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ideen er ikke helt dum siden en da kan ha store mengder av energibruken i bakken og ikke må bære på en ekstra mengde batterier som er tomme rett etter at det har tatt av. Det må selvsagt være en mildere variant, kreftene som brukes på hangarskip er for voldsomme for et passasjerfly.

 

Jupp. Wikipedia sier:

The EMALS' 300-foot (91 m) LIM will accelerate a 100,000-pound (45,000 kg) aircraft to 130 kn (240 km/h; 150 mph).

 

fra

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_Aircraft_Launch_System#Linear_induction_motor

 

Så i kortbane-tilfellet, så har man kanskje 25 tonn, og 800 meter å gjøre det på. Det som kanskje kunne gå an da var at man hadde hele motoren støpt inne i banelegemet, slik at man ikke fikk problemer med is og snø i systemet.

 

Jeg vil tro at man kanskje kan klare 300 km/t, og da har man tatt en vesentlig del av farta i den tykkeste delen av atmosfæren. Så bruker man selvfølgelig fortsatt 1 W på å løfte 1 kg 1 meter, og de skal litt opp i lufta, men rent intuitivt synes jeg det er verdt å tenke på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er'n: https://www.navytimes.com/news/your-navy/2017/05/11/navy-should-return-to-goddamned-steam-on-carrier-trump-says/

 

"It sounded bad to me. Digital. They have digital. What is digital? And it's very complicated. You have to be Albert Einstein to figure it out. And I said — and now they want to buy more aircraft carriers. I said what system are you going to be — 'Sir, we're staying with digital.' I said no you're not. You going to goddamned steam, the digital costs hundreds of millions of dollars more money and it's no good."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...