Gå til innhold

Hvor mange Hz har dette fjernsynet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som du ser er ikke Hz nevnt med et ord noe sted, og det kommer av at det har gått av moten som bullshit. I disse dager er det HDR, 4K, nits, kvanteprikker og annet tøv som gjelder. I likhet med disse tingene er ikke Hz noen garanti for kvalitet, så du bør lese anmeldelser (å se apparatene i butikk er av begrenset verdi). I alle fall er den ene kunden som har lagt igjen tilbakemelding fornøyd (etter en dag), og Samsungs 7-serie skal være nokså solide saker, så noen direkte dårlig TV er dette neppe.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Tingen er at jeg har allerede kjøpt den og fått den på vegg, men synes det er for mye Motion Blur.

 

Har selfølgelig mulighet til å returnere, men er det kanskje innstillinger jeg bør se på først?

 

Synes sort-nivået og slikt er bra, så er fornøyd med TVen bortsett fra motion Blur.

Lenke til kommentar

Dette er noe alle LCD-fjernsyn sliter med. Tipper dette fjernsynet har VA-panel, og selv om det betyr svært godt sortnivå, medfører det også noe mer uklarhet enn andre LCD-typer. Du bør klikke deg gjennom bildemodusene for å se om du finner et du liker - ofte er det best med minst mulig hokus pokus, altså game mode.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Tingen er at jeg har allerede kjøpt den og fått den på vegg, men synes det er for mye Motion Blur.

 

Har selfølgelig mulighet til å returnere, men er det kanskje innstillinger jeg bør se på først?

 

Synes sort-nivået og slikt er bra, så er fornøyd med TVen bortsett fra motion Blur.

 

Bruker du til spill?

 

Jeg bruker ikke til spill da, men jeg foretrekker alltid kino-instillingen. Dette har med farger og sortnivå å gjøre, Kino er alltid best.

 

Noen ganger bruker jeg varm om det er en instilling, men det kommer av på spiller og skjerm, nå bruker jeg nøytral fordi jeg synes Sony blurayen er varm nok fra før. Dette gjelder altså fargetemperatur.

 

Skru av alle ekstrainstillingene, som regel med noen få unntak er dette bare tull som skal gjøre tvn lysterk og buffet sortivå på butikkhyllene.

 

Det er noen få ganger det er en bra innstilling, men det er veldig sjelden. Prøv å skru av alt, juster kontrast og lystyrke sånn du synes er best osv.

 

Jeg anbefaler en kalibreringsdisk om du har dvd eller bluayspiller. Du får sånt i lokale elkjøp, eller på nett.

 

Jeg bruker en billig disk fra Monster og en fra Hifiklubben. Dersom du skal gå mer i detalj, og gjøre litt ekstra stas, så anbefaler jeg Digital Video Essentials..

 

Prisen på sånne disker er 100 for det mest basic, og 200 eller noe for DVE....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Blir nok hovedsaklig brukt til serier, film og fotball, og litt PS4.

 

Har skrudd av alt av ekstrainnstillinger nå(spes. motion plus vet jeg ødelegger fotball!)

 

Spilte litt Battlefield 1 nå og det funket fint. Netflix i 4K er også bra egentlig. Pittelitt blur må jeg vell regne med med raske bevegelser i spesielt lys.

 

Var sikkert bare uheldig med YouTube-videoene jeg testet med. Bestilte DVE så får jeg satt det skikkelig opp ☺️

 

Holder dere oppdatert og spør sikkert igjen om jeg lurer på noe mer.

Endret av Ein23
Lenke til kommentar

Input lag regnes ikke GtG. Det er pixel respons. To helt forskjellige ting!

 

Input lag: Tiden det tar fra bildesignalet går inn på HDMI/DP/whatever-porten og  til bildet er tegnet opp på skjermen (inkluderer pixel respons). Denne tiden er kritisk hvis man bruker skjermen til spilling. Kan ofte forbedres markant ved å skru av bildeprosessering (moition smoother etc) og/eller skrur på "game mode" hvis skjermen har dette.

 

Pixel respons: Tiden det tar for en pixel å gå fra én farge til en annen. F.eks. sort til hvit eller grå til grå (GtG). Det er denne biten som skaper motion blur.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å slå meg til ro med bevegelsene på 49MU7005...

 

Burde jeg bytte til LG OLED55B6V? Sitter stort sett 2-3m fra Tv-en så hadde foretrukket 49". Men er vell egentlig ikke store forskjellen fra 49" til 55". Motion Blur-en er mest irriterende når jeg ser fotball.

Lenke til kommentar

Slått på game mode? Fjærner all ghosting og latency på de fleste tver.

 

Edit: fotball er litt tricky på en del tver. Noen har en sports mode som hjelper veldig.

 

HZ på tv er bare bogus. Min TV har f.eks 120Hz panel og reklamerer med det. Men ingen av HDMI inngangene støtter mere enn 60Hz såe..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

HZ på tv er bare bogus. Min TV har f.eks 120Hz panel og reklamerer med det. Men ingen av HDMI inngangene støtter mere enn 60Hz såe..

Med bra bildeprossesering kan TVen interpolere mellom bildene for å gi glattere bevegelser. (Det gir selvsagt økt forsinkelse).

Ja den bruker interpolering og bildet ser bra ut, men på en måte feil å da reklamere for 120Hz.

Var fult klar over dette da jet kjøpte min tv men vil tro det kan forvirre en del folk.

Lenke til kommentar

Ok, takker. Men er det slik at LG OLED55B6V er et av de beste kjøpene man kan gjøre akkurat nå? 13 995 hos Lefdal.

 

Et rungende ja, det er mye tv for pengene... Vi som husker plasma, elsker Oled..

 

Den er framtidsrettet også med Dolby Vision, det er ikke så hett ennå men folk jeg kjenner som har peiling mener det kommer til å bli det nye store innen 4k akkurat som Atmos er i ferd med å bli for lyd på kino og hjemmekino.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...