Gå til innhold

Føler meg ikke trygg på jobb, vil slutte.


Anbefalte innlegg

Jeg jobber innenfor byggebransjen og jobber i et middels stort firma. HMS blir ikke tatt særlig seriøst, og vi bruker stort sett kun sikkerhetsutstyr når folk fra andre firmaer på byggeplassen ser på oss. Formennene, daglig leder OG mine kolleger som er vanlige arbeidere vil ikke jobbe på en sikker måte. Så når jeg bruker sikkerhetsutstyr og bruker lengre tid står de og ruller med øynene fordi det tar så lang tid å koble til og fra fallblokker etc.

Vi jobber i høyder og i stiger hvor det kun skal ett lite feilsteg til før man faller utenfor kanten.

 

 

Jeg er lavest på rangstigen og relativt ny i gamet, men jeg er en god arbeider. "Problemet" er at de vil ha ting gjort fort mens jeg vil ta meg tid til å gjøre ting sikkert. Har ikke blitt muntlig snakket til, men har opplevd at mine kolleger puster og peser fordi arbeidet stopper opp pga. meg. Har også sett de snakket med hverandre mens de så oppgitt ut på meg.

 

 

Vi er ikke hovedentreprenør på byggeplassene, og ofte er kun HMS-folka innom i 10 minutt iløpet av en arbeidsdag. De har sin ukentlige vernerunde hver mandag, men det hjelper jo ikke når det går på sikkerheten løs alle de andre arbeidsdagene.

 

 

Jeg er i begynnelsen av tjueårene og har lite erfaring, lite referanser og ikke fullført utdanning. Jeg slet lenge på jobbmarkedet før jeg fikk denne jobben. Jeg ønsker virkelig ikke å fortsette fordi jeg tror det er snakk om tid før jeg faller ned flere meter og skader meg eller i verste fall dør. 

 

 

Hva bør jeg gjøre? Hvordan skal jeg overtale en gjeng med aldrende karer at sikkerhet er viktig selv om det sinker arbeidet? Har jeg rett på noe fra NAV hvis jeg slutter frivillig med god grunn? Eller bør jeg gjøre noe for å bli sparket? Jeg tror ikke jeg kan snu mentaliteten deres, og når formennene selv ikke prioriterer HMS er det nesten litt håpløst..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tre valg:

 

1) Bare finne deg i dritten og holde ut så lenge du klarer, og dermed sykemelde deg på grunn av utbrenthet og psykisk lidelse. Du har sterkere rettigheter som sykemeldt i forhold til dagpenger/arbeidsledighetstrygd, og også i forhold til senere arbeidshistorikk. Samtidig som du er sykemeldt, så ser du deg rundt etter en annen jobb.

 

2) Legge press på ledelsen og spørre grundig om hvorfor dere jobber så utrygt. Ér det verdt å tjene 10% mér penger enn å jobbe trygt? Ergo, du må bli en bedre leder enn alle de andre på jobben. Du innsér sikkert selv at dette er en nærmest umulig oppgave, men hvis det umulige fascinérer deg, så er dette en vei å gå.

Du kan jo også bare ikke bry deg om hva andre mener, og bare fortsette å bruke sikkerhetsutstyr selv om det sinker dem. Kanskje de tar etter ditt eksempel. Men det er jo en psykologisk last når andre er totalt blottet for moral, jeg vet veldig godt hvordan dét er. Jeg hadde ikke taklet å holde ut i et sånt miljø. Men kanskje du er sterkere enn meg.

 

3) Si opp og få dagpenger. Bruk til grunn hos NAV at de du jobbet for jobbet ekstremt utrygt. Det står under søking av dagpenger at "Hvis du ikke selv er skyld i at du har mistet jobben og ikke har en "rimelig grunn", så utsettes ventetiden fra 3 dager til 12 uker". Hvis NAV ikke mener at det er "rimelig grunn" god nok at du nesten må dø for å beholde jobben, så kan du gå til sak med Brukerombudet i ryggen.

 

En siste bonusmulighet: Hiv deg rundt på telefonen, og ring alle slags byggefirmaer du klarer å søke opp, både enkeltpersoner og store firmaer. Det er ofte lettere å få jobb når man alleréde er ansatt. Og -vær ærlig-, si nettopp at du er ute etter en ny jobb fordi de jobber veldig utrygt der du er nå, du er på utkikk etter et sted med bedre lederskap.

 

Hvis du ikke finner noe, så kan du trygt sykemelde/søke dagpenger med god samvittighet, mens du kontemplerer ditt neste trekk i livet.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver vil ikkje kunne seie deg opp for å bruke lovpålagt sikringsutatyr, sjølv om det tek litt lenger tid.

Så utfordringa her går nok mest på det sosiale om korleis du skal fungere saman med dei som ikkje tek HMS på alvor.

 

Har toppledelsen same holdning? Om dei har det så kan det være hensiktsmessig å gå via arbeidstilsynet eller hovedentreprenør for å sjå om dei blir tvinga til å tilpasse seg.

Dersom toppledelsen tek HMS på alvor og problemet ligg på viljen til arbeidarane, så burde dette være mulig å rydde opp i internt. I fyrsteomgong via verneombud eller liknande.

Lenke til kommentar

Jeg jobber innenfor byggebransjen og jobber i et middels stort firma. HMS blir ikke tatt særlig seriøst, og vi bruker stort sett kun sikkerhetsutstyr når folk fra andre firmaer på byggeplassen ser på oss. Formennene, daglig leder OG mine kolleger som er vanlige arbeidere vil ikke jobbe på en sikker måte. Så når jeg bruker sikkerhetsutstyr og bruker lengre tid står de og ruller med øynene fordi det tar så lang tid å koble til og fra fallblokker etc.

Vi jobber i høyder og i stiger hvor det kun skal ett lite feilsteg til før man faller utenfor kanten.

 

 

Jeg er lavest på rangstigen og relativt ny i gamet, men jeg er en god arbeider. "Problemet" er at de vil ha ting gjort fort mens jeg vil ta meg tid til å gjøre ting sikkert. Har ikke blitt muntlig snakket til, men har opplevd at mine kolleger puster og peser fordi arbeidet stopper opp pga. meg. Har også sett de snakket med hverandre mens de så oppgitt ut på meg.

 

 

Vi er ikke hovedentreprenør på byggeplassene, og ofte er kun HMS-folka innom i 10 minutt iløpet av en arbeidsdag. De har sin ukentlige vernerunde hver mandag, men det hjelper jo ikke når det går på sikkerheten løs alle de andre arbeidsdagene.

 

 

Jeg er i begynnelsen av tjueårene og har lite erfaring, lite referanser og ikke fullført utdanning. Jeg slet lenge på jobbmarkedet før jeg fikk denne jobben. Jeg ønsker virkelig ikke å fortsette fordi jeg tror det er snakk om tid før jeg faller ned flere meter og skader meg eller i verste fall dør.

 

 

Hva bør jeg gjøre? Hvordan skal jeg overtale en gjeng med aldrende karer at sikkerhet er viktig selv om det sinker arbeidet? Har jeg rett på noe fra NAV hvis jeg slutter frivillig med god grunn? Eller bør jeg gjøre noe for å bli sparket? Jeg tror ikke jeg kan snu mentaliteten deres, og når formennene selv ikke prioriterer HMS er det nesten litt håpløst..

Hva med noen anonyme tips til arbeidstilsynet/lokal media?

Lenke til kommentar

Fortsett på jobben og fortsett med sikkerhetsutstyr. Du er der for å tjene penger og hvis du er en god arbeider så er du vanskelig å erstatte selv om du bruker litt lengre tid pga. sikkerheten.

 

I verste fall så kan du håpe på at en av dine kolleger ramler og brekker beina så de andre får se konsekvensene av å ikke bry seg om sikkerheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kommer aldri til å sparke deg for at du følger HMS rutiner - gjør de det, så blir det vanskelig for dem å rettferdiggjøre oppsigelsen. Fortsett med det du gjør, og fortsett med å gjøre en god jobb - er det som lønner seg for deg her :)

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Anonymt tips til en instans som vill gjøre en forskjell, arbeidstilsynet er nok en grei plass å starte. Fortjent når de oppfører seg på den måten. 

Og INGEN vil skjønne hvem som ga tipset, og han blir enda mer uglesett. Kanskje TS rett og slett er en pingle? De erfarne er gjerne sikker med mindre utstyr pga lang erfaring.

Lenke til kommentar

 

Anonymt tips til en instans som vill gjøre en forskjell, arbeidstilsynet er nok en grei plass å starte. Fortjent når de oppfører seg på den måten.

 

Og INGEN vil skjønne hvem som ga tipset, og han blir enda mer uglesett. Kanskje TS rett og slett er en pingle? De erfarne er gjerne sikker med mindre utstyr pga lang erfaring.

Mer ugle sett? De vill nok få en real smekk på pungen og svinge seg i sikkerhetsutstyret ganske kjapt...

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen. Tester offshoreutstyr på ymse versted i utlandet og ser mye rart.

 

Fortsett i jobben du og fortsett bruk av verneutstyr. La gamlingene himle så mye de vil på øynene. Tar ikke så mye ekstra tid uansett.

 

Stå opp for deg selv, ha litt baller og litt glimt i øyet, så skal du se at de vil respektere deg uansett.

 

Syns ikke du skal involvere tilsyn, med mindre de presser deg eller andre til noe du/dere ikke er komfortable med. Men dokumenter gjerne uforsvarligheter, kan komme greit med ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Å komme som fersking inn på en ny plass og tro at du skal bestemme og dominere vil slå hardt tilbake på deg. Først må du vise hva du duger til og at du holder ut. Det er egentlig ganske lett å begynne med noe nytt og imponere dine kolleger i starten. Du er sannsynligvis mye mer motivert enn de som har vært der en del år og vil gjerne vise deg frem ved å stå på. Det som teller er hva du gjør i lengden. Ingen gidder å stå på som helter hver dag i mange år. Husk du skal jobbe til du er 70 år, kan ikke slite seg helt ut hver dag da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...