Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Spiller det noen rolle hvorfor? Det vesentlige er at prisen har falt kraftig. Hvorfor? Fordi mange har solgt. Det kan være mange grunner til dette, men typisk skyldes det usikkerhet og psykologi. 

 

Det finnes alltid folk som skal forklare prisbevegelser uten at de nødvendigvis treffer. Hvor ofte har ikke aksjemarkedet blitt tynget av dårlige nyheter og gått til værs eller motsatt? :) 

 

Generelt er det ellers slik at hvis et objekt har økt ekstremt raskt i verdi og ekstremt mye, så er det modent for en korreksjon. Det samme skjedde nettopp i aksjemarkedet.

 

Først kommenterer du min kommentar, så gjentar du det samme som meg, bare med andre ord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Ja klart det, folk kjøpte jo BTC helt opp til 19k $. Tror nok ikke de regna med ett stort fall i nær fremtid. Men som sagt, dette var stort sett nykommere i klassisk FOMO stil.

Det jeg mener er at prisen ikke påvirker teknologien. BTC har en lang vei å gå for å bli en reel konkurrent til statlige valutaer og det vet alle. Folk kjøper i håp, rett og slett spekulative kjøp ja. At mange nykommere nå sitter med skjegget i postkassa er såklart kjedelig, men til syvende og sist så kan de bare skylde på seg selv for dårlig research før de investerte pengene sine.

Nå som prisen stuper kommer alltid bølgen med folk som sier at BTC har floppet eller nå kommer den til å floppe. Poenget mitt er at det ikke er prisen som bestemmer om BTC flopper eller ikke, selvom prisen KAN vise deg at den HAR floppet. Altså om vi ser BTC til under 10$ igjen, så har den mest sannsynlig floppet. Men om dette skjer, tror jeg det er mer sannsynlig at en annen kryptovaluta overtar enn at kryptomarkedet dør.

Legger ved en liten godbit som passer fint i denne diskusjonen:https://99bitcoins.com/obituary-stats/

Lol, gjort dårlig research?

Så du mener at du såg droppet inne i spåkulen din du da altså?

Om du er overrasket over en nedgang etter den vanvittige oppgangen, så vil jeg kalle det dårlig research ja. Eller så har du bare tatt en ekstremt høy risiko, og det er jo fair enough, så lenge man ikke klager på at BTC har floppet så fort du taper penger.

Spåkula mi har ingen funksjon i dette markedet dessverre. Men jeg begynte å frykte en stor nedgang så fort BTC runda 10k $. Alle medier hypet det opp og besteforeldre som fortsatt er skeptiske til Internett skulle kjøpe seg bitcoin. Varsel-lampene lyser ganske kraftig da, trengs ingen spåkule. Men jeg VISSTE ingenting, det var kun naturlige tanker rundt det. BTC kunne fort gått til 40k uten at det hadde overrasket meg også, for å si det slik.

Ok, så fortell meg hvorfor du tror det kom en "regulering" no, bortsett fra den vanlige nedgangen vi har hatt i starten av året. Uten å google!

Det som irriterer meg med folk er at de tror de kan kjøre en liten "analyse" og at de vet hva som kommee til å skje.

Eg regner med du solgte rubbel og bit på 10k$ siden det var en enorm stor risk som du påpeker.

At regulering ville skje før eller siden er så klart uunngåelig med mindre der hele tiden strømmer til mer penger, men dette droppet hadde ingenting annet enn med frykt for ban å gjøre.

Min mening ihvertfall

Du mener kanksje korreksjon, og ikke regulering?

Uansett kan du bare slappe helt av, jeg har aldri sagt at jeg vet hva som skjer. Men etter en så vanvittig oppgang, er det naturlig å forvente nedgang. Alt annet er på grensen til idioti.

Har solgt ut litt av fortjenesten fordi jeg fryktet nedgang ja, men mesteparten holder jeg fortsatt fordi jeg kjører generelt sett høy risiko på dette markedet og er med i det lange løp. Har troen på teknologien. Har tatt ut det jeg har lagt inn, samt ekstra til å betale for mining utstyr og finansierer nettbutikken min. Resten står godt der i flere år om det trengs :)

"At mange nykommere nå sitter med skjegget i postkassa er såklart kjedelig, men til syvende og sist så kan de bare skylde på seg selv for dårlig research før de investerte pengene sine"

 

Dette var din påstand ikkje sant?

 

Forklar til nykommerne hvorfor de gjorde dårlig research?

 

Du bommet jo en del, og med sll din research så tapte jo du en hel del penger. Så researchen din vsr kanskje ikkje så god?

 

Kan det tenkes at markedet hadde holdt seg høyere uten all den negative omtalen om ban osv fra de store markedene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

"At mange nykommere nå sitter med skjegget i postkassa er såklart kjedelig, men til syvende og sist så kan de bare skylde på seg selv for dårlig research før de investerte pengene sine"

 

Dette var din påstand ikkje sant?

 

Forklar til nykommerne hvorfor de gjorde dårlig research?

 

Du bommet jo en del, og med sll din research så tapte jo du en hel del penger. Så researchen din vsr kanskje ikkje så god?

 

Kan det tenkes at markedet hadde holdt seg høyere uten all den negative omtalen om ban osv fra de store markedene?

Jeg kan forklare hvorfor nykommere gjorde dårlig research. 

1. De gjorde ikke research i det hele tatt.

 

Fra 10-11k til 20k kom det inn så mye dumme penger i dette markedet at det er helt utrolig. Folk hørte om den eventyrlige veksten i nyhetene og kastet seg på, uten å vite mer enn at bitcoin er en "digital valuta". Folk flest bryr seg ikke om teknologien. 

Folk flest er som sauer, de elsker å følge en flokk, være enig, stå sammen. Det er derfor alle ropte kjøp når btc var på 20k, og alle roper selg nå når den er på 7k.

 

Du bommet jo en del, og med sll din research så tapte jo du en hel del penger. Så researchen din vsr kanskje ikkje så god?

Nå skal ikke jeg svare for andre, men som sagt, dette markedet er antakeligvis det vanskeligste markedet å analysere. Spør alle de beste bitcoin analytikerne, som i sin "research" hadde markert 7k som høyeste mulighet i 2017.

 

Kan det tenkes at markedet hadde holdt seg høyere uten all den negative omtalen om ban osv fra de store markedene?

Ja det kan tenkes. Nyhetsdrevet manipulasjon har gjort sin del. I enkelte land som kina har der vært snakk om regulering i mye større grad enn direkte ban, men dårlige oversettelser og mistolking har ført til fud nyheter her til lands. En ting som er viktig å forstå er at regulering er en god ting.

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Ser vi er enig, og kanskje det da kan tenkes at nedgangen hadde stoppet på ett høyere nivå enn i dag og at nykommerne som kjøpte på 15k også hadde fått gleden. Selv med fud.

 

Ikkje enig i research påstanden din da.

Eg mener det er umulig for en nykommer å vite noe som helst da de mest erfarne også bommer stort sett hele tiden.

 

Har tjent en liten slump, men det sitter veldig oppegående folk rundt meg som også brant seg inne i droppet. De forventet en korreksjon, men ikkje så stor.

Er umulig å spå dette markedet er min mening da alt kommer an på nyheter og hype

Lenke til kommentar

Hm, ser ut til at de store gutta kommer på banen: https://www.coindesk.com/ibm-evolution-big-blue-finally-getting-serious-cryptocurrency/

 

Da kan alle andre valutaer bli skviset ut.

 

På tide å tenke på å investere kryptovalutaen i noe mer varig?

Eksempelvis, https://pinkdate.is/,

Kan si mer om dette om dere ønsker, vil dere ha rabatter så finnes det et par koder dere kan bruke for å få 10% rabatt, jeg vet om denne: https://invest.pinkdate.is/?pk_campaign=inv&pk_kwd=bp6ccfdu , men jeg kan finne flere om de blir oppbrukt.

 

Kort forklart er dette en måte å sikre at eskorte-tilbydere opplever trygghet ved at klientene blir vurdert, og at markedet således blir selv-regulert.

 

Dette vil eliminere menneskehandel ved at det utkonkurreres, og vil også redde liv: https://www.cato.org/blog/death-open-internet

The consequence of doing so, however, should please no one. Members believe this bill will likely drive women who sell sex for a living off the internet. For them, that is a feature not a bug of the bill. But those engaged in the sex trade are unlikely to give up their work. Instead they will end up on the streets. Why does this change of venue matter? Between 2002 and 2010, Craigslist introduced an “erotic services” section on its front page which was used almost exclusively to advertise illegal sex services. Three economists found that this section led to a 17.4 percent reduction in the homicide rate of the women in the relevant jurisdiction. They also noted “modest evidence” that the Craigslist section reduced female rape offenses. The economists concluded this reduction in violence came from the women moving indoors and matching more efficiently with safer clients. This potential increase in violence and murder should give pause to even those who deem selling sex immoral.

Lenke til kommentar

Ser vi er enig, og kanskje det da kan tenkes at nedgangen hadde stoppet på ett høyere nivå enn i dag og at nykommerne som kjøpte på 15k også hadde fått gleden. Selv med fud.

 

Ikkje enig i research påstanden din da.

Eg mener det er umulig for en nykommer å vite noe som helst da de mest erfarne også bommer stort sett hele tiden.

 

Har tjent en liten slump, men det sitter veldig oppegående folk rundt meg som også brant seg inne i droppet. De forventet en korreksjon, men ikkje så stor.

Er umulig å spå dette markedet er min mening da alt kommer an på nyheter og hype

Vi er vel igrunn enig alle sammen, ikke heng deg for mye opp i «research» ordet. Poenget er bare at det var naturlig å forvente en god pull-back når tilstandene var sinnsyke.

 

Jeg følte det var ekstremt høy risiko når jeg kjøpte ETH for 180$ i Mai. Da la jeg ikke inn mer enn jeg hadde råd til å tape, og jeg regnet nesten med at det skulle gå nedover igjen men jeg hadde uansett troa long-term og ville ikke gå glipp av mer av oppgangen om den skulle fortsette. Vurderingen jeg da gjorde ville aldri gjort at jeg satt og sa at ETH eller krypto «floppet» om jeg så hadde mistet halve verdien på mine coins. Jeg var klar over hvor mange som hadde kjøpt før meg, og at oppgangen hadde vært stor.

 

Når folk da kommer NÅ og er veldig overrasket over at det kom en stor nedgang, syntes jeg er litt merkelig. Man burde heller bare si: «Okei, jeg dreit meg ut» eller «Okei, det var uflaks». Gir det mer mening?

 

Også helt enig i at jeg ikke hadde sett for meg en så brå nedgang, men når man ser tilbake på alle tilfeldighetene som inntraff så er det ikke så rart heller. Men å forutsi at nedgangen skulle være så brå var det nok ingen som kunne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Ikkje enig i research påstanden din da.

Eg mener det er umulig for en nykommer å vite noe som helst da de mest erfarne også bommer stort sett hele tiden.

Alle bommer, spesielt i et volatilt marked som dette.

Problemet er at mange av de som fomo-kjøpte bitcoin på topp ikke engang vet noe som helst om den fundamentale teknologien bak bitcoin, dermed fører det også til at de samme som fomo-kjøpte nå panic selger. 

Hvorfor? Jo for de vet ikke hva de investerte i i utgangspunktet. Så klart gjelder det ikke alle som kjøpte, men ekstremt mange (inkludert flere bekjente av meg).

 

Ville du investert i Intel aksjer hvis du ikke visste hva en datamaskin var? Nei

Ville du investert i Intel aksjer hvis den hadde økt 2000% og alle var skråsikker på at den skulle øke videre? Muligens Ja

Sunn fornuft sklir sakte ut vinduet når folk hører at en simpel investering kan gi dem et bedre liv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Finnes det noen gode norske krypto communities på nettet? Tråden her er jo mer eller mindre død. Er medlem på et par facebook grupper, men hadde foretrukket forum.

Discorden til kryptoteket er akkurat det du leter etter. Åpen for alle og veldig aktiv. 

 

discord invite link: https://discord.gg/KdzPCdT 

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Lite relevant vil jeg tro. Betydelig mer verdi i en desentralisert valuta som kun finnes i et begrenset antall, i forhold til tulipaner f.eks..

 

Man kan vise grafer fra andre ganger bitcoin har krasjet å lime den på den der på samme måte som gjort her, med samme resultat.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bitcoin og andre kryptovalutaer prises kun ut i fra hva kjøper er villig til å betale og kjøpers forventninger til fremtidig prisutvikling. Det er ingen underliggende verdier som er med på å lage en ordinær prismekanisme ala aksjer og andre verdipapirer. Siden det ikke er en ordinær prismekanisme er det kun kjøper/selger interaksjonen som betyr noe.

 

Sånn sett ligner bitcoin mye på tulipanløker. 

 

edit: en leif

Endret av ikek
Lenke til kommentar

Hehe.

 

Så noen (en jente) i et kommentarfelt på E24 som forsøkte å sammenligne Bitcoin med US dollar. Hun mente de hadde like mye 'underliggende' verdi. Og uansett hva VI måtte mene, så var dette fremtiden. Hehe...

 

Dette med 'underliggende verdi' og 'teknologien' er et ofte brukt argument blant tilhengere av kryptovaluta, men neppe noe som er forstått. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den underliggende verdiene til Facebook er brukermassen og selskapets evne til å tjene penger på brukeres aktivitet (data) gjennom reklamesalg. Kanskje de tjener på å selge tilgang på data til tredjeparter, men det er i sum hvordan de kan tjene penger på sine egne brukere.

 

Når det gjelder valuta har de verdi fordi nasjonalstater står ved sin valuta. Det handler i grunn om tillit til valutaen i markedsmekanismen og hvordan staten opererer som tilrettelegger for aktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...