Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

tommyb skrev (8 timer siden):

Nesten så jeg ikke tør si det, men ja, jeg bytta ETH til EUR og dermed ble fallet  automatisk om til en dip. Ut fra all time-grafen kan jeg ikke si annet enn at jeg tror ting er mye lavere om to måneder. Jeg har regna ut hvor lavt det må falle før jeg kan kjøpe samme mengde og likevel dekke inn skatten. Rører meg ikke før det. I 2018 rota jeg det til med å kjøpe meg tilbake inn på første bouncen, lenge, lenge før bunnen var nådd. Denne gangen skal jeg tåle og sitte mens det går litt oppover igjen. En stund.

Fornøyd med 40+% på noen uker, men andre har jo gjort det mye bedre.

Som alltid minner jeg på at jeg er anti-eksemplet som brukes for å si hva som er feil vurdering å gjøre.

Jeg tror en av de største tabbene en kan gjøre er å ikke tåle at noe stiger i verdi like etter at en har solgt seg ut. Det fører stort sett bare til at en kjøper seg inn igjen på toppen, og så selger i panikk når ting igjen begynner å rase nedover.


Som jeg har nevnt flere ganger her på forumet, så var jeg så dum at jeg kjøpte mine første aksjer like før finanskrisen i 2007. Selvfølgelig fulgte en stakkars amatør tabbe-boken til punkt og prikke. Jeg solgte i panikk med tap, bare for å se at de aksjene jeg solgte steg flere prosent dagen etter. Jeg ønsket jo ikke å miste oppgangen, så jeg kjøpte meg inn på toppen og ble med nedover igjen. Dette skjedde flere ganger, og førte naturlig nok til mye banning og frustrasjon. Men så begynte jeg å tenke litt: Hvis jeg taper penger hver eneste gang jeg gjør dette, hva skjer om jeg gjør motsatt? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Splitter said:

Jeg tror en av de største tabbene en kan gjøre er å ikke tåle at noe stiger i verdi like etter at en har solgt seg ut. Det fører stort sett bare til at en kjøper seg inn igjen på toppen, og så selger i panikk når ting igjen begynner å rase nedover.


Som jeg har nevnt flere ganger her på forumet, så var jeg så dum at jeg kjøpte mine første aksjer like før finanskrisen i 2007. Selvfølgelig fulgte en stakkars amatør tabbe-boken til punkt og prikke. Jeg solgte i panikk med tap, bare for å se at de aksjene jeg solgte steg flere prosent dagen etter. Jeg ønsket jo ikke å miste oppgangen, så jeg kjøpte meg inn på toppen og ble med nedover igjen. Dette skjedde flere ganger, og førte naturlig nok til mye banning og frustrasjon. Men så begynte jeg å tenke litt: Hvis jeg taper penger hver eneste gang jeg gjør dette, hva skjer om jeg gjør motsatt? ;)

Det er akkurat det jeg gjorde i 2018. Var sen inn i 2017. Etter å ha identifisert peaken så solgte jeg LTC med > 3x fortjeneste.  Tenkte ri av med to andre poster. Men hadde jo egentlig valgt meg ut LTC og ting var på full fart opp igjen - i første bounce. Resultatet var at jeg kjøpte meg inn på toppen av første bounce. Tok tre år før break even og da var jeg ganske rask med å komme meg ut. Pengene burde heller ha stått i BTC i den fasen, men jeg trengte dem også til reparasjoner.

Har gjort bedre vurderinger i 2021, men er for risikoavers og kjøper dessverre ikke i de "kjedelige" periodene. Så har tjent 42-43% på den ene posten jeg hadde etter at BTC stoppa. Det er jeg fornøyd med, men var helt ute gjennom store deler av stigningen i år etter å bare ha sikret gevinst på postene fra 2017/2018 i begynnelsen av stigningen.

Må bli flinkere på å kjøpe meg inn utenfor sesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 minutter siden):

Det er akkurat det jeg gjorde i 2018. Var sen inn i 2017. Etter å ha identifisert peaken så solgte jeg LTC med > 3x fortjeneste.  Tenkte ri av med to andre poster. Men hadde jo egentlig valgt meg ut LTC og ting var på full fart opp igjen - i første bounce. Resultatet var at jeg kjøpte meg inn på toppen av første bounce. Tok tre år før break even og da var jeg ganske rask med å komme meg ut. Pengene burde heller ha stått i BTC i den fasen, men jeg trengte dem også til reparasjoner.

Har gjort bedre vurderinger i 2021, men er for risikoavers og kjøper dessverre ikke i de "kjedelige" periodene. Så har tjent 42-43% på den ene posten jeg hadde etter at BTC stoppa. Det er jeg fornøyd med, men var helt ute gjennom store deler av stigningen i år etter å bare ha sikret gevinst på postene fra 2017/2018 i begynnelsen av stigningen.

Må bli flinkere på å kjøpe meg inn utenfor sesong.

Dette. Er utenfor sesongen og hypen man må akkumilere. Det er det hvalene gjør, før de bestemmer seg for å pumpe opp. Media skriver artikler om at btc går opp, og folk hopper på hypen. Ser noen skriver her om at data og on chain activity ikke tyder på bear market.

 

Men ting er annerledes ser man på kryptoforum. Mange som spår bear market nå. Var jeg ny i krypto ville jeg ventet noen mnd for å kjøpe inn, når ting har falt. Dette er et dårlig tidspunkt, da folk er redde for å tape om de setter inn. Dette gjør at friske penger ikke kommer inn og ting faller enda mer. 

Lenke til kommentar
_diablito_ skrev (12 timer siden):

Selvsagt vil det komme et bear marked, men som andre her skriver, det er ingenting som tyder på at vi er der ennå. Og riktig, ingenting stiger i det uendelige, derfor kommer det jevnlige korreksjoner som dette, og korreksjoner er ofte etterfulgt av en konsolideringsperiode, og hvor lenge den vil vare vet ingen, og heller ikke om det da vil korrigere mer nedover eller om det vil gå oppover igjen.

Og når det gjelder btc har historien det med å gjenta seg om og om igjen, og bullsykluser har det med å vare ca 1,5 år +/- 1-2 måneder, og det er et drøyt år siden denne bullsyklusen startet. Selvsagt ingen som helst garanti for at det skjer denne gangen, men som andre har skrevet, å selge seg ut nå og tro det er toppen, kan fort vise seg å selge seg ut på 3k i 2017. Det du holder på med er akkurat hva hvalene vil, at folk sprer fud og selger så de kan akkumulere mere.

Å spre fud er det samme som å tro at vi snart kommer i et bear marked? Når er det egentlig "lov" å tro noe annet enn at ting vil gå oppover og oppover? Det jeg advarer mot er å tro at man kjøper på et bra tidspunkt. Folk må såklart tenke selv, og ikke ta finansielle råd fra et nettforum. Hvaler tjener både når det går ned og opp. Det var ikke retail som gjorde at markedet gikk ned 14% i natt. 

 

Jeg sier bare mine tanker om ting, men folk må bestemme selv hva de tror på.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PgUp said:

Dette. Er utenfor sesongen og hypen man må akkumilere.

(...)

Var jeg ny i krypto ville jeg ventet noen mnd for å kjøpe inn, når ting har falt. Dette er et dårlig tidspunkt, da folk er redde for å tape om de setter inn. Dette gjør at friske penger ikke kommer inn og ting faller enda mer. 

For meg er det også det at jeg er i ferd med å slutte å se på det som et eksperiment med penger jeg har råd til å avskrive, og begynner å se på det som en ekstra sparemulighet med penger jeg har råd til å se krympe. Det er da jeg tror folk får innstillingen at det er greit å sette inn penger også når grafene peker nedover.

Min personlige akkurat-nå-oppfatning er den morsommeste delen av 2021 er over, men jeg ser folk med mer peil enn meg sier dette er en korreksjon/dip. Her er all-time grafen for ETH, og den ser ikke lengre ut som en korreksjon/dip for meg.

ETH.jpg.08efe9faefd60c8359857273051995b8.jpg


Tegner for moro skyld inn et scenario A som gir dem rett: noen ganger ser man et lite hakk halvveis i løpet. Zoomer man inn grafen, ser man gjerne det jeg tenker på som et nedadgående jigsaw mønster. Tegner også opp et slik som scenario B. Hvis jeg klarer å skille disse to fra hverandre, kan jeg gå inn igjen og ta del i en videre oppgang. Scenario C er et brattere/raskere fall, mer likt det vi har sett tidligere. Det er det jeg synes det ser ut som nå. Jeg setter identifikatoren på at de som tror på Scenario A har rett dersom det kommer en ny ATH. Da takker jeg og kjøper meg inn igjen.

I motsatt fall skal jeg kjøpe meg inn når det har gått såpass lang tid at det hovedsaklig har flatet ut. Da vil postene gå ned i en stund men før eller senere snu. Desto dårligere tålmodighet jeg har, desto mer vil det gå ned først. Om det er scenario B eller C tenker jeg ikke er så viktig for meg, siden jeg ikke har en post nå.

Denne planen holder akkurat like lenge som oppmerksomheten og alle mine planer tidligere har vært feilvurderinger, så som alltid anbefaler jeg dere å se på det jeg skriver som en anledning til å fortelle meg hva jeg tenker feil, og ikke til å understøtte egne valg.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Flott, det kan bare gå ennda mer ned så skal det kjøpes og forhåpentligvis flykter noen minere slik at dificulty går ned :grin:

Enig ;) jeg solgte meg med solid profitt og kjøper billigere. Man kan gjøre gode kjøp om noen uker / mnd. Går den ned til 15-20k så er det bare å hive inn.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, PgUp said:

Enig ;) jeg solgte meg med solid profitt og kjøper billigere. Man kan gjøre gode kjøp om noen uker / mnd. Går den ned til 15-20k så er det bare å hive inn.

Det er nede på 19500 nå, så du trenger ikke vente lenger enn til aftensmaten. :tease:

Lenke til kommentar

Nå går det oppover igjen. Ta ei bøtte is og hell i magen inntil videre. Det er lite klokt å ta noen store grep de nærmeste dagene med mindre man tror at det går helt i dass og vil ut.

1 Ether equals 20,088.63 Norwegian Krone

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 minutt siden):

Svake hender som ender opp med å bli tapende part her nå... som vanlig. Drøss med poster på r/bitcoin f.eks med den typiske "jeg kjøpte på 52k, er livredd. Hva gjør jeg nå?"-poster.

Ja har man kjøpt på topp er det lite vits i å selge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...