Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp våre på min årlige sjekk hos sykehuset (har medfødt hjertefeil)

Og nye legen min der var utrolig fornøyd over at jeg har gått ifra 3 badler i uka over til e-røyk.

 

Han virket utrolig positiv til det.

Og håpet på at jeg ville kunne gå ned til 0% nikotin over tid.

 

Legen sa selv han dampet og hans egne meninger var at dette ville være den beste måten for meg å bli kvitt nikotin.

 

*fortsatt sjokkert*

Lenke til kommentar

Nettopp våre på min årlige sjekk hos sykehuset (har medfødt hjertefeil)

Og nye legen min der var utrolig fornøyd over at jeg har gått ifra 3 badler i uka over til e-røyk.

 

Han virket utrolig positiv til det.

Og håpet på at jeg ville kunne gå ned til 0% nikotin over tid.

 

Legen sa selv han dampet og hans egne meninger var at dette ville være den beste måten for meg å bli kvitt nikotin.

 

*fortsatt sjokkert*

Utrolig bra :green:

Lenke til kommentar

Nettopp våre på min årlige sjekk hos sykehuset (har medfødt hjertefeil)

Og nye legen min der var utrolig fornøyd over at jeg har gått ifra 3 badler i uka over til e-røyk.

 

Han virket utrolig positiv til det.

Og håpet på at jeg ville kunne gå ned til 0% nikotin over tid.

 

Legen sa selv han dampet og hans egne meninger var at dette ville være den beste måten for meg å bli kvitt nikotin.

 

*fortsatt sjokkert*

Det er kjempebra å høre at leger er SÅ positive til esigg :)

 

Selv utviklet jeg diabetes type 1 får et par år siden og fikk klar beskjed om å slutte å røyke. Når jeg kom til legen min og sa at jeg hadde gått over til esigg, var han veldig positiv til det og forandret min status til ikke røyker i journalen :)

Han fortalte også at han hadde en venninne som også måtte slutte å røyke og spurte masse om hvordan det funket og funket for meg. Jeg måtte også dra frem esiggen og ta noen trekk på kontoret hans :)

 

Over til noe annet ;)

Jeg har fått vapemail, en Taifun GT. Denne skal visstnok være vanskelig å sette opp, men skal være blant det beste på smak når man får det til.

Mine Protankerfaringer kom til nytte her, etter litt testing kom jeg frem til at dobbel 2 mm Ekowool passet ganske perfekt i vekehullene, ikke for trangt og ikke for løst. Jeg snurret en 3/4 wrap standard coil med 0,25 mm kanthal og fyllte opp og monterte sammen. Oppsettet ble på 1,5 ohm, perfekt for meg, da det funker fint på alt, mek mod, mek mod med kick og Vamo.

Sikkert nybegynnerflaks, men dette damper helt fantastisk. Jordbærjuicen min har aldri smakt så bra før og det kommer mer enn nok damp. Ingen dry hits og ingen lekkasje eller surkling så langt og den takler kjededamping uten problem :) Dette er en super klon, bra kvalitet på alle deler og perfekt lufthull :)

Lenke til kommentar

Vel, så langt kan jeg si at ingen av coilene jeg lager gløder når jeg fyrer de opp, får ikke opp noe feilmelding på VAMO-ene, men de gir heller ikke fra seg noe smak. Testa en coil jeg laget på 3.2 ohm på V5-en, med bomullsveke og det hele. Helte på juice rett på veka og lot den trekke i 5 minutter, så litt mer juice, og trekke i nye 5 minutter, før jeg testa. Masse røyk og brent lukt, og null gløding på coilen.

 

Akkurat det samme som da jeg laget min første coil og silica-veke på Vivi Nova-en, og da jeg laget en ny coil med bomullsveke til samme tank. Det virker ikke helt som om dette er noe for meg. :p

Lenke til kommentar

Så Taifun er klone av kayfun? Bruker du mesh i den?

 

Nei, Taifun er klon av Taifun :-)

Taifun fungerer omtrent som en Protank, Kayfun funker som en sånn drikkevannsak til å feste på bur til dyr. Dvs. juicen går ned til bunn og opp i kanalene og holder et konstant juicenivå på vekene uten at vekene er under trykk fra juicen i tanken. I Taifunen går vekene rett fra coilen og ut i tanken og står under trykk fra juicen der, så det må være riktig mengde veke i hullene, slik at det veker godt nok, men ikke for godt. Så den er vanskeligere å bygge enn Kayfun.

På Taifun, fyller man juice som på Protank, bare holder den opp/ned, skrur av hele bunnen og fyller rett i tanken. Mye lettere enn Kaifun.

 

Taifun kan også settes opp som vatttank, a`la Spheroid:

Dette skal visstnok være helt rått og skal prøves etter hvert :)

 

Jeg bruker kun dobbel 2 mm Ekowool. Funker som bare det :)

Endret av Vaperizer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, så langt kan jeg si at ingen av coilene jeg lager gløder når jeg fyrer de opp, får ikke opp noe feilmelding på VAMO-ene, men de gir heller ikke fra seg noe smak. Testa en coil jeg laget på 3.2 ohm på V5-en, med bomullsveke og det hele. Helte på juice rett på veka og lot den trekke i 5 minutter, så litt mer juice, og trekke i nye 5 minutter, før jeg testa. Masse røyk og brent lukt, og null gløding på coilen.

 

Akkurat det samme som da jeg laget min første coil og silica-veke på Vivi Nova-en, og da jeg laget en ny coil med bomullsveke til samme tank. Det virker ikke helt som om dette er noe for meg. :p

Du skal ha høy spenning for å gløde opp en coil med så høy motstand. Prøv å kjør den på 6 volt eller sett den i wattmodus og kjør på 10 watt, da tenker jeg den gløder ;) Jeg pleier å lage coiler på mellom 1,5 og 2 ohm, da trenger jeg ikke så høye spenninger. Ikke prøv å gløde coiler med tørr bomull i, da brenner bomullen og det lukter ikke godt. Er bomullen våt, skal ikke coilen gløde, da er det noe galt.

Lenke til kommentar

Prøvde alle watt-innstillinger fra 3 til 15 på alle colene, nada resultat. Det være seg om jeg hadde en 2 ohms-coil eller 3.2. Lukta bare brent og jævlig.

Vet at man ikke skal dryburne bomull, jeg har da lest en del om dette. Jeg prøver ikke ting spontant. ;)

Har lest om hvordan man lager forskjellige coiler og hvordan man skal gjøre de forskjellige tingene i flere måneder nå, her, på NDS og på Something Awful. ECF er jeg ikke så mye innpå. Alt for rotete for min smak.

Lenke til kommentar

Prøvde alle watt-innstillinger fra 3 til 15 på alle colene, nada resultat. Det være seg om jeg hadde en 2 ohms-coil eller 3.2. Lukta bare brent og jævlig.

Vet at man ikke skal dryburne bomull, jeg har da lest en del om dette. Jeg prøver ikke ting spontant. ;)

Har lest om hvordan man lager forskjellige coiler og hvordan man skal gjøre de forskjellige tingene i flere måneder nå, her, på NDS og på Something Awful. ECF er jeg ikke så mye innpå. Alt for rotete for min smak.

Hva slags coil lager du? Hvor mange wraps med hvor tykk tråd? Noe må jo gløde eller bli varmt hvis det lukter brent.

Har du en vanlig coil og for lang avstand fra tilkoblingen til coilen, kan du få såkalt "hot leg". Dvs. at tråden inn mot tilkoblingen gløder og ikke coilen. Det lukter brent og smaker jævlig. Har du kortslutning på coilen mot metall i fordamperen? Det kan gi samme resultat.

 

Det er en ting å lese om det, men det blir noe annet å gjøre det :) Er vel ikke mange som frivillig lager 3,2 ohms coiler, så er du sikker på at det ikke er noe spontanitet her? Bomull brukes jo tradisjonellt med mikrocoil, en mikrocoil på 3,2 ohm vil vel trenge 25 wraps med en kanthal som egner seg til mikrocoilbygg...

Lenke til kommentar

Kanthal A 0.20mm 32 awg. Alt fra 3-4 wraps til 8-9. Avstanden ser ut til å være den samme som de prefabrikerte coilene som var inni fra før av. Om jeg hadde hatt kortslutning burde vel det vises på V5-en? Synes å huske at jeg leste at det ville komme opp når du testa.

 

Jeg eier ikke spontanitet, så det tviler jeg på. Jeg har bare sett YT-videoer opp og i mente av folk som lager coils og gjort som dem. Bittesmå saker og litt større saker. Både med nesten ikke åpenrom mellom wrapsene og med litt åpenrom.

Fatter egentlig nada. Jeg synes bare det fengende å tvinne tråd rundt små bor og miniskrujern. Det vanskeligste er å få veka gjennom om jeg ikke starter med å tvinne coilen rundt veka.

Lenke til kommentar

Gutta.. hvorda.. hvordan åpner jeg flaska med e-væske fra ecigwizard? Er en trekant på korken og en på flaska, men det sier meg ikke så mye.. Å presse ned korken og skru opp funker heller ikke.

Hjelp? :hm:

Ok.. pressa inn sidene. Funka. Takk. Herregud.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Kanthal A 0.20mm 32 awg. Alt fra 3-4 wraps til 8-9. Avstanden ser ut til å være den samme som de prefabrikerte coilene som var inni fra før av. Om jeg hadde hatt kortslutning burde vel det vises på V5-en? Synes å huske at jeg leste at det ville komme opp når du testa.

 

Jeg eier ikke spontanitet, så det tviler jeg på. Jeg har bare sett YT-videoer opp og i mente av folk som lager coils og gjort som dem. Bittesmå saker og litt større saker. Både med nesten ikke åpenrom mellom wrapsene og med litt åpenrom.

Fatter egentlig nada. Jeg synes bare det fengende å tvinne tråd rundt små bor og miniskrujern. Det vanskeligste er å få veka gjennom om jeg ikke starter med å tvinne coilen rundt veka.

 

Med 0,20 mm får du jo ikke laget noen ordentlig mikrocoil, så jeg anbefaler å begrense deg til 3-4 maks 4-5 wraps med så gjevn som mulig avstand mellom wrapsene. Ugjevn avstand kan forårsake hotspots i coilen og da kan det smake brent. Dette tror jeg utgjør mye av grunnen til at RDA/RBA smaker så mye bedre enn clearo'er. Jeg har knapt sett en akseptabelt gjevn coil i noe fabrikklaget fordamperhode, de er alltid ugjevne og stort sett alltid er det kortslutninger mellom 2 eller fler av wrapsene.

Har du silica, øv deg med det. Med silica kan du gløde opp coilen med veka i og sjekke at den gløder gjevnt og fint og lære deg å justere coilen hvis den ikke er helt bra.

Selv om du får glødet opp coilen fint uten veke, kan du lett messe opp coilen når du trer bomull i den, 0,20 mm kanthal tåler ikke mye før den flytter på seg.

Jeg vil anbefale deg å lage vekene klare først og surre coilen på den. Men dette er mye lettere på silica enn bomull. Surrer du coilen stramt rundt bomull, ekspanderer den når den blir våt og det kan strupe vekinga. Skulle jeg laget en slik coil, ville jeg laget en veke på maks 4-5 mm i kompaktert tykkelse, så hadde jeg støttet opp veka med ett 1-1,5 mm bor mens jeg surret coilen. Når boret fjernes, blir veka løs nok i coilen til at den ikke strupes. Monter coilen i dripperen før du fjerner boret :)

 

Vamoen vil kun si ifra om du har en direkte kortslutning, men en av wrapsene kan fort kortslutte mot en stolpe, bunnen, wrapen ved siden av eller topplokket. Alt dette er katastrofalt for smaken og det er ikke sikkert vamoen vil registrere noen direkte kortslutning. Motstanden i coilen vil derimot forandre seg og gjerne mye.

 

Håper du finner noe sense i dette ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...