Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt meg kanger aerotank fra damping.no.

Har et problem med at det kommer mikrodråper med juice ut munnstykket hele tiden når jeg trekker.

Utrolig irriterende.

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Det var med en sånn lapp der det sto "skrap her for autentisering" og så skal man skrive koden inn på szkanger.com. Det var bare en vanlig lapp som var skrevet ut, ingen "skrapesone" :p virket ikke veldig troverdig..

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg kanger aerotank fra damping.no.

Har et problem med at det kommer mikrodråper med juice ut munnstykket hele tiden når jeg trekker.

Utrolig irriterende.

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Det var med en sånn lapp der det sto "skrap her for autentisering" og så skal man skrive koden inn på szkanger.com. Det var bare en vanlig lapp som var skrevet ut, ingen "skrapesone" :p virket ikke veldig troverdig..

 

Det var ikke lappen du skulle skrape på. Det var esken. Kanger sender alltid med en sånn lapp. Se på esken din.

 

Så til problemet ditt. Har du surkling?

Lenke til kommentar

Etter å ha stappet meg på hjemmelaget pasta carbonara (første gang jeg laget helt fra scratch, og det ble svært mektig og vellykket) og skuffkake, var det jamen meg godt å sette seg ned i godstolen med en Vision Spinner med en Smok DCT Mega carto fylt med Decadent Vapours Spearmint. Patte litt, kose seg og få en frisk smak i kjeften igjen.

Lenke til kommentar

Etter å ha stappet meg på hjemmelaget pasta carbonara (første gang jeg laget helt fra scratch, og det ble svært mektig og vellykket) og skuffkake, var det jamen meg godt å sette seg ned i godstolen med en Vision Spinner med en Smok DCT Mega carto fylt med Decadent Vapours Spearmint. Patte litt, kose seg og få en frisk smak i kjeften igjen.

Neste gang du lager Carbonara, prøv denne: http://thepioneerwoman.com/cooking/2008/09/cooking-with-ryan-pasta-carbonara/

 

Er helt SINNSVAKT godt. Fantastisk oppskrift. Lager denne en par-tre ganger i året, mer enn dét er sannsynligvis helsefarlig :p

Er e-sigaretter uten tobakk? Er det for barn?

Ja, e-sigaretter har lite med tobakk å gjøre. Og er selvsagt ikke for barn.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri laget Carbonara fra bunnen av.. Men nå har jeg kikket på - og bokmerket - linken. Ser jo overkommelig ut å få dette til. :) Men skal det ikke være fløte i den?? Den er jo hvit og "creamy"... ?

Skal ikke være fløte i skikkelig Carbonara, det er en myte.

 

Fikk vamo v5 og en KeCig k100 igår, Sinnssykt hvor godt der er å dampe på mek.mod! Men når vet man når batteriet må lades?

 

Forøvrig en rolig kveld :)

KorwCyE.jpg

 

 

Anonymous poster hash: ff0db...26d

Sleng batteriet i Vamoen en gang i blant, er det under 3.7-3.8, hiv det i laderen. :)

Lenke til kommentar

Amund, så interessant ut det, men tror jeg for nå holder meg til pappas oppskrift.

En eggeplomme, en pakke bacon skjært opp i passe biter og stekt på medium varme til de begynner å få farge, så mye tagliatelle som en voksen kar spiser, noen dæsjer med fløte, en haug med oppraspet parmesan og noe eventuell pepper for å smake til med. Og en liten teskje salt i pastavannet.

 

Jeg har spist djevelsk mye carbonara opp gjennom årene, både hjemmelaget, fra pose og på restauranter rundt om i verden, men det er fortsatt pappa sin som jeg synes er best, og det er den jeg skal konsentrere meg om å bli bedre på. Så nå er det bare å teste til jeg kommer frem til noen mer nøyaktige mål enn noen dæsjer og en haug. Samt finne ut hvor mye tagliatelle jeg trenger for å bli mett.

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri laget Carbonara fra bunnen av.. Men nå har jeg kikket på - og bokmerket - linken. Ser jo overkommelig ut å få dette til. :) Men skal det ikke være fløte i den?? Den er jo hvit og "creamy"... ?

 

Skal ikke være fløte i skikkelig Carbonara, det er en myte.

 

Fikk vamo v5 og en KeCig k100 igår, Sinnssykt hvor godt der er å dampe på mek.mod! Men når vet man når batteriet må lades?

Forøvrig en rolig kveld :)KorwCyE.jpgAnonymous poster hash: ff0db...26d

 

Sleng batteriet i Vamoen en gang i blant, er det under 3.7-3.8, hiv det i laderen. :)

Okei, takk :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri laget Carbonara fra bunnen av.. Men nå har jeg kikket på - og bokmerket - linken. Ser jo overkommelig ut å få dette til. :) Men skal det ikke være fløte i den?? Den er jo hvit og "creamy"... ?

Skal ikke være fløte i skikkelig Carbonara, det er en myte.

 

 

 

Virkelig.... der ser man.. lærer alltid noe nytt her. :) Kunne veddet hva som helst på at det måtte være fløte i den. Om jeg hadde fått beskjed om å gå ut å kjøpe ingredienser, uten å få se på oppskrift, så hadde jeg kjøpt pasta, bacon, fløte og pepper. :)

Lenke til kommentar

Amund, så interessant ut det, men tror jeg for nå holder meg til pappas oppskrift.

En eggeplomme, en pakke bacon skjært opp i passe biter og stekt på medium varme til de begynner å få farge, så mye tagliatelle som en voksen kar spiser, noen dæsjer med fløte, en haug med oppraspet parmesan og noe eventuell pepper for å smake til med. Og en liten teskje salt i pastavannet.

 

Jeg har spist djevelsk mye carbonara opp gjennom årene, både hjemmelaget, fra pose og på restauranter rundt om i verden, men det er fortsatt pappa sin som jeg synes er best, og det er den jeg skal konsentrere meg om å bli bedre på. Så nå er det bare å teste til jeg kommer frem til noen mer nøyaktige mål enn noen dæsjer og en haug. Samt finne ut hvor mye tagliatelle jeg trenger for å bli mett.

Så du bruker noen dæsjer med fløte ja.. Blander du bare alt dette sammen? Er det noe som skal først og sist?

Lenke til kommentar

 

Amund, så interessant ut det, men tror jeg for nå holder meg til pappas oppskrift.

En eggeplomme, en pakke bacon skjært opp i passe biter og stekt på medium varme til de begynner å få farge, så mye tagliatelle som en voksen kar spiser, noen dæsjer med fløte, en haug med oppraspet parmesan og noe eventuell pepper for å smake til med. Og en liten teskje salt i pastavannet.

 

Jeg har spist djevelsk mye carbonara opp gjennom årene, både hjemmelaget, fra pose og på restauranter rundt om i verden, men det er fortsatt pappa sin som jeg synes er best, og det er den jeg skal konsentrere meg om å bli bedre på. Så nå er det bare å teste til jeg kommer frem til noen mer nøyaktige mål enn noen dæsjer og en haug. Samt finne ut hvor mye tagliatelle jeg trenger for å bli mett.

Så du bruker noen dæsjer med fløte ja.. Blander du bare alt dette sammen? Er det noe som skal først og sist?

 

Sett en kasserolle med vann på én plate, og en stekepanne på en annen. Kok opp vannet (når det koker opp, har du i en liten teskje salt), ha i en liten dæsj smør eller margarin i panna og legg på baconet. Når baconet får den sprøheten og fargen du ønsker, skrur du ned temperaturen til lavt (om du da ikke er som meg når jeg har god tid og gjerne bruker en time eller to på å steke baconet på lav varme). Så har du oppi noen dæsjer fløte. Så fjerner du 3/4 av fettet i panna, tilsetter noen dæsjer fløte og rører baconet rundt i det og lar det surre sammen med resten av fettet. Deretter tilsetter du parmesan til du får ønsket konsistens og smak. Dette kan gjerne gjøres over lang tid (i så fall er det viktig å ta av pastaen når du har fått den i den tilstanden du ønsker, selv tok jeg den av etter 6 minutter, da var den passe al dente), så ikke vær redd om den ikke blir slik du ønsker med en gang. Du skal etter hvert ende opp med en passe tykk, men ikke for tykk, saus. Det er svært viktig å smake mens du holder på med sausen, for det er ikke bare viktig med konsistens og tykkelse, men også at den smaker godt. Jeg var fornøyd når min smakte ost (parmesan) og bacon, to av mine yndlingssmaker i mat. Aberet med fløte er at den tynner ut smaken, det er derfor jeg kompenserer med mer ost, eventuelt litt pepper.

 

Rett før du føler deg klar for å servere hele sulamitten, tar du eggeplommen din (og det er viktig at du kun tar eggeplommen, og ikke resten av innmaten) og heller oppi sausen og rører godt rundt slik at du ikke ender opp med delvis stekt eggeplomme eller lignende.

 

Så tar du en suppeterrin, slenger pastaen oppi, slenger sausen over, og har du igjen noe ekstra parmesan som du ikke har spist opp eller hatt i sausen, strør du det over. Spises varmt og nytes med en god og sur, fransk hvitvin av den billige sorten, en spansk, sur cava, en pils eller rett og slett et glass isvann.

 

Presto! Du har laget pasta carbonara alà Fylkeslegen i Sør-Trøndelag.

Og ja, jeg kunne skrevet dette kortere, men du (og resten av dere) har for håpentligvis lært dere at jeg ikke skriver kort.

Lenke til kommentar

Er e-sigaretter uten tobakk? Er det for barn?

Jeg vet ikke om du kanskje egentlig mener nikotin. E-sigaretter (feil å kalle det sigaretter) er at man varmer opp en væske slik at man får damp som man inhalerer. Den fåes både med og uten nikotin. Og det er 18-års grense på dette. Og som Amund sier, så har det ingenting med tobakk å gjøre. Bortsett fra nikotinen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...