Gå til innhold

Det er bare et spørsmål om tid før diesel blir forbudt


Anbefalte innlegg

 

 

Hvilke elbiler er tilgjengelige som erstatninger for lastebiler og andre forekomster som går på diesel? Det er relativt få og nok en gang viser politikerne lite innsikt i realiteten. Om de ønsker å rasere økonomien til byen/kommunen så er det en god løsning å forby dieselbiler. Men siden det er økonomien som kommer først, og bompenger er en del av inntektene, så vil de nok heller ønske å tillate men ta seg godt betalt for dieselbiler en stund til.

Hvilken dieselbil er erstatning for lastebil?

 

El lastebiler har vi allerede, Tine har dem + ett par andre firmaer i Norge.. ElBusser har vi også... Til og med ElFerger (og ElFly) Så Velkommen til 2017 og sett deg ned og vent på enorme forandringer de neste 5 år..

 

 

Det er bare prøvefase. Det finnes ikke infrastruktur eller billige nok løsninger for el-lastebiler. Og mange firmaer har allerede brukt millioner på å skifte ut sine gamle lastebiler med nye Euro 6 klassifiserte biler. Hvor tror du at en allerede økonomisk presset transportsektor skal finne penger til å kjøpe flunkende nye el-lastebiler de ikke vet virker en gang? Det må være i en fantasiverden i såfall.

 

 

De finner vel penger i å transportere til områder der ellastebil må brukes presumtivt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, for det første vil jeg vel omtale ladekontakter på parkeringsplassene som byggteknisk slik sett, og for det andre gjelder det uansett de fleste tjenester som kan betegenes som felles, slik som varmtvann, kabeltv, etc - hvor omfattende det skal være bestemmes av flertallet i hvert enkelt brl.

Hmm.. Jeg har styreverv i tre ulike borettslag for tiden.

 

a) Blokk. De som har garasjeplass har egen post på husleie. Disse inntektene (og kun disse) går til å drifte garasjeanlegg.

 

b) Rekkehus. Borettslaget leier ut tomt til garasjer. Garasjene er private.

 

c) Blokk. Ingen parkering. Folk med bil må bruke (offentlig) gate eller nærliggende p-hus.

 

 

Jeg forstår ikke at el-bil (ladepunkter) brått skal måtte involvere borettslaget (husleie) når annen privatbilisme ikke gjør det.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Vel, for det første vil jeg vel omtale ladekontakter på parkeringsplassene som byggteknisk slik sett, og for det andre gjelder det uansett de fleste tjenester som kan betegenes som felles, slik som varmtvann, kabeltv, etc - hvor omfattende det skal være bestemmes av flertallet i hvert enkelt brl.

Jeg forstår ikke at el-bil (ladepunkter) brått skal måtte involvere borettslaget (husleie) når annen privatbilisme ikke gjør det.

 

 

Jeg sa ikke at det måtte det (men det kommer jo noen EU-reguleringer) - Men som jeg sier så er det opp til borettslaget å bestemme. - Har man forskjellig type boenheter innenfor borettslaget kan man jo ha flere ordninger, men generelt sett så er det opp til flertallet å bestemme hva som skal være felles og hvordan utgiftene skal fordeles (innenfor gitte regler)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg sa ikke at det måtte det (men det kommer jo noen EU-reguleringer) - Men som jeg sier så er det opp til borettslaget å bestemme. ...

Forsåvidt korrekt nok.

 

Dog, min oppfattning er at borettslag (stort sett) prioriterer å ta seg av beboeres husvære, ikke dekke deres transportbehov eller støtte andre fritids sysler (noen unntak finnes, bl.a. er drift av lekeplass relativt vanlig).

 

Det er underlig om prinsippet skal endres grunnet annen fremdriftsteknologi på private kjøretøy.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvem skal levere strømmen til alle disse bilene/lastebilene/bussene/togene/ etc. ? Tror ikke kraftlinjene i Norge er dimensjonert for dette forbruket uansett......

Kraftlinjene vil ikke ha noe problem med det.

 

Forbruket av el øker hele tiden, og linjene må derfor oppgraderes/utvides over tid, men om all transport går over til el vil ikke det medføre noen dramatisk økning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mellomtiden viser det seg at moderne bensinmotorer som bruker teknologi inspirert av dieselmotoren (direkteinnsprøyting, høyt innsprøytingstrykk, høyt kompresjonstrykk) slipper ut enda mer NOx og partikler enn en dieselmotor..

 

Det er vel bare å levere inn mannekortet og kjøpe Nissan Leaf hvis man ønsker å bo i by i Norge i fremtiden. (Men hvem ønsker vel seg selv så vondt?)

 

Flytter straks det blir mer dystopisk enn det er nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I mellomtiden viser det seg at moderne bensinmotorer som bruker teknologi inspirert av dieselmotoren (direkteinnsprøyting, høyt innsprøytingstrykk, høyt kompresjonstrykk) slipper ut enda mer NOx og partikler enn en dieselmotor..

 

Det er vel bare å levere inn mannekortet og kjøpe Nissan Leaf hvis man ønsker å bo i by i Norge i fremtiden. (Men hvem ønsker vel seg selv så vondt?)

 

Biler med direkteinnsprøytede Euro 6-bensinmotorer uten partikkelfilter slipper ut hele 40 - 1000 ganger mer partikler enn en bil med Euro 6-dieselmotor med partikkelfilter.

Euro 6-bensinmotorer er også tillat å slippe ut 75% av Nox-mengden som Euro 6-dieselmotorer slipper ut.

Så vet ikke helt hva som er verst jeg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

Boretslag som kan vise til parkeringsplasser for beboere og også lademulighet for elbiler vil ha en betydelig verdistigning, da gateparkeringsplasser blir betydelig færre samt at det er utvidet på P-betaling fra 17-20 (i Oslo). Så uansett om du har bil eller ikke vil disse leilighetene stige i verdi. Men stå på! Kanske du klarer å forsure årsmøtet slik at det blir nedstemt/ styret ikke gidder å jobbe for elbillading?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et dieselforbud i Norge kan absolutt ikke godtas. Det ville vært så dobbeltmoralsk som det er mulig å bli, fullstendig på trynet. Bensin er i 2017 avgiftsbelagt med 6 kroner og 23 øre per liter, mens på diesel er det 5 kroner akkurat. Den norske stat oppfordrer med andre ord fremdeles sin befolkning aktivt til å kjøpe dieselbiler gjennom sin avgiftspolitikk, så et forbud vil da være fullstendig uakseptabelt.

 

I tillegg er det som joffeloff sier, slik nå at moderne dieselbiler faktisk er renere enn bensinbiler, selv på partikkelutslipp. Det er jo rett og slett farlig å ha så inkompetente mennesker til å ta beslutninger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men stå på! Kanske du klarer å forsure årsmøtet slik at det blir nedstemt/ styret ikke gidder å jobbe for elbillading?

Styret i et borettslag bør primært fokusere på boligene. Beboeres behov for transport og utstyr til andre fritidssyssler bør de strengt tatt kunne ta seg av selv.

 

Det har ikke tidligere vært noe krav at felleskapets midler skal etablere/drifte bensinpumpe for de med denslags fremdriftsmetode på sitt private kjøretøy. Får man ladestasjon burde man jo også ha slik pumpe tilgjengelig slik at ting blir rettferdige eller er det her enkelte som mener det er naturlig at kun deres egne behov må dekkes med felleskapets midler ?

Lenke til kommentar

Det er for store statlige inntekter på bensin og diesel til at noe forbud vil komme de neste 10-20 årene. Og vil det komme / når det kommer, så skal vi ikke se bort fra det kommer en EL-bil avgift på strømmen slik at dette kompenserer for bortfallet for avgifter på ordinært drivstoff. En strømpris på ett pr kroner kilowatt timen er jo rett og rimelig?

Lenke til kommentar

Det er for store statlige inntekter på bensin og diesel til at noe forbud vil komme de neste 10-20 årene.

Det er snakk om kommunaleforbud. Statens inntekter vil derfor ikke slå inn direkte, og dermed være irrelevant for å ta avgjørelsen.

 

Dersom de store byene får dieselforbud, vil dog salget av diesel/dieselbiler stupe og prisene på diesel vil gå opp. Det igjen vil ytterligere bremse dieselbilsalget..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom de store byene får dieselforbud, vil ... og prisene på diesel vil gå opp. ...

Nja, jeg vet ikke helt hvor mye privateide personbiler påvirker dieselprisen fra oljeselskapene. Det er såpass mye annet som benytter diesel. Men du kan jo fort få bensinstasjoner (i bynære områder) som velger å ikke selge diesel lenger.
Lenke til kommentar

Man skal vel være ganske forgiftet av eksos dersom man tror elbilen ikke er på vei til å ta over. Det står kun på gjennomføringsevnen til bilprodusentene. 

 

Jeg tror ikke et forbud mot eksosbiler vil ha noe å si. Teknologien kommer raskt nok til at forbudene ikke vil ha noen effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

 

 

Er det hulebeboere det da, som ikke har biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

 

 

Er det hulebeboere det da, som ikke har biler?

Det er da mange som ikke har bil enten de er unge, gamle eller middelaldrende, det gjelder uansett om de bor midt i tjukkeste byen eller utafor og jeg vil tro spesielt mange unge ikke har det.

 

Men jeg er egentlig enig, alle gnåler bestandig om at det å ha/kjøre bil ikke er noen menneskerett, men med engang de skal ha en lader til bilen sin i ett borettslag så skal alle, uansett om de har bil eller ikke, være med på spleise laget.

Så med tanke på at det å ha bil ikke er noen menneske rett så har du heller ikke rett til å kreve at andre skal betale så du får lada lekebilen din, da kan jo de som kjører bensin/diesel bil sende drivstoff regninga til de i borettslaget som har el biler, siden alt dette ser ut til å skulle være ett spleiselag i ett borettslag når det går i favør lekebilene.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...