Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags bolig foretrekker du?


  

79 stemmer

  1. 1. Hva slags bolig foretrekker du?

    • Enebolig
      50
    • Tomannsbolig
      3
    • Rekkehus
      4
    • Leilighet
      15
    • Gårdsbruk
      7


Anbefalte innlegg

Men du sier fortsatt at disse to håndtverkerene i en time får til samme jobb som du alene får til på en time.

Man kan jo ikke regne klokketime brukt uavhengig av jobb utført eller antall personer som utfører det.

 

to håndtverkere kan kanskje gjøre det samme pr time som du klarer pr dag alene, så man må jo heller se 1400kr for 8 timer, ettersom det er 8 timer arbeid du sparer deg.

 

Det er ikke det jeg forsøker å si, men det kan være at jeg forklarer det litt klønete.

 

La oss si at jeg tjener 200,- i timen i min ordinære jobb, og på en 7,5 timers arbeidsdag tjener jeg 1500,- brutto (netto noe over en tusenlapp).

De to håndtverkerne tar 700,-/t per person, dvs 1400,-/t og 10500,- dagen til sammen.

 

Det ble hevdet noe som kunne forståes som at det var bedre å være på jobb for så og leie håndtverkere til gjøre oppussingen, enn å gjøre det selv.

Jeg tjener 1500,- (egentlig 1000,- etter skatt) på en dag, men må fortsatt betale 10500,- (1400,- x 7,5t) til håndtverkerne for en dag.

 

Det jeg forsøkte å forklare var at om jeg tar fri fra jobben uten lønn for pusse opp hjemme, taper jeg mindre penger enn om jeg betaler to håndtverkere for å gjøre samme jobben såfremt at jeg gjør minst like mye på en lang dag (10 timer) som de gjør på en time.

For å ta det i tall, hvis jeg tar fri fra jobb uten lønn én dag, taper jeg 1500,- (egentlig 1000 etter skatt), mens jeg må betale 11250,- to håndtverkere for å jobbe en hel dag med å pusse opp.

 

For å forklare timeregnestykket, så kan jeg jobbe med oppussingen alene en hel dag i forhold til å betale to håndtverkere én time. Hvis jeg tjener 200,- brutto, så har jeg utbetalt ca 134,- i timen, dvs jeg alene kan ta fri fra jobben uten lønn i to uker for å jobbe med oppussingen, i stedet for å betal to håndtverkere én dag og likevel komme bedre ut av det økonomisk. (For å tjene 10500,- netto må jeg jobbe 78 timer, dvs to uker og tre timer.)

 

Som nevnt tidligere, hvis ikke min netto timelønn overstiger utgiftene til leie andre til å gjøre jobben, lønner det seg ikke å leie andre (i eksempelet over må jeg da tjene minst 2300,-/t brutto). Hvis jeg tjener halvparten, kan jeg bruke dobbelt så lang tid på jobben. Hvis jeg tjener en tiendedel, kan jeg bruke ti ganger så lang tid og likevel komme ut i null rent økonomisk osv.

 

Den vanskelige faktoren i eksempelet her er at to håndtverkere skal ha 10 ganger så mye i timen som jeg tjener i timen netto. Hvis jeg har de to håndtverkerne til å jobbe med oppussingen i en uke, så må jeg jobbe i ti uker får å betale dem.

 

Så var dette med hva man verdsetter sin fritid til, og jeg forstår at det er individuelt, men jeg tror også at det ikke alltid er like gjennomtenkt og jeg verdsetter i hvertfall ikke min fritid til over 1400,- timen.

 

 

PS Tallene er fiktive, men ikke helt urealistiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva når håndverkerne på 1 uke utfører noe du ville brukt 20 uker på?

Gjør du det selv bruker du 20 uker, gjør håndverkerne det må du jobbe 10 uker for å betale de.

Da virker det mer logisk å leie de, ikke sant?

Selv om de tar mer pr time enn du tjener pr time :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva når håndverkerne på 1 uke utfører noe du ville brukt 20 uker på?

Gjør du det selv bruker du 20 uker, gjør håndverkerne det må du jobbe 10 uker for å betale de.

Da virker det mer logisk å leie de, ikke sant?

Selv om de tar mer pr time enn du tjener pr time :)

 

Strekker man strikken langt nok, så ryker den. ;)

Lenke til kommentar

Men hva når håndverkerne på 1 uke utfører noe du ville brukt 20 uker på?

Gjør du det selv bruker du 20 uker, gjør håndverkerne det må du jobbe 10 uker for å betale de.

Da virker det mer logisk å leie de, ikke sant?

Selv om de tar mer pr time enn du tjener pr time :)

 

Hvis man bruker 20 uker på noe som tar en som kan gjøre ting uten å tenke 1 uke så er det noe merksnodig galt eller så er det ikke så hastverk at håndtverker er nødvendig.

 

Så kan man også ta med i likningen hva man kan bruke de pengene på. Si det koster 50.000,- og går 19 uker raskere, det er ikke nødvendigvis verdt så mye penger bare for å spare 19 uker selv om 19 uker er passe lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meg? Jeg forstår mattematikken og hva du skriver, men jeg trenger vel ikke å være enig med deg? Poenget er at det ikke alltid er tid, kroner og øre som har noe å si. Jeg vil heller pusle og bruke lang tid enn å betale noen for å gjøre ting for meg, får den fine følelsen av å ha gjort noe selv når man er ferdig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var for å enklere vise at man ikke kan regne som du regnet, at to snekkere i en time er det samme som deg i en time. Noe du ikke forstod, og kanskje fortsatt ikke forstår?

 

Jeg forstår meget godt at det er mye mer komplisert enn det jeg fremlegger. Men for å ikke overkomplisere det, tok jeg bare med timer og lønn i ligningen og noe som er veldig lett å forholde seg til da 1000,- og én time er likt for alle.

Kunne ha tatt med følelsen av mestring av å ha gjort jobben selv, men det er vanskelig å sett tall på da det varierer fra person til person.

Aktivere seg selv i stedet for å surfe på nettet eller se på TV kunne også ha vært tatt med osv, men da begynner det å bli komplisert.

 

At vi hobbysnekkere ikke er like effektive som proffene er ikke noe problem å innrømme og er også tatt høyde for, men de aller fleste er ikke mer enn ti ganger langsommere enn proffene. Så å strekke strikken til at det blir komisk ligner mer på kverulering bare for å ha rett.

 

Jeg forstår at mange heller vil sette seg i gjeld enn å gjøre noe selv på huset, og det er greit for meg, men rent økonomisk lønner det seg ikke og det er det jeg først og fremst vil frem til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MTP hvor stor utfordring det har vist seg å være å bygge en liten garasje til robotklipperen min så kan jeg med trygghet si at jeg heller jobber litt ekstra i en periode kombinert med å leve litt strammere for å spare penger til fagmenn om jeg skulle gjort noe mer omfattende med huset mitt.

 

Men nå har jeg aldri vært særlig interessert i snekkeryrket i det heletatt da det mest omfattende prosjektet jeg har hatt er ei fuglekasse på barneskolen.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Friheten med mini/mikrohus. 

Dagens eneboligtomter er omtrent 1000 m2.
Minihus kan bygges på 200 m2, og de trenger ikke være tett opp mot hverandre da det er mange plasser hvor man får plass til minihus, men ikke vanlig bolig.

For å sette det på spissen så kan man i teorien bygge minihus i rundkjøringer, ikke at det er noe lurt. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (25 minutter siden):

Det er lov å drømme, men er du singel med gjennomsnittlig inntekt, så er det dette har råd til 

Singel sentralt i Oslo ja, resten av landet har gjerne betydelig rimeligere..
Skal ikke veldig lagt unna før prisen er en helt annen.

 

 

Men for å svare på tråden, frihet med enebolig og lite utgifter :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
5 minutes ago, aklla said:

Singel sentralt i Oslo ja, resten av landet har gjerne betydelig rimeligere..
Skal ikke veldig lagt unna før prisen er en helt annen.

Helt enig. Her er hva du kan få om du flytter ut av Oslo til Drøbak.

Attraktiv 2-roms med stort potensiale!

Totalpris: 3 352 083 kr
Internt bruksareal: 58 m²
Byggeår: 1973
Energimerking: E-Rød

image.thumb.png.6b14fae853298d77ed37496e31bfe068.png

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=346134524&ci=13

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om man jobber på lysaker så blir mye pendling ja.
Bor man på Lysaker blir det mye pendling om man jobber på Nes også.

Norge er større enn oslo..

Men ja, en single person som må bo i Oslo i eller nært får man ikke stort nei..
Tilsynelatende ikke i Drøbak av en eller annen grunn også.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
10 minutes ago, aklla said:

Om man jobber på lysaker så blir mye pendling ja.
Bor man på Lysaker blir det mye pendling om man jobber på Nes også.

Norge er større enn oslo..

Ja det er riktig, men hvis du bytter jobben på Equinor med butikkmedarbeider eller barnehageassistent, så har du ikke lenger råd til leiligheten i Vormsund.

image.thumb.png.0ba57899c89768768673568e9b6e0f81.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...