Gå til innhold

Er utdanning bortkastet?


VRK18

Anbefalte innlegg

https://snl.no/utdanning

"Utdanning, fellesbetegnelse for all læring av ferdigheter og kunnskaper."

 

Så et menneske er avhengig av utdanning. Utdanning er noe av det som gjør et menneske til et menneske. Selv om man står i kassa på Rema så må man utdannes for å kunne gjøre den oppgaven.

 

Å gå på skole er ikke nødvendig for å bli utdannet og få en god jobb, men dæven døtte som det hjelper :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt at du ikke er så gira på universitetet. Hadde jeg kunnet valgt om igjen hadde jeg gått for en yrkesretta utdanning. To år med (for det meste) praktisk utdanning og så ut i lære, deretter jobb. Hvis du er sugen på mer skole kan du velge å ta mesterbrevet eller gå Y-veien inn på universitetet. 

 

Det utdannes alt for mange med unødvendige mastergrader, og kvaliteten på utdanningene er ofte så-som-så, men det koker til slutt ned på hvilket yrke du vil ha. Krever det yrket en universitetsgrad er det bare å bite tennene sammen og kjøre på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette avhenger jo helt på hva du ønsker å fylle livet ditt med. Det dreier som ikke så mye om penger (selv om en del utdannelser er relativt sikker vei til god betaling. Men absolutt ikke alle). Men mye av uken din vil du tilbringe på jobb resten av livet, og det å ha en jobb som føles meningsfull og givende bidrar til et bedre liv. Hva dette betyr for deg er vanskelig å svare på. Hvis det er å stå på byggeplass og snekre hus hele dagen, så topp! Da gjør man valgene som tar en den veien. Men hvis det å jobbe primært med hodet, løse komplekse utfordringer og utvikle seg den retningen så er det vanligvis noe man gjør med utdanning i bunnen. For meg var det aldri noen tvil, og hver time jeg hadde på diverse praktiske deltidsjobber ga meg mer motivasjon til å ta en lang utdannelse og få de typen jobb jeg ønsket meg.

 

Utdanning er tross alt bare 3-5 år, mens jobbe skal du gjøre i 40 år til. Så tenk mer på hva du vil de neste 40 årene, enn neste 2-3.

 

Og, tilslutt. Man lærer veldig mye ved å ta høyere utdannelse (og spesielt med master) som ikke er direkte relatert til faget. Det å håndtere komplekse problemstillinger, forholde seg til mye informasjon og jobbe i dybden med ett eller flere tema er ekstremt nyttig i mange sammenhenger. Selv kan jeg si at jeg har minst like mye igjen av alt jeg lærte rundt det å studere, enn nødvendigvis akkurat det som sto i teksten. Thomas H. Huxley sa det ganske godt synes jeg:

 

"Perhaps the most valuable result of all education is the ability to make yourself do the thing you have to do, when it ought to be done, whether you like it or not." 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utdanning er tross alt bare 3-5 år, mens jobbe skal du gjøre i 40 år til. 

 

Jeg er ikke uenig i at det er en god investering, men å bare kalle det for en tidsinvestering blir litt feil. Den mest avgjørende faktoren er at man har evner til akademia, og å trives med å fullføre 3-5 svært krevende år.

Lenke til kommentar

 

Utdanning er tross alt bare 3-5 år, mens jobbe skal du gjøre i 40 år til. 

 

Jeg er ikke uenig i at det er en god investering, men å bare kalle det for en tidsinvestering blir litt feil. Den mest avgjørende faktoren er at man har evner til akademia, og å trives med å fullføre 3-5 svært krevende år.

 

 

 

Finner man noe man synes er genuint interessert i er det neppe så tungt.

 

Å tvinge seg gjennom et studie fordi man føler man er nødt til å ta en utdannelse vil derimot kreve fryktelig mye disiplin.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

Disse fysikerene du snakket om, hvem av de tok ikke utdannelse, eller uttrykket at utdanning sto i veien for de? AtW

De hadde alle en utdannelse, men de måtte alle ignorere den fordi klassisk fysikk ikke klarte å forklare blant annet fenomener som Black Body radiation. De oppfant helt nye teorier som Plancks lov (basert på eksperimentielle data fra den perioden).

 

Vedrørende de som mente at utdanning stod i veien kan for eksempel Albert Einstein nevnes. Han pekte på at fokuset på rotlæring kom på bekostning av kreativitet. En vurderers (professorer for eksempel) mening kan sees på som enda en mening som ikke trenger å være mer sann enn din egen etter at du har lest ferdig pensum i et emne. 

Lenke til kommentar

De hadde alle en utdannelse, men de måtte alle ignorere den fordi klassisk fysikk ikke klarte å forklare blant annet fenomener som Black Body radiation. De oppfant helt nye teorier som Plancks lov (basert på eksperimentielle data fra den perioden).

 

Og du mener at de kunne klart å komme frem til disse nye teoriene selv uten utdanning innen klassisk fysikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De hadde alle en utdannelse, men de måtte alle ignorere den fordi klassisk fysikk ikke klarte å forklare blant annet fenomener som Black Body radiation. De oppfant helt nye teorier som Plancks lov (basert på eksperimentielle data fra den perioden).

 

Og du mener at de kunne klart å komme frem til disse nye teoriene selv uten utdanning innen klassisk fysikk?

 

Mitt argument ovenfor var at de kunne bare lese bøkene og ikke trengte en formell bekreftelse fra en profesjonell vurderer. Ikke at man ikke trengte å lese teoriene i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

 

De hadde alle en utdannelse, men de måtte alle ignorere den fordi klassisk fysikk ikke klarte å forklare blant annet fenomener som Black Body radiation. De oppfant helt nye teorier som Plancks lov (basert på eksperimentielle data fra den perioden).

 

Og du mener at de kunne klart å komme frem til disse nye teoriene selv uten utdanning innen klassisk fysikk?

 

Mitt argument ovenfor var at de kunne bare lese bøkene og ikke trengte en formell bekreftelse fra en profesjonell vurderer. Ikke at man ikke trengte å lese teoriene i det hele tatt.

 

 

Har du høyere utdannelse? Du vet at universitet gjerne består av mer enn å bare lese bøkene selv, og gå på eksamen? 

 

Kan du vise til disse uttalelsene fra Einstein du sikter til?

 

AtW

Lenke til kommentar

Man bør virkelig stille spørsmål ved at akademisk kunnskap i ett  std løp er det eneste rett, det tar veldig lang tid, det er dyrt og det murres fra næringslivet at det som læres bort ikke er det man trenger for og komme raskt i produksjon.

 

Vi burde ha systemer for og dokumentere kunnskap, ikke utdanning, det er kunnskap som er verdifullt ikke skolene. 

Lenke til kommentar

Man bør virkelig stille spørsmål ved at akademisk kunnskap i ett  std løp er det eneste rett, det tar veldig lang tid, det er dyrt og det murres fra næringslivet at det som læres bort ikke er det man trenger for og komme raskt i produksjon.

 

Vi burde ha systemer for og dokumentere kunnskap, ikke utdanning, det er kunnskap som er verdifullt ikke skolene. 

 

Ja, og nei. Selvfølgelig er kunnskap nyttig, men du lærer mer i et universitetsløp enn kun kunnskapen som testes på eksamen (forhåpentligvis og vanligvis). Sier ikke at utdanning er for alle, eller at alle typer studier er veldig nyttig (Det er de ikke), men det virker også som endel undervurderer litt hva som foregår på et kompetent studium.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man bør virkelig stille spørsmål ved at akademisk kunnskap i ett  std løp er det eneste rett, det tar veldig lang tid, det er dyrt og det murres fra næringslivet at det som læres bort ikke er det man trenger for og komme raskt i produksjon.

 

Vi burde ha systemer for og dokumentere kunnskap, ikke utdanning, det er kunnskap som er verdifullt ikke skolene. 

 

Nja, dette er vel også delvis meningen. Det er altfor mange forskjellige behov i næringslivet til at universitetene kan ta hensyn til alt dette, og man prioriterer derfor litt mer teoretiske/generelle kunnskaper og gjøre studentene til gode problemløsere fremfor å forsøke å gjøre de skreddersydd for en gitt type stilling i næringslivet. Dette gjelder iallfall teknologiske studier. Vet ikke hvordan det er i f.eks samfunnsvitenskap og humaniora.

 

Det jeg kan være med på ang høyere utdanning, er det at det sannsynligvis utdannes for mange innenfor enkelte studieretninger, og at disse ender opp med enten ikke-relevante jobber eller jobber de er overkvalifisert for. Det gjelder f.eks mediefag (hvor mange medie- og filmvitere trenger man egentlig?), samfunnsvitenskapelige studier og kanskje flere også. Har f.eks en bestemt følelse av at mange innen f.eks humaniora og samfunnsvitenskap har jobber innen f.eks administrasjon på høyskoler, universiteter, fylkeskommuner, etc. For 20+ år siden ville mange av disse jobbene vært innehatt av en sekretær. Nå er det folk med mastergrad som sitter med dem.

 

Savner en klarere satsing på de korte og yrkesrettede høyskolestudiene. F.eks har jeg veldig troen på komboen fagbrev + ingeniør i næringslivet. Det tror jeg er en kombinasjon som passer mange bedrifter.

Lenke til kommentar

Ser jo at næringslivet mener ingeniørfagene er alt for dårlige, det koster for mye og lære opp ferske ingeniører, man leker med tanken om og legge inn mer utplassering i bedrifter så de kan få litt mer praksis.

 

Så for en stund siden en ordinær skole søkte etter kontoransatt, med oppfølging av elever og lærere, master innen økonomi/administrasjon var kravet....

 

Alt skal jo helst bli universiteter, hvorfor det er så viktig er en gåte.

Endret av Gavekort
Flettet trippelpost
Lenke til kommentar

Alt skal jo helst bli universiteter, hvorfor det er så viktig er en gåte.

 

At alle får seg høyere utdanning er jo en av de tingene som nettopp gjør det viktig. Det skaper inflasjon av krav på kompetanse, så de uten høyere utdanning blir værende igjen når de fleste søkere til en gitt stilling har en relevant bachelor eller master.

Lenke til kommentar

Ser jo at næringslivet mener ingeniørfagene er alt for dårlige, det koster for mye og lære opp ferske ingeniører, man leker med tanken om og legge inn mer utplassering i bedrifter så de kan få litt mer praksis.

 

Så for en stund siden en ordinær skole søkte etter kontoransatt, med oppfølging av elever og lærere, master innen økonomi/administrasjon var kravet....

 

Alt skal jo helst bli universiteter, hvorfor det er så viktig er en gåte.

 

Mener de? Det er ikke holdningen i min del av bransjen at utdanningen er "alt for dårlig" ihvertfall.

 

Og praksis er vanskelig å få under utdanning, da må bedriftene hjelpe til mer selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser jo at næringslivet mener ingeniørfagene er alt for dårlige, det koster for mye og lære opp ferske ingeniører, man leker med tanken om og legge inn mer utplassering i bedrifter så de kan få litt mer praksis.

 

Så for en stund siden en ordinær skole søkte etter kontoransatt, med oppfølging av elever og lærere, master innen økonomi/administrasjon var kravet....

 

Alt skal jo helst bli universiteter, hvorfor det er så viktig er en gåte.

 

Har du noen linker på dette med for dårlige ingeniørstudier? Mulig noen mener dette, men jeg treffer mange i ulike bransjer og har ikke inntrykk av at dette er en særlig utbredt oppfatning. Men kan absolutt være mer praksis under studiene. Det kan gi en mykere overgang mellom studier og jobb.

 

Veldig enig i dette med universiteter. Synes høgskolene absolutt har sin rolle med korte profesjonsutdanninger, og lurer på i hvor stor grad disse blir prioritert når høgskolene blir universiteter. 

 

Jeg kunne gjerne sett en mer overordnet styrt utdanningspolitikk. Kunne fint sett at de kuttet litt i studier innen mediefag/humaniora/samfunnsvitenskap/økonomi og administrasjon for å styre flere dyktige studenter inn mot profesjonsutdanningen og sørge for at flere satset på fagbrev i stedet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er det verdt å waste livet sitt på videregående, høgskole og universitet? Hvorfor ikke gå rett ut i arbeid i stedet og få nyttig jobberfaring og lære om hva verdiskapning handler om?

 

Man "waster" ikke livet sitt på vgs, høgskole og universitet. Hvis du ser på statsbudsjettet.no 2018 vil du se at regjeringen vil øke bistanden til global utdanning med 190 millioner kr til om lag 3,6 MILLIARDER kr. FN har også som et mål å sikre at alle jenter og gutter fullfører gratis og likeverdig grunnskole innen 2030. Dette sier litt om at de som har mye makt har innsett hvor viktig utdanning er. Det er vi unge som skal arve jorda, og det kan vi gjøre på en best mulig måte hvis vi har mye kunnskap og lærdommer. Når man får kunnskap får man automatisk muligheten til å involvere seg mer, fordi man forstår, fordi man VET. På regjeringen.no påker de hvor viktig det er for en bærekraftig fremtid, at vi får flere mennesker med faglig godt begrunnede meninger som deltakere i den pågående debatten om bærekraftig utvikling, klima og miljø. Utdanning får oss også til å forstå mer om mennesker, og oss selv. Vi finner ut hva vi vil her i livet. Så uten utdanning, hva er vi da? Hvordan skal vi da kunne ta vare på jorda og framtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...