Gå til innhold

Er utdanning bortkastet?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikkje berre får du eit papir der det står at du kan noe, men det same papiret er også eit bevis på at du kan lære igjen på tilsvarande nivå.

 

Dette gjer at når ein arbeidsgiver må velge mellom ein 19 åring med vitnemål og ein utan vitnemål, så vil den med vitnemål få jobben. Ikkje fordi vitenmålet nødvendigvis er relevant, men fordi det er eit bevis på at vedkommande er i stand til å ta til seg ny kunnskap og dermed kan lærast opp til å gjere jobben.

19 åringen utan vitnemål har ikkje eit slikt bevis og må jobbe langt hardare for å overbevise ein arbeidsgiver til å ta ein sjangse ved å ansette.

Lenke til kommentar

Det handler vel stort sett om komfort og helse.

De fleste jeg kjenner med bachler nivå jobb har ca samme lønn som meg som ikke har noe utdanning.

 

De har også studielån, noe jeg ikke har.

 

Men mine dager er fysisk slitsomme og tærer på helsa.

Det er vanskelig å få den første jobben uten utdanning, men når du har opparbeidet kompetanse igjennom arbeid er min erfaring at det er veldig lett å få jobb - men igjen; samme type jobb.

 

 

Med utdanning regner jeg altså med at du har lettere for å få deg en komfortabel jobb og du har mindre risiko for å måtte fortsette I et arbeid hvor kroppen ikke lenger tåler det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det verdt å waste livet sitt på videregående, høgskole og universitet? Hvorfor ikke gå rett ut i arbeid i stedet og få nyttig jobberfaring og lære om hva verdiskapning handler om?

"Verdt det" kommer an på hvordan du definerer det. Livet handler derimot om mer enn verdiskaping. På et skikkelig universitet lærer du også om forskning, hvordan man kan utlede nye sannheter, og kanskje også utvikle deg som person. Har du en skikkelig masteroppgave får du også innblikk i forskning, og får prøvd deg på oppgaver som kan være vanskeligere enn hva du noengang får lov til å prøve å løse i arbeidslivet.

 

Hvis du ser på utdanning som en "waste", er det dog ikke sikkert yrket du får etterpå er så interessant for deg heller.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hva betyr «verdt det»?

Hva er verdien av mulighetene jeg aldri tok, men som var valg utdanningen ga meg?

Hva er 6-7 artige studieår verdt?

Hva er nettverket av høyt utdannede personer i innflytelsesrike jobber jeg ble kjent med under studiene verdt?

Hva er det verdt å finne ut hva man både vil, og ikke vil, jobbe med?

Hva er det verdt å ta ett fagbrev man ikke vil jobbe med?

Hva er det verdt å slippe å lure på hva man kunne fått til på skolen?

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

 

Man bør virkelig stille spørsmål ved at akademisk kunnskap i ett  std løp er det eneste rett, det tar veldig lang tid, det er dyrt og det murres fra næringslivet at det som læres bort ikke er det man trenger for og komme raskt i produksjon.

 

Vi burde ha systemer for og dokumentere kunnskap, ikke utdanning, det er kunnskap som er verdifullt ikke skolene. 

 

Nja, dette er vel også delvis meningen. Det er altfor mange forskjellige behov i næringslivet til at universitetene kan ta hensyn til alt dette, og man prioriterer derfor litt mer teoretiske/generelle kunnskaper og gjøre studentene til gode problemløsere fremfor å forsøke å gjøre de skreddersydd for en gitt type stilling i næringslivet. Dette gjelder iallfall teknologiske studier. Vet ikke hvordan det er i f.eks samfunnsvitenskap og humaniora.

 

Det jeg kan være med på ang høyere utdanning, er det at det sannsynligvis utdannes for mange innenfor enkelte studieretninger, og at disse ender opp med enten ikke-relevante jobber eller jobber de er overkvalifisert for. Det gjelder f.eks mediefag (hvor mange medie- og filmvitere trenger man egentlig?), samfunnsvitenskapelige studier og kanskje flere også. Har f.eks en bestemt følelse av at mange innen f.eks humaniora og samfunnsvitenskap har jobber innen f.eks administrasjon på høyskoler, universiteter, fylkeskommuner, etc. For 20+ år siden ville mange av disse jobbene vært innehatt av en sekretær. Nå er det folk med mastergrad som sitter med dem.

 

Savner en klarere satsing på de korte og yrkesrettede høyskolestudiene. F.eks har jeg veldig troen på komboen fagbrev + ingeniør i næringslivet. Det tror jeg er en kombinasjon som passer mange bedrifter.

 

Man skal ikke underslå at det alltid vil være rom for å gjøre høyere utdanning generelt og noen studier spesielt, bedre. Men man kan også påpeke at hensikten med utdanning fra et høyere perspektiv ikke bare er å øke produksjonen og at næringslivsorganisasjonene ikke nødvendigvis vet bedre enn universitetene og høyskolene hva de trenger eller vil trenge fremover. Medievitenskap er et eksempel på et fag som næringslivet ikke umiddelbart ser som fremmende for produksjonen, men som kan drive samfunnet fremover på andre måter.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...