Gå til innhold

ANALYSE: Slik kan Facebook påvirke valgresultatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvis vi kan flytte valgkampen vekk fra TV og kjøpesentre så helt OK for meg. De nærmeste 80 dagene må du slå deg vei mellom politiske stands for å komme inn i butikken.

Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om velgerne satt seg godt inn i konsekvensene av partipolitikken før de stemte. I dag stemmer mange av gammel vane, overordnet ideologi (også når det er kommunevalg), det samme som omgangskretsen stemmer for å ikke skille seg ut eller fordi det bare er sånn man absorberer politiske holdninger osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Alle medier vil på en eller annen måte påvirke folks valgmønster, enten det er radio, tv, aviser, sosiale medier osv. Det beste er at folk lærer å tenke selvstendig og være skeptisk til all informasjon som de får servert, enten det er fra nrk eller facebook.

 

Det har lenge vært statlig styrte/godkjente medier som har hat monopol på sannheten og dette trues nå med at alle kan publisere uten behov for dyre investeringer eller et godkjent program for å få pressestøtte og det er dette som er den reelle trusselen, nemlig at staten mister kontrollen og hvem og hva som helst kan nå ut til folk.

Lenke til kommentar

og det er dette som er den reelle trusselen, nemlig at staten mister kontrollen og hvem og hva som helst kan nå ut til folk.

Og er det bra eller dårlig? Det mener jeg kommer an på staten, eller i et mer positivt ord, nasjonen.

Å bli styrt av kommersielle selskaper med røtter (eller uten røtter) i en annen kultur ser jeg på som farlig.

Endret av -Birger-
Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om velgerne satt seg godt inn i konsekvensene av partipolitikken før de stemte. I dag stemmer mange av gammel vane, overordnet ideologi (også når det er kommunevalg), det samme som omgangskretsen stemmer for å ikke skille seg ut eller fordi det bare er sånn man absorberer politiske holdninger osv.

 

Mitt inntrykk er at mange også stemmer på bakgrunn av én kjernesak de er opptatt av.

Lenke til kommentar

FB er jo alrede blitt et politisk verktøy i det de "filtrerte" politiske nyheter og fremmet en side contra den andre under det siste presidentvalget i USA.

Så her er det snakk om en "skremt pyroman" som er "bekymret" for brannsikkerhet.

 

Vet ikke om det er noe a-la Sigmund Freud greie på gang, men jeg har lagt merke til at de som aller oftest er "stor i kjeften" for ett eller annet - si for eksempel politisk nøytralitet, frihet av en eller anne sort, en eller annen idealistisk vri - er oftest den samme parten som har svin på skogen NETTOPP med tanke på det de selv er for/imot.

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel. Tusen takk til Svein-Erik Hole for å belyse engasjementet.

 

Som tallene viser fikk Frankrikes Marine Le Pens parti mye negativt ladet oppmerksomhet på Facebook. Hun nådde ut til flest brukere på Facebook, men vant ikke. Hun ble knust i valget av den sosial-liberale politikeren Emmanuel Macron. Han har de nordiske land som forbilde. Dermed er det nok ikke riktig å påstå at "all PR er god PR" slik mange påstår. Et uttrykk gjengitt fra den Pierre Choderlos de Laclos, en fransk general og forfatter på 1700-tallet.

 

FrPs rekordmange angrep på andre partier kan gi mye omtale, uten at det gir seier:

https://www.nrk.no/hordaland/xl/regjeringspartiet-frp-angriper-motstanderne-mer-enn-opposisjonspartiet-ap-1.13439388

 

Den høyre-liberale tankesmia Civita gjorde for en stund tilbake en større undersøkelse av FrP i media. Konklusjonen er at det ikke er en heksejakt på FrP i media. Snarere er FrP mer på i å provosere andre: https://www.minervanett.no/frp-ingen-hakkekylling/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi snakke om den grafen? Det virker allerede som manipulasjon. Og når den grafen nå allerede ligger på bordet, kommer andre til å ønske å påvirke den.

 

Hei, hva vil du vite, tommyb? Det sto opprinnelig rekkevidde i stedet for interaksjoner, en redigeringsfeil vi rettet opp så fort vi oppdaget det. Beklager denne feilen i presentasjonen, men den endrer ikke noen av poengene i teksten.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Lenke til kommentar

 

(...) Beklager denne feilen i presentasjonen, men den endrer ikke noen av poengene i teksten.

 

 

Hei,

jeg mente at innholdet i grafen er verd å snakke om, det var vel også derfor den ble trukket fram. Jeg mente ikke at grafen i seg selv var manipulert :)

ok :) Jeg presiserer at dette kun speiler et øyeblikksbilde, men etter at grafen ble laget har Frp ytterligere styrket sin posisjon mot de andre. Blir spennende å følge utviklingen når valgkampen trapper seg opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

og det er dette som er den reelle trusselen, nemlig at staten mister kontrollen og hvem og hva som helst kan nå ut til folk.

Og er det bra eller dårlig? Det mener jeg kommer an på staten, eller i et mer positivt ord, nasjonen.

Å bli styrt av kommersielle selskaper med røtter (eller uten røtter) i en annen kultur ser jeg på som farlig.

Dårlig for staten og bra for befolkningen. Enhver makt staten har til å kontrollere noe, vil bli misbrukt av staten, det er bare et spørsmål om tid.
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Liberalistene på grafen, de er faktisk gnske store på facebook i forhold til mange andre partier.

 

Hei, mongojarle. At Liberalistene ikke er med i grafen, skyldes ganske enkelt at jeg manglet data på dem da grafen ble laget. Analyseverktøyet Crowdtangle fanger nå opp Liberalistene, og hvis grafen hadde vært laget i dag, så ville rangeringen på partier etter antall interaksjoner vært: 1) Frp (78600), 2) Høyre (27400), 3) Arbeiderpartiet (7500), 4) Demokratene i Norge (7400), 5) Rødt (5600), 6) Liberalistene (4000), 7) SV (3500), 8) Senterpartiet (2400), 9) MDG (1900), 10) KrF (1300), 11) Venstre (999), 12) Kystpartiet (121), 13) Piratpartiet (42). Som jeg skriver i saken, er slike tall bare ment for å illustrere et øyeblikksbilde, men det er ikke tvil om at Liberalistene er i ferd med å få et betydelig publikum.

Lenke til kommentar

 

Hei, mongojarle. At Liberalistene ikke er med i grafen, skyldes ganske enkelt at jeg manglet data på dem da grafen ble laget. Analyseverktøyet Crowdtangle fanger nå opp Liberalistene, og hvis grafen hadde vært laget i dag, så ville rangeringen på partier etter antall interaksjoner vært: 1) Frp (78600), 2) Høyre (27400), 3) Arbeiderpartiet (7500), 4) Demokratene i Norge (7400), 5) Rødt (5600), 6) Liberalistene (4000), 7) SV (3500), 8) Senterpartiet (2400), 9) MDG (1900), 10) KrF (1300), 11) Venstre (999), 12) Kystpartiet (121), 13) Piratpartiet (42). Som jeg skriver i saken, er slike tall bare ment for å illustrere et øyeblikksbilde, men det er ikke tvil om at Liberalistene er i ferd med å få et betydelig publikum.

 

 

Hvilke av disse partiene har tidligere hatt Stortingsseter? Magefølelsen min forteller meg at noen av de partiene du nevner er Fylkes- og Kommunevalg partier enn så lenge..

 

Jeg tenker mest på de nyere etablerte partiene: Kystpartiet (tror jeg har hatt sete), MDG (litt usikker, men kanskje), Demokratene i Norge (knappt hørt om dem før), Piratpartiet (noe usikker, selv om jeg har sett dem fronte seg litt på diskusjon.no), Liberalistene er vel heller ikke så gamle (men de har jeg også hørt om tror jeg via diskusjon.no)

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...