Gå til innhold

Nå snur Telenor opp ned på SMS


Anbefalte innlegg

Her er TOS-en forresten:

 

https://www.telenor.no/rcs/tos/

 

 

3. PERSONVERN

Ved første gangs aktivering av tjenesten må kunden samtykke til Telenors behandling av kundens bruksdata. Formålet med databehandlingen er utarbeiding av statistikk for bruk av tjenesten.

Følgende data behandles:

    Informasjon om avsender, datamengde og tidspunkt for sending / mottak
    Meldingstype; Chat, gruppemelding, samtale
    Nettverk; Operatør
    Måten du bruker appen/klienten/tjenesten på
    Data lagres i inntil 2 år

Telenor bruker underleverandører for produksjon av tjenesten. Underleverandørene opererer fra EFTA-/EØS-området samt fra USA. Telenor har inngått databehandleravtale med sine underleverandører. Meldingene kunden sender behandles av Telenors underleverandør, som tilrettelegger for overføring av meldingene til og fra kundens utstyr.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det fakta eller antakelser? Det nevnes i tråden at data lagres blant annet på servere i Belgia.

 

Jgg lurer på om egenutviklede RCS servere vil kunne snakke med Google hubben for å få tilgang til resten av den Google-avhengige flokken indirekte. Sentraliseringsløsningen som de fleste operatører går for (sikkert pga enkelhet og pris) høres egentlig ikke ut som en fantastisk ide.

 

Det er direkte fra jibe.google.com for noen måneder siden, og fra diverse artikler som omhandler Jibe.

Alt er riktignok gammel informasjon, og på den tiden så jeg ingenting om Jibe Cloud så det er mulig ting har forandret seg. 

 

Forutsetter ikke hele tjenesten at kontoen er bundet til et telefonnummer > mobilabonnement? Hvis det kommer nettklienter for RCS, så kan det kanskje tenkes at det vil fungere på liknende måte som whatsapp hvor meldinger sendes fra A til B (mobil) til C (nettleser) tilbake til B (mobil) og videre til A.

 

 

En nettløsning vil måtte leveres av teleoperatøren selv, enten ved at de lager sin egen tjeneste eller tilbyr utviklere en API. Det førstnevnte er mest sannsynlig, da jeg ikke kan se for meg at teleoperatører er interesserte i å samarbeide med tredjeparter.  

 

Du vil ikke være avhengig av mobilen, det er spesifisert i RCS-standarden. RCS støtter flere uavhengige kliente, dvs at alle klienter du eventuelt bruker snakker med direkte med server.

 

Det som er interessant er om Jibe Cloud faktisk er en full-stack løsning for operatører, da er det svært sannsynlig en web-klient kommer som en del av denne pakken, kanskje til og med et API vi kan programmere mot. Stoler langt mer på Googles evne til å levere en bra løsning en arkaiske teleoperatører.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nei nå syntes jeg de går litt langt. De kan jo ikke skru opp ned på SMS-en! Blir jo vanskelig å lese meldingene da :O

Betyr det at SMS blir til SWS?

Lenke til kommentar

Skulle ønske dere kunne skrive mer om hvor data lagres under transport? Og hva slags kryptering er det på løsningen?

På Telenor sine sider står det at SMS+ ikke fungerer så lenge man har "Reservasjon mot lagring i utlandet".

Kan man sende til alle med Android som har lastet ned nyeste Android Messenger eller er det kun for Telenorkunder?

Det finnes bedrifter som har reservert seg mot lagring utenfor Norge

Lenke til kommentar

 

Siden dette er Telenor: tar de ekstra betalt?

De gjør jo på sett og vis det - fra alle de som bruker opp datakvoten sin hver måned og særlig de som da velger å ikke kjøpe ekstrapakker. Og så sparer de jo kostnader på "vanlig" sms og mms. Så det blir jo vinn-vinn for Telenor.

 

I praksis har de fleste så stor datakvote at det neppe kommer til å merkes på meldinger vs streaming

Lenke til kommentar

I praksis har de fleste så stor datakvote at det neppe kommer til å merkes på meldinger vs streaming

 

Selv har jeg liten datakvote, siden jeg nesten aldri streamer over mobilnett, men det er jo greit å kunne sende og motta bilder og video gratis via mms. Noen som veit hvor store filer man kan sende over mms, forresten?

Lenke til kommentar

Samsungs modeller blir oppgradert i løpet av året, og det blir Huaweis også. Når dette skjer, trenger du ikke å tenke på å laste ned noe nytt.

 

Da blir SMS+ bakt inn i deres standard Meldinger app. Håper dem kommer snart med oppdateringen. Jeg har ikke likt andre som Facebook Messenger, Google Messenger, Google Hangouts, etc. for de har tatt for mye rettigheter på mobilen og jeg har ikke villet at sånne som Facebook og Google lagrer og har tilgang til alle mine meldinger.
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis jeg sender en RCS til en utenlandsk mottaker? Hva koster det i utgangspunktet? Hvis mottakeren ikke støtter RCS, blir meldingen altså konvertert til en SMS, og ALLE vet at Telenor melker deg for å sende SMS til utlandet. Hva koster det, og kan jeg reservere meg mot det? Det tror jeg ikke markedsavdelingen til Telenor kan svare på...

 

Det har da aldri kostet noe ekstra å sende sms til utlandet. Kun hvis du selv er i utlandet med norsk abb.

Lenke til kommentar

 

 

Nei nå syntes jeg de går litt langt. De kan jo ikke skru opp ned på SMS-en! Blir jo vanskelig å lese meldingene da :O

Kan vel bare snu telefonen?

 

 

Ikke hvis den står på auto rotasjon av skjermen...

Aaah shit..der har du den igjen. Tøff verden gitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...