Gå til innhold

Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Betroz said:

Epler og appelsiner Nizzen. 

Tester for min egendel mot den testen Level1tech gjorde med 7980xe @ 4800mhz. Ser ut som han ikkje hadde brukt særlig spenstig minne. Derfor litt kjekt å se forskjellen er med tweaket minne på ca samme cpuhastighet.

Det er langt ifra epler og appelsiner, når du vet hva posten EGENTLIG handler om ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (9 minutter siden):

Tester for min egendel mot den testen Level1tech gjorde med 7980xe @ 4800mhz. Ser ut som han ikkje hadde brukt særlig spenstig minne. Derfor litt kjekt å se forskjellen er med tweaket minne på ca samme cpuhastighet.

Det er langt ifra epler og appelsiner, når du vet hva posten EGENTLIG handler om ;)

Joda, jeg vet at man kan tweake 7980XE til å få god gaming ytelse. Selv om man tester med samme type GPU (2080Ti), så booster korta ulikt, som igjen gir utslag i ytelsen. Hadde Level1tech tweaka 9900KS som du ville ha gjort, så hadde jo den vunnet over 7980XE.

Men interessant test fordet :)

Lenke til kommentar

Så kan man jo spørre seg hvor mye Intel har gjort i samme periode, når 10000-serien yter omtrent det samme. 7000-serien var bra da den kom, men hvis poenget er "AMD sliter med å matche gammel Intel i spesifikke scenarier", så ryker jo den rett tilbake  på dem selv. Det eneste de har greid å gjøre er å rebrande gamle chipper og ta ut litt OC headroom.

Det er jo heller ikke en god sammenligning om du bruker billigminne på AMD og dyrt minne på Intel, bare fordi Intel-prosessoren potensielt tjener mer på dette. Det blir en ekstrakostnad for Intel-systemet. Ville vi sagt det var fair om noen kjørte et 2080 i Intel-riggen og 2080ti i AMD-riggen, og sammenlignet gamingytelse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Betroz said:

Joda, jeg vet at man kan tweake 7980XE til å få god gaming ytelse. Selv om man tester med samme type GPU (2080Ti), så booster korta ulikt, som igjen gir utslag i ytelsen. Hadde Level1tech tweaka 9900KS som du ville ha gjort, så hadde jo den vunnet over 7980XE.

Men interessant test fordet :)

Var ikkje test mot 9900k(s), og det er cpu som gjør det største utslaget her, ikkje gpu. Min gpu er satt til stock, og kjører 1950mhz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, knopflerbruce said:

Så kan man jo spørre seg hvor mye Intel har gjort i samme periode, når 10000-serien yter omtrent det samme. 7000-serien var bra da den kom, men hvis poenget er "AMD sliter med å matche gammel Intel i spesifikke scenarier", så ryker jo den rett tilbake  på dem selv. Det eneste de har greid å gjøre er å rebrande gamle chipper og ta ut litt OC headroom.

Det er jo heller ikke en god sammenligning om du bruker billigminne på AMD og dyrt minne på Intel, bare fordi Intel-prosessoren potensielt tjener mer på dette. Det blir en ekstrakostnad for Intel-systemet. Ville vi sagt det var fair om noen kjørte et 2080 i Intel-riggen og 2080ti i AMD-riggen, og sammenlignet gamingytelse?

3200c14 minne er "billig" og kjøpes typisk på begge systemer. Tingen er at dette minne kan overklokkes/tweakes heftig. Altså gratis ekstra ytelse ;)

Jeg sammenlikner ikkje apekatter med bananer heller ;)

Bruker selv 3600c15 (tweaket seff) i x299 riggen. Rett og slett typisk minne til Ryzen 3000 serien. 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
23 minutes ago, knopflerbruce said:

Jeg vil si det er bedre at ytelsen kommer uten masse fiksfakserier. hvis sammenligningen er "stock minne vs stock minne", så er det like fair for begge parter. Det blir jo i praksis som at man sammenligner tweaket Intel mot stock AMD.

Da sammenlikner du ikkje toppmodeller som heter "unlocked" eller "extreme", fordi de <<SKAL>> overklokkes ;)

 

Ryzen 3000 er f.eks "overklokket max" fra fabrikk. De klarer knapt det som står på boksen :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har jo tweaket mang en PC. Men jeg ser likevel en verdi i at noe funker uten at man må inn og fikle og stille på alt mulig. Stock vs stock (til nøds med å sette XMPsom et unntak) over hele fjæla er en fair sammenligning. Uten at det gjør "max tweaket vs max tweaket" til noe urimelig, heller. Det er ikke en entydig fasit på hvordan en tester komponenter, så det er bare tåpelig å diskutere mot hverandre slik vi driver på. Det er dog helt greit å supplere med andre tester, fremfor at det blir sånn "min kilde er bedre enn din". Jeg er litt forbi punktet hvor jeg før ville ofret 300W for 200MHz på CPUen :)

Men for å skrive noe annet enn Intel vs AMD, noen som vet om Xeon W-2150B bruker den store eller lille kjernen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er litt ironisk er at de folka som virkelig trenger den extra ytelsen, de kjører mest sannsynligvis stock. F.eks de som er på elite nivå i Counterstrike og liknende. Så har man Ola Dunk som ikke trenger de extra 200-500 Mhz, men som gjør det fordi han synes det er moro, og kan skryte av å ha den sprekeste kassa på forumet :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"and yes, we are a day early...".

Så det betyr at alle faglig gode tester kommer i morgen (eller senere i dag?) yay...

Ennå bedre minnekontroller med støtte for høyere hastighet var noe jeg håpet på med 109xx refreshen med 3200Mhz som baseline, men det ser ikke slik ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...