Gå til innhold

Utdannelse, eller forbli uføre.


Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve meg på en utdannelse nå, men har gjort et regnestykket. Det lønner seg ikke og jobbe mer enn de 60.000kr. Tar jeg en utdannelse så kommer jeg ikke til og jobbe 100%. Eneste måten jeg noen gang kan tjene bedre enn uføre+60.000kr er om jeg jobber fullt. Hva er poenget? Jeg har lyst til og jobbe, men risikere tilbake fall av sykdommen for et trekk på 78% over de 60.000kr er ikke noe poeng. Tjener jeg 160.000kr ved siden av uføretrygden. Så får jeg 22.000kr av de 100.000kr som jeg har jobbet for. 

 

Andre som er uføre og prøver å jobbe så godt de kan?



Anonymous poster hash: 05ae9...c5c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å prøve meg på en utdannelse nå, men har gjort et regnestykket. Det lønner seg ikke og jobbe mer enn de 60.000kr.

 

Så lenge du tjener mer enn du har i uførepensjon, så vil det alltid lønne seg å jobbe.

I en overgangsperiode har du en inntektsgrense på 60 000,-. Tjener du under dette reduseres ikke trygden.

 

Tjener du over grensen, så vil trygden prosentvis reduseres i forhold til tidligere inntekt.

Ettersom lønn er høyere enn trygd, så vil det jo lønne seg uansett.

 

Eneste måten jeg noen gang kan tjene bedre enn uføre+60.000kr er om jeg jobber fullt. Hva er poenget? Jeg har lyst til og jobbe, men risikere tilbake fall av sykdommen for et trekk på 78% over de 60.000kr er ikke noe poeng. Tjener jeg 160.000kr ved siden av uføretrygden. Så får jeg 22.000kr av de 100.000kr som jeg har jobbet for.

Dersom du tjener 100 000,- å sitter igjen med kun 22 000,- så betaler du 78% skatt, noe som neppe stemmer?

Som alle andre så sitter du igjen med brutto inntekt minus skatt, altså netto.

Dersom man antar at du kommer til å betale 35% skatt, som er rundt normalt, så sitter du igjen med 65 000,-

 

Dersom trygden også reduserer med 43 000,- så har du helt riktig kun 22 000,- mer enn du ville hatt med trygd.

 

Det er individuelt hvor mye trygden reduseres, ettersom det baseres på tidligere beregnet inntekt, men i enkelte tilfeller så blir det slik at man dessverre ikke har igjen like mye for jobbe, ettersom trygden også reduseres.

Det bør dog være innlysende hvorfor det er slik, man kan ikke få både i pose og sekk, er man frisk nok til å jobbe så bør man jo strengt gjøre det.

Lenke til kommentar

Livskvalitet, å jobbe med noe en liker og vill kan gi deg mye. Ja kanskje gjør det deg friskere også? Å leve livet innenfor husets 4 vegger har jeg liten tro på ift å gjøre deg friskere eller gladere. Jeg pleier alltid å anbefale å se vekk i fra pengene når en tenker på utdannelse, det er ikke så viktig i det store og det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Treng du kash?

Hvis det handler om å komme seg ut døren og gjøre noe i fellesskap med andre gjerne i en liten stilling så hvorfor ikke studere bare for å studere?

Ta et 10% stp fag i et eller annet du liker å gjøre. Kunsthistorie? data-ett-eller-annet? hypnose? trygderett? Pick your poison.

 

Tror du kan få kash av lånekassen i tillegg til nav når du studerer, men ikke helt sikker. 

Lenke til kommentar

Vel. Lurer på hva du sier dagen du plutselig ikke har så gode uførevilkår.

 

Vel!

 

Lurer på hva du vil si den dagen noen kjører på deg eller noe annet kan ramme deg slik at du blir ufør? Livet er full av overraskelser, ingen vet hva morgendagen bringer med seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vel. Lurer på hva du sier dagen du plutselig ikke har så gode uførevilkår.

 

Vel!

 

Lurer på hva du vil si den dagen noen kjører på deg eller noe annet kan ramme deg slik at du blir ufør? Livet er full av overraskelser, ingen vet hva morgendagen bringer med seg.

 

 

Hva? Er det negativt å bedre seg selv og sin egen situasjon da situasjonen de befinner seg i ikke alltid er garantert å være like bra som den er nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel kjekt å få jobbe og komme seg ut hjemmefra ? 

Tviler på at du hadde sagt det om de hadde trukket 75% i skatt

 

Det er ikke 75% skatt, man skatter likt som alle andre. Greia er at man har X i uføretrygd + et fribeløp. Når man tjener over fribeløpet så blir man trukket av trygden og beskattet av det man tjener.

 

Skal det være slik at man skal kunne jobbe 100% og fortsatt få 100% uføretrygd?

Lenke til kommentar

Fra den andre tråden:

Lønnsinntekt            Uføretrygd                      Sum lønnsinntekt og uføretrygd

0                                 250 000                           250 000

20 000                        250 000                           270 000

36 696                        250 000                           286 696

50 000                        241 219                           291 219

75 000                        224 719                           299 719

100 000                      208 219                           308 219

150 000                      175 219                           325 219

200 000                      142 219                           342 219

300 000                        76 219                           376 219

303 030                        74 219                           377 250

305 000                                 0                           305 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har et poeng men lønnen vil være høyere enn trygden, og utdannelse koster også penger i større eller mindre grad. Så om du ikke tjener så mye penger på dette så vil en jobb kunne gi deg et bedre sosialt liv, kanskje en del frynsegoder og forretningsreiser osv. Mye "lønn" kan tas i frynsegoder, og  om man har den rette arbeidsgiveren kan ting ordnes slik at man kanskje sitter igjen med noe mer enn hva man ellers ville gjort.

 

Er du sikker på at du får arbeid etter endt utdannelse? Mange arbeidsgivere kvier seg for å gi en stillingsbrøk til folk som i utgangspunktet ikke kan arbeide, pga. tilbakefall, stadige sykemeldinger og krav om tilpasning av arbeidstid osv. De blir også pålagt endel gjennom Nav om du skulle bli sykemeldt og kreve ytterligere tilrettelegging o.l. Jeg vet heller ikke om man faller utenom gjennom kollektive forsikrings/pensjonsordninger siden man allerede er ufør slik at dette også blir et drawback.

Lenke til kommentar

 

Tenkte å prøve meg på en utdannelse nå, men har gjort et regnestykket. Det lønner seg ikke og jobbe mer enn de 60.000kr. Tar jeg en utdannelse så kommer jeg ikke til og jobbe 100%. Eneste måten jeg noen gang kan tjene bedre enn uføre+60.000kr er om jeg jobber fullt. Hva er poenget? Jeg har lyst til og jobbe, men risikere tilbake fall av sykdommen for et trekk på 78% over de 60.000kr er ikke noe poeng. Tjener jeg 160.000kr ved siden av uføretrygden. Så får jeg 22.000kr av de 100.000kr som jeg har jobbet for.

 

Andre som er uføre og prøver å jobbe så godt de kan?

 

Anonymous poster hash: 05ae9...c5c

Blir du trukket i trygd for å ta utdannelse? Hvis ikke er det irrelevant for problemstillingen om du skal ta utdannelse eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...