Gå til innhold

Rapport: Halvparten ville dumpet bilen til fordel for selvkjørende transport


Anbefalte innlegg

 

Selvkjørende biler kommer til å kjøre på folk og dyr som kommer i veien, så det er ett spørsmål om det blir lovlig også.

Selvkjørende biler er allerede langt tryggere en tradisjonelle biler.

 

Utfordringen er at det fortsatt vil være endel ulykker og også dødsulykker. Hvem skal da være ansvarlig? Person eller selskap som eier bilen? Mindreårig person som sitter i bilen? Veivesenet for vei som ikke følger standard? Eller skal ansvaret på en aller annen måte fordeles mellom en haug av produsentene av hardware og software som bare vil peke på hverandre?

 

Dette er vel mer eller mindre slik ansvar fordeles i statsapparatet allerede, så dette har vi jo haugevis av erfaring med...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Utfordringen er at det fortsatt vil være endel ulykker og også dødsulykker. Hvem skal da være ansvarlig?

...

Den største utfordringen er å tette lovverket tilstrekkelig til at ikke en driftig erstatningsadvokat klarer å få en domstol med på at produsenten må betale hundre tusen milliarder millioner per dødsulykke..

 

Det med ansvarlighet tas til del hånd om av forsikringsselskapene allerede. Hvis noen dør så utbetales en livsforsikring. Hvis erstatningssatsene beholdes men ulykkene reduseres burde alle bli glade men det kan bli vrient å drive utvikling på dette området hvis små og store ulykker fører til jakt på den som er ansvarlig. Det kan bli utfordrende å finne den rette balansen mellom å beskytte selskaper/utviklere mot overivrige advokater samtidig som skjødesløshet og dårlig håndverk fortsatt kan straffes.

Lenke til kommentar

 

 

 

Trodde bilkollektiv eller noe i den duren skulle være aktuelt i en mellomperiode, men man må vite nøyaktig når man kommer tilbake så da er friheten helt borte.

Må man? Du kan jo betale for litt ekstra frihet ved å leie til et tidspunkt du er sikker på at du rekker.

Selv om man legger på et par timer så har man jo en tidsfrist som man må holde og det er ikke mulig å plutelig endre planer.

Legg på en dag da. Du kan når som helst betale for fleksibiltet.

Det er flere problemer her:

-det blir uforholdsmessig dyrt

-det holder ikke alltid med bare ett døgn ekstra

-parkeringsplass og person man skal levere nøkkel til er ikke tilgjengelig dagen før man sa man skulle være ferdig.

-lengere leieperioder må bookes god tid på forhånd

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selvkjørende biler kommer til å kjøre på folk og dyr som kommer i veien, så det er ett spørsmål om det blir lovlig også.

Selvkjørende biler er allerede langt tryggere en tradisjonelle biler.

 

Utfordringen er at det fortsatt vil være endel ulykker og også dødsulykker. Hvem skal da være ansvarlig? Person eller selskap som eier bilen? Mindreårig person som sitter i bilen? Veivesenet for vei som ikke følger standard? Eller skal ansvaret på en aller annen måte fordeles mellom en haug av produsentene av hardware og software som bare vil peke på hverandre?

 

 

Det finnes allerede i dag selvkjørende kjøretøy, og mange land legger på plass lovverk rundt biler også. Det virker som en av de mindre utfordringene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Selvkjørende biler kommer til å kjøre på folk og dyr som kommer i veien, så det er ett spørsmål om det blir lovlig også.

Selvkjørende biler er allerede langt tryggere en tradisjonelle biler.

 

Utfordringen er at det fortsatt vil være endel ulykker og også dødsulykker. Hvem skal da være ansvarlig? Person eller selskap som eier bilen? Mindreårig person som sitter i bilen? Veivesenet for vei som ikke følger standard? Eller skal ansvaret på en aller annen måte fordeles mellom en haug av produsentene av hardware og software som bare vil peke på hverandre?

 

Det finnes allerede i dag selvkjørende kjøretøy, og mange land legger på plass lovverk rundt biler også. Det virker som en av de mindre utfordringene.

Det som gjør det enklere både praktisk og juridisk er om de selvkjørende fartøyene er i et miljø:

-hvor alle er av samme type/produsent.

-hvor alle er selvkjørende.

-hvor de er helt avskjermet fra at andre typer farkoster og personer/dyr kan krysse deres løype.

-hvor de ikke er eksponert for sne/is.

Lenke til kommentar

Dette handler kun om to ting.

 

1. Tilgjengelighet

2. Pris

 

Dersom selvkjørende transport er tilgjengelig når du trenger det, uansett når på døgnet, hvilken ukedag det er eller hvorvidt det er sommer eller snøkaos og prisen er lav nok, eller ihvertfall overkommelig, så er det null grunnlag for å ha egen bil for å komme seg fra A til B og tilbake til A.

 

Da slipper man å kjøpe ny bil som koster X hundre tusen.

Da slipper man å betale forsikringer på bilen som koster X tusen i året.

Da slipper man service og vedlikehold som koster X tusen i året.

Da slipper man å måtte forholde seg til ett verditap på X tusen hvert år, noe som igjen fremtvinger kjøp av ny bil eller økte utgifter på vedlikehold ved å kjøre bilen til den er gammel.

 

Den eneste grunnen jeg klarerer å se som forsvarer å ha egen bil er dersom man er en arbeidsglad sjel som gjør mye arbeid på fritiden som krever transport av utstyr eller material frem og tilbake. Klarer ikke helt å se at autonome biler som tar deg fra A til B vil være aktuelle i slike tilfeller... men det finnes vel fortsatt ikke den ting som ett åpent marked og kreative mennesker ikke har klart å opprette ett tilbud for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler kun om to ting.

 

1. Tilgjengelighet

2. Pris

 

Dersom selvkjørende transport er tilgjengelig når du trenger det, uansett når på døgnet, hvilken ukedag det er eller hvorvidt det er sommer eller snøkaos og prisen er lav nok, eller ihvertfall overkommelig, så er det null grunnlag for å ha egen bil for å komme seg fra A til B og tilbake til A.

 

Da slipper man å kjøpe ny bil som koster X hundre tusen.

Da slipper man å betale forsikringer på bilen som koster X tusen i året.

Da slipper man service og vedlikehold som koster X tusen i året.

Da slipper man å måtte forholde seg til ett verditap på X tusen hvert år, noe som igjen fremtvinger kjøp av ny bil eller økte utgifter på vedlikehold ved å kjøre bilen til den er gammel.

 

Den eneste grunnen jeg klarerer å se som forsvarer å ha egen bil er dersom man er en arbeidsglad sjel som gjør mye arbeid på fritiden som krever transport av utstyr eller material frem og tilbake. Klarer ikke helt å se at autonome biler som tar deg fra A til B vil være aktuelle i slike tilfeller... men det finnes vel fortsatt ikke den ting som ett åpent marked og kreative mennesker ikke har klart å opprette ett tilbud for.

Selvsagt vil det også komme autonome biler for varetransport. Det er allerede selvkjørende lasterbiler på veiene, og etterhvert vil disse kjøre rundt uten noen ombord. For flytting og mindre varetransport (storinnkjøp) vil det selvsagt komme tilbud for å frakte X kubikkmeter last og Y personer i tillegg til ren persontransport. 

 

Ellers er det å ikke måtte lete etter parkeringsplass eller bekymre seg for ramponering eller tyveri veldig gode argumenter for at mange vil velge å ikke ha egen bil.

 

Det er galskap å ha bundet opp masse midler i en dyr bil som kan transportere 5 personer og bagasje i over 200 km/t når man i snitt bruker den under 1 time i døgnet og da til å transportere 1 person i 50-60 km/t.

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å se min onkel med en slik lekebil, han trenger egen manuell bil som går på diesel, du kommer heller ikke til å se min avdøde farmor med grandis i ovnen mens hun sitter og ser på smart tven sin.

Oljebransjen har iingeting å bekymre seg for. Dette er bare lekebiler som hører hjemme på tivoli.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Selvkjørende transporttjenester kan bli inntil ti ganger billigere enn å eie egen bil.

Hva er det som kommer til å trekke ned kostnaden 10 ganger over tradisjonell bil?

En autonom bil koster neppe 10 ganger mindre å produsere enn en tradisjonell bil. Er det fordi en autonom bil vil være likestilt med busser, ved at man må gå til en terminal og stå i kø i lang tid for å få seg en bil? Sparingen for private må jo utelukkende ligge i statlige subsidier som jeg sliter med å se hvor de skal hente penger fra når vi går vekk fra olje, og bilene ikke lengre skal betale milliarder i avgifter.

Jeg liker tanken på å slå sammen buss og taxi til en felles automatisert tjeneste hvor prisen slår det å eie bil, men jeg klarer ikke se hvordan dette skal være mulig uten å gjøre kompromisser med at det er lang kø på biltjenestene eller liknende.

 

Ser også for meg det kommer til å bli en hel del nye utfordringer med slike autonome biler:

Hærverk.

Folk spyr i dem på vei hjem fra byn.

Narkomane bruker det som rullende sprøyterom.

Romfolk sover i dem.

Bilene vil bli bøllet av veien av BMW-eiere.

Lang køtid når man trenger bil.

Sannsynlige begrensninger på hvor langt bilen kan kjøre, f eks ingen flere turer til østlandet om du bor i vest.

 

 

Biler står stille så og si hele dagen, om vi kan få de til å jobbe i denne perioden vill de enten dra inn penger, eller så betaler en for sin tur. Dette blir billig for det er ingen sjåfør som skal ha lønn. 

 

Men med økte km kommer økte kostnader. Jeg ser for meg at selvkjørende biler som kan komme og plukke deg opp når som helst vil bli brukt stort sett hele døgnet. Da må bilparken nødvendigvis skiftes ut minst like ofte som drosjer (om ikke oftere pga vesentlig mer kjøring) og når så du en gammel drosje sist i Oslo?

 

Ifølge en rapport fra taxinæringen*, så lever en drosje i 3 år og har da kjørt rundt 360 000 km. Da er den verdt noen få tusen for de i lavere klasser som kjøper brukt taxi som et statussymbol, men hvem skal kjøpe en brukt selvkjørende bil hvis den uansett er dyrere i drift enn å bruke "car-on-demand"? Mtp at en drosje står i ro veldig mye så er det naturlig å anta at en billigere "car-on-demand" kjører enda lenger, men hvis vi tar drosjenæringens tall så vil en selvkjørende "taxi" ha måtte være på service 18 ganger og kostet 72 000-144 000 kroner (mellom 4 000 og 8 000 pr service) i løpet av de 3 årene, byttet en hel haug med slitasjedeler for gudene vet hvor mange penger. 

 

Etter 3 år er den selvkjørende bilen ikke verdt noe særlig, mens den bilen du kjøpte til 500 000 er trolig fremdels verdt 350 000. Alle kostnadene knyttet til den selvkjørende bilen må brukerne betale for (kjøp, vedlikehold, reparasjoner, renhold, forsikringer etc). Å bruke en bil koster i området 3-8 kroner avhengig av størrelse på bilen og hvor mange bomringer du må igjennom. De kostnadene forsvinner ikke selv om man går fra å eie til å leie.

 

Det kan nok hende at selvkjørende biler man bare ringer til er billigere enn å eie en bil for de som kjører veldig lite (pensjonister f.eks), men at det er 10 ganger så billig som å eie egen bil for de som kjører normalt tviler jeg på.

 

* taxiforbundet no/sfiles/55/60/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen11.pdf

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å se min onkel med en slik lekebil, han trenger egen manuell bil som går på diesel, du kommer heller ikke til å se min avdøde farmor med grandis i ovnen mens hun sitter og ser på smart tven sin.

Oljebransjen har iingeting å bekymre seg for. Dette er bare lekebiler som hører hjemme på tivoli.

Når selvkjørende biler blir vanlig vil man se at nesten alle ulykker involverer at en person kjører og det vil komme en rekke tiltak mot dette. Bilforsikring vil også bli veldig dyrt. Man vil også merke at trafikk blir raskere og mye mer effektiv om det kun er selvkjørende biler så det vil komme begrensinger på hvor man kan kjøre manuelt.

 

Om noen tiår vil det antagelig ikke være mulig å kjøre manuelt de fleste steder, men det vil være et marked for noen få lukkede baner hvor spesielt interesserte fortsatt vil kunne kjøre selv. Å kjøre manuelt vil være som å insitere på å bruke hest og kjerre på motorveien.

Lenke til kommentar

Men med økte km kommer økte kostnader. Jeg ser for meg at selvkjørende biler som kan komme og plukke deg opp når som helst vil bli brukt stort sett hele døgnet. Da må bilparken nødvendigvis skiftes ut minst like ofte som drosjer (om ikke oftere pga vesentlig mer kjøring) og når så du en gammel drosje sist i Oslo?

 

 

Ifølge en rapport fra taxinæringen*, så lever en drosje i 3 år og har da kjørt rundt 360 000 km. Da er den verdt noen få tusen for de i lavere klasser som kjøper brukt taxi som et statussymbol, men hvem skal kjøpe en brukt selvkjørende bil hvis den uansett er dyrere i drift enn å bruke "car-on-demand"? Mtp at en drosje står i ro veldig mye så er det naturlig å anta at en billigere "car-on-demand" kjører enda lenger, men hvis vi tar drosjenæringens tall så vil en selvkjørende "taxi" ha måtte være på service 18 ganger og kostet 72 000-144 000 kroner (mellom 4 000 og 8 000 pr service) i løpet av de 3 årene, byttet en hel haug med slitasjedeler for gudene vet hvor mange penger. 

 

Etter 3 år er den selvkjørende bilen ikke verdt noe særlig, mens den bilen du kjøpte til 500 000 er trolig fremdels verdt 350 000. Alle kostnadene knyttet til den selvkjørende bilen må brukerne betale for (kjøp, vedlikehold, reparasjoner, renhold, forsikringer etc). Å bruke en bil koster i området 3-8 kroner avhengig av størrelse på bilen og hvor mange bomringer du må igjennom. De kostnadene forsvinner ikke selv om man går fra å eie til å leie.

 

Det kan nok hende at selvkjørende biler man bare ringer til er billigere enn å eie en bil for de som kjører veldig lite (pensjonister f.eks), men at det er 10 ganger så billig som å eie egen bil for de som kjører normalt tviler jeg på.

 

* taxiforbundet no/sfiles/55/60/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen11.pdf

 

HW vil antagelig bli mye billigere å produsere enn for dagens biler. Til vanlig bruk vil man ikke trenge en bil laget for å kjøre over 200 km/t og gi "sportsbilfølelse" og alle digitale komponenter vil raskt komme ned i pris. Når man ikke lengere markedsfører biler mot privatmarkedet med status og nye features vil antagelig også innovasjonstakten av unødvendige features og stadig nye modeller gå ned.

 

I bomringer vil man, mens man fortsatt har blandet trafikk, få billigere bompassering for selvkjørende biler som er sikrere, forurenser mindre og ikke opptar parkeringsplasser.

 

Spørsmålet er hva staten vil gjøre med alle inntektene de idag får fra kjøp og bruk av bil. Først vil man ha en periode med blandet trafikk hvor man har lavere skatt for lite forurensende og selvkjørende biler og så ender man opp med kanskje 10 ganger færre biler i Norge og av typen som man betaler mindre til staten for. Hva skal da staten gjøre for å kompensere for inntektene de ikke lengere får? Skal hver bil plutselig få 10 ganger så mye avgifter som idag? Det er det som vil avgjøre hvor dyrt det vil bli. Om Staten ikke skal ha kompensasjon for inntektstap så kan det faktisk kun koste hver person 10% av det det koster idag.

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmålet er hva staten vil gjøre med alle inntektene de idag får fra kjøp og bruk av bil. Først vil man ha en periode med blandet trafikk hvor man har lavere skatt for lite forurensende og selvkjørende biler og så ender man opp med kanskje 10 ganger færre biler i Norge og av typen som man betaler mindre til staten for. Hva skal da staten gjøre for å kompensere for inntektene de ikke lengere får? Skal hver bil plutselig få 10 ganger så mye avgifter som idag? Det er det som vil avgjøre hvor dyrt det vil bli. Om Staten ikke skal ha kompensasjon for inntektstap så kan det faktisk kun koste hver person 10% av det det koster idag.

 

 

Samfunnet vil hente inn mye på mindre arealbruk og mindre helsekostander.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du eien den selvkjørende bilen selv og bruker den på samme måte så blir kostnaden omtrent som før. Men hvis bilen går som "drosje" så går den kanskje nesten like mye som tom bil som med passasjer. Dermed blir kostnaden omtrent dobblet. Pluss at det kommer kostnader for vask, osv

Lenke til kommentar

Hvis du eien den selvkjørende bilen selv og bruker den på samme måte så blir kostnaden omtrent som før. Men hvis bilen går som "drosje" så går den kanskje nesten like mye som tom bil som med passasjer. Dermed blir kostnaden omtrent dobblet.

Øøøh... hvordan øker kost av at bilen ikke brukes? Det er bruk som øker den totale kosten.

 

I snitt kjører nordmenn ca. 30 minutter per dag, som er helt på topp i Europa. Om forbruket var jevnt fordelt over døgnet burde da nesten 50 kunne dele en bil, men slik er det selvsagt ikke. Men la oss si at man i snitt har 10-15 brukere per bil. Om noen omkostninger går opp og noen ned så vil man kunne ende opp med ca. 10% av dagens kost per bruker.

 

Det som er det store spørsmålet er om staten ønsker kompensere for sitt frafall av inntekter fra biler.

Lenke til kommentar

...

Den eneste grunnen jeg klarerer å se som forsvarer å ha egen bil er dersom man er en arbeidsglad sjel som gjør mye arbeid på fritiden som krever transport av utstyr eller material frem og tilbake. Klarer ikke helt å se at autonome biler som tar deg fra A til B vil være aktuelle i slike tilfeller... men det finnes vel fortsatt ikke den ting som ett åpent marked og kreative mennesker ikke har klart å opprette ett tilbud for.

 

Tipper det blir standardiserte "kasser"/containere som håndverkere fyller med sine verktøy. Og så kommer en bil, løfter kassen opp på planet, og kjører kasse og håndtverker til første kunde. Der laster den av.

To timer senere er det på 'an igjen...

Det kan fungere helt fint. Kun spørsmål om tilgjengelighet og pris, som du skriver ovenfor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi her i nord må nok vente mye lengere en 2021 på selvkjørene biler. Hverfall om vinteren. Snø, slaps og is hindrer sensorene/ radarene og lese og bilene bussene vil stoppe, det samme kan skje ved mye regn. Flere bilfabriker sier dette er et problem. Sjefs ingeniøren i Volvo mener det ikke er en løsning på dette før tidligst 2030. Ruter skal jo teste selvkjørene busser neste år, men fikk ikke noe svar når jeg spurte om de hadde noen nødløsning ved stopp om vinteren. At dette vil fungere der det ikke er vinter og mye regn er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Vi her i nord må nok vente mye lengere en 2021 på selvkjørene biler. Hverfall om vinteren. Snø, slaps og is hindrer sensorene/ radarene og lese og bilene bussene vil stoppe, det samme kan skje ved mye regn. Flere bilfabriker sier dette er et problem. Sjefs ingeniøren i Volvo mener det ikke er en løsning på dette før tidligst 2030. Ruter skal jo teste selvkjørene busser neste år, men fikk ikke noe svar når jeg spurte om de hadde noen nødløsning ved stopp om vinteren. At dette vil fungere der det ikke er vinter og mye regn er helt sikkert.

Når sa Volvo sin sjef dette? Å holde sensorer klar for vær og vind er ikke akkurat vanskelig..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...