Gå til innhold

profeti i bibelen som kan bekreftes


Anbefalte innlegg

 

Don`t even bother... Han sitter for tjukt nede i testamentene med begge bein. Legen anbefaler ikke noe mer lesing i bibler før leggetid, man får så fantasifulle drømmer som fort kan forveksles med virkelighet ;)

 

Hvis du virkelig klarer å få den typen drømmerier ut av en vanlig bok, er du vel allerede ganske så forvirret .. :closedeyes: 

 

Mulig legen venter litt med å be deg kutte ut all form for lesing, men håper han er en flink lege for det trenger du 

 

 

Har du noen gang hilst på en person for første gang og samtidig fått følelsen av at du har kjent ham i lang tid? Eller har du kommet til et nytt sted og likevel følt at det var noe meget kjent ved det. Den engelske forfatteren Charles Dickens hadde følgende å si om en slik opplevelse: Om jeg så var blitt myrdet der i et eller annet tidligere liv i et eller annet tidligere liv, ville ikke stedet ha stått klarere for meg i erindringen eller fått blodet til å isne mer i årene mine.

 

Slike opplevelser har fått noen til å tro at de har hatt en tidligere tilværelse. Selv om deres synspunkter er noe forskjellige tror de i virkeligheten på reinkarnasjon. De tror at mennesket har en sjel som går over i et annet legeme når døden inntreffer. De gamle egyptere lærte om reinkarnasjon og en viktig lære som ble forkynt av den greske filosofen Pytagoras, var troen på sjelevandring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibelen er et eget fag det, det er en omfattende bok med veldig mye stoff i.

 

Jeg er ikke godt nok kjent i GT enda til å kunne si mer enn at på generelt grunnlag, er du kjent i NT så kjenner du deg igjen i symbolikken i hva de gjør i GT, er for øyeblikket i mosebøkene selv og tar meg god tid, for det er veldig mye rundt jødene og den gamle pakten som Jesus avsluttet.

 

Du kan f.eks se Jesus i Jesaja 53 og salme 22 skrevet rundt 700 og 1000 år før kristus, men dette er bare litt av en stor mengde profetier. De skal kaste lodd om klærne hans, ingen bein skal knuses etc, alt dette er nevnt i GT, søk opp om de mange profetiene om Jesus som står i GT selv.

 

En ting jeg har lest litt av i det siste, er den jødiske historikeren Josepheus og ødeleggelsen av jerusalem og det gamle tempelet i år 64-70 etter kristus, som spådd av Jesus i bibelen, f.eks her:

 

http://biblehub.com/parallelgospels/Jesus_Predicts_the_Destruction_of_the_Temple_and_His_Own_Second_Coming_Four_Parables_of_Warning.htm

 

Det står også noe om dette hos Johannes også såvidt jeg husker, om "de som bor i Judea, må flykte opp i fjellene" osv, husker ikke nøyaktig kapittel.

 

Josepheus om ødeleggelsen av Jerusalem og det jødiske tempelet, som markerte slutten på den gamle pakten (gamle testamentet), og begynnelsen på Jesu tidsalder (nye testamentet), da jødene som var den gamle pakten og ikke tok imot Jesus (som var spådd i skriftene deres), ble knust av Rom og mistet Israel, noen få tiår etter Jesu død:

 

 

Jødene har jo som kjent vært uten noe hjemland siden da, til Israel ble gjenopprettet igjen i 1948, som flere etter hva jeg har sett har tatt som et signal om at vi nærmer oss Jesu gjenkomst, jeg er derimot ikke helt sikker på om det Jerusalem og israel det snakkes om i bibelen er dette, men det er en annen debatt og jeg må lese mer for å sette meg inn i dette her ordentlig.

 

Både Josepheus og Tacticus skal ha rapportert om syn av vogner/krigere i skyene, nærmest som en advarsel til de kristne i Jerusalem før romerne angrep:

 

“A supernatural apparition was seen, too amazing to be believed. What I am now to relate would, I imagine, be dismissed as imaginary, had this not been vouched for by eyewitnesses, then followed by subsequent disasters that deserved to be thus signalized. For before sunset chariots were seen in the air over the whole country, and armed battalions speeding through the clouds and encircling the cities.” 

 

NB: dette (videoen) er den mest omfattende sammenfatningen jeg fant av Josepheus på youtube satt sammen i en lang video, men det han sier, dvs konklusjonene om det han tolker i bibelen som, skal jeg ikke si noe spesielt om, jeg har ikke kunnskaper nok enda til å gjøre meg opp noe bestemt mening om hva det i bibelen konkret sikter til, men jeg tror Jesu gjenkomst er snakk om en FREMTIDIG hendelse - når vi nå er i Jesu/kirkens tidsalder så er en "tidsalder" fryktelig lang tid, det er gjerne snakk om et par tusen år. Det står også at gospelet skal spres over hele verden før enden kommer, og vi begynner vel først nå å nærme oss det at vi er der, takket være boktrykking, internet og diverse.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det var nødvendig at han gav sitt fullkomme menneskeliv som en løsepenge for oss. Jesus forklarte det en gang på denne måten: Det brød jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden. ( Joh 6: 51 ) Jesus gav således avkall på sitt kjødelige legeme ved å ofre det for menneskeheten.

 

Hvor lenge skulle dette offeret gjelde ? Apostelen Paulus svarer: Vi er blitt helliget ved at Jesu kristi legeme ble ofret en gang for alle. ( Heb 10:10 ) Etter at Kristus hadde gitt sitt legeme for verdens liv, kunne han aldri ta det tilbake og bli menneske igjen. Han kunne derfor heller aldri komme igjen i det menneskelige legeme som han ofret en gang for alle.

Endret av ildsint
Lenke til kommentar

 

Don`t even bother... Han sitter for tjukt nede i testamentene med begge bein. Legen anbefaler ikke noe mer lesing i bibler før leggetid, man får så fantasifulle drømmer som fort kan forveksles med virkelighet ;)

 

Hvis du virkelig klarer å få den typen drømmerier ut av en vanlig bok, er du vel allerede ganske så forvirret .. :closedeyes: 

 

Mulig legen venter litt med å be deg kutte ut all form for lesing, men håper han er en flink lege for det trenger du 

 

 

Mener du at hans overbevisning i bibelvers er på noen måte sunt for ham selv eller fører ham nærmere virkeligheten enn hva en rasjonell tilnærming til verden via vitenskap og beviser vil gjøre?

 

At han selv kommer dårlig ut av å tviholde på ett beviselig falskt livssyn og den ignoranse det fører med seg er en ting, verre er det at det kan få farlige følger for oss alle. Du ser det over alt, den religiøst betingede farlige ignoranse får herje fritt med støtte ifra hverandre...

 

Christian Writer: Climate Change Is Harmless Because God “Promises Us Good”
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Don`t even bother... Han sitter for tjukt nede i testamentene med begge bein. Legen anbefaler ikke noe mer lesing i bibler før leggetid, man får så fantasifulle drømmer som fort kan forveksles med virkelighet ;)

 

Hvis du virkelig klarer å få den typen drømmerier ut av en vanlig bok, er du vel allerede ganske så forvirret .. :closedeyes: 

 

Mulig legen venter litt med å be deg kutte ut all form for lesing, men håper han er en flink lege for det trenger du 

 

 

Mener du at hans overbevisning i bibelvers er på noen måte sunt for ham selv eller fører ham nærmere virkeligheten enn hva en rasjonell tilnærming til verden via vitenskap og beviser vil gjøre?

 

At han selv kommer dårlig ut av å tviholde på ett beviselig falskt livssyn og den ignoranse det fører med seg er en ting, verre er det at det kan få farlige følger for oss alle. Du ser det over alt, den religiøst betingede farlige ignoranse får herje fritt med støtte ifra hverandre...

 

Christian Writer: Climate Change Is Harmless Because God “Promises Us Good”

 

 

tja i alle tilfeller er jo denne kampen mot (naturlige) klimaforandringer jevngodt med å stå med en bøtte og forsøke å tømme en elv for vann spør du meg, man plager folk med unødvendige avgifter som egentlig bare gavner rikfolk

 

hvor mange uføretrygdede kjenner f.eks du som har råd til elbil?

 

synes og jeg har lagt merke til et snodig fenomen, nemlig at de ivrigste av disse "grønne" ungdommene samtidig er noen reale globetrottere som skal rundt og besøke alle mulige rare kriker og kroker av verden, hvor miljøvennlig er egentlig alle disse flyreisene deres?

 

det blir liksom litt hyklersk å skryte av hvor miljøvennlig man er fordi man kjører tesla, spiser grønnsaker og bruker tøybleier på poden når man samtidig har fult av skrytebilder av seg selv på maldivene og bali hvor man gliser bredt foran en champagneflaske.

 

jeg spår at miljøpartiet de grønne kommer til å kastes på hodet ut av oslo bystyre når disse nye bompengeaviftene deres får gjort nok innhogg i lommeboka til folk rundt hovedstaden vår og trer ikraft nå i høst. da er plutselig ikke tøybleier, tesla og grønnsaksspising for å redde verden så veldig gøy lenger.

 

men det er klart, det kan jo komme noe godt ut av dette for fattige både i norge og verden over i en litt lenger tidshorisont, da elektrisitet er mye billigere drivstoff enn olje, og får man ned prisene på batteri og elbiler så kan det jo faktisk bli et vettugt fremkomstmiddel også for fattigfolk så man totalt sett øker livskvaliteten og mobiliteten verden over, og det er jo ubetinget positivt hvis rikfolk drar igang masseproduksjon av noe som fører oss dit.

 

så kan du ikke ta dette tullballet i en annen tråd?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Mener du at hans overbevisning i bibelvers er på noen måte sunt for ham selv eller fører ham nærmere virkeligheten enn hva en rasjonell tilnærming til verden via vitenskap og beviser vil gjøre?

 

At han selv kommer dårlig ut av å tviholde på ett beviselig falskt livssyn og den ignoranse det fører med seg er en ting, verre er det at det kan få farlige følger for oss alle. Du ser det over alt, den religiøst betingede farlige ignoranse får herje fritt med støtte ifra hverandre...

 

Christian Writer: Climate Change Is Harmless Because God “Promises Us Good”

 

 

tja i alle tilfeller er jo denne kampen mot (naturlige) klimaforandringer jevngodt med å stå med en bøtte og forsøke å tømme en elv for vann spør du meg, man plager folk med unødvendige avgifter som egentlig bare gavner rikfolk

 

hvor mange uføretrygdede kjenner f.eks du som har råd til elbil?

 

synes og jeg har lagt merke til et snodig fenomen, nemlig at de ivrigste av disse "grønne" ungdommene samtidig er noen reale globetrottere som skal rundt og besøke alle mulige rare kriker og kroker av verden, hvor miljøvennlig er egentlig alle disse flyreisene deres?

 

det blir liksom litt hyklersk å skryte av hvor miljøvennlig man er fordi man kjører tesla, spiser grønnsaker og bruker tøybleier på poden når man samtidig har fult av skrytebilder av seg selv på maldivene og bali hvor man gliser bredt foran en champagneflaske.

 

jeg spår at miljøpartiet de grønne kommer til å kastes på hodet ut av oslo bystyre når disse nye bompengeaviftene deres får gjort nok innhogg i lommeboka til folk rundt hovedstaden vår og trer ikraft nå i høst. da er plutselig ikke tøybleier, tesla og grønnsaksspising for å redde verden så veldig gøy lenger.

 

men det er klart, det kan jo komme noe godt ut av dette for fattige både i norge og verden over i en litt lenger tidshorisont, da elektrisitet er mye billigere drivstoff enn olje, og får man ned prisene på batteri og elbiler så kan det jo faktisk bli et vettugt fremkomstmiddel også for fattigfolk så man totalt sett øker livskvaliteten og mobiliteten verden over, og det er jo ubetinget positivt hvis rikfolk drar igang masseproduksjon av noe som fører oss dit.

 

så kan du ikke ta dette tullballet i en annen tråd?

 

 

And with that you just proved my point exactly...  Men denne gangen får jeg takke og bukke for ignoransen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

And with that you just proved my point exactly...  Men denne gangen får jeg takke og bukke for ignoransen :)

 

 

 

 

værsågod, og da kan du pelle deg ut så vi andre her kan fortsette å diskutere det som er relevant mht trådens tema uten at du forsøpler nok en tråd.

 

 

Komisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Don`t even bother... Han sitter for tjukt nede i testamentene med begge bein. Legen anbefaler ikke noe mer lesing i bibler før leggetid, man får så fantasifulle drømmer som fort kan forveksles med virkelighet ;)

 

Hvis du virkelig klarer å få den typen drømmerier ut av en vanlig bok, er du vel allerede ganske så forvirret .. :closedeyes: 

 

Mulig legen venter litt med å be deg kutte ut all form for lesing, men håper han er en flink lege for det trenger du 

 

 

Mener du at hans overbevisning i bibelvers er på noen måte sunt for ham selv eller fører ham nærmere virkeligheten enn hva en rasjonell tilnærming til verden via vitenskap og beviser vil gjøre?

 

At han selv kommer dårlig ut av å tviholde på ett beviselig falskt livssyn og den ignoranse det fører med seg er en ting, verre er det at det kan få farlige følger for oss alle. Du ser det over alt, den religiøst betingede farlige ignoranse får herje fritt med støtte ifra hverandre...

 

Tror jeg misforstod litt, fordi jeg tolket det du skrev som et personlig problem du hadde, og at det var din lege som hadde frarådet deg å lese i bibelen .. 

 

Når det er sagt antar jeg det ikke kommer som noen bombe at jeg ikke er enig i å separere virkeligheten fra det jeg erfarer ved å plukke opp en liten ting å si: her er det virkelig farlige problemet!

 

Må man ikke være i det minste en slags "halv-gud" for å ha den type oversikt?

 

Finnes der en eneste person som vet absolutt alt og som man dermed kan si er "helt god i hodet", eller er vi alle med våre ulike programmeringer og avhengigheter av andres forklaringer på virkeligheten noe annet enn halvgale ignoranter alle sammen?

 

Så det er ikke en spesiell religion eller dogme eller livssyn som er problemet, det er ignoranse i seg selv

 

Vi går i virkeligheten rundt å snakker med oss selv i den tro at det er et annet frittstående vesen eler ting vi kommuniserer med, og det som er komisk er at vi samtidig sier at vi mistror den andre, og det er jo helt sant fordi den andre er jo vårt eget falske skaperverk og er jo så klart ikke sant.  

 

Så det kan ikke bli annet enn at du kommer fortsatt til å finne mange farlige religiøse i din personlige verden fordi du holder jo selv på å skape dem hele tiden - hvis du slutter med den sysselen vil du nok erfare at det blir fred hos deg og 

Lenke til kommentar

Finnes ingen profeti i Bibelen som kan bekreftes, det er bare flaks.

Akkurat som å komme i ett bryllup med samme slips, uten at det er avtalt
Akkurat som man blir våt hvis man faller i havet
Akkurat som noen før jul kommer til å vinne i lotto
Akkurat som sjansen for at Tre Små Kinesere gjenoppstår senere i dag - og kommer hjem å pisse på stueteppet ditt.

Siste kan være lettere inspirert av filmen The Big Lebowski og en scene fra den filmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menneskenes spådommer om fred har slått feil. Verdens ledende menns håp om at den første verdenskrig skulle trygge verden for demokratiet og være en krig som skulle gjøre slutt på all krig, ble gjort til skamme. Deres spådommer om at den annen verdenskrig skulle innføre tilbedelsesfrihet og talefrihet, frihet fra frykt og frihet fra nød for alle mennesker overalt, slo også feil. Jesus kom derimot med en nøyaktig beskrivelse av denne krigførende verdens handlemåte. Gir ikke det oss god grunn til å tro at hans løfte om en utfrielse også vil bli oppfylt

 

Verdenskrig var imidlertid bare en del av det profetiske tegn som skulle avmerke den tid da Jesus kristus skulle få kongemakt i himmelen. Jesus forutsa at det etter den symbolske rytter med det store sverd skulle komme en annen rytter som representerte hunger ( Åp 6:5-6) I den tilsvarende profetien i Matt 24:7 sa Jesus Det skal være hunger ...både her og der. Har du ikke sett hvordan denne profetien er blitt oppfylt. Mange land ble hjemsøkt av en forferdelig hungersnød etter den første verdenskrig. Du behøver imidlertid ikke å ha levd i tiden like etter denne krigen for å kunne bekrefte at profetien har vist seg å være nøyaktig. Du har sikkert lest meldinger i avisen eller sett bilder på fjernsynskjermen som viser hvor alvorlig matmangelen nå er.

Lenke til kommentar

Det som er komisk er jo å kalle den essensielle byggeblokken i alt liv - karbon - for "forurensing" og påstå at dette "forandrer" klimaet og fører til jordens undergang. Hvorfor ikke like gjerne påstå at gresspollen skaper global oppvarming? Bibelen sier sola skal svi oss her på jorda, pussig nok identisk med det vitenskapen sier, men bibelen sier ikke når og over hvor lang tidshorisont, vitenskapen sier sola blir 10% varmere hvert 1 milliard år:

 

 

Og ang. spådommer så er jo nedrivingen av tempelet i Jerusalem ganske spesifikt spådd av Jesus, det skjedde også som han sa. Og hvis noen her har motforestillinger mot at f.eks Jesaja 53 eller salme 22 handler om Jesus som jeg nevnte over her, så er jeg lutter øre.

 

Det er mange andre profetier i bibelen, både fra gamle testamentet som ses igjen i nye testamentet og verden forøvrig, dette er bare noen jeg kom på i forbifarta. Så vår verden lever igjennom et manuskript, og det manuskriptet er bibelen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det som er komisk er jo å kalle den essensielle byggeblokken i alt liv - karbon - for "forurensing" og påstå at dette "forandrer" klimaet og fører til jordens undergang. Hvorfor ikke like gjerne påstå at gresspollen skaper global oppvarming? Bibelen sier sola skal svi oss her på jorda, pussig nok identisk med det vitenskapen sier, men bibelen sier ikke når og over hvor lang tidshorisont, vitenskapen sier sola blir 10% varmere hvert 1 milliard år:

 

<vid>

Og ang. spådommer så er jo nedrivingen av tempelet i Jerusalem ganske spesifikt spådd av Jesus, det skjedde også som han sa. Og hvis noen her har motforestillinger mot at f.eks Jesaja 53 eller salme 22 handler om Jesus som jeg nevnte over her, så er jeg lutter øre.

 

Det er mange andre profetier i bibelen, både fra gamle testamentet som ses igjen i nye testamentet og verden forøvrig, dette er bare noen jeg kom på i forbifarta. Så vår verden lever igjennom et manuskript, og det manuskriptet er bibelen.

 

Så, boken skrevet av jernalderjøder leser og refererer man til støtt, men man gidder ikke å ta seg bryet nok å lese igjennom en eneste klimarapport eller i det hele tatt gløtte bort på NASA sine sider. Altså alt dette som handler om den virkelige verden kommer i annen rekke, derfor er det alvorlig med religiøs ignoranse og derfor må du begynne å ta til deg faktakunnskap som alle oss andre.

 

https://climate.nasa.gov/vital-signs/carbon-dioxide/

 

https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...