Gå til innhold

profeti i bibelen som kan bekreftes


Anbefalte innlegg

noen som har sett på profetien om  Babylons fall?

 

jesaja skrev dette cirka 732 fvt

Jesaja 13:19, 20.

Og Babylon, rikenes pryd, kaldeernes stolthets skjønnhet, skal bli som da Gud omstyrtet Sodọma og Gomọrra. 20  Hun skal aldri bli bebodd, og hun skal aldri ha sin bolig der, fra generasjon til generasjon

Jesaja 45:1–3;  

Kỵros, ham som jeg har grepet i hans høyre hånd, for å undertvinge nasjoner foran ham, så jeg kan løse beltet om kongers hofter, for å åpne de tofløyete dørene foran ham, så ikke engang portene skal være stengt:  «Foran deg skal jeg selv gå, og høydedragene skal jeg jevne. Kobberdørene skal jeg slå i stykker, og jernbommene skal jeg hogge av.  Og jeg vil gi deg skattene i mørket og de gjemte skattene på skjulestedene 

Jeremia 50:38.

Det er ødeleggelse over hennes vann, og de skal bli tørket ut

Jeremia 51:8.

Brått har Babylon falt, slik at hun er knust.

 

 

Jeremia 51:37 Babylon skal bli til steinrøyser» og «ødslige ødemarker» til evig tid

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nabonidus-kr%C3%B8niken

Nabonidus-krøniken

Krøniken omhandler da Babylon ble erobret av den persisk-akamenidiske kong Kyros den store, og går frem til begynnelsen av Kyros' sønn Kambyses' regjering, perioden fra 556 f.Kr. til en gang etter 539 f.Kr

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Kyros_den_store

Ifølge Herodotus sparte Kyros livet til kong Krøsus og beholdt ham som rådgiver resten av hans liv. I 538 nedkjempet Kyros Nabonidus ved Opis og okkuperte Babylon. Ifølge babylonske inskripsjoner var dette i alle tilfeller en blodløs seier.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Babylon

De berømte murene i Babylon var ugjennomtrengelige og den eneste veien inn i byen var gjennom en av dens mange porter, eller gjennom elven Eufrat som gikk under dens tykke murer. Metallporter forhindret inntrengere under vann selv om man kunne holde pusten lenge nok til å komme fram dit. Kyros (eller en av hans generaler) kom med en plan for å utnytte Eufrat, beordret store leirer med soldater ved hvert punkt og instruerte dem til å vente på signal. De ventet på kvelden for en stor nasjonal fest blant babylonerne, referert til som Belsassars fest i Daniels bok,[21] og Kyros avledet Eurfrat lenger oppe, noe som fikk elvens til å synke eller tørke inn, og dermed kunne soldatene marsjere inn under murene. Den persiske hæren erobret byen mens beboerne var opptatt av nasjonalfesten. Denne redegjørelsen er fortalt av Herodot,

 

1280px-Babylon%2C_1932.jpg

Babylon i 1932

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som har sett på profetien om  Babylons fall?

 

jesaja skrev dette cirka 732 fvt

Jesaja 13:19, 20.

Og Babylon, rikenes pryd, kaldeernes stolthets skjønnhet, skal bli som da Gud omstyrtet Sodọma og Gomọrra. 20  Hun skal aldri bli bebodd, og hun skal aldri ha sin bolig der, fra generasjon til generasjon

Jesaja 45:1–3;  

Kỵros, ham som jeg har grepet i hans høyre hånd, for å undertvinge nasjoner foran ham, så jeg kan løse beltet om kongers hofter, for å åpne de tofløyete dørene foran ham, så ikke engang portene skal være stengt:  «Foran deg skal jeg selv gå, og høydedragene skal jeg jevne. Kobberdørene skal jeg slå i stykker, og jernbommene skal jeg hogge av.  Og jeg vil gi deg skattene i mørket og de gjemte skattene på skjulestedene

Jeremia 50:38.

Det er ødeleggelse over hennes vann, og de skal bli tørket ut

Jeremia 51:8.

Brått har Babylon falt, slik at hun er knust.

 

 

Jeremia 51:37 Babylon skal bli til steinrøyser» og «ødslige ødemarker» til evig tid

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nabonidus-kr%C3%B8niken

Nabonidus-krøniken

Krøniken omhandler da Babylon ble erobret av den persisk-akamenidiske kong Kyros den store, og går frem til begynnelsen av Kyros' sønn Kambyses' regjering, perioden fra 556 f.Kr. til en gang etter 539 f.Kr

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Kyros_den_store

Ifølge Herodotus sparte Kyros livet til kong Krøsus og beholdt ham som rådgiver resten av hans liv. I 538 nedkjempet Kyros Nabonidus ved Opis og okkuperte Babylon. Ifølge babylonske inskripsjoner var dette i alle tilfeller en blodløs seier.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Babylon

De berømte murene i Babylon var ugjennomtrengelige og den eneste veien inn i byen var gjennom en av dens mange porter, eller gjennom elven Eufrat som gikk under dens tykke murer. Metallporter forhindret inntrengere under vann selv om man kunne holde pusten lenge nok til å komme fram dit. Kyros (eller en av hans generaler) kom med en plan for å utnytte Eufrat, beordret store leirer med soldater ved hvert punkt og instruerte dem til å vente på signal. De ventet på kvelden for en stor nasjonal fest blant babylonerne, referert til som Belsassars fest i Daniels bok,[21] og Kyros avledet Eurfrat lenger oppe, noe som fikk elvens til å synke eller tørke inn, og dermed kunne soldatene marsjere inn under murene. Den persiske hæren erobret byen mens beboerne var opptatt av nasjonalfesten. Denne redegjørelsen er fortalt av Herodot,

 

1280px-Babylon%2C_1932.jpg

Babylon i 1932

En klassisk - stupe ut i det - du kommer drassende med her. Den er så uttværet at man vemmes.

 

Man kan finne massevis av profetier i GT, men de messianske begrenser seg til fem.

 

Når GT preiker om Babylon er det - overveiende - Egypt man mener. Når det snakkes om Babylon i NT, er det ROMA man mener.

Lenke til kommentar

GT Babylon ligger i Irak . I dag er bare øde. Før var det verdens makt Babylon og de hadde over 5000 forskjellige religiøse templer. Dette verdensrike har sitt opphav i det gamle Babylon med dets mysterier. Det fremgår av de religionene om på hele jorden har mange babylonske læresetninger og skikker felles.  som eksempler helvete

 

NT Babylon den store som betyr falske verdens religioner. NT står det at Babylon den store har falt. Hvordan kan dere si at Babylon har falt når religionen later til å blomstre i så mange land. Katolisismen og islam har angivelig hver for seg over en milliard tilhengere. Protestantismen har fremdeles framgang i Nord og Sør Amerika, hvor det stadig reises nye kirker og kapeller. Flere hundre millioner mennesker følger buddhismens og hinduismens ritualer. Men i hvilken grad øver alle disse religionene en positiv innflytelse på disse milliarder av mennesker. Har de hindret katolikker og protestanter i å drepe hverandre i Nord Irland. Har de brakt virkelig fred til jøder og muslimer i Midtøsten. Har de ført til harmoni mellom hinduer og muslimer i India? 

 

Og har de i den senere tid hindret de ortodokse serberne , de kroatiske katolikkene og de bosniske muslimene i å holde på med etnisk utrenskning og plyndre, voldta og drepe hverandre. Reliigion tjener ofte bare som en merkelapp, et tynt skall som brister når det blir utsatt for den minste påkjenning ( Gal 5: 19-21 ) Det at folkemassene slutter opp om sine religioner kan ikke forandre den uomtvistelige kjensgjerning at all religion står til doms for Jehova Gud. Babylon den store fortjener på bakgrunn av sin historie å få en ugunstig dom fordi hennes  synder har hopet seg opp helt til himmelen og Jehova Gud har husket hennes urettferdige gjerninger.

Endret av ildsint
Lenke til kommentar

jes 13:19,20

Og Babylon, rikenes pryd, kaldeernes stolthets skjønnhet, skal bli som da Gud omstyrtet Sodọma og Gomọrra. 20  Hun skal aldri bli bebodd, og hun skal aldri ha sin bolig der, fra generasjon til generasjon. Og der skal araberen ikke slå opp sitt telt, og ingen hyrder skal la sine hjorder legge seg ned der.

 

Hvordan kan du få dette til å bli egypt??????? :nei:

Endret av kingpig
Lenke til kommentar

jes 13:19,20

Og Babylon, rikenes pryd, kaldeernes stolthets skjønnhet, skal bli som da Gud omstyrtet Sodọma og Gomọrra. 20  Hun skal aldri bli bebodd, og hun skal aldri ha sin bolig der, fra generasjon til generasjon. Og der skal araberen ikke slå opp sitt telt, og ingen hyrder skal la sine hjorder legge seg ned der.

 

Hvordan kan du få dette til å bli egypt??????? :nei:

 

Ingen menneskelig makt kan stanse dette forfall. Det er ikke lenger mulig å gjenoppbygge byen Babylon, dens skjebne er beseglet.

Lenke til kommentar

Hedningefolkene raste, men nå er din vrede kommet [...] og da skal du ødelegge dem som ødelegger jorden (Åp 11:18).

Denne profeti bekreftes dessverre av menneskeskapte klimaendringer og ​annen ødeleggelse av jorden. Vi er i ferd med å sage over grenen vi sitter på.

Lenke til kommentar

Det bor da fortsatt mange folk i Al-Hilla området nå i dag som ernærer seg på - som i gamle Babylon, Eufrat floden. 

 

Bare synd at Saddam Hussein kom på at han skulle gjenopprette deler av Babylon ved å bygge opp ruinene og ved det ødelegge deler av det som var igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Profetier i bibelen er totalt uviktige.

 

Vi er nå i de siste dager, og profetier oppfylles i stadig økende tempo. Men deres ser det ikke, for dere er blinde, og dere vil heller ikke se, og dere vil ikke forstå.

 

Dere elsker denne verden, og forsvarer alle denne verdens løgner og all denne verdens ondskap og urett.

Lenke til kommentar

Den dagen jeg parkerer tøflene vil fortsatt kristenfolket vente på enden og selv 2000 år fra nå vil de fremdeles vente i spenning.

Sånn har det vært i snart 2000 år allerede.

Selv skribentene av NT ventet jesu tilbakekomst mens de levde og alle som har spådd verdens ende har feilet så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Profetier i bibelen er totalt uviktige.

 

Vi er nå i de siste dager, og profetier oppfylles i stadig økende tempo. Men deres ser det ikke, for dere er blinde, og dere vil heller ikke se, og dere vil ikke forstå.

 

Dere elsker denne verden, og forsvarer alle denne verdens løgner og all denne verdens ondskap og urett.

 

 

Jeg syntes vi stadig er i disse siste dager.. kan vi ikke snart heller begynne å rette fokus mot fremtiden litt og ikke bare romantisere over disse gamle floskler ifra jernalderen?

 

Jeg er helt enig med deg om at atomklokken tikket seg litt framover dagen Donald Dum ble tatt i ed, men det nytter nok ikke å avskrive alt som tapt og bare gå å vente på ett flammeinferno.. Det blir nemlig både lite konstruktivt og irrasjonelt på en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Profetier i bibelen er totalt uviktige.

 

Vi er nå i de siste dager, og profetier oppfylles i stadig økende tempo. Men deres ser det ikke, for dere er blinde, og dere vil heller ikke se, og dere vil ikke forstå.

 

Dere elsker denne verden, og forsvarer alle denne verdens løgner og all denne verdens ondskap og urett.

 

Det samme sa dine forgjengere i tusenvis av år. Og ingen så det for 100 år siden. Ingen så det for 1000 år siden. Og ingen ser det om 10000 år.

 

Du er og blir en klovn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Profetier i bibelen er totalt uviktige.

 

Vi er nå i de siste dager, og profetier oppfylles i stadig økende tempo. Men deres ser det ikke, for dere er blinde, og dere vil heller ikke se, og dere vil ikke forstå.

 

Dere elsker denne verden, og forsvarer alle denne verdens løgner og all denne verdens ondskap og urett.

 

Det samme sa dine forgjengere i tusenvis av år. Og ingen så det for 100 år siden. Ingen så det for 1000 år siden. Og ingen ser det om 10000 år.

 

Du er og blir en klovn.

 

 

Det er ikke serlig smart å gå rundt å tro at fordi noe ikke har skjedd før så kan det heller aldri skje. Det ER allerede i ferd med å skje, men dere ser ikke og forstår ikke, bla fordi dere er for opptatt med å gjøre narr av dem som prøver å advare om det som skjer.

 

Og som sagt så elsker dere denne verden og all den urett og ondskap som er i verden.

Lenke til kommentar

Det ER allerede i ferd med å skje, men dere ser ikke og forstår ikke, bla fordi dere er for opptatt med å gjøre narr av dem som prøver å advare om det som skjer.

 

Og som sagt så elsker dere denne verden og all den urett og ondskap som er i verden.

Jeg vet ikke om jeg stoler på en som til stadighet driver med slenger beskyldninger rundt seg mot sine fiender.

Men hva er det som gjør at dette ER i ferd med å skje?

Mange har kommet med dommedagsprofetier og en hel del tidsfestede profetier som ikke slo til, hvorfor er din profeti så mye bedre?

Har du tallmateriale ingen andre sitter på.

Jeg blei fortalt som barn at jeg ikke kom til å bli voksen engang før endetiden var omme og her sitter jeg 35 år etter uten at noe har skjedd.

Uroligheter, krig og elendighet har det alltid vært, forskjellen er at nå får du det servert på en skjerm til alle døgnetsbtider.

Da Monglske horder herjet i Kina var det ikke andre en de som direkte blei utsatt for dette so fikk vite om det så de tilsynelatende var det fredelig for de som ikke viste om det eller var opptatt i sine egne konflikter.

Under den mørke middelalderen i Europa viste ikke andre kontinenter om hva den Spanske inkvisisjonen drev med.

Dommedagsprofeter har kommet og gått mens verden går fremover uten deres hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke serlig smart å gå rundt å tro at fordi noe ikke har skjedd før så kan det heller aldri skje. Det ER allerede i ferd med å skje, men dere ser ikke og forstår ikke, bla fordi dere er for opptatt med å gjøre narr av dem som prøver å advare om det som skjer.

 

Og som sagt så elsker dere denne verden og all den urett og ondskap som er i verden.

Det er idiotisk å si det samme som alle andre før deg, å forvente et annet resultat. Alle dine forgjengere tok feil. Du sier det samme som deg. Du tar feil.

 

På tide å vokse opp, du klarer ikke engang lure unger med løgnene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og som sagt så elsker dere denne verden og all den urett og ondskap som er i verden.

 

Synes du DET er en hyggelig ting å si? Hvor er din nestekjærlighet når du slenger drit om din neste på den måten?

 

Dessuten, hva skjedde med "døm ikke" og "haste den første stein"?

 

Synes ikke du fremstår som en god kristen her nå, må jeg si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...