Gå til innhold

Noen har fulgt med på boligmarkedet?


LMH1

Anbefalte innlegg

http://www.dinepenger.no/pengeradet/-66dettegjorduhvisboligprisenefaller/

 

Har noen fullt med på det som snakkes om muligens ny finanskrise?

For det er vertfall snakk om boligprisene vil falle igjen.

 

Men usikker det er antatt en veldig kort periode.

Vet noen hva som er grunnen for dette? Nedbemanning på arbeidsmarkedet eller at folk har mindre penger en før? Eller økt boligbygging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk er dritt lei å betale overpris. De velger boliger på områder der det er fornuftige priser og tar heller ulempene med f.eks. transport da det er mer fornuftige priser der det er lengre avstand til sentrumsområder.

 

Boligprisene varierer fra område til område over tid, altså at det "hopper og daler" i bølger. Her i byen så har det bare økt og økt, mange studenter og mange "landlige" byggefelt som har blitt populære. I sentrum er det faktisk blitt noe billigere/flatet ut i det siste, bortsett fra utleie som er helt hinsides all fornuft :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men ulempen å bo i skogen også, kan mange strøm\vann og kloak og dyrere med fiber.

 

Men jeg lurer på om det kun storbyene prisene faller og ikke et stykke unna byen?

 

For tror i byene er ofte utsatt for kupping og budrunde.

Men også steder i bærum blir kuppet før visning som er veldig irriterende for andre en selger.

Lenke til kommentar

Ja men ulempen å bo i skogen også, kan mange strøm\vann og kloak og dyrere med fiber.

 

Men jeg lurer på om det kun storbyene prisene faller og ikke et stykke unna byen?

 

For tror i byene er ofte utsatt for kupping og budrunde.

Men også steder i bærum blir kuppet før visning som er veldig irriterende for andre en selger.

 

Dyrere med fiber er det nok ikke, staten har egent fond eller hva jeg skal si for å få fiber til bygda uten att det skal koste skjorta for brukerene. Jeg bor der ingen skulle ha trodd man hadde fiber, men her har majoriteten av oss fiber lagt inn. Ganske normalt å ha vann og kloakk selv om man bor på bygda, tro det eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.dinepenger.no/pengeradet/-66dettegjorduhvisboligprisenefaller/

 

Har noen fullt med på det som snakkes om muligens ny finanskrise?

For det er vertfall snakk om boligprisene vil falle igjen.

 

Men usikker det er antatt en veldig kort periode.

Vet noen hva som er grunnen for dette? Nedbemanning på arbeidsmarkedet eller at folk har mindre penger en før? Eller økt boligbygging?

Ingen vet grunnen, men det er sannsynlig at et boligprisfall vil skje som følge av at folk enten får høyere rente, og/eller strengere krav til å ta opp lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Med den gjeldstyngden som er her til lands nå så blir det nesten katastrofalt hvis rentenivået stiger med 3-4 prosentpoeng.

Kan du gi en eksempelsituasjon på dette slik at folk som meg kan forstå bedre hvor alvorlig det blir?

Lenke til kommentar

 

Med den gjeldstyngden som er her til lands nå så blir det nesten katastrofalt hvis rentenivået stiger med 3-4 prosentpoeng.

Kan du gi en eksempelsituasjon på dette slik at folk som meg kan forstå bedre hvor alvorlig det blir?

 

http://www.aftenposten.no/norge/Du-ma-tale-ni-prosent-rente-160628b.html

Eksempel:

 

"Et boliglån på to millioner kroner over 20 år, koster med fire prosent rente 12.100 kroner i måneden. For å få innvilget lånesøknaden må du tåle at kostnaden stiger til 18.000 kroner."

 

Og i dagens marked er ikke et boliglån på to millioner mye heller. Mange har nok mye større lån en dette, og rentestigning kan dermed bli kritisk for ganske mange.

Lenke til kommentar

 

Med den gjeldstyngden som er her til lands nå så blir det nesten katastrofalt hvis rentenivået stiger med 3-4 prosentpoeng.

Kan du gi en eksempelsituasjon på dette slik at folk som meg kan forstå bedre hvor alvorlig det blir?

 

 

 

Det er så mange som såvidt har råd til dagens rentenivå. Når renten stiger har de ikke lenger råd til å betjene lånet, huset blir solgt frivillig eller tvangssolgt.

 

Det høye rentenivået gjør også at enda færre får råd til å kjøpe bolig, så stadig flere må selge til stadig færre kjøpere. Det som da skjer er at prisene dumpes.

 

Du kan for eksempel ha tatt opp 4 millioner i lån og så selges boligen for 2 millioner. Plutselig leier du bolig og har to millioner i lån.

Lenke til kommentar

Nå er det Oslo man prater om i denne omgang, at boligmarkedet går noe tregere enn tidligere er en naturlig konsekvens av de nye og strengere reglene for krav til egenkapital ved kjøp av bolig i Oslo.

 

Oslo har rett og slett blitt mindre attraktivt særlig for investering i en sekundærbolig.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke bare Oslo. Merker det i andre byer også. Boliger som er overpriset og i dårlig stand blir aldri solgt. Er en her som er satt ned over 1 mill, fra 5.5 til 4.5. Fortsatt langt unna noe salg etter over et halvår. Det er ikke så hett som mange vil ha det til i media, det finnes ikke noe tre som vokser til himmelen.

Lenke til kommentar

Tingen er vel det at hvis alt krakker får ingen lån, og du har fortsatt ikke råd til å kjøpe noe!

Hvis man har råd til å betale for der man bor, har fast og stabil inntekt så spiller det ikke så stor rolle hva verdien på boligen er.

Problemet er hvis man ikke klarer å betale for seg og blir nødt til å tape. Tapt egenkapital og gjenstående restlån. Da blir det ganske stygt.

Hvis folk begynner å forstå at det skal gå nedover kan det bli veldig trangt i døra.

Jeg tror ikke man bør ønske et "krakk" velkommen, de færreste har nytte av det. Men at det kan være en bitteliten boble ser jeg ikke bort ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk får dårligere råd ved et krakk tror jeg er en myte. Det som skjer er at prisene må justere seg ned til et nivå der man faktisk får solgt, uavhengig av lånefinansiering. Det vil også medføre at færrest mulig ønsker å selge i en slik periode, og da står man igjen med de som må selge.

 

Ser man til andre land så er det forbausende mange nye boliger som blir stående usolgt, så det er ikke bare private selgere som bestemmer hva boligprisene skal være, utbyggerne har mye makt til å dumpe prisene for å få unna.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...