Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir skygget av purken


Anbefalte innlegg

Hver eneste gang jeg har pratet eller SMSet med eksen så er det noen som følger etter meg på ettermiddagen/kvelden i forskjellige biler. Jeg pleier å lufte hunden og kjøre til forskjellige plasser som vi trives med å gå slik at hunden ofte får løpt og lekt litt ekstra.

Jeg synes det begynner å bli ubehagelig å bli fulgt med på og at noen følger etter meg i bil, er dette noe jeg kan ringe politiet om eller snakke med noen om så det tar slutt?

 

 

Anonymous poster hash: 2f4ef...2f1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett deg på en buss, og kjør den bussruta 5 ganger på rad uten å gå av bussen, bare for å kødde med dem og kaste bort tiden deres.

 

Men jeg har dessverre ikke noe saklig svar til deg. Tviler sterkt på at det finnes noen lovlig, formell måte å gå frem på for å hindre politiet i å spane på deg. Det eneste jeg kan forestille meg er krenkelse av privat frihet. Men du skriver selv at de har skjellig grunn, ved å bekrefte at eks'en er i narkomiljø og at dette kun skjer etter hver gang du har tekstet med henne.

 

Dét gjør det enda mer artig med den første idéen min ^^ Send ho noen "mystiske meldinger", sett deg så på bussen og kjør den 5 ganger, samme rute, mens du leser vg på mobilen eller noe ^^ Hvis du gjør det nok ganger, så blir de vel dritt lei av å følge etter den samme bussen som idioter etter hvert. 

 

Og helst ta en buss som kjører igjennom masse små boligfelt, så det blir skikkelig innlysende, og ikke minst slitsomt for dem ^^

 

Og i rushtrafikken, når bussen kjører forbi trafikken, som de jo har lov til, så blir de (polisen) hatet av andre bilister fordi de tar seg friheten ved å følge etter bussen ... det hadde vært gøy å funnet ut om de tok seg den friheten. I så fall må de vel bruke blålys, og da avslører de seg jo. Interessant, finn ut dét for meg ^^

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som er i rusmiljø har ofte en tendens til å tro at noen følger etter dem eller spaner på dem også.

 

En kokain-avhengig tidligere kompis reiv opp panelet på veggene i hele stua for å finne overvåkingskameraer. Tok flere dager, så besatt kan man bli.

Endret av Bytex
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg spør, men driver du med noe rus selv?
Hvis du ikke har noe å skjule for politiet kan du eventuelt ta en "alternativ Cappelen", dvs. stikke innom politistasjonen å si at du ser du ser at du blir spanet på og at du lurer på hvorfor? Hvis de vil snakke med deg er du klar der og da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

c) Hun er i et narkomiljø og politiet skygger deg.

 

Jada jeg vet svaret og det er c. 

 

Ba Dum Tsss

 

[...] er dette noe jeg kan ringe politiet om eller snakke med noen om så det tar slutt?

 

Her er det lurt å stille seg selv spørsmålet om hva som er viktigst: 1; snakke med eksen, eller, 2; ikke bli spanet på.

Selv om du vet svaret og allerede har tatt valg, er det grunn til å evaluere din adferd og foreta en ny prioritering.

 

Politiet som offentlig forvaltning har en plikt til å ta mot dine synspunkter i saken. Forhåpentlig møter du en forståelsesfull tjenestemann som kan gi deg greie generelle svar. Noen etterforskningsdetaljer kan du nok ikke regne med å få, som f.eks hvorfor de spaner på deg som er helt uskyldig og bare lufter hunden som alle andre lovlydige borgere. Min erfaring er at det i pågående etterforskninger er svært lite du kan få sagt eller gjort for å få slutt på spaningen, selv om begrunnelsen har vært betraktelig større enn å "ikke ville bli spanet på".

 

Men det går jo også an å konfrontere forfølgerne direkte ved å gå frem til dem å slå av en hyggelig prat. Lat som om det regner og snakk om det som hundeeiere snakker om. Etter hvert kan du jo spørre: "Har ikke vi sett hverandre før?".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og i rushtrafikken, når bussen kjører forbi trafikken, som de jo har lov til, så blir de (polisen) hatet av andre bilister fordi de tar seg friheten ved å følge etter bussen ... det hadde vært gøy å funnet ut om de tok seg den friheten. I så fall må de vel bruke blålys, og da avslører de seg jo. Interessant, finn ut dét for meg ^^

 

Politiet trenger ikke bruke blålys, selv på oppdrag

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sett deg på en buss, og kjør den bussruta 5 ganger på rad uten å gå av bussen, bare for å kødde med dem og kaste bort tiden deres.

 

Men jeg har dessverre ikke noe saklig svar til deg. Tviler sterkt på at det finnes noen lovlig, formell måte å gå frem på for å hindre politiet i å spane på deg. Det eneste jeg kan forestille meg er krenkelse av privat frihet. Men du skriver selv at de har skjellig grunn, ved å bekrefte at eks'en er i narkomiljø og at dette kun skjer etter hver gang du har tekstet med henne.

 

Dét gjør det enda mer artig med den første idéen min ^^ Send ho noen "mystiske meldinger", sett deg så på bussen og kjør den 5 ganger, samme rute, mens du leser vg på mobilen eller noe ^^ Hvis du gjør det nok ganger, så blir de vel dritt lei av å følge etter den samme bussen som idioter etter hvert. 

 

Og helst ta en buss som kjører igjennom masse små boligfelt, så det blir skikkelig innlysende, og ikke minst slitsomt for dem ^^

 

Og i rushtrafikken, når bussen kjører forbi trafikken, som de jo har lov til, så blir de (polisen) hatet av andre bilister fordi de tar seg friheten ved å følge etter bussen ... det hadde vært gøy å funnet ut om de tok seg den friheten. I så fall må de vel bruke blålys, og da avslører de seg jo. Interessant, finn ut dét for meg ^^

 

Hehe, hadde vært litt morsomt det men de kjører allerede etter meg overalt noe som er totalt meningsløst og sløseri med skattepenger så jeg har ledd godt for meg selv flere ganger allerede. Jeg kjenner igjen bilene nå og et par av politifolkene kjenner jeg også igjen etter å ha sett dem flere ganger. Men det virker nesten som om de vil at jeg skal se at de følger med fordi de gjør seg så synlige og faktisk kjører forbi her jeg bor rett etter jeg har parkert og slikt. Jeg bor i en blindgate så det er enkelt å følge med på akkurat det. 

 

Unnskyld at jeg spør, men driver du med noe rus selv?

Hvis du ikke har noe å skjule for politiet kan du eventuelt ta en "alternativ Cappelen", dvs. stikke innom politistasjonen å si at du ser du ser at du blir spanet på og at du lurer på hvorfor? Hvis de vil snakke med deg er du klar der og da!

 

Nei jeg driver ikke med rus og jeg drikker nesten ikke alkohol en gang, ikke røyker jeg heller. Eksen er det kanskje litt verre med selv om hn har skjerpet seg veldig så langt jeg vet. Jeg ville egentlig aldri være en del av den kretsen hn hang i men det var vanskelig å unngå på grunn av kjæresteforholdet. 

 

 

c) Hun er i et narkomiljø og politiet skygger deg.

 

Jada jeg vet svaret og det er c. 

 

Ba Dum Tsss

 

[...] er dette noe jeg kan ringe politiet om eller snakke med noen om så det tar slutt?

 

Her er det lurt å stille seg selv spørsmålet om hva som er viktigst: 1; snakke med eksen, eller, 2; ikke bli spanet på.

Selv om du vet svaret og allerede har tatt valg, er det grunn til å evaluere din adferd og foreta en ny prioritering.

 

Politiet som offentlig forvaltning har en plikt til å ta mot dine synspunkter i saken. Forhåpentlig møter du en forståelsesfull tjenestemann som kan gi deg greie generelle svar. Noen etterforskningsdetaljer kan du nok ikke regne med å få, som f.eks hvorfor de spaner på deg som er helt uskyldig og bare lufter hunden som alle andre lovlydige borgere. Min erfaring er at det i pågående etterforskninger er svært lite du kan få sagt eller gjort for å få slutt på spaningen, selv om begrunnelsen har vært betraktelig større enn å "ikke ville bli spanet på".

 

Men det går jo også an å konfrontere forfølgerne direkte ved å gå frem til dem å slå av en hyggelig prat. Lat som om det regner og snakk om det som hundeeiere snakker om. Etter hvert kan du jo spørre: "Har ikke vi sett hverandre før?".

 

 

Ja jeg vet ikke, tror jeg kommer til å bli spanet på uansett fremover. Det har flyttet inn to politifolk i nærheten her og de har full oversikt over eiendommen hvor jeg bor. Kan sikkert være tilfeldig også men det er litt underlig at de ikke har gardiner i vinduene synes jeg. 

Men for all del de kan jo bare holde på for jeg har ikke noe å skjule for så vidt annet enn at jeg har angst og derfor sikkert har for dem noen odde bevegelsesmønstre. 

 

Anonymous poster hash: 2f4ef...2f1

Lenke til kommentar

Din ekskjæreste kan jo ikke akkurat være en mafialeder, snarere heller en bruker?

Men de mistenker kanskje deg for å være hennes langer.

Kanskje en advokat kan få dem til å akseptere at du ikke er en narkolanger, eller muligens din arbeidsgiver.

 

Eller rett og slett, send heller brev i konvolutter til eksen, slik det ble gjort før i tida...

Lenke til kommentar

Eller rett og slett, send heller brev i konvolutter til eksen, slik det ble gjort før i tida...

Hovedgrunnen til at postvesenet ble opprettet (UK) var visstnok slik at staten skulle kunne lese posten til hvem de ville.

 

Om vedkommende er faktisk er under overvåkning tror jeg han må regne med at denne ruten er dekket også.

 

Protonmail og Signal burde kunne dekke hans behov for å slippe å føle at hans kommunikasjon er overvåket. Legg til Tails om paranoiaen er på topp.

 

Ellers bør han vel kjøre full disk encryption, samt legge en kryptert backup opp i skyen (eller annet trygt sted) ettersom det kan bli kjedelig å vente noen år på å få tilbake utstyret etter det er konfiskert.

 

;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Spaning i seg selv er ikke lovregulert og ligger innenfor politiets handlefrihet.
Dog må det jo tas en skjønnsmessig vurdering på om ressursbruken er hensiktsmessig i forhold til nytten av spaningen. I tillegg kan det gå på bekostning av EMK art. 8 om privatlivets fred. Dog skal det noe til at man vil si at staten krenker sikringsplikten gjennom art. 1.

Når det gjelder annen kontroll, slik som kommunikasjonskontroll jf. straffeprosessloven § 216a, er vilkårene meget strenge. Det må foreligge skjellig grunn til mistanke om et forholds som har en strafferamme på over 10 år, eller paragrafer (hovedsaklig rikets sikkerhet) i bestemmelsens bokstav b. 

Endret av Tom&Jerry
Lenke til kommentar

Ja jeg vet ikke, tror jeg kommer til å bli spanet på uansett fremover. Det har flyttet inn to politifolk i nærheten her og de har full oversikt over eiendommen hvor jeg bor. Kan sikkert være tilfeldig også men det er litt underlig at de ikke har gardiner i vinduene synes jeg. 

 

Som en realitetssjekk, så er det svært usannsynlig at politiet følger etter deg til alle døgnets tider, samt kjøper hus i nabolaget ditt for å spane på deg, særlig dersom du ikke er straffet tidligere, og heller ikke driver med noe straffbart.

 

De gidder ikke en gang bruke såpass med ressurser på vanekriminelle de vet driver med ulovligheter, så hva får deg til å tro at de benytter flere årsverk på å følge etter nettopp deg.

 

 

Du er jo ikke paranoid dersom de virkelig er ute etter å ta deg, men i ditt tilfelle er de neppe det.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Men hva om TS legger merke til politiet fordi de faktisk er der? Det er bare ikke han de er ute etter.

Husker en periode jeg bodde i blokk i Skien. Vi hadde politiradio. Det var ufattelig morsomt å følge med på når vi fikk nyss om at nabobklokka skulle raides.

Lenke til kommentar

Politiet spaner ikke på rusmiljøer i stor grad, da er det isåfall for å prøve å komme opp i systemet. Å spane på rusmisbrukere er et tapsprosjekt og det eneste resultatet man vil få er å kunne gi noen bøter som ikke akkurat er store.

 

At de spaner på deg TS pga. at din eks er rusmisbruker er hinsides all fornuft og logikk. Hadde de hatt mistanke om noe på rusmisbrukernivået så hadde de tatt en razzia.

 

Men det er selvfølgelig ikke utelukket at de spaner for å kartlegge, men da er det ikke snakk om spaning slik du beskriver, altså over lengre tid og så målrettet på deg.

 

Det er rett og slett ikke noen fancy strategier eller overdreven ressursbruk i relativt stabile misbrukermiljøer.

 

PS; Jeg har desverre erfaring med dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...