Gå til innhold

Hvor kan man leie en kompetent programmerer til et oppdrag?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har utviklet og senere videreutviklet en statistisk applikasjon som jeg selv har skrevet logikken bak. Til dette brukte jeg et polsk firma som jeg fant på Guru.com.

 

Sannsynligvis priset de seg veldig lavt første gang fordi de var nyoppstartet, og jeg var meget godt fornøyd med både oppfølging og sluttresultat den gang. De kom både med løsninger og forslag som vi diskuterte sammen. Neste gang jeg brukte de var prisnivået et helt annet. Vi inngikk imidlertid et kompromiss ved at den minst erfarne programmereren utførte jobben.

 

Jeg ble til slutt fornøyd, men det var uendelig mye hodeverk med oppretting av feil, debugging og misforståelser. Trolig en kombinasjon av svake engelskkunnskaper og middelmådig kompetanse.

 

Har nå noen endringer jeg ønsker å implementere og kan til og med være åpen for å lage hele appplikasjonen på nytt fra bunnen av. I den forbindelse spør jeg her om noen har tips til hvor man kan få tak i en kompetent programmerer til en slik jobb og naturligvis helst til en overkommelig pris?

 

Et alternativ er såklart å bruke samme selskap igjen, men be om å få bruke en av de mer kompetente programmererne deres. 

 

På forhånd takk for innspill! :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er ganske mange tjenester for slikt: upworkfreelancertoptal.com og andre. Her vil det selvfølgelig variere i kvalitet og engelskkunnskaper. De fra vestlige land tar ofte mer for oppdragene, bla. på gunn av dette. Jeg ville kanskje prøvd å finne gode individer over firma, men det er også en større risiko for å få ukvalifiserte.

 

Hvor stort prosjekt snakker vi?

Lenke til kommentar

Cynicism,

 

Gode tips. Jeg har blitt tipset om Upwork av andre.

 

Størrelse på prosjektet er litt vanskelig å svare på for min del. Men slik det er nå så er egentlig det meste alt gjort. Jeg trenger bare implementere noen ny funksjoner. Vurderer også å gå for en helt ny løsning av samme system for å optimalisere det. I så fall blir det nok dyrere. 

 

Men logikken er den samme. Så burde ikke være veldig omfattende. Men ting skal jo uansett gjøres. Går vel fort en ukes tid for en god programmerer. :) 

Lenke til kommentar

Problemet med studenter er at de ikke er helt tilregnlige til å bruke et fast antall timer, pluss at de har ofte veldig lite erfraring. Kombinasjonen av disse gjør at de få timene de faktisk jobber, bruker de på å sette seg inn i ting igjen og lære.

En erfaren konsulent derimot vil være tilgjengelig, pålitelig og bruke timene sine effektivt. Jeg tror det gir mer for pengene enn en billig student.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Dytter litt på denne. :) 

Er det Guru/UpWork som er veien å gå for et slikt prosjekt?

Kort fortalt har jeg en statistisk applikasjon (C# + SQL Database + Excel som front-end for analyse) som i bunn og grunn er ferdig og fungerer greit. Det største problemet er at den er treig. Jeg ønsker rask og sømløs/kontinuerlig oppdatering. Jeg kunne også tenke meg å legge til noen nye parameter/statistikker. 

Et nytt prosjekt vil derfor i stor grad kunne bruke nåværende applikasjon som "fasit" eller blueprint, men må selvsagt bygges fra scratch og kanskje med et annet rammeverk enn det som først er brukt. 

Så hjulet trenger ikke finnes opp på nytt og det meste av logikk skulle være klart, men det vil selvsagt innebære en god del koding allikevel. Har hørt med noen som har sett på applikasjonen tidligere og de antyder vel en 3 ukers fulltidsjobb for å lage den på nytt.

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 21.3.2021 den 14.40):

Det største problemet er at den er treig

Da må man måle hva det er som går treigt før man skriver alt fra bunnen igjen. Det er ingen grunn til å tro at ting går så mye fortere bare man gjør det en gang til hvis man ikke vet hva problemet er.

DukeRichelieu skrev (På 21.3.2021 den 14.40):

Jeg ønsker rask og sømløs/kontinuerlig oppdatering.

Vet ikke helt hva du legger i det. Hvis appen lager excel-ark så får du ikke de oppdatert når det kommer nye data, da må man jo lage nye rapporter. Men i utgangspunktet er det ingen problemer med å oppdatere en database kontinuerlig og at rapportene alltid henter det siste som er kommet inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tipper excel er roten til problemet, om det er snakk om mye data. Om det allerede er ett C# basert program så bør det jo være en grei sak å gjøre om til winform frontend feks

Ja, men da må det lages - det var antagelig billigere å bare ha excel-rapporter som gui (ikke at jeg kan noe om C# da). Uansett en ekstra kostnad å lage GUI nå.

Men som jeg skrev så må man gjøre noen målinger og finne ut hvor problemet ligger før man hiver seg over løsninger. Uten målinger vet man ikke hvor problemet ligger. Kanskje er det bare databasen som ikke er indeksert opp? Da hjelper det lite med nytt GUI :)

Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Ja, men da må det lages - det var antagelig billigere å bare ha excel-rapporter som gui (ikke at jeg kan noe om C# da). Uansett en ekstra kostnad å lage GUI nå.

Men som jeg skrev så må man gjøre noen målinger og finne ut hvor problemet ligger før man hiver seg over løsninger. Uten målinger vet man ikke hvor problemet ligger. Kanskje er det bare databasen som ikke er indeksert opp? Da hjelper det lite med nytt GUI :)

Absolutt, men min erfaring med store data sett og excel er at bottleneck ofte ligger på excel siden når ting går i sirup😅

Men her kan det være mye som skaper trøbbel, absolutt! 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (21 timer siden):

Da må man måle hva det er som går treigt før man skriver alt fra bunnen igjen. Det er ingen grunn til å tro at ting går så mye fortere bare man gjør det en gang til hvis man ikke vet hva problemet er.

Det er vel alle grunner til å anta at det vil gå vesentlig fortere om det blir gjort skikkelig  fra scratch? :) Jeg snakker ikke om å bygge opp igjen applikasjonen etter samme lest, men gjerne komplett re-design med helt ny arkitektur hvis (trolig) nødvendig.

I korte trekk så ble versjon V 1.0 utviklet i 2006. Denne var forholdsvis enkel i omfang og jeg tror den fungerte helt fint. Men så har jeg videreutviklet denne og lagt inn vesentlig med funksjonalitet - både med tanke på omfang (statistikker/målinger) og frekvens på oppdatering (tidligere kun end-of-day, men nå også intradag).

Sannsynligvis burde den derfor vært designet på en annen måte alt den gang i stedet for å bare bygge på eksisterende. Kan kanskje sammenligne det med en fin trøsykkel som har blitt bygd om til en moped. 

Første gang jeg laster inn et nytt datasett tar det nødvendigvis litt tid (par-tre minutter). Dette er som forventet. Men når jeg laster inn 1 ny dag med data tar det alt fra 10-17 sekunder. Uten at jeg er noen programmerer er jeg ganske sikker på at den looper gjennom noen steg som ikke skulle være nødvendig. 1 ny dag med data burde ta 1 sekund.

Sitat

Vet ikke helt hva du legger i det. Hvis appen lager excel-ark så får du ikke de oppdatert når det kommer nye data, da må man jo lage nye rapporter. Men i utgangspunktet er det ingen problemer med å oppdatere en database kontinuerlig og at rapportene alltid henter det siste som er kommet inn.

Det jeg legger i det er at jeg ønsker at applikasjonen kontinuerlig (1 gang i minuttet eller evt. 1 gang hvert 5/15. minutt) oppdateres uten at jeg trenger gjøre noe og at Excel (eller en annen front-end) oppdateres automatisk.

Slik det er nå må jeg 1) Oppdatere data gjennom C# applikasjon; 2) Laste inn data i Excel selv (med en makro). 

I forhold til Excel så støtter Excel kontinuerlig oppdatering av data gjennom en DDE-link, så det burde ikke være et problem, men jeg mistenker at som Salvesen er inne på så er Excel i seg selv en flaskehals og burde kanskje være byttet ut.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Absolutt, men min erfaring med store data sett og excel er at bottleneck ofte ligger på excel siden når ting går i sirup😅

Men her kan det være mye som skaper trøbbel, absolutt! 

Jeg tror nok Excel er en bottleneck, men det er nok problemer ellers også. Hvilke alternativer har man til Excel for noe slikt da? :) 

I korte trekk ser sluttproduktet slik ut:

image.png.e0b839c3c41fa11606dd3e1a61dac90c.png

Hvor 1 dag representerer 1 rad. Viser her bare 16 av 64 kolonner totalt. 

Lenke til kommentar

Ser at jeg laget denne tråden i 2017. Har siden den gang fått litt hjelp av profesjonelle på UpWork, men konklusjonen nå er nok at applikasjonen er så bra som den kan bli uten nytt design. Noen sier koden er veldig bra skrevet, men andre sier den er rotete. Ett problem er visstnok at den er er veldig (null?) dårlig dokumentert og fragmentert, så det er vanskelig for en utenforstående å skjønne hva som skjer 'under panseret'. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (3 minutter siden):

Jeg tror nok Excel er en bottleneck, men det er nok problemer ellers også. Hvilke alternativer har man til Excel for noe slikt da? :)

I korte trekk ser sluttproduktet slik ut:

image.png.e0b839c3c41fa11606dd3e1a61dac90c.png

Hvor 1 dag representerer 1 rad. Viser her bare 16 av 64 kolonner totalt. 

Dette kan en jo vise fint i ett winform om en vill kjøre lokalt på pc. Men, om alle beregningene gjøres i excel og C# bare dumper fra database til excel så må en jo gjøre om logikk i excel og over til C# osv. Umulig å si uten å vite noe mer. 

Ofte er det greit å bare starte på ny også, det kan være mye gammelt grums som er erstattet i nyere versjoner av rammeverk osv. 

Lenke til kommentar

  

DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Det er vel alle grunner til å anta at det vil gå vesentlig fortere om det blir gjort skikkelig  fra scratch? :)Jeg snakker ikke om å bygge opp igjen applikasjonen etter samme lest, men gjerne komplett re-design med helt ny arkitektur hvis (trolig) nødvendig.

I korte trekk så ble versjon V 1.0 utviklet i 2006. Denne var forholdsvis enkel i omfang og jeg tror den fungerte helt fint. Men så har jeg videreutviklet denne og lagt inn vesentlig med funksjonalitet - både med tanke på omfang (statistikker/målinger) og frekvens på oppdatering (tidligere kun end-of-day, men nå også intradag).

Sannsynligvis burde den derfor vært designet på en annen måte alt den gang i stedet for å bare bygge på eksisterende. Kan kanskje sammenligne det med en fin trøsykkel som har blitt bygd om til en moped. 

Det er helt umulig å si at den bør redesignes og skrives fra scratch ut i fra dette. Hvis du ikke har greie på programmering så bør du ikke spesifisere hvordan noen skal løse problemene dine, du bør heller beskrive hvilke problemer du har og så få en faglig vurdering av fornuftig løsning.

DukeRichelieu skrev (8 minutter siden):

Første gang jeg laster inn et nytt datasett tar det nødvendigvis litt tid (par-tre minutter). Dette er som forventet. Men når jeg laster inn 1 ny dag med data tar det alt fra 10-17 sekunder. Uten at jeg er noen programmerer er jeg ganske sikker på at den looper gjennom noen steg som ikke skulle være nødvendig. 1 ny dag med data burde ta 1 sekund.

Gjør det noe at det tar 10-17 sekunder? Sitter du og venter på det? Hvis ikke er det vel ikke et problem? Hvis du venter på det, hvor mange tusen er hvert sekund verdt for deg? En bedre løsning hadde kansje vært automatisk lasting av data uten at du måtte gjøre noe i det hele tatt?

DukeRichelieu skrev (10 minutter siden):

Det jeg legger i det er at jeg ønsker at applikasjonen kontinuerlig (1 gang i minuttet eller evt. 1 gang hvert 5/15. minutt) oppdateres uten at jeg trenger gjøre noe og at Excel (eller en annen front-end) oppdateres automatisk.

Ah, ja men da gjør det vel ikke noe om innlasting av data tar 10-17 sekunder? Bare det gjøres automatisk i bakgrunnen?

DukeRichelieu skrev (11 minutter siden):

Slik det er nå må jeg 1) Oppdatere data gjennom C# applikasjon; 2) Laste inn data i Excel selv (med en makro). 

Ja, det er tungvindt.

DukeRichelieu skrev (11 minutter siden):

I forhold til Excel så støtter Excel kontinuerlig oppdatering av data gjennom en DDE-link, så det burde ikke være et problem, men jeg mistenker at som Salvesen er inne på så er Excel i seg selv en flaskehals og burde kanskje være byttet ut.

Ja, excel gjør vist det, så der har du en fornuftig endring i excel-arket for å få automatisk refresh.

Hvorfor tror du excel er en flaskehals? Tar det lang tid når du laster inn data i excel med en makro?

DukeRichelieu skrev (7 minutter siden):

I korte trekk ser sluttproduktet slik ut:

image.png.e0b839c3c41fa11606dd3e1a61dac90c.png

Hvor 1 dag representerer 1 rad. Viser her bare 16 av 64 kolonner totalt.

Hvis statistikken kalkuleres serverside bør ikke excel være en flaskehals, men hvis alt kalkulering gjøres i excel, så kan det være et problem ja.

 

Å lage ting fra scratch med nytt funksjonalitet kan hende gir deg best resultat, men billig blir det ikke. Du ser ut til å mene at man kan bruke den gamle applikasjonen som mal, men så mener du også at den er vanskelig å forholde seg til osv. Hvis man skal bruke den gamle som utgangspunkt så må man sette seg inn i alt den gjør, noe man ikke nødvendigvis hadde trengt om man bare skulle løse problemene i den gamle applikasjonen.

Hvis du har så lite budsjett som du gir inntrykk av så ville jeg ikke anbefalt å skrive den fra scratch, men du må jo vurdere hva du ønsker deg og hvor mye penger du er villig til å legge på bordet.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (34 minutter siden):

 Det er helt umulig å si at den bør redesignes og skrives fra scratch ut i fra dette. Hvis du ikke har greie på programmering så bør du ikke spesifisere hvordan noen skal løse problemene dine, du bør heller beskrive hvilke problemer du har og så få en faglig vurdering av fornuftig løsning.

Enig i det. Jeg har heller ikke lagt noen føringer for hvordan det skal gjøres.

Sitat

Gjør det noe at det tar 10-17 sekunder? Sitter du og venter på det? Hvis ikke er det vel ikke et problem? Hvis du venter på det, hvor mange tusen er hvert sekund verdt for deg? En bedre løsning hadde kansje vært automatisk lasting av data uten at du måtte gjøre noe i det hele tatt?

Det er i hvert fall ikke optimalt. 

10 + 17 sekunder i C#. Så må jeg oppdatere i Excel som gjerne tar 10 sekunder. I tillegg virker det hele å kreve en del prosessorkraft. 

Sitat

 

Ah, ja men da gjør det vel ikke noe om innlasting av data tar 10-17 sekunder? Bare det gjøres automatisk i bakgrunnen?

Ja, det er tungvindt.

Ja, excel gjør vist det, så der har du en fornuftig endring i excel-arket for å få automatisk refresh.

Hvorfor tror du excel er en flaskehals? Tar det lang tid når du laster inn data i excel med en makro?

Hvis statistikken kalkuleres serverside bør ikke excel være en flaskehals, men hvis alt kalkulering gjøres i excel, så kan det være et problem ja.

 

Av det jeg har blitt fortalt av andre er ikke Excel i utgangspunktet laget for å jobbe med så store datasett. Selv tror jeg nok Excel kan fungere greit nok, men det er litt problemer i forhold til hvordan arkene er designet også. Blir litt komplisert å gå inn på detaljnivå her. 

Spørsmålet er jo bare om man burde vurdere noe som er litt mer robust når man først ser på det på nytt. Var noen jeg snakket med tidligere som ment Microsoft Access var mye bedre for eksempel.

Jeg har lagt til egne kalkuleringer i Excel i ettertid og jeg vet at disse sinker ytterligere, men det er ikke ideelt selv uten disse. 

Sitat

 

Å lage ting fra scratch med nytt funksjonalitet kan hende gir deg best resultat, men billig blir det ikke. Du ser ut til å mene at man kan bruke den gamle applikasjonen som mal, men så mener du også at den er vanskelig å forholde seg til osv. Hvis man skal bruke den gamle som utgangspunkt så må man sette seg inn i alt den gjør, noe man ikke nødvendigvis hadde trengt om man bare skulle løse problemene i den gamle applikasjonen.

Hvis du har så lite budsjett som du gir inntrykk av så ville jeg ikke anbefalt å skrive den fra scratch, men du må jo vurdere hva du ønsker deg og hvor mye penger du er villig til å legge på bordet.

 

Ikke nødvendigvis som en detaljert mal, men i motsetning til når jeg først utviklet dette og ikke helt visste hva jeg ville, så er sluttproduktet og kalkulasjonene jeg har i dag mer eller mindre slik jeg ser for meg et nytt. Grovt sett. Poenget er at man ikke trenger om å finne opp hjulet på nytt. Aritmetikken og logikken er ferdig utviklet.

Jeg vet ikke hva noe sånt ville koste å laget på nytt, men jeg har vel ikke mer enn 30-50 K å legge på bordet nå og mistenker at jeg kanskje må ut med nærmere 100K for å bli skikkelig happy. Og det er i overkant nå. Så da blir det nok å vente litt. :) 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Dette kan en jo vise fint i ett winform om en vill kjøre lokalt på pc. Men, om alle beregningene gjøres i excel og C# bare dumper fra database til excel så må en jo gjøre om logikk i excel og over til C# osv. Umulig å si uten å vite noe mer. 

Ofte er det greit å bare starte på ny også, det kan være mye gammelt grums som er erstattet i nyere versjoner av rammeverk osv. 

Kult. Men får man gjort noe analyse i Winform? Jeg sorter/filtrerer og gjør diverse analyiser i Excel på disse dataene. 

Når du nevner det så tror jeg det ble foreslått om ikke Winform, så i hvert fall en annen GUI, sist jeg gjorde endringer på applikasjonen med nevnte firma, men de selv valgte gå bort fra det den gang og holdt seg til Excel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...