Gå til innhold

Snart skal Apple gi MacBookene sine mer krutt


Anbefalte innlegg

 

Får håpe de oppdaterer air. De nye mbp er helt hinsides hva pris gjelder. Skal ha veldig lyst på Mac og en haug med adaptere for å kjøpe disse. Håper også magsafe, usb3 og sdkortleseren er på plass

Det kommer ikke til å skje. Antakeligvis blir de stort sett identiske, men med nyeste generasjon fra Intel og kanskje litt lavere priser. Har brukt dem siden de kom nå (både 15" og 13"), og bruker så og si aldri et eneste adapter. Problemet er stort sett kun til stede for de som bekymrer seg på forum, ikke oss faktiske brukere. Etter at jeg kjøpte meg et par nye usb-kabler (c-lightning, c-musb) er alt som før, bare at alle porter er raskere og funker til alt. Eneste adapteret jeg drar rundt på er en skjermutgang, men det må man jo med de fleste andre maskiner også.

 

 

Nå vel. Byttet ikke du selv ut denne en-ports-maskinen til apple? Og joda, alt er som før bare at man må ha flere kabler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macbooken mener du? Den bytta jeg ut fordi jeg trengte en Pro, ikke fordi jeg mangla porter. Og jeg trenger virkelig ikke flere kabler enn før - faktisk færre siden jeg slipper å ha med lader til Kindle, hodetelefoner, og telefon (kan lade alt fra macladeren).

 

I baggen har jeg 1 overgang usbc til hdmi, 1 usbc->musb-kabel og 1 usbc->lightning-kabel. Før hadde jeg 1 overgang dp til hdmi, 1 usba->musb-kabel, 1 usba->lightning-kabel. Den virkelig store forskjellen i hverdagen er egentlig at jeg slipper dockingstasjon da jeg kan koble til skjerm, nettverk, mus, tastatur og strøm via én eneste kabel. Før trengte jeg minst tre.

 

Ser virkelig ikke problemet, men om man bruker tid på å lete etter vanskeligheter finner man vel stort sett ett eller annet.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min nåværende MBP (2012) begynner å dra på årene, så jeg har begynt å vurdere å kjøpe ny bærbar. Men jeg kommer neppe til å velge Apple når det skjer. Hovedgrunnen til det er den manglende fleksibiliteten - man kan hverken oppgradere RAM eller SSD (FY, Apple!). All erfaring viser at om man tror man har nok RAM/harddisk når man spesifiserer en maskin, så tar man feil. Jeg har oppgradert denne MBPen 2 ganger, og det har forlenget livet dens betraktelig. Jeg har også prøvekjørt de nye tastaturene, og funnet dem rett og slett lite komfortable i bruk. På toppen av alt kommer prisen (og ikke minst pris/ytelse-forholdet). Joda, MBP er solid bygd, men prisen er fremdeles skyhøy. Konklusjonen blir nok at min 5-årige flørt med Apple og MacOS sannsynligvis er over.

MBP fra 2012 med SSD burde da være mer enn rask nok i dag?

Lenke til kommentar

 

Min nåværende MBP (2012) begynner å dra på årene, så jeg har begynt å vurdere å kjøpe ny bærbar. Men jeg kommer neppe til å velge Apple når det skjer. Hovedgrunnen til det er den manglende fleksibiliteten - man kan hverken oppgradere RAM eller SSD (FY, Apple!). All erfaring viser at om man tror man har nok RAM/harddisk når man spesifiserer en maskin, så tar man feil. Jeg har oppgradert denne MBPen 2 ganger, og det har forlenget livet dens betraktelig. Jeg har også prøvekjørt de nye tastaturene, og funnet dem rett og slett lite komfortable i bruk. På toppen av alt kommer prisen (og ikke minst pris/ytelse-forholdet). Joda, MBP er solid bygd, men prisen er fremdeles skyhøy. Konklusjonen blir nok at min 5-årige flørt med Apple og MacOS sannsynligvis er over.

MBP fra 2012 med SSD burde da være mer enn rask nok i dag?

 

 

Nei, ikke SSD, men en 2TB snurredisk. Har ikke-retina-versjonen, men den man faktisk kan oppgradere selv. Apple sier den bare kan ta 8GB RAM, men det stemmer ikke. Har utvidet den til 16GB, men selv det er litt i minste laget. Liker nemlig å kjøre en del minnekrevende applikasjoner sammen med diverse virtuelle maskiner. Skulle helst ha hatt 32 eller 64GB med RAM :)

Lenke til kommentar

 

Som sagt sitter jeg ca 95% av tida i sofaen med datamaskinen, så alle løsninger som involverer en eller annen form for kabel er kronglete.

Å plugge i en kabel er kronglete, men det er ikke kronglete å sjonglere med minnekort, og drive og ta dem inn og ut?

 

 

Minnekort bor i kameraet eller kommer på besøk i datamaskinen. Kabler oppholder seg tilsynelatende bestandig på en annen plass enn akkurat der jeg trenger dem, når jeg trenger dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke SSD, men en 2TB snurredisk. Har ikke-retina-versjonen, men den man faktisk kan oppgradere selv. Apple sier den bare kan ta 8GB RAM, men det stemmer ikke. Har utvidet den til 16GB, men selv det er litt i minste laget. Liker nemlig å kjøre en del minnekrevende applikasjoner sammen med diverse virtuelle maskiner. Skulle helst ha hatt 32 eller 64GB med RAM :)

 

2TB snurredisk og 64GB RAM? Høres mer ut som om du burde hatt en stasjonær PC. Hadde ikke takla snurredisk, jeg.

Lenke til kommentar

Tror ikke det vil funke noe særlig nei. Tviler på om Android har noe særlig Raw-støtte, og hele arbeidsflyten er basert på iCloud og Photos-biblioteksync.

 

Jeg overfører alt av raw til telefonen, den lager thumbnails og lar meg gjøre kjapp editering og utvalg, og så syncer den opp råfilene til skya. Når råfilene er i sky slettes de automatisk fra telefonen og erstattes av jpgs for å spare plass. Neste gang Macen kommer online får den automatisk alle råfilene lokalt.

 

(Jeg kan selvsagt også hente inn filer på iPad eller Mac, og alt havner inn i akkurat samme arbeidsflyt. Backup håndteres separat.)

Så vidt jeg husker så fikk Android raw-støtte før Ios. Dessuten fungerer det helt fint og en slipper å låse seg til begrenset tjeneste som Apple Photos / Icloud :)

Lenke til kommentar

Mac Pro sluttet egentlig å være Pro da det eneste de tok i bruk ble USB-C... inkl strømkontakt. Snakk om å skyte seg selv i foten. Men hey - fancy OLED panel der du kan ha smileys and what not, og du kan bare skffe deg overgang-o-matic dock som sørger for at du kan bruke porter og hva ellers som er standard på andre maskiner.

Forresten, har en "reserve" 13" pro anno 2014 som er ubrukt til 2012 pro tar kveld. Med Nifty kortleser flush med maskinen. Oh yes, disse dagene er nå for lengst over for nye kunder.

Lenke til kommentar

 

 

Mac Pro sluttet egentlig å være Pro da det eneste de tok i bruk ble USB-C... inkl strømkontakt. Snakk om å skyte seg selv i foten. Men hey - fancy OLED panel der du kan ha smileys and what not, og du kan bare skffe deg overgang-o-matic dock som sørger for at du kan bruke porter og hva ellers som er standard på andre maskiner.
Forresten, har en "reserve" 13" pro anno 2014 som er ubrukt til 2012 pro tar kveld. Med Nifty kortleser flush med maskinen. Oh yes, disse dagene er nå for lengst over for nye kunder.

 

 

Thunderbolt3/USB-C er jo hvertfall en skikkelig god port med endeløse muligheter. De fleste Pro-brukere benytter seg jo gjerne av en dock i stasjonære situasjoner hvor mye skal kobles til. Hvor mye pleier brukere anno 2017 å ha koblet til når de er på farten? Det er vel bare i stasjonære situasjoner de gjerne vil ha Ethernet, eksterne disker, skjermer osv.. Og det er jo en kabel til en dock også er du i mål.

Lenke til kommentar

 

 

Mac Pro sluttet egentlig å være Pro da det eneste de tok i bruk ble USB-C... inkl strømkontakt. Snakk om å skyte seg selv i foten. Men hey - fancy OLED panel der du kan ha smileys and what not, og du kan bare skffe deg overgang-o-matic dock som sørger for at du kan bruke porter og hva ellers som er standard på andre maskiner.

Forresten, har en "reserve" 13" pro anno 2014 som er ubrukt til 2012 pro tar kveld. Med Nifty kortleser flush med maskinen. Oh yes, disse dagene er nå for lengst over for nye kunder.

 

 

Thunderbolt3/USB-C er jo hvertfall en skikkelig god port med endeløse muligheter. De fleste Pro-brukere benytter seg jo gjerne av en dock i stasjonære situasjoner hvor mye skal kobles til. Hvor mye pleier brukere anno 2017 å ha koblet til når de er på farten? Det er vel bare i stasjonære situasjoner de gjerne vil ha Ethernet, eksterne disker, skjermer osv.. Og det er jo en kabel til en dock også er du i mål.

Sant nok, men like sant eller MER sant er at omtrent alt som finnes idag av eksterne enheter har USB 3 (Ikke C!) der USB-C er en velkommen tillegg.

Hvis du ser på absolutt hvilke som helst enterprise-maskiner i hvilken som helst formfaktor så har alle disse flere porter fordi de skal ikke gamble og sette "alle penger" på en port.

Ja, du har helt rett at USB-C er meget funksjonell. Det var også Firewire i sin tid, og denne gangen ser det ut som Apple på sitt trdje forsøk (!!!!!) skal klare seg med en ny og spennende port som faktisk kan slå an. Og tross at jeg ønsker både Apple og andre lykke til med det, så skal dt egentlig ikke være nødvendig med idiotisk tilbehør som dock/overgang bare fordi Apple har satset "alt" på en port.

I tillegg så har Apple direkte drete seg ut med å fjerne Magsafe. Jeg har hatt Mac i snart 10 år og jeg kan fra egen rik efaring konkludere at det ikke finnes bedre og mer idiotsikker ladekontakt.

 

Av andre småting - som sagt, gimmick-bar som ikke kommer til å overleve, de har også hele tiden presset på den idiotiske slankingen av maskinen som egentlig gjør at Pro-maskinene har hatt MINDRE og mindre batteritid med hver release av ny maskin. Om de hadde for eksempel beholdt formfaktoren til pre-USB-C maskinene med dagens innamt så kunne man kanskje snakke om 12+ timers arbeidstid uten lading, noe som virkelig hadde gjort seg på maskiner rettet mot pro brukere.

Lenke til kommentar

Macbooken mener du? Den bytta jeg ut fordi jeg trengte en Pro, ikke fordi jeg mangla porter. Og jeg trenger virkelig ikke flere kabler enn før - faktisk færre siden jeg slipper å ha med lader til Kindle, hodetelefoner, og telefon (kan lade alt fra macladeren).

 

I baggen har jeg 1 overgang usbc til hdmi, 1 usbc->musb-kabel og 1 usbc->lightning-kabel. Før hadde jeg 1 overgang dp til hdmi, 1 usba->musb-kabel, 1 usba->lightning-kabel. Den virkelig store forskjellen i hverdagen er egentlig at jeg slipper dockingstasjon da jeg kan koble til skjerm, nettverk, mus, tastatur og strøm via én eneste kabel. Før trengte jeg minst tre.

 

Ser virkelig ikke problemet, men om man bruker tid på å lete etter vanskeligheter finner man vel stort sett ett eller annet.

 

Alternativet er ikke en maskin uten usb-c i dag, det er en maskin med både usb-c og regulær usb. Skal du gjøre noe annet med enhetene du nevner enn å koble de til macen, så trenger du enda flere kabler. Og på kamerafronten som du nevner, så er det mange kamera med spesielle koblinger, så da må man ha en overgang til de også. Pluss styret om man ikke bruker sitt eget utstyr, eller får en usb-minnepinne som folk flest bruker om de bare slenger over noe fysisk i disse dager.

 

Enorme problemer? Neppe. Men så er oppsiden med å kun ha usb-c også i praksis ikke-eksisterende.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...