Gå til innhold

Snart skal Apple gi MacBookene sine mer krutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg om de estetiske fordelene og gleden ved å ikke ha masse unødvendig funksjonalitet.

 

Men da kan du ha grunnleggende anstendighet og innrømme at du spammer akkurat denne kommentartråden ikke pga noe teknisk innsikt, funksjonelle behov eller fornuftig sammenligning med konkurrerende produkter men utelukkende pga du er en fanboy og vil like hva som helst som Apple produserer, selv om de går vekk fra sine tidligere konsepter som var i sin helhet en stor suksess på flere fronter samtidig.

Det er helt greit, og det skal du ha helt hundre prosent lov å være. Men ikke gni denne schmataen av en argumentering at noe "estetikk" med USB-C porter som du selv kan neppe bruke, so om det har har noe som helst med praktiske behov eller funksjonalitet å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om de estetiske fordelene og gleden ved å ikke ha masse unødvendig funksjonalitet.

 

Når ble ett greit utvalg porter "unødvendig funksjonalitet"? Du må ha en overgang til alle praktiske formål.

 

Hvis jeg i dag skal overføre fra min gopro eller dslr må jeg bruke en overgang til ordinær usb eller bruke en ekstern minnekortleser. USB fra dslr eller gopro er kriminelt tregt.

 

Hva hvis du ønsker å bruke en trådløs mus som det ikke står Apple på da Apple ikke fatter at på noen områder trumfer ergonomi estetikk? Da må jeg bruke NOK EN OVERGANG.

 

Det er ikke uten grunn at hvis du går inn i en elektronikksjappe så er det ofte dedikert en hel vegg med kun overganger til Apple.

Lenke til kommentar

Men da kan du ha grunnleggende anstendighet og innrømme at du spammer akkurat denne kommentartråden ikke pga noe teknisk innsikt, funksjonelle behov eller fornuftig sammenligning med konkurrerende produkter men utelukkende pga du er en fanboy og vil like hva som helst som Apple produserer, selv om de går vekk fra sine tidligere konsepter som var i sin helhet en stor suksess på flere fronter samtidig.

Det er helt greit, og det skal du ha helt hundre prosent lov å være. Men ikke gni denne schmataen av en argumentering at noe "estetikk" med USB-C porter som du selv kan neppe bruke, so om det har har noe som helst med praktiske behov eller funksjonalitet å gjøre.

Nå har jeg jo allerede vært ganske kritisk mot siste gen MBP i flere tråder, men jeg kan godt oppsummere hva jeg ville endret (dette er skrevet på en 15", jeg har også hatt 13"):

 

* Bort med den forferdelige touch-baren. Den er kun en ulempe. Der fikk kritikerene helt rett, bare gimmick, helt ubrukelig i dagliglivet.

* Mulighet for 32 gb ram.

* Bedre drivere til Thunderbolt. Jeg kjører absolutt alt via én port (skjermen som docking), og det er ikke alltid helt stabilt når jeg kobler fra. Har opplevd kræsj.

* Stillere tastatur

* Lavere pris - maskinene er for dyre. Min helt OK 15" kostet nesten 30.000

 

...og det er egentlig det. Etter flere år med kun USB-C er fortsatt savnet etter flere porter ikke-eksisterende. Jeg bruker kanskje en overgang én gang hver måned, og da er det stort sett for å koble til en projektor. DSLR kobles til iPad eller telefon, funker helt strålende med råfiler.

 

Problemet for meg er at det omtrent ikke finnes alternativer. Dette er den eneste maskinen min og den jeg bruker både til jobb og privat, og den må fungere stabilt og må være god å jobbe på, så alt annet enn toppkvalitetsmaskiner er uaktuelt. Det utelukker veldig mye. Det som er verre er at kombinasjonen av alt jeg driver med gjør at *nix-operativsystemer fungerer veldig mye bedre enn Windows (pluss at preferansen for å slippe Windows er veldig sterk). Da står jeg egentlig igjen med valget mellom Macbook Pro og XPS15 med Linux. Jeg skulle virkelig ønske utvalget var større og at det fantes flere godt støttede maskiner med Linux sånn at utvalget for oss som ikke vurderer Windows som et alternativ var større, men sånn er det ikke. Det er dumt for alle, for da kan Apple ta så mye de vil og utvalget blir dårligere og dyrere for alle.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kunne helt fint klart meg med én på hver side ja, men av en eller annen grunn er de mindre irriterende enn hull-bonanzaen jeg er vant til fra f.eks Lenovo og HP (og gamle Macbooks). Irrasjonelt? Javisst!

 

(Minijacken har jeg ikke brukt på mange år, så den kunne de godt kutta for min del)

 

Andres behov vil selvsagt være annerledes, men andres behov i en datamaskin er ikke mitt problem. Det siste jeg ønsker meg er kompromissmaskiner som passer for flest mulig. Heldigvis har Apple stort sett hatt en maskin som har passet. Det jeg egentlig kjøper er jo en maskin som kan kjøre MacOS, det er det som er viktig. Maskinvaren er mindre interessant. Hadde valgt nesten hva som helst av crap maskinvare om det var det eneste som lot meg kjøre ønsket operativsystem, og ville ikke hatt verdens aller feteste maskin om den kun kunne kjøre Windows.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kunne helt fint klart meg med én på hver side ja, men av en eller annen grunn er de mindre irriterende enn hull-bonanzaen jeg er vant til fra f.eks Lenovo og HP (og gamle Macbooks). Irrasjonelt? Javisst!

 

(Minijacken har jeg ikke brukt på mange år, så den kunne de godt kutta for min del)

 

Andres behov vil selvsagt være annerledes, men andres behov i en datamaskin er ikke mitt problem. Det siste jeg ønsker meg er kompromissmaskiner som passer for flest mulig. Heldigvis har Apple stort sett hatt en maskin som har passet. Det jeg egentlig kjøper er jo en maskin som kan kjøre MacOS, det er det som er viktig. Maskinvaren er mindre interessant. Hadde valgt nesten hva som helst av crap maskinvare om det var det eneste som lot meg kjøre ønsket operativsystem, og ville ikke hatt verdens aller feteste maskin om den kun kunne kjøre Windows.

 

Men du innser at det er litt rart å argumentere for at det er fint å slippe "masse unødvendig funksjonalitet" i form av porter, når du klarer deg med en port etter eget utsagn, men har en maskin med 5?

 

Om OSX er det eneste som er viktig, så virker det jo litt unødvendig å bytte maskin nesten hver eneste gang apple kommer med noe nytt?

 

Det er ikke noe galt i å like Apple, eller OSX for den del, men synes ikke argumentene henger helt sammen med valgene.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ikke at man trenger å forsvare maskinvalg, men jeg ser heller ikke helt problemet.

 

Blir det enklere om du får en prioritert liste over features?

 

1: MacOS (eller Linux)

2: Kraftig nok til å fungere til foto og utvikling inkl. lokale servere

3: Godt tastatur, god skjerm, god pekeplate

3: Kvalitetsmaskinvare ellers

4: Størrelse

5: Pris

100: Porter

 

Normalt bytter jeg ca. hvert andre/tredje år, men de siste årene har omstendigheter grepet inn sånn at behovene har endret seg. Hadde Macbook og var fornøyd med den, men den er ikke gangbar som jobbmaskin. Kjøpte 13" MBP med touch bar, men det var ingen god maskin til mitt bruk, så gikk over til 15". Det handler jo litt om kos også, sitter i ti timer hver dag ved maskina og ser ingen problemer med å betale for å ha det nyeste og feteste. Som sat, det er ikke 100% rasjonelt dette her.

 

(At enhver tråd om Appleprodukter her inne ender med å handle om porter er forresten virkelig ikke min fortjeneste, det er bl.a. du som drar det opp absolutt hele tiden. Det blir som med elbiltrådene der ikke-eiere maser om lading hele tida mens eierne stort sett ikke bryr seg. )

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ikke at man trenger å forsvare maskinvalg, men jeg ser heller ikke helt problemet.

 

Blir det enklere om du får en prioritert liste over features?

 

1: MacOS (eller Linux)

2: Kraftig nok til å fungere til foto og utvikling inkl. lokale servere

3: Godt tastatur, god skjerm, god pekeplate

3: Kvalitetsmaskinvare ellers

4: Størrelse

5: Pris

100: Porter

 

Normalt bytter jeg ca. hvert andre/tredje år, men de siste årene har omstendigheter grepet inn sånn at behovene har endret seg. Hadde Macbook og var fornøyd med den, men den er ikke gangbar som jobbmaskin. Kjøpte 13" MBP med touch bar, men det var ingen god maskin til mitt bruk, så gikk over til 15". Det handler jo litt om kos også, sitter i ti timer hver dag ved maskina og ser ingen problemer med å betale for å ha det nyeste og feteste. Som sat, det er ikke 100% rasjonelt dette her.

 

(At enhver tråd om Appleprodukter her inne ender med å handle om porter er forresten virkelig ikke min fortjeneste, det er bl.a. du som drar det opp absolutt hele tiden. Det blir som med elbiltrådene der ikke-eiere maser om lading hele tida mens eierne stort sett ikke bryr seg. )

 

 

Det trenger du såklart ikke, men når argumenter fremmes, så kan de jo bli kommentert. Og når en spesifikk ting diskuteres, og argumenter brukes, så må det være lov å påpeke at når egne handlinger ikke passer med argumentet, så kan det neppe være særlig sterkt?

 

Det er ikke problematisk i seg selv, men se over.

 

Jeg har ikke skyldt på deg (selv om jeg vel hadde tatt meg litt mer enn jeg har ære for om jeg skulle sagt det var meg i denne tråden også), men det er jo tydeligvis noe som har betydning for mange. Det har betydning for meg ihvertfall. (og i det aller minste langt mer betydning enn at det ikke er "rot" på siden av maskinen). Forøvrig virker du til å leve i villfarelsen at jeg ikke eier apple-maskiner, det gjør jeg (riktignok færre enn før, da konkurrentene har blitt bedre, og apple selv har gjort noen mindre gode endringer, spesielt med sine ultraportable).

 

AtW

Lenke til kommentar

Men du innser at det er litt rart å argumentere for at det er fint å slippe "masse unødvendig funksjonalitet" i form av porter, når du klarer deg med en port etter eget utsagn, men har en maskin med 5?

 

Om OSX er det eneste som er viktig, så virker det jo litt unødvendig å bytte maskin nesten hver eneste gang apple kommer med noe nytt?

 

Det er ikke noe galt i å like Apple, eller OSX for den del, men synes ikke argumentene henger helt sammen med valgene.

 

AtW

Men nå er det ikke sånn at det ikke finnes ulemper med ekstra porter. Da hadde jo samtlige PC-er hatt porter langs hele sidene. Ekstra kostnader, estetiske aspekter og fysisk volum er gode grunner til å kutte ut porter.

Du vet det helt sikkert selv, men med måten du argumenterer på her virker det som du mener at det å kutte porter kun har en nedside.

Lenke til kommentar

 

Men du innser at det er litt rart å argumentere for at det er fint å slippe "masse unødvendig funksjonalitet" i form av porter, når du klarer deg med en port etter eget utsagn, men har en maskin med 5?

 

Om OSX er det eneste som er viktig, så virker det jo litt unødvendig å bytte maskin nesten hver eneste gang apple kommer med noe nytt?

 

Det er ikke noe galt i å like Apple, eller OSX for den del, men synes ikke argumentene henger helt sammen med valgene.

 

AtW

Men nå er det ikke sånn at det ikke finnes ulemper med ekstra porter. Da hadde jo samtlige PC-er hatt porter langs hele sidene. Ekstra kostnader, estetiske aspekter og fysisk volum er gode grunner til å kutte ut porter.

Du vet det helt sikkert selv, men med måten du argumenterer på her virker det som du mener at det å kutte porter kun har en nedside.

 

 

Det har ikke kun en nedside, men i dette tilfelle er oppsiden nesten ikke-eksisiterende. Og ihvertfall langt mindre enn nedsiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nei, ikke SSD, men en 2TB snurredisk. Har ikke-retina-versjonen, men den man faktisk kan oppgradere selv. Apple sier den bare kan ta 8GB RAM, men det stemmer ikke. Har utvidet den til 16GB, men selv det er litt i minste laget. Liker nemlig å kjøre en del minnekrevende applikasjoner sammen med diverse virtuelle maskiner. Skulle helst ha hatt 32 eller 64GB med RAM :)

2TB snurredisk og 64GB RAM? Høres mer ut som om du burde hatt en stasjonær PC. Hadde ikke takla snurredisk, jeg.

 

 

Ja, men av praktiske grunner kan jeg ikke bruke en stasjonær. Har ingen gode plasser til å sette den. Altså må det bli en bærbar av ett eller annet slag. 2 TB SSD er ikke særlig attraktivt, økonomisk sett. Enn så lenge.

Lenke til kommentar

Snurredisk har kun livets rett i nas, og bare såvidt der også.

 

Du har det økonomiske aspektet. En NAS med la oss si 8+ TB diskplass i form av SSD (pluss ekstra disker for å få redundans) vil koste en del mer enn det smaker for privatpersoner. Bedrifter kan nok ha råd til å punge ut for noe sånt, men ikke jeg. Altså må det bli snurredisker inntil SSD kommer ned på et akseptabelt prisnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...