Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier med urent mel


Jonis87

Anbefalte innlegg

 

Skal det være visning før så er huseier pliktet til å innformere leietaker, og sier leietaker nei, så skal hun etterkomme dette.  

 

Hva bygger du denne påstanden på?

 

Det er jo vanlig folkeskikk, men skal en henvise til loven så går det under privatliv.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere mangler her i leiligheten, annonsen var veldig feil, da det ble oppgitt at den er 170kvm stor, men i realiteten er 95kvm, når man regner korrekt med skråtak.  Vi skal nå flytte til eneboligen om 2 uker, så skal nok klare å overleve 14 dager med ubehag ide en går ut døra, men har virkelig ikke lyst til å betale husleie for den siste måneden, med tanke på hvordan vi har blitt behandlet.  Det er mange flere ting som jeg kan nevne, men dette er nå nylig og tok kaka så tar fokus på det.

 

Manglene kan du ta opp i etterkant, men da må du enten klage eller ikke klage. Å unnlate å betale husleien for siste måned er en dårlig idé. Betal deg ferdig og få slutt på saken. Eskalerer du ting så forlenger du bare tiden du må være i kontakt med huseier.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort ting etter boken og tatt depositumet mitt tilbake. Skal du klage så får du klage på den ordentlige måten, og ikke i form av smålige stikk slik som å holde tilbake husleie, da dette bare vil falle i favør av huseier uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker ikke som at folk leser det TS skriver i denne tråden.

 

OM TS ønsket å kun prate om hvor og hvordan han melder inn mistenkt skattefusk i forbindelse med boligutleie burde han latt være å utbrodere om og dra inn andre temaer. 

 

Om han mener det er mangler ved leiligheten han leier, i forhold til leiekontrakt, burde han tatt opp dette med utleier da manglene oppstod.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Skal det være visning før så er huseier pliktet til å innformere leietaker, og sier leietaker nei, så skal hun etterkomme dette.  

 

Hva bygger du denne påstanden på?

 

Det er jo vanlig folkeskikk, men skal en henvise til loven så går det under privatliv.

 

 

 

Jeg kunne påstått at det er vanlig folkeskikk å la utleier holde visninger i leiligheten sin når man har sagt den opp. Ikke bare er det vanlig folkeskikk, det er et lovpålagt krav du har som leietaker i din situasjon.

 

Du kan godt påstå, kanskje med rette, at du så langt før datoen før leieforholdet opphører at du ikke fikk varsel i rimelig tid. Spesielt den andre gangen der du om jeg forstår rett ble varslet samme dag. Du kan definitivt påstå med rette at utleier ikke har noen grunn til å være sur over hvilken tilstand leiligheten var i på en visninger varslet relativt kort tid i forveien, og at hun ikke burde være sur på deg av den grunn. Samtidig så visste du når din eksamen var, og kunne ha bedt utleier om å unnlate å arrangere visninger på enkelte dager før denne/disse eller bedt om varsling x antall døgn i forveien i den perioden. Alternativt kunne du foreslått hvilke dager og tidspunkter den skal være tilgjengelig slik at du hadde hatt mer forutsigbarhet. Å informere huseier om at du har eksamensuke etter at hun har avtalt tid for visning med potensielle leietakere virker for meg som lite holdbart overfor huseier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Angående varsel i rimelig tid, denne avgjørelsen i Husleietvistutvalget gir et eksempel på hvordan regelen er tolket i praksis:
 

...
Av § 10-1 fremgår det at leieren i tiden før fraflytting i rimelig utstrekning plikter å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. Bestemmelsen sier ikke noe om varslingstiden, men prinsippet i § 5-6 tredje ledd om at leieren skal ha varsel i rimelig tid, må gjelde også her. Hva som er rimelig tid må vurderes konkret, men i følge merknadene til bestemmelsene i Ot. Prp. nr. 82 (1997-98) på side 184 bør for eksempel tilsyn varsles minst en uke i forveien. Ved visning vil det ofte være ønske om å foreta ekstra forberedelser for å fremstille boligen best mulig, og dette kan tale for at varslingstiden ved visning bør være noe lenger. I tillegg bør partene finne en tid som passer begge.
... 
-- HTU-2012-86

 

(Jeg er enig i at leier bør få varsel i rimelig tid, og at man bør prøve å finne en tid som passer for begge. Men en uke som tommelfingerregel virker lenge.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått planlegger dere altså å flytte ut i måned før oppsigelsestiden går ut? Dersom utleier finner noen til å flytte inn når dere flytter ut slipper dere følgelig å betale for denne måneden. Med andre ord er dere også tjent med at hun finner en ny leieboer raskest mulig. Nå høres det ut som om utleier kan være noe sleip, så det kan være lurt å følge med på hva utleier faktisk bruker leiligheten til etter at dere har flyttet ut. Hun kan ikke selv benytte denne eller leie den ut til andre mens dere ennå betaler. Det ville ikke vært første gangen en utleier krevde leie fra to stykker samtidig. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meld fra til alle slags etater om alt. Utleiebransjen er full av useriøse aktører, de fortjener ingen "slakk". Penger er penger, begge veier. Og begynn å ta opp samtalene med telefonen, med appen Voicerecorder. Bare slå den på og ha den i lomma. Da har du bevis.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egen bruk og egen husstands bruk, herunder voksne barn, regnes ikke som skattemessig utleie. Det er derfor usannsynlig at saken slik den er presentert reiser skattemessige problemstillinger.

 

For å slippe leie den siste måneden må det kunne påvises et grunnlag som gjør leieobjektet/leieavtalen verdiløs den siste måneden, slik at du har krav på et 100 % prisavslag. Ingenting som har kommet frem i denne tråden tilsier det. Det som er nærmest er arealavvik, men når avviket er knyttet til at du regner skråtak på en annen måte er det usikkert om mangelen er betydelig nok til å kvalifisere som noe som helst.

 

Det er ingen instans som "godkjenner leiligheter for utleie". Kommunen godkjenner boliger, og du kan finne ut om boligen er godkjent ved å kontakte teknisk etat/plan- og bygningsetaten i kommunen. Er boligen ikke godkjent kan det nedlegges bruksforbud, men dette vil ta for lang tid til at du får noen nytte av det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...