Gå til innhold

Rapport: Om få år er privatbilen bare et minne


Anbefalte innlegg

 

Ingen fare for at privatbilen forsvinner. Vandalisme og tyveri kommer til å sette en effektiv stopper for hele utopien.

 

Det er ingen grunn til å tro det blir utslagsgivende, hverken i den ene eller andre retningen.

 

AtW

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/trikkens-dyreste-kunde-domt-til-atte-maneders-fengsel/62748621

 

Selv om vi kan anta en slags abonnementsordning som siler ut folk med asosial oppførsel så lurer jeg samtidig på hva slags begrensninger fremtidige flåteoperatører får? Hvor ille skal det bli før de kan nekte en kunde adgang? Oslo Sporveier og andre er jo gjerne forpliktet til å befrakte *alle*, inkludert de med ulike former for dårlig oppførsel..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ingen fare for at privatbilen forsvinner. Vandalisme og tyveri kommer til å sette en effektiv stopper for hele utopien.

 

Det er ingen grunn til å tro det blir utslagsgivende, hverken i den ene eller andre retningen.

 

AtW

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/trikkens-dyreste-kunde-domt-til-atte-maneders-fengsel/62748621

 

Selv om vi kan anta en slags abonnementsordning som siler ut folk med asosial oppførsel så lurer jeg samtidig på hva slags begrensninger fremtidige flåteoperatører får? Hvor ille skal det bli før de kan nekte en kunde adgang? Oslo Sporveier og andre er jo gjerne forpliktet til å befrakte *alle*, inkludert de med ulike former for dårlig oppførsel..

 

 Og her er en annen sak..

 

https://www.nrk.no/ostfold/atte-biler-vandalisert-1.13026568

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Om det blir overvåkning i kabinen (ikke usannsynlig, det er jo offentlig transport vi diskuterer) så kan jo eventuelle vandaler låses inne og leveres direkte til arresten...

Og de som ikke vil overvåkes kjører egen privatbil.

Dei som ikke går med telefon eller som kjører privatbil vil vertfall bli overvåket.

Man kan risikere lov om 5 - 10 år straff for å nytte falsk identifikasjon, av nødvendighet.

 

Land som er slepphendte med det sikkerhetspolitiske slik man ser i USA, over for grunnloven og større økonomiske aktører vil kunne gå dukken.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg tror at det vill ta minst 30-50 år før 100% selvkjørende biler er sikre nokk til all bruk. 

 

Poenget med selvkjørende biler er at flere av dem det er på veien tryggere vil det bli. Først og fremst fordi det vil være mindre mennesker som tar dårlige avgjørelser, eksempelvis å ta stygge forbikjøringer i høy fart på vei til jobben for å nå hva? Den første kaffeslurken? Men grunn to er fordi selvkjørende biler avpasser fart og avstander mer hensiktsmessig og kan settes opp til å kommunisere med hverande. Dermed kan første bilen som må bremse ned sende beskjed til biler bak slik at hele køen avpasser farten samtidig og unngår kødannelser.

Lenke til kommentar

Har sagt det lenge at når den første selvkjørende bilen er på veiene så er det flere næringer som brått vil møte en ny hverdag.

 

Eksempel: Kjøp selvkjørende bil og bruk den for drosjeoppdrag. Bilen kan kjøre rundt 24/7 uten hviletid og i tillegg ha plass til 5 passasjerer i en vanlig sedan og uten de arbeidsgiver utgifter på å ha en ansatt som sjåfør. Dermed kan redusere taksten dramatisk for din selvkjørende drosje, som medfører at du utkonkurrerer andre drosjeselskap som da må redusere taksten tilsvarende og eneste måten å oppnå det målet er å selv investere i selvkjørende drosjer.

 

Neste næring ut er budbiler som kun trenger folk til å losse dem. "Noen må jo bære varen til kunden" tenker du. Det kan løses så enkelt som at du får en SMS, epost eller plng på en app som forteller deg at varen er klar til å hentes i budbilen som står i gaten ved huset ditt.

 

Deretter kommer tungtransport, og det er allerede arbeidet med selvkjørende vogntog. Igjen så vil selvkjørende vogntog medfører at leveranser kan kjøres ut 24/7 uten bryet med hviletider i tilegg til at det ikke er behov for utlegg ved å betale en sjåfør.

 

Men hva om bilen eller vogntoget får motorstans eller trøbbel? Ja, hva så? Hva skjer i dag hvis en person får motorhavari eller problemer på veiene? Da må man ringe etter hjelp og vente på Viking, Falken eller lignende mens man selv sitter på rumpen i bilen og ikke kommer lengre. Ergo vil selvkjørende biler kun måtte tilkalle hjelp, noe som lett kan settes opp ved at den automatisk ringer opp en sentral.

 

Selvkjørende biler er fremtiden og det er lite vi kan gjøre for å stoppe utviklingen. Det vil gi både fordeler (sikkerhet, raskere leveranser, bedre tilbud) og ulemper (blant annet nedskjæringer og omskolering innefor enkelte faggrupper).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste næring ut er budbiler som kun trenger folk til å losse dem. "Noen må jo bære varen til kunden" tenker du. Det kan løses så enkelt som at du får en SMS, epost eller plng på en app som forteller deg at varen er klar til å hentes i budbilen som står i gaten ved huset ditt.

Jeg ser for meg enda mer radikalt. Hvorfor bruke en bil, når en selvkjørende tralle kan gjøre jobben? Vi kommer til å bestille brød og smør med en app, og to minutter sener står trallen utenfor døren med varene. Butikken kan betjenes av roboter som plukker varene du har bestilt. Å kjøre to tonn bil frem og tilbake for en liter melk gir liten mening.
Lenke til kommentar

Eksempel: Kjøp selvkjørende bil og bruk den for drosjeoppdrag. Bilen kan kjøre rundt 24/7 uten hviletid og i tillegg ha plass til 5 passasjerer i en vanlig sedan og uten de arbeidsgiver utgifter på å ha en ansatt som sjåfør.

Funker skikkelig bra, inntil noen spyr, pisser eller søler øl over hele bilen din?

 

Neste næring ut er budbiler som kun trenger folk til å losse dem. "Noen må jo bære varen til kunden" tenker du. Det kan løses så enkelt som at du får en SMS, epost eller plng på en app som forteller deg at varen er klar til å hentes i budbilen som står i gaten ved huset ditt.

Funker skikkelig bra, helt til noen tar med seg alle varene mens bilen står å venter på kunden, det er jo ingen som passer på?

 

Deretter kommer tungtransport, og det er allerede arbeidet med selvkjørende vogntog. Igjen så vil selvkjørende vogntog medfører at leveranser kan kjøres ut 24/7 uten bryet med hviletider i tilegg til at det ikke er behov for utlegg ved å betale en sjåfør.

 

Funker skikkelig bra, helt til bilen velter i en sving, fordi ingen har tatt ansvar for vektfordeling eller lastsikring?

Lenke til kommentar

 

Eksempel: Kjøp selvkjørende bil og bruk den for drosjeoppdrag. Bilen kan kjøre rundt 24/7 uten hviletid og i tillegg ha plass til 5 passasjerer i en vanlig sedan og uten de arbeidsgiver utgifter på å ha en ansatt som sjåfør.

Funker skikkelig bra, inntil noen spyr, pisser eller søler øl over hele bilen din?

 

Neste næring ut er budbiler som kun trenger folk til å losse dem. "Noen må jo bære varen til kunden" tenker du. Det kan løses så enkelt som at du får en SMS, epost eller plng på en app som forteller deg at varen er klar til å hentes i budbilen som står i gaten ved huset ditt.

Funker skikkelig bra, helt til noen tar med seg alle varene mens bilen står å venter på kunden, det er jo ingen som passer på?

 

Deretter kommer tungtransport, og det er allerede arbeidet med selvkjørende vogntog. Igjen så vil selvkjørende vogntog medfører at leveranser kan kjøres ut 24/7 uten bryet med hviletider i tilegg til at det ikke er behov for utlegg ved å betale en sjåfør.

 

Funker skikkelig bra, helt til bilen velter i en sving, fordi ingen har tatt ansvar for vektfordeling eller lastsikring?

 

 

Ja, stemmer, hele drosje og bussnæringen er jo nedlagt, fordi man risikerer det.

 

Ja, stemmer, ingen oppbevarer jo noe i bilder, det er mulig å bryte seg inn når den er parkert.

 

Ja, stemmer, det er derfor lastebiler velter hele tiden, fordi man ikke tenker lastsikring når man laster den.

 

Litt sånn typisk folk tenker om framtiden, men kokkelerer opp alle mulig hypotetiske problemer uten å tenke på at det samme problemet eksisterer i dag, og ting fungerer allikvel greit.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel... i dag har man lås på biler, og i noen tilfeller alarm. Når man ikke er i bilen er den ofte parkert på lukket område. Problemene med spying, driting, hærverk og tyveri vil komme i tillegg på selvkjørende fellesbiler. Bare se hvordan folk oppfører seg på busser i helgene når de skal hjem i fylla.

 

Hvis det ikke er noen til å passe på så driter folk loddrett i bilene. Da blir det som offentlige toalett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel... i dag har man lås på biler, og i noen tilfeller alarm. Når man ikke er i bilen er den ofte parkert på lukket område. Problemene med spying, driting, hærverk og tyveri vil komme i tillegg på selvkjørende fellesbiler. Bare se hvordan folk oppfører seg på busser i helgene når de skal hjem i fylla.

 

Hvis det ikke er noen til å passe på så driter folk loddrett i bilene. Da blir det som offentlige toalett.

Som skrevet over, ved slike tilfeller kan man levere passasjerene direkte til fyllearresten.

Selvkjørende biler er fremtiden og det er lite vi kan gjøre for å stoppe utviklingen. Det vil gi både fordeler (sikkerhet, raskere leveranser, bedre tilbud) og ulemper (blant annet nedskjæringer og omskolering innefor enkelte faggrupper).

Jeg tror jeg er uenig med deg i at det er en ulempe. Oppgavene som må gjøres, blir fremdeles gjort. Produksjonen av tjenester fortsetter med mindre kostnad i menneskers tid. Det stiller seg inn i rekken av automatisering som samfunnet kommer til å gjennomgå de neste hundre årene, og som vil tvinge frem en endring i hvordan vi tenker på arbeid.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel... i dag har man lås på biler, og i noen tilfeller alarm. Når man ikke er i bilen er den ofte parkert på lukket område. Problemene med spying, driting, hærverk og tyveri vil komme i tillegg på selvkjørende fellesbiler. Bare se hvordan folk oppfører seg på busser i helgene når de skal hjem i fylla.

 

Hvis det ikke er noen til å passe på så driter folk loddrett i bilene. Da blir det som offentlige toalett.

 

Hva får deg til å tro at ting som fraktbiler ikke vil å ha lås og alarm? Selvkjørende biler vil være mye mer under oppsyn enn vanlige biler.

 

Det er mengder av ting som ikke overvåkes kontinuerlig og er offentlig tilgjengelig, uten at det brukes som et offentlig toalett av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel... i dag har man lås på biler, og i noen tilfeller alarm. Når man ikke er i bilen er den ofte parkert på lukket område. Problemene med spying, driting, hærverk og tyveri vil komme i tillegg på selvkjørende fellesbiler. Bare se hvordan folk oppfører seg på busser i helgene når de skal hjem i fylla.

 

Hvis det ikke er noen til å passe på så driter folk loddrett i bilene. Da blir det som offentlige toalett.

 

Autonome biler med 6 toalettavlukk er da ikke noe problem.

Ta patent på toalett med sikkerhetssele, om De tror på egne skriverier.

 

Bare mangel på offentlige toalett er en suksefaktor.

50 NOK for å drite skikkeleg er billig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den Autonome Fyllataxi, med toalettseter og spybøtte til hver passasjer, med automatisk nedspyling og desinfisering av hele båsen for hver kunde.

Kunne funket det.

 

Har vert stander i finere boliger i Japan i 20 år dette. Og med 17 forvalg av etterbehandling på de fineste modeller.

Key-less go er jo bare forbokstaven på dette senario.

Ville nok ikke kaldt det "Fyllataxi" da det fremtrer som stigmatisering, "kveldstaxi" eller "+ TAXI" klinger betre.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Vel... i dag har man lås på biler, og i noen tilfeller alarm. Når man ikke er i bilen er den ofte parkert på lukket område. Problemene med spying, driting, hærverk og tyveri vil komme i tillegg på selvkjørende fellesbiler. Bare se hvordan folk oppfører seg på busser i helgene når de skal hjem i fylla.

 

Hvis det ikke er noen til å passe på så driter folk loddrett i bilene. Da blir det som offentlige toalett.

Som skrevet over, ved slike tilfeller kan man levere passasjerene direkte til fyllearresten.

 

Nei, det kan man slett ikke. Det er bare politiet som har hjemmel til det. Hvis privatpersoner skulle begynne å møte opp i arresten med pågrepne så hadde ting vært fullstendig ute av kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...