Gå til innhold

Nytt Canon speilreflekskamera til kona


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kona har snart stordag og jeg vurderer kjøp av nytt speilreflekskamera til henne. Har ikke peiling på dette selv, så håper noen kan hjelpe meg.

 

Hun eier nå et Canon EOS550D, og har lenge snakket om at hun ønsker seg nytt objektiv til dette. Slik jeg har forstått det ønsker hun seg noe som kan fungere bedre til litt generell bruk. Da spesielt til bilder innendørs. Har blant annet snakket om Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM og Canon EF 35/1,4 L USM. Hun har mer peiling enn meg, men er ikke veldig inne i dette hun heller. Det er derfor mulig det finnes langt bedre alternativer til hennes bruk enn disse. Den siste tiden har hun også hintet frampå om at hun helst ønsker seg et nytt kamera. Vurderer derfor om hun skal få nettopp det. Spørsmålet er da hvilket? Det skal være Canon. Hun skal primært bruke det til familiebilder. Dette vil bli hennes tredje speilreflekskamera. Har forstått det slik at medfølgende objektiver ofte ikke er av beste sort. Vurderer derfor om jeg skal kjøpe med et objektiv i tillegg.

 

Har sett litt rundt og ser at 80D ligger i en akseptabel prisklasse. Da rundt 10 000,- uten objektiv. Er dette et godt kjøp til hennes bruk, eller finnes det bedre alternativer? Prisen totalt skal være under 20 000,-, men kan gjerne være lavere også.

 

Takk!

Endret av erlendks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For bedre bilder innendørs ville jeg kikket på en ekstern blits du kan rette i tak og vegger - innebilder blir noe helt annet med skikkelig lys.

 

Det er ikke enormt mye bedre bildekvalitet du vil få av å oppgradere huset (selv om det blir litt mindre støy og mer detaljer), men det blir bedre å betjene, og får mer funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Et nytt objektiv vil løfte bildene mye. Både Canon 17-55m f/2.8 og 35mm f/1.4 er gode valg. Men 35mm-en er nok ikke vid nok til innebilder; da ville jeg heller vurder 24mm f/1.4.

 

Personlig ville jeg gått for  17-55mm f/2.8, eventuellt Tamron 17-50mm f/2.8 VC eller Sigma's 17-50mm f/2.8 EX.

 

En skikklieg blits er også veldig fornuftig, f.eks. Canons Speedlite 430EX III

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg like erfaren som mange, men synes blits er en suboptimal løsning, styr å sette opp, mindre fine bilder, mindre fleksibelt, og mer forstyrrende.

 

AtW

Jeg er av den mening av blits er både kjekt og nyttig. En god diffuser og en noe neddempet blits kan gjøre underverket. Men når det er nok lys, så er det godt lyssterk objektiv å foretrekke.

Lenke til kommentar

EF-S 17-55/2,8 IS USM,speedlite 430EX III + EOS 80D høres ut som en bra pakke til stordagen :-)

550D er sikkert "greit",me det har vel skjedd endel siden det kom ut.(2009-2010?)

Perfekt pakke hvis en først skal oppgradere kamera :) Det er klart det er en forbedring i sensor fra 550D; men ikke nok til å se noen forskjell i 90-95% av bildene. Det som er den store forskjellen mellom 550D og 80D er at du går opp en størrelse (som å gå fra Nikon D5xxx til D7xxx), vesentlig bedre autofokus i liveview og du får vippbar skjerm.

Lenke til kommentar

Optikk gir uten tvil mest for pengene; joda - det har skjedd litt siden 2010 på sensorfronten, men forbedringene merkes ikke ved normal bruk. Har selv EF-S 17-55/2.8 IS USM (brukes på videokamera). Liten og optisk bra, byggekvaliteten er ikke det beste fra Canon (det er ikke veldig glad i for hard bruk) - men det veier lite og leverer varene.

Lenke til kommentar

Canon 17-55mm F2.8 IS er Canons mest lyssterke zoom for kameraer med liten sensor og en fin oppgradering fra en gammel 18-55 standardzoom hvis det er det hun har fra før. Det er imidlertid ikke noen ny linse, men har ikke noe bedre forslag til lyssterk allround zoom. Sigma og Tamron har lignende (17-50mm F2.8) til lavere pris, men særlig på Sigma er det en del som klager over unøyaktig fokusering. Canon 35mm F1.4 er veldig bra, men kanskje litt vel langbrennvidde hvis det skal brukes mye inne.

 

Når det gjelder kamerahus så er 80D som flere har nevnt allerede ett topp valg, men man får samme bildekvalitet med 800D eller 77D som er noe rimeligere, men har samme sensor.

 

Jeg synes det er vanskelig å gi råd om enten nytt kamera eller en ny linse. Det er fordeler med begge. Særlig hvis det kun er snakk om JPG-bilder vil 800D/77D/80D være en solid oppgradering i forhold til 550D. Bruker hun RAW-format er forbedringene ikke like store. Hvor stor effekt oppgradering av linsen vil bety avhenger veldig av typen bilder. Inne i dårlig lys vil det gi ganske klare forskjeller, men i godt lys vil bedre linse bety mindre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

I mine øyne er det en høy pris i forhold til hva dere får igjen. Dere får på mange måter det samme som dere har, bare litt bedre. Jeg tror dere vil ha mer igjen for å kjøpe dere litt nye muligheter.

 

Canons billigste objektiv 50mm f1.8 vil for eksempel gi dere muligheten til å ta portretter med sløret bakgrunn for litt over tusenlappen.

Skal du bruke litt mer penger og ønsker noe som passer til vanlig bruk innendørs så har du for eksempel sigma art 20mm f1.4. Fin vinkel for kameraet deres, så skarpt som man får det og veldig lyssterkt.

 

Henning

Lenke til kommentar

Hva savner hin mest med objektivet hun har i dag, og hvilke brennvidder bruker hun mest?

 

Hvis hun skyter mest på vidvinkel - vurder den eksepsjonelt gode Sigma 18-35/1,8.

Hvis hun skyter over hele 18-55mm, og vil ha noe som er litt bedre, vurder EF-S 17-55/2,8 eller Sigma 17-55/2,8.

Hvis 18-55'en ikke har nok rekkevidde - vurder EF-S 15-85 IS.

Savner hun å fokusere enda tettere på, vurder et makroobjektiv som EF 100/2,8 macro.

Skulle hun kommet tettere på ting som er langt unna, vurder å supplere med en telezoom som EF 70-300 IS eller 70-200/4L IS.

Savner hun noe videre enn 18mm, vurder en vidvinkelzoom som EF-S 10-22 eller andre.

Skulle hun hatt et portrettobjektiv med mulighet for liten dybdeskarphet, vurder Sigma Art 50/1,4 eller Art 85/1,4 (eksepsjonelt gode).

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de fleste her i hun nok får mer ut av optikk enn nytt kamerahus.

 

Men jeg vil påpeke en ting, og det er at hvis du skal kjøpe nytt kamerahus til henne, så er 80D det første Canon-huset på en god stund som virkelig gjør et hopp på sensorytelse. Så hvis hun ønsker noe som (potensielt, gitt at hun klarer å utnytte det) gir bedre bildekvalitet, så ville jeg ikke gått for noe eldre enn 80D.

Lenke til kommentar

Jepp! Og det handler ikke bare om sensoren. Også den vribare touch skjermen,betjening,iso ytelse,fokussystem,mulighet for å styre kameraet fra mobil/nettbrett....og ikke minst en god dose fornyet inspirasjon og fotoglede.

Eos 77D kan nevnes som et slankere og lettere alternativ. Ca samme teknologi og med den aller siste digic7 bildeprosessoren.

 

Så jeg sier bare,ja takk begge deler.

Og gratulerer med dagen  :-)

Lenke til kommentar

Eg har også Canon 550D, men vurderer å bytte til Canon 80D. Mest grunnet at den har veldig god autofokus når en filmer.

 

Min mest brukte linse for innendørs foto er Sigma 30mm 1.4F, den er heilt fantastisk! Så eg ville starta med en sånn type linse, også heller bytte kamerahus i tillegg etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...