Gå til innhold

Hva betyr det å "jevne en saus"


Anbefalte innlegg

Leste denne oppskriften på nettet.. lapskaus...

 

Slik lager du Hjemmelaget brun lapskaus
Trinn 1

Skjær grytekjøttet i terninger og brun kjøttet godt i smør. Tilsett grovhakket løk og surr videre til løken har fått en fin brunfarge. Dryss over hvetemel for å jevne lapskausen.

 

mitt spm: Har ofte hørt uttrykket å jevne ut en saus.. enten med ditt og datt

Hva betyr "jevne ut en saus"?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få den tykkere? Eller "fyldigere". "Dryss" hvetemel var litt rart for meg. Burde stå "sikt/sikte". Du kan regne med klumper i sausen hvis du "drysser" hvetemel i, enten rett fra posen, med skje eller annen metode. Kan copy/paste min gode gryte:

 

 

Kan gi deg oppskriften på min livrett, en gryterett som er full av næring, som er billig, og som er meget god i smak! Vet du ba om å ikke nevne potet, men jeg nevner den likevel ^^ Du kan kanskje bytte den ut med kålrot.
 
Tilpass mengde til størrelsen på kjelen. Den nøyaktige forholdsmengden er ikke så viktig.
 
Potet
Gulrot
Erter - Frosne.
Sjampinjong - Kan bruke boks, men fersk smaker best. Skyll eventuelt laken vekk med rennende vann.
Løk
Hvitløk - Jeg bruker alle fedd i en "klove", men du bruker så mange du vil - fjern skall og grovhakkes. Gir god smak og er næringsrik.
Ingefær - En liten bit gjør retten "varmere". Finhakkes.
 
Kjøtt - Jeg bruker ytrefilét av svin. Den koster ca 110 kr/kg, men det er verdt det. Rent kjøtt, som er sunt, næringsrikt og velsmakende. Hvis du bryr deg om foreldrene dine, styr unna kvernet mat, som kjøttdeig.
 
Smør (jeg bruker melange, bruk hva du vil), mel, fløte, kjøttbuljong, sukkerkulør, salt og pepper til saus/base.
 
Start med å rense og grovhakke alle ingredienser. Mange mener man ikke skal rense sjampinjongen for jord, men jeg skyller de i vann og fjerner alt synlig. Alle grønnsaker kan legges i samme bolle, klar til å helles i gryta.
 
Når du er ferdig med dét, lag saus. Du må tilpasse mengden til størrelsen på kjele. Jeg bruker ca 200 gram smør og like mye mel, til en 3 liters kjele. Smelt smør under middels/høy varme (kontrollér varme etter behov), spe ut med mel under lett visping. Det skal bli en temmelig "grøtete" konsistens på jevningen, og den skal være brun/lukte nøtteaktig, men absolutt ikke brent. Du lukter når den er klar ^^ Spé ut med ca 2 dl fløte. Så spér du forsiktig ut med vann under visping, la konsistensen holde seg tykk gjennom prosessen. Når du har en temmelig tynn konsistens, så har du i kjøttbuljong, litt salt, og masse pepper. Smak på sausen til du er fornøyd.
 
Ha i alle grønnsaker og rør forsiktig. Fortsett med dette til sausen får et oppkok, middels/høy varme. "Skrap" i bunnen så sausen ikke brenner seg.
 
Når gryta er i gang, kan du skjære opp ytrefilét i terninger. Salt og pepre, stek på høy varme i olivenolje/smørblanding (olje først, så smør). Når den får stekeskorpe, ha alt i gryta, oljen også. Rør godt. Den bør stå i 30 min under lett koking på middels varme. Smak på en stor bit potet for å kjenne om den er ferdig.
 
Grønnsakene avgir en del vann, så sausen bør ikke være for tynn når du har de i, men den skal heller ikke være for tykk.
 
Dette er min livrett, som jeg lager når kroppen trenger en "boost" med sunn mat ^^ Kan fryses, kjøles, varer lenge.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smak på sausen til du er fornøyd.

Dette må være et av de mest frustrerende aspekter ved oppskrifter. Hvis en newbie skal lage noe, hvordan vet han hva det skal smake? Å bare si f.eks. "ha i salt og pepper etter ønske" er ikke særlig hjelpsomt. Hvorfor sier ikke oppskriftene heller "ha i X mengde ditt og datt, men juster gjerne etter eget ønske"?

 

Ikke ment som et angrep på deg, bare litt frustrasjon over oppskrifter generelt.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg forstår ^^ Men jeg har lært litt av Gordon Ramsay. Hvis man aldri smaker på maten, så kan man aldri utvikle smakssansen. Så jo, oppskrift er viktig, men en god smakssans er like viktig. Hvordan skal man vite hvor mye salt, pepper og buljong er nok, hvis man ikke smaker? Og ikke minst, hvordan skal man kunne servere noe med stolthet hvis man ikke vet hvordan maten smaker? Viktig å smake underveis også, under hele "reisen".. ikke vente til maten står på bordet, da er det litt for seint.. kan jo ha på salt og pepper ^^ men det kan bli for mye også.

Lenke til kommentar

Smak på sausen til du er fornøyd.

Dette må være et av de mest frustrerende aspekter ved oppskrifter. Hvis en newbie skal lage noe, hvordan vet han hva det skal smake?

 

Det skal smake godt, som han skriver; Til du er fornøyd. Det mest frustrerende er at folk ikke forstår at man skal bruke sin egen smakssans og heller ta imot konstruktiv kritikk fra andre som spiser.

 

Det er slik jeg har blitt grei'ish til å lage mat :)

Lenke til kommentar

 

 

Smak på sausen til du er fornøyd.

Dette må være et av de mest frustrerende aspekter ved oppskrifter. Hvis en newbie skal lage noe, hvordan vet han hva det skal smake?

 

 

Det skal smake godt, som han skriver; Til du er fornøyd. Det mest frustrerende er at folk ikke forstår at man skal bruke sin egen smakssans og heller ta imot konstruktiv kritikk fra andre som spiser.

 

Det er slik jeg har blitt grei'ish til å lage mat :)

 

Likevel er det ofte erfarne kokker som har laget oppskrifter, så man må anta at de har en mer trenet smakssans enn oss andre. Burde aller helst oppgitt alle ingredienser nøyaktig, slik at man kan replikere rettene. "1 paprika" sier meg veldig lite om hvor stor denne paprikaen bør være. Oppgi heller "125 g kuttet paprika".
Lenke til kommentar

Bah, halve morroa er å lære seg uten nøyaktige oppskrifter. Forresten så er det mange oppskrifter som bruker eksakte mål på alle ingrediensene.

 

Så er det jo irrelevant hvor trent smakssans man har, det man synes er godt er godt. Jeg har smakt fancy ting jeg nesten har spydd av og fancy ting som får munnen til å føles som et paradis. Smaken er som baken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du smaker mens du tilsetter salt og pepper for å sørge for at det ikke blir for mye av det. Er enklere å tilsette litt mer salt enn å prøve å fjerne det fra gryta etterpå.

Men den som har laget oppskriften eller laget retten før vet jo hvor mye salt det pleier å være eller hvor mye de liker. Da bør de bruke det som utgangspunkt.

 

Jeg mener, når du går på restaurant så kommer vel ikke kokken og spør deg om hvor mye av ditt og datt han skal putte i maten din? Han lager maten slik han vil ha den, eller mener at den skal være.

 

Det bør være noe helt konkret som utgangspunkt, og så kan oppskriften heller indikere hvor man kan eksperimentere litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...