Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knirkelyd, men BARE over fartsdumper


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har en bil som gir meg hodebry.
Den lager en irriterende knirkelyd når jeg kjører over fartsdumper.

Jeg hadde den til EU-godkjenning for en stund siden. Da fikk jeg mangel på noen foringer foran. Jeg kikket under, og de var riktig nok slitte. Tenkte da at det var disse som forårsaket knirkingen.
Satte bort jobben til et verksted og fikk de byttet.

Men jaggu fortsatte knirkingen etter verkstedbesøket.

Jeg klarer ikke fremprovosere knirkingen når bilen står stille. Jeg kan vugge den i alle retninger uten at det kommer lyd. KUN når jeg kjører over dumper.

De andre foringene ser greie ut (for meg som lekmann). Jeg har forsøkt å spraye litt silikonspray på de for sikkerhets skyld. Dette hjalp ingenting.

Jeg klarer ikke høre nøyaktig HVOR lyden kommer fra heller.

Noen tips om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør saktere over fartshumper, problem solved.

Men for å være litt seriøs kan det være alt mellom støtfanger foran og støtfanger bak.

Lyder i en bil forplanter seg utrolig lett, så det kan være utrolig vanskelig å finne hva som lager knirkelyd, det kan være alt fra foringer, bærekuler, tårnlager, støtdemper, motorfester, interiør og alt annet som skrudd fast til karosseriet.

Så for å løse problemet må man begynne i ende til man finner synderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er stabilisator stagene. Stikk hull på gummimansjetten og pump inn sagkjedeolje. Du trenger da aldri mer bytte de.

Jeg tok av forhjulene og røsket i stabstagene. kom ikke noe lyd. Kan de likevel være problemet? Selv om jeg ikke fikk lyd ved å røske i dem?

 

Du må bevege på begge hjula samtidig. Det er ikke støttestagene du skal kjenne på men selve hovedstaget som går fra venstre til høyre side av bilen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem med min Skoda Fabia 2006. Klarer ikke å fremprovosere lyden, men kommer i dumper når jeg kjører. Lurte en stund på om det kunne være en bærekule, evnt brudd i en fjær, men det er ingenting galt med dem slik jeg kan se.

 

Om du finner ut av problemer si gjerne ifra.

Hei. Det var foringene som er i selve festet til stabstaga (den lange som går fra høyre til venstre side).

Jeg skrudde av festet og rengjorde foring og feste. Sprayet den med silikonspray og festet dem igjen. Den bar ikke preg av slitasje.

 

Lyden ble borte!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei, gammel tråd, men. Jeg har en X3 2019, knirker på morgenen når jeg gjører i dump / fartsdump, jo kaldere vær jo tydeligere, men etter en stund er det borte, lyden forsvinner seg når en bevegelig del blir "movet opp" kan det virke som. Det er skiftet foringer foran på garanti. Noen som har et forslag her, jeg tipper nå det er demper. Vanskelig å si nøyaktig hvor lyden kommer fra, noen ganger høres det ut som bak høyre side, andre ganger foran, men.. lyder forplanter seg og ikke lett å peke rett på kilden. Denne sommer, varmt vær ingen knirk.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...