Tore Tivoli Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Hei, Jeg har en problemstilling som jeg skulle hatt hjelp med. Det dreier seg om fordeling av kostnader ved bilturer. La oss si at det er tre pesoner. Person 1 er sjåføren. Han er bror til person 2 som er gift med person 3. Bilturen koster kr 1000,- tur-retur inkludert bensin, bom og ferje. Her regnes ikke ting som forsikring, veiavgift, verkstedutgifter og andre kostnader ved bilhold. Hvem skal betale hva? Skal totalsummen deles på tre slik at alle betaler likt? Bør i såfall søsteren være ansvarlig for å betale sjåføren og heller kreve inn fra mannen hvis hun finner det nødvendig? Skal det gifte paret anses som en enhet og regningen deles på bror og søster slik at mannen til person 2 blir en gratispassasjer med begrunnelsen at de har delt økonomi og bør anses som en person? Sjåføren skal uansett samme veien og betaler ikke særlig mye ekstra på å ha en ekstra passasjer. Dette dreier seg riktignok ikke om enorme summer og sjåføren klarer å leve med at person 3 blir gratispassasjer, men det er prinsippet om at selv om det gifte paret har delt økonomi, så er ikke deres delte økonomi en del av sjåførens delte økonomi. Er sjåføren smålig som synes det er riktig å dele regningen på antall personer i bilen? Er person 2 smålig som ikke vil annerkjenne seg og sin mann som to separate personer?
Kaffeleif Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Jeg ville ha delt på 3, så alle betaler 333 kr. Om person 2 betaler 666 kr til 1, eller om 2 og 3 betaler 333 kr hver får nesten være opp til 2 og 3
The Avatar Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Det som i størst grad påvirker bileigaren sine ekstrautgifter med passasjerer er vell kjøttvekta? For kva kilo ekstra i bilen, jo høgare blir drivstoffutgiftene. Så å dele totalrekninga på antall personer er nok mest fornuftig (så slepp ein å finrekne på kven som har nokre kilo ekstra eller ikkje). Det andre alternativet er å bytte på kven som står for reiseutgiftene, slik at person 1 spanderer denne turen, person 2 står for transporten ved neste tur osv. Men dette krever då at det er ein viss grad av regularitet på reisa. Det finnes også andre måtar å berekne kostnadane, men då blir det fort komplisert og mykje styr for få kroner.
Valotunk Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Betaler gifte par bare for en person på trikken, toget, bussen etc? Selvfølgelig skal de begge betale, også om de er gift. Noe annet burde jo ikke engang være et tema. Forøvrig er vi en gjeng med kompiser som ofte har slike bilturer til f.eks. konserter og festivaler. Da deler vi alle utgiftene på antall personer i bilen, men vi som er "passasjerer" runder gjerne av litt oppover i favør sjåfør som tross alt stiller med bil og tar seg bryet med å kjøre. 1
Herr Brun Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Selvfølgelig skal begge betale. Om ikke passasjerene tilbyr seg å betale 1/3 av direkte kostnader er de usedvanlig kjipe. 5
Vertical^ Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er jo helt urimelig å ta betalt for dine eventuelle verkstedregninger, forsikring, årsavgift og lignende. Men så klart skal det totalsummen av drivstoff, ferge, og bompenger deles på hvert hode i bilen.
Zash Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er litt uenig med det som blir nevnt over. Jeg mener at passasjerene tar hele regninga, siden sjåfører faktisk stiller med bil, som han betaler for å ha, og å bruke. I tillegg har sjåføren all risiko hvis noe skulle skje med bilen på tur, for eksempel at noen rygger i han og stikker av. Bilhold er dyrt. 3
Tore Tivoli Skrevet 17. april 2017 Forfatter Skrevet 17. april 2017 Takk for svar folkens. Det skal legges til at person 2 og 3 ikke har førerkort så å kjøre gratis for så å la de kjøre gratis neste gang er ikke aktuelt. De er også veldig bra mennesker, men sjåføren er ikke enig i logikken om at når man er et par så telles de som en person.
The Avatar Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er jo helt urimelig å ta betalt for dine eventuelle verkstedregninger, forsikring, årsavgift og lignende. Men så klart skal det totalsummen av drivstoff, ferge, og bompenger deles på hvert hode i bilen. Både verkstedsregning og forsikring er utgifter som er knytta opp mot antall kilometer som er kjøyrt, så å ta betalt for ein passelig andel er ikkje urimelig, men det utgjer såpass lite at det lett kan bli mykje krangling kun for å kreve inn nokre få kroner ekstra.
Valotunk Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 sjåføren er ikke enig i logikken om at når man er et par så telles de som en person. Da skjønner jeg sjåføren svært godt, for det er ikke logisk i det hele tatt. 5
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 (endret) Enig med Sash over: Dersom fører også eier bilen, og dekker alle kostnader ved den, bør de som sitter på i det minste betale drivstoff og andre kostnader for turen de sitter på. Fører/eier har trolig kostnader til utgifter ved sitt bilhold som langt overstiger dette. Edit: Hvis fører har leid bilen, er det rimelig at fører og de som sitter på deler alle kostnader for leieforholdet likt på alle som er i bilen. Endret 17. april 2017 av Slettet-fsaSP0zV
Taurean Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Selv om de har delte utgifter, så har de 2 inntekter. Og det er ikke 1 person, men 2. Så begge 2 må være med å betale. Antall passasjérer.Hva skulle en bussjåfør sagt om en sjeik med 10 koner kom skulle betale for 1 person siden de har "delt økonomi" ^^ 1
Sexylubb1 Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er person 2 smålig som ikke vil annerkjenne seg og sin mann som to separate personer? BRB ringe Kystbussen og fortelle dem at jeg og samboeren nekter å betale for mer enn en billett. 2
Kikert Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 De er også veldig bra mennesker, men sjåføren er ikke enig i logikken om at når man er et par så telles de som en person. 1+1=1 Makes sense! 1
RRhoads Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er person 2 smålig som ikke vil annerkjenne seg og sin mann som to separate personer?Ja, denne personen er smålig. 1
Sexylubb1 Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er jo helt urimelig å ta betalt for dine eventuelle verkstedregninger, forsikring, årsavgift og lignende. Men så klart skal det totalsummen av drivstoff, ferge, og bompenger deles på hvert hode i bilen. Hvorfor det? Om jeg kjører privat til møter i en organisasjon jeg er med i får jeg over 4kr per km i slike utgifter og bensin. Ferge, bompenger, passasjerer og parkering kommer utenom.
kremt Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Er jo helt urimelig å ta betalt for dine eventuelle verkstedregninger, forsikring, årsavgift og lignende. Men så klart skal det totalsummen av drivstoff, ferge, og bompenger deles på hvert hode i bilen. Bileieren vil jo da sponse sine gjerrige venner som sitter på og betaler omtrent ingenting for det. Utrolig hvor smålige mange er på dette og vil ikke bidra noe, oftest de som ikke har bil selv og erfaring med hva det koster. Få dem til å leie seg en bil for turen dersom de ikke vil være med og betale, hvis de tror det blir noe billigere. Bil er mye dyrere enn de fleste tror, og mange kan nok få seg et sjokk over hva det faktisk koster dersom de ikke har noe erfaring med det.
Vertical^ Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 (endret) Jeg er personen i vennegjengen som alltid blir den som kjører bil, da jeg er den eneste som eier en. Men og også ta betalt for vedlikehold/generelt bilhold er noe jeg aldri har tenkt på. Det går sikkert mye på hva man er vant med, hvordan man har gjort det tidligere, men det er i hvert fall noe jeg aldri har gjort. Jeg ser absolutt poengene dere kommer med, men har aldri tenkt over det personlig. Videre for min del kommer det an på om jeg er "med på reisen", eller om jeg bare skal kjøre noen til en bestemt destinasjon, for så å kjøre hjem igjen. Endret 17. april 2017 av Vertical^
kremt Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 Det er lett å bli den snille i gjengen som alltid er hjelpsom og gavmild, og da blir man ofte snyltet på også. Selvsagt greit om det er snakk om vennetjenester og man får noe tilbake av og til, selv om det ikke alltid fungerer sånn. Skal man uansett kjøre er det som regel greit, kjekt med selskap og noen som spytter inn hvertfall litt for å dele kostnader.
Taurean Skrevet 18. april 2017 Skrevet 18. april 2017 Hvis det blir mye kjøring, så er det helt vanlig å dele på utgifter. Det er ikke gratis å ha bil .. reparasjoner, vedlikehold (olje, spylevæske, bremsevæske, vask, dekkskift), veiavgift. For ikke å snakke om ansvaret man har når man kjører, bil er vel den mest risikofylte transportmetoden som finnes. Man har jo ansvar for livene som sitter på også.Så at alle passasjerer minst deler på bensinprisen er helt legitimt. Bensin er jo crazy dyrt i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå