Gå til innhold

Anser du turisme i Norge som et mulig problem?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg stadig merket meg den vanvitte strømmen av menneker som presser seg fram på Bryggen om sommeren. Det er forholdsvis få norske sjeler å se der når de høyforurensende turistskipene ligger ankret like ved. Man hører mye kinesisk, italiensk, tysk og fransk (til tider). Ta en tur over vidda og iakta alle de utenlandsregisrerte kjøretøyene som farer rundt omkring.

 

Altså, det er neppe vanskelig å forstå at slik tilstrømning på sikt vil være skadelig for naturen og for Norges omdømme generelt (nå er ikke omdømme særlig viktig for min del, men det kan være det for noen). Se på Lofoten, ei lita bygd med forholdsvis få innbyggere som tar imot en million turister årlig, stier som tråkkes opp i området rundt preikestolen osv.

 

Joda, det er koselig med besøk, men det bør ikke gå løs på den vakre naturarven vi er så heldige å være i besittelse av. Det er slettes ingen naturrett å få ødelegge det man kom for å se.

 

Det er så utrolig selvmotsigende å besøke et sted for å se vakre landskap, helt ute av stand til å fatte at den forbaskede båten du reiser med er med på å gjøre det mindre vakkert. I Oslo er det ikke like ille, men det merkes der òg.

 

Tilstrømningen må begrenses og omstilles: Den dag i dag bør båter som begir seg ut på fjordene være nære nullutslipp. Kvoter må bli en virkelighet. Joda, det er heller ikke noe galt i å ta betalt i eget land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, var en tur på Prekestolen i fjor. Og det er jo slitt av alle folka og tråkking men ikke uopprettelige skader på naturen. Disse cruise skipene skulle vært pålagt i kjøre motorene på diesel istedenfor tungolje når de kommer inn de trange fjordene på vestlandet. Tungolje er full av forurensning. Hadde de også fått landstøm så hadde de sluppet å kjøre aggregatene når de ligger å venter :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tilstrømningen må begrenses og omstilles: Den dag i dag bør båter som begir seg ut på fjordene være nære nullutslipp. Kvoter må bli en virkelighet. Joda, det er heller ikke noe galt i å ta betalt i eget land.

Ikke bare må man kvitte seg med alle asylsøkerne, man må også sperre ute alle svensker, tyskere, franskmenn og annet pakk fra Europa.

 

Hold Norge RENT!

Lenke til kommentar

Det aller tryggest blir om dere kutter tilgangen til internett, spikrer igjen vinduer og dører og holder dere inne og borte fra alt skummelt.

 

Men nei. Inntekter fra turistnæringen kan gi positive bidrag til norske byer og norsk villmark. Men at man bør verne bedre om naturen fra uforsvarlige turister er jeg enig i, men nordmenn er nå ikke unntatt dette.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

]Altså, det er neppe vanskelig å forstå at slik tilstrømning på sikt vil være skadelig for naturen og for Norges omdømme generelt (nå er ikke omdømme særlig viktig for min del, men det kan være det for noen). Se på Lofoten, ei lita bygd med forholdsvis få innbyggere som tar imot en million turister årlig, stier som tråkkes opp i området rundt preikestolen osv.

Nå er ikke Lofoten en bygd akkurat, men greit nok.

Jeg er for at naturområdene skal kunne brukes av alle slik loven tillater. Problemet er nok heller mengden den brukes på enkelte steder. Forsøpling er et stort problem, folk som gjør i fra seg i naturen er et annet stort problem enkelte steder i Lofoten. Vi har friluftsloven som gir deg en del rettigheter når det kommer til opphold i naturen, men det var vel neppe noen som tenkte på hva som skjer med et område når det brukes slik hver dag en hel sommer:

img_0735.jpg?resize=1038%2C576

Bildet er et illustrasjonsilde fra en eller annen blogg og har ikke noe med akkurat dette å gjøre.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Nå er ikke Lofoten en bygd akkurat, men greit nok.

Jeg er for at naturområdene skal kunne brukes av alle slik loven tillater. Problemet er nok heller mengden den brukes på enkelte steder. Forsøpling er et stort problem, folk som gjør i fra seg i naturen er et annet stort problem enkelte steder i Lofoten. Vi har friluftsloven som gir deg en del rettigheter når det kommer til opphold i naturen, men det var vel neppe noen som tenkte på hva som skjer med et område når det brukes slik hver dag en hel sommer:

 

Om forsøpling og at folk som gjør fra seg er et stort problem, så løser man det ved å sette opp toaletter og søppelstasjoner, ikke ved å kvotere antall turister.

 

Turisme gir oss store inntekter. Det kommer ca 350,000 turister hvert år til Lofoten. Hvis de bruker i gjennomsnitt 3000 kroner, så har vi råd til å ansette 2000 i Lofoten. Om nødvendig så kan vi ansette noen til å beskytte naturen.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med deg når det kommer til toaletter og søppelbokser, noen steder er det den eneste fornuftige løsningen Samtidig tenker jeg at det er områder hvor man bør la naturen forbli, vel... naturlig. Nå er det vel etter som jeg har observert forholdsvis nært sivilisasjonen at problemene er størst. Så det vil ikke representere et urimelig inngrep i naturen å bygge noen toaletter langs veien.

Du skriver forresten som om du er fra Lofoten, hvis jeg antar du er det så er du kanskje også kjent med at det har vært omtalt en turistskatt i lokalavisen. Jeg hadde tenkt å nevne det i forbindelse med å bruke en slik skatt til å finansiere noen stillinger som fungerer som skogvoktere (i mangel på bedre ord) rett og slett. Personer som kan vedlikeholde toalett og søppelstasjoner og samtidig påse at folk ikke ødelegger naturen.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med deg når det kommer til toaletter og søppelbokser, noen steder er det den eneste fornuftige løsningen Samtidig tenker jeg at det er områder hvor man bør la naturen forbli, vel... naturlig. Nå er det vel etter som jeg har observert forholdsvis nært sivilisasjonen at problemene er størst. Så det vil ikke representere et urimelig inngrep i naturen å bygge noen toaletter langs veien.

Du skriver forresten som om du er fra Lofoten, hvis jeg antar du er det så er du kanskje også kjent med at det har vært omtalt en turistskatt i lokalavisen. Jeg hadde tenkt å nevne det i forbindelse med å bruke en slik skatt til å finansiere noen stillinger som fungerer som skogvoktere (i mangel på bedre ord) rett og slett. Personer som kan vedlikeholde toalett og søppelstasjoner og samtidig påse at folk ikke ødelegger naturen.

 

Jeg er ikke fra Lofoten, når jeg sa oss så mente jeg "oss i norge".  :)

 

Jeg tror at en turistskatt er en god ide. Turister som drar til Lofoten, drar ikke dit fordi det er billig. Og det er naturlig at de er med på å betale for skogsvoktere. 

Lenke til kommentar

Det er en skatt som kreves inn av stedet du overnatter og de betaler det til kommunen. Enten det er guesthouse, hotell, hostel eller lignende.

 

Her jeg bor er det litt forskjellig pris (om du bor i et guesthouse eller fem-stjerners hotell), men ca. 3-5 euro per natt. Det blir fort en del, når det er millioner av turister hvert år. 

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

 

Tilstrømningen må begrenses og omstilles: Den dag i dag bør båter som begir seg ut på fjordene være nære nullutslipp. Kvoter må bli en virkelighet. Joda, det er heller ikke noe galt i å ta betalt i eget land.

Ikke bare må man kvitte seg med alle asylsøkerne, man må også sperre ute alle svensker, tyskere, franskmenn og annet pakk fra Europa.

 

Hold Norge RENT!

 

Du får begynne å feie 

Lenke til kommentar

Nå har jeg stadig merket meg den vanvitte strømmen av menneker som presser seg fram på Bryggen om sommeren. Det er forholdsvis få norske sjeler å se der når de høyforurensende turistskipene ligger ankret like ved. Man hører mye kinesisk, italiensk, tysk og fransk (til tider). Ta en tur over vidda og iakta alle de utenlandsregisrerte kjøretøyene som farer rundt omkring.

 

Altså, det er neppe vanskelig å forstå at slik tilstrømning på sikt vil være skadelig for naturen og for Norges omdømme generelt (nå er ikke omdømme særlig viktig for min del, men det kan være det for noen). Se på Lofoten, ei lita bygd med forholdsvis få innbyggere som tar imot en million turister årlig, stier som tråkkes opp i området rundt preikestolen osv.

 

Joda, det er koselig med besøk, men det bør ikke gå løs på den vakre naturarven vi er så heldige å være i besittelse av. Det er slettes ingen naturrett å få ødelegge det man kom for å se.

 

Det er så utrolig selvmotsigende å besøke et sted for å se vakre landskap, helt ute av stand til å fatte at den forbaskede båten du reiser med er med på å gjøre det mindre vakkert. I Oslo er det ikke like ille, men det merkes der òg.

 

Tilstrømningen må begrenses og omstilles: Den dag i dag bør båter som begir seg ut på fjordene være nære nullutslipp. Kvoter må bli en virkelighet. Joda, det er heller ikke noe galt i å ta betalt i eget land.

Tenk om alle andre land tenkte det samme, da får du sitte her oppe i steinrøysa og se på havet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...