Gå til innhold

Anser du turisme i Norge som et mulig problem?


Anbefalte innlegg

 

Jeg er delvis enig med deg når det kommer til toaletter og søppelbokser, noen steder er det den eneste fornuftige løsningen Samtidig tenker jeg at det er områder hvor man bør la naturen forbli, vel... naturlig. Nå er det vel etter som jeg har observert forholdsvis nært sivilisasjonen at problemene er størst. Så det vil ikke representere et urimelig inngrep i naturen å bygge noen toaletter langs veien.

Du skriver forresten som om du er fra Lofoten, hvis jeg antar du er det så er du kanskje også kjent med at det har vært omtalt en turistskatt i lokalavisen. Jeg hadde tenkt å nevne det i forbindelse med å bruke en slik skatt til å finansiere noen stillinger som fungerer som skogvoktere (i mangel på bedre ord) rett og slett. Personer som kan vedlikeholde toalett og søppelstasjoner og samtidig påse at folk ikke ødelegger naturen.

 

Jeg er ikke fra Lofoten, når jeg sa oss så mente jeg "oss i norge".  :)

 

Jeg tror at en turistskatt er en god ide. Turister som drar til Lofoten, drar ikke dit fordi det er billig. Og det er naturlig at de er med på å betale for skogsvoktere. 

 

Men så har de jo et sjokksenter for folk som trodde paris var bedre enn det det er.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome

 

Jeg hadde myten om at nordlys skulle ta deg hvis du gikk i hvit. Noe som er egentlig logisk hvis du tenker at foreldrene dine vil holde øye med deg, og alt rundt deg er hvitt.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i en by som har turistskatt og det fungerer i utgangspunktet utmerket. 

 

 

Det største problemet med Norge som turistland er at det turister kommer for å se er natur, nordlys, fjorder osv. og det er gratis. Derfor er turistskatt for meg helt naturlig.

Det er ikke gratis for dem å komme seg rundt i landet. Opphold og mat er heller ikke gratis.

Lenke til kommentar

 

Jeg bor i en by som har turistskatt og det fungerer i utgangspunktet utmerket. 

 

 

Det største problemet med Norge som turistland er at det turister kommer for å se er natur, nordlys, fjorder osv. og det er gratis. Derfor er turistskatt for meg helt naturlig.

Det er ikke gratis for dem å komme seg rundt i landet. Opphold og mat er heller ikke gratis.

 

 

Det stemmer, jeg ser ikke hvordan det skulle påvirke en turistskatt. Opphold, mat og forflytning er ikke gratis i noen andre land heller. 

Lenke til kommentar

Joda, var en tur på Prekestolen i fjor. Og det er jo slitt av alle folka og tråkking men ikke uopprettelige skader på naturen. Disse cruise skipene skulle vært pålagt i kjøre motorene på diesel istedenfor tungolje når de kommer inn de trange fjordene på vestlandet. Tungolje er full av forurensning. Hadde de også fått landstøm så hadde de sluppet å kjøre aggregatene når de ligger å venter :-)

Skip som er innom minst 2 (eller er det 3?) norske havner er nødt til å gå over på en lettere MGO på et tidspunkt, jeg lurer på om det er etter besøk i første norske havn.

 

Det er ikke så lett at de hadde kommet til å stoppe alt av maskiner selv om de hadde fått landstrøm heller selv om det er noe alle liker å mene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...