Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie sokkelleilighet ut svart


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt en enebolig med utleiedel som allerede var leid ut da vi kjøpte huset.

 

Fikk høre av leieboer at hun hadde en muntlig avtale med forrige eier, dvs. det fantes ingen skriftlig kontrakt og at hun betalte han cash.

 

Hva er ulempene for meg å videreføre denne praksisen? Fikk inntrykk av at det var helt i orden for henne.

 

Hun står vel uten noen form for rettigheter, men jeg har ingen planer om å utnytte det.

 

Jeg forstår at jeg slipper å betale 25% i skatt av leieinntektene hvis dette ikke meldes i fra.



Anonymous poster hash: 0af30...48b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er ulempene for meg å videreføre denne praksisen? Fikk inntrykk av at det var helt i orden for henne.

 

Hun står vel uten noen form for rettigheter, men jeg har ingen planer om å utnytte det.

 

Jeg forstår at jeg slipper å betale 25% i skatt av leieinntektene hvis dette ikke meldes i fra.

 

Anonymous poster hash: 0af30...48b

 

 

Dersom det ikkje er inngått ein eksplisitt avtale så er det husleigelova sine standardvilkår som gjeld. Leigetakaren har definitivt rettigheiter sjølv om det ikkje er inngått skriftlig avtale.

 

Det at ein bruker husleigelova og ikkje ei standard husleigekontrakt treng ikkje å ha så stor praktisk betydning då standardkontraktene ofte har omtrent samme vilkår som lova legg til grunn.

 

For deg er nok den største ulempen at det etter husleigelova skal være 3 måneders oppsigelsestid tellande frå den fyrste i påløpande måned. Hadde dere hatt ein leigeavtale så kunne dere ha avtalt lenger eller kortere oppsigelsestid.

Du må også forholde deg til reglane i husleigelova om eventuell husleigeendring, samt husleigelova sine bestemmelser om kva vilkår som må være oppfylt dersom du ønsker å seie opp avtalen.

 

 

Så utan skriftlig kontrakt så er det nok leigetakaren som sitter på største rettigheitene, ikkje du som utleigar.

 

 

Leigeinntektene er mest sannsynleg skattefri uavhengig av om det blir betalt kontant eller elektronisk. Kravet er at leigeverdien av utleigeboligen må være lik eller mindre som utleigeverdien av den delen som du sjølv bur i. I all enkelheit så betyr det at leigeinntektene er skattefrie så lenge utleigedelen er mindre enn din del av boligen.

 

 

Dersom utleigedelen ikkje er godkjent som utleigedel så vil du risikere å bli erstattningspliktig for det tapet som leigetaker får dersom kommunen nedlegger bruksforbud for utleigedelen slik at du ikkje lenger kan oppfylle din del av leigeavtalen. Men dette tapet er litt begrensa. Enkelte av feila som gjer at boligen ikkje er godkjent kan også utgjere ein mangel som leigetakaren kan kreve at du retter opp i.

I tillegg vil du sjølvsagt kunne holdast strafferettslig ansvarlig dersom boligen er farlig, som f.eks. på grunn av manglande rømningsvegar. Her skal det ein del meir til enn at boligen kun har litt lavare takhøgde, eller litt for lite dagslys til å bli godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Hun har rettigheter som leietager, de forsvinner ikke selv om man ikke har skriftlig kontrakt og betaler kontant.

Avtalen hun hadde var vel med den forrige eieren?

Jeg ville uansett skrevet en standard kontrakt.

Hvor vidt pengene skal betales kontant eller ikke blir dere nok enig i.

Jeg håper at rømningsveier osv er på stell hvis du skal leie ut...

Lenke til kommentar

Muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Hun har rettigheter som leietager, de forsvinner ikke selv om man ikke har skriftlig kontrakt og betaler kontant.

Avtalen hun hadde var vel med den forrige eieren?

 

En leieavtale trenger ikke mer enn "Skal jeg betale husleie kontant?", "Ja, det passer bra". Da har man avtale om betaling av husleie som tilsier at man har en leieavtale (duh).

Lenke til kommentar

Jeg forstår at jeg slipper å betale 25% i skatt av leieinntektene hvis dette ikke meldes i fra.

 

 

Anonymous poster hash: 0af30...48b

Velger å ikke si så mye mer om alt det andre enn at en kontrakt er en sikkerhet for BEGGE parter.

Når det gjelder skatt, så er det ikke skattepliktig før at utleieverdien er større i sokkelleiligheten enn i hoveddelen. Helt enkelt forklart så kan du gå ut i fra arealet hvis standarden er noenlunde lik.

Er sokkelleiligheten du leier ut større enn delen du selv bor i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...