Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Du nevner at man er usikker på om at dyr har følelser. Det stemmer ikke, vi vet at selv fisk føler smerte. Undersøkelser basert på blant annet nevroanatomi, nevrokjemi og nevrofysiolog har dessuten bevist at dyr er sansende, bevisste og følende :)

 

 

Og mest sannsynlig så har du rett. Vi antas å stamme gjennom evolusjon i fra havet. Så bare tanken om at fisken skulle føle noe annet enn smerte ved å trigge disse nervene er vel egentlig litt på jordet. Men, man vet jo ikke sikkert om fisken blir mett, eller får seksuell opphisselse eller noe andre sensoriske tolkninger i hjernen. Det er det som er poenget, er det vel ikke, altså at man ikke har bevist nøyaktig hva fisken faktisk måtte føle.

 

Dette er ikke for å kverrulere, men for å nyansere vedrørende den vitenskapelige metode. Jeg tror faktisk zeebra har mest rett, selv om kanskje de "troende" fra vitenskapsleiren i praksis nok har funnet det riktige svaret like fullt. I vitenskapen så er det viktig å være oppriktig og si fra hvor svakhetene ligger.

 

Dersom det fantes like godt bevis som i eksempelet med smerte og fisk, og jeg skulle ha en tenkt utdannelse som lege, så tror jeg at jeg i sammen med andre leger og forskere dersom en visste at et bestemt stoff har en sannsynlighet for å kurere en sykdom.. Da er det kanskje etisk forsvarlig å eksperimentere. Men det er like fullt et eksperiment man ikke kan vite utkomme av.

 

Med fisk og rotter med andre arter, så har vi mennesker en tendens til å tenke at man lettere kan eksperimentere. Man kunne f.eks. lobotomert en fisk om man visste hvordan, uten at det får andre konsekvenser enn at for det fiskeindividet så er livet ødelagt.

 

Men hadde du eksempelvis begynt med rotenon  eller hva det heter, og liknende i storskala, så hadde nok miljøvernforkjemperne stått klare tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er filosofidelen. Klar man skal forholde seg til fakta. Men halvpartene av de som troller denne tråden forholder seg ikke til fakta og tror grunnen til at vi har fri på Jul har noe med Odin å gjøre og at helligdagene i løpet av året er på grunn av hedenske skikker og tradisjoner.

Det var da voldsomt til sutring og klagingf over trolling.

Det var du som som gikk balistisk med denne posten.

 

 

Dæven dere er vrange og skal komme med vrangforestillinger av realiteten for å få folk til å endre syn.

 

At dere engang kan tro at hellidagene i dagens samfunn er basert på noe annet enn Kristen tradisjon er helt hinsides utrolig. Det er faktisk i slike tilfeller man bruker utrykk som "mind blowing".

 

Å gå rundt å tro Julen og Påsken overhode ikke har noe med Kristendom, Kristne tradisjoner og Jesus å gjøre og at dagens helligdager er på grunn av vikingskikker er rett og slett helt idiotisk. Dere fortrenger fakta. Forsøker å vri på virkeligheten til å passe deres eget verdensbilde.

 

Det er rett og slett delvis sinnsykt.

 

Her er mye personangrep og trolleri mot mange hvor jeg tok meg den frihet til å snu posten på hode.

 

For ikke å snakke om denne da.

 

 

 

Hermetrollet som skriver det samme og snur på det er tilbake. Har du ikke noe mer fornuftig å si? Kan du oppriktig stå for det du skriver og måten du argumenterer på?

Ja det kan jeg ellers hadde jeg ikke gjort det.

Burde være unødvendig å spørre med tanke på at det står her på et offentlig forum svart på hvitt.

 

 

Joda jeg vet det er svar på min post der jeg skriver at jeg av og til tar meg i å tro at de kristne her egentlig er ateister som troller for å få kristne til falle i dårlig lys men det er fremdeles du som går balistisk her inne.

Skjerpings! :nei:

 

Helt meningsløst å være konstruktiv med slike folk som finner på sine egne fakta for å "vinne" diskusjonen, og troller tråden med helt meningsløse påstander som ikke har noe som helst med fridagene vi har å gjøre.

Vel du er alt annet en konstruktiv i din fremferd her der du ikke engang leser materialet du linker til.

 

Det som iallefall er klart og tydelig er jo at disse folkene er svært hårsåre, og når det snakkes om å ta konsekvensene av sine egne valg blir de helt rabiate.

Det var ingen av oss andre her som gikk balistisk, bare du!

 

Jeg er en av de få som forholder meg til fakta her. Og fakta er at de helligdagene vi har i det moderne samfunnet er på grunn av Kristendommen. At andre skikker og tradisjoner har eksistert har jeg aldri benektet, men det er irrelevant i forhold til hvorfor vi har hellidagene i dagens samfunn.

Problemet ditt er at du mener at alternativet til kristne helligdager er ingen helligdager og det er bare din påstand.

Som jeg spurte i en tidligere post du nekta å svare på.

Som om ikke Norge hadde blitt tvangskristnet og kirken hadde stjålet hedningenes høytider og vi fortsatt var hedninger så hadde det ikke eksistert noe ferie i forbindelse med solsnu, vinterblot eller midtvintersfeiring?

Det er spørsmålet og det er særdeles viktig i denne diskusjonen.

Å bli hårsår, gå til personangrep og nekte å svare er det mest tullete man kan gjøre for ingen blir respektert om de blir sinte her inne.

Senk skuldrene og blodtrykket og om du ikke takler motbør på internett bør du ikke starte tråder om kontroværsielle tema på nettet.

 

 

Det kan godt være disse trollene ikke er så gode til å formulere sine meninger at jeg har oversett hva de egentlig forsøker å si. Men tatt i betraktning graden av tåpelig repetisjon, usammenhengende og irrelevante argumenter, desperado oppførsel og avvisnning av realitet og fakta, så blir det meningsløst å diskutere saklig med disse folkene.

 

Noen har dog forhold seg saklig og forsøker å presentere et helhetlig syn som jeg ikke er enig med, men blant alt søppelet så har perlene gått tapt.

Siste delen av posten lar jeg stå til skrekk og advarsel da den er full av aggresjon, beskyldninger uten å så mye som forsøke å gå på sak.

 

Så over til temaet.

 

Når blei jesus født montro?

Bibleinfo.com svarer følgende.

http://www.bibleinfo.com/en/questions/when-was-jesus-born

Jesus was born most likely around the end of September, in the Hebrew month of Tishri. Please note that the Bible gives no specific date of Jesus' birth. However, the date can be estimated based on when Hebrew shepherds historically tended their flocks in open fields and according to the biblical account of Mary and Elizabeth's pregnancies.

Altså sier ikke bibelen noe om når jesus blei født men de anntar ut fra omstendigheter rundt fødselen at det var i september.

Og omstendighetene beskrives som følger.

 

 

As we look at the story of when Jesus was born we often think of the shepherds in the fields watching over their flocks. What can this evidence tell us about the date of Jesus’ birth? Were the flocks in the field around the time of our modern-day Christmas, December 25?

 

Let’s look at what the Bible says in Luke 2:8-9. “Now there were in the same country shepherds living out in the fields, keeping watch over their flock by night. And behold, an angel of the Lord stood before them, and the glory of the Lord shone around them, and they were greatly afraid.”

 

According to Bible commentator Adam Clarke it was customary for the Jews to send their sheep to pasture from the spring until early October. As the cold winter months began, the flocks would return from the fields for shelter and warmth. Since the shepherds were still tending their flocks in the fields around Bethlehem it can be concluded that the angels announced the news of Jesus’ Birth no later than October.

 

Altså kunne jesus ha blitt født i tidsrommet fra våren og fram til tidlig oktober men aldri 24-25. desember.

 

Så hvorfor plassere feiringen av jesu fødsel på denne tide.

Og her har jeg av alle ting valgt en kristen kilde men den sier det ganske klart.

http://www.christianitytoday.com/history/2008/august/why-december-25.html

If observed at all, the celebration of Christ's birth was usually lumped in with Epiphany (January 6), one of the church's earliest established feasts. Some church leaders even opposed the idea of a birth celebration. Origen (c.185-c.254) preached that it would be wrong to honor Christ in the same way Pharaoh and Herod were honored. Birthdays were for pagan gods.

Først er altså kirka uenige i når jesus blei født og sågar uenige i om den fødselsdagen egentlig burde feires.

Så fortsetter det.

 

 

Not all of Origen's contemporaries agreed that Christ's birthday shouldn't be celebrated, and some began to speculate on the date (actual records were apparently long lost). Clement of Alexandria (c.150-c.215) favored May 20 but noted that others had argued for April 18, April 19, and May 28. Hippolytus (c.170-c.236) championed January 2. November 17, November 20, and March 25 all had backers as well. A Latin treatise written around 243 pegged March 21, because that was believed to be the date on which God created the sun. Polycarp (c.69-c.155) had followed the same line of reasoning to conclude that Christ's birth and baptism most likely occurred on Wednesday, because the sun was created on the fourth day.

 

Her er altså forskjellige datoer foreslått av forskjellige grunner uten at det har noe bibelsk grunnlag.

 

 

The eventual choice of December 25, made perhaps as early as 273, reflects a convergence of Origen's concern about pagan gods and the church's identification of God's son with the celestial sun. December 25 already hosted two other related festivals: natalis solis invicti (the Roman "birth of the unconquered sun"), and the birthday of Mithras, the Iranian "Sun of Righteousness" whose worship was popular with Roman soldiers. The winter solstice, another celebration of the sun, fell just a few days earlier. Seeing that pagans were already exalting deities with some parallels to the true deity, church leaders decided to commandeer the date and introduce a new festival.

 

Western Christians first celebrated Christmas on December 25 in 336, after Emperor Constantine had declared Christianity the empire's favored religion.

 

Og her har du selve kapringen av de hedenske feiringene for å få hedningene til å feire den sanne gud og hans sønn.

Det finnes jo ikke fnugg av sannhet i den kristne julefeiringen i det hele tatt, bare løgn og bedrag alt sammen.

 

Når da du linker til Encyclopædia Britannica som sier følgende om julefeiringen.

https://global.britannica.com/topic/Christmas

Christmas has also been a secular family holiday, observed by Christians and non-Christians alike, devoid of Christian elements, and marked by an increasingly elaborate exchange of gifts. ... (100 of 1,953 words)

Og Wikipedia som følger opp med følgende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

The celebratory customs associated in various countries with Christmas have a mix of pre-Christian, Christian, and secular themes and origins.[43]

 

The celebratory customs associated in various countries with Christmas have a mix of pre-Christian, Christian, and secular themes and origins.[43] Popular modern customs of the holiday include gift giving, completing an Advent calendar or Advent wreath, Christmas music and caroling, lighting a Christingle, viewing a Nativity play, an exchange of Christmas cards, church services, a special meal, and the display of various Christmas decorations, including Christmas trees, Christmas lights, nativity scenes, garlands, wreaths, mistletoe, and holly. In addition, several closely related and often interchangeable figures, known as Santa Claus, Father Christmas, Saint Nicholas, and Christkind, are associated with bringing gifts to children during the Christmas season and have their own body of traditions and lore.[44] Because gift-giving and many other aspects of the Christmas festival involve heightened economic activity, the holiday has become a significant event and a key sales period for retailers and businesses. The economic impact of Christmas has grown steadily over the past few centuries in many regions of the world.

 

Her ser vi altså at skikkene som assosieres med Julefeiringen er en blanding av kristne og førkristne og sekulære skikker.

 

Og fremdeles våger zeebra å kalle det sinnsykt å ikke være enige med han.

 

Altså jesus blei aldri født hverken 24. eller 25 desember.

Den feiringen blei plassert der for å ta over andre hedenske feriringer som falt sammen på datoene på og rundt 25. desember og har således ingenting med feiringen av jesu fødsel og er således en falsk feiring.

 

Hadde dette vært en sak for rettsvesenet hadde kirken fått inndratt alle fordelen de hadde fått på grunn av kapringen av hedenske tradisjoner og skulle i hverfall ikke fått noe fordeler av sin kriminelle virksomhet.

så jeg tror kristne skulle være meget glade for at tingenes tilstand er slik den er der alle får ferie ved jul og påske med alt som hører med.

 

EDIT.

Puttet flere sitater i spoilere.

Endret av perpyro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Litt som problemet med at hvis "uendeligheten" ender en plass, så må det jo være noe utenfor der. Samtidig som uendelig egentlig er en uakseptabel realitet fordi den må ende en plass.

 

 

Man kan ikke vite hvordan rommet ser ut langt utenfor vår rekkevidde. For det første så har de hypotetisert at rommet utvider seg med en akselerert økning. Det vil si at det utvider seg hurtigere og hurtigere.

 

Dessuten så utvidere det seg muligens saktere enn hva det gjorde i det første korte øyeblikket hvor Big Bang utvidet seg. Men, vent litt, det strider vel med fysikken, fordi tid er bundet til rommet? Så for oss kan det kanskje oppleves som om at det utvidet seg ekstremt hurtig der og da, men i realiteten uten et tidsbegrep så kan det jo ha tatt uendelig lang tid for at universet utvidet seg så mye at de fysiske lovene som man i dag kjenner til kunne komme til å oppstå. For det er ikke kun rom og tid som oppstod, men de tenker seg alle de fysiske lovene som man plent er nødt til å forholde seg til enten man liker det eller ei.

 

Ok, så siden universet allerede i teorien er enormt digert, og at det i teorien fortsetter å utvide seg noe voldsomt fort, så kan aldri lyset nå det som man "oppfatter at i teorien" utvider seg, og ei heller få en refleksjon som når tilbake. Universet ser rett og slett tomt og mørkt ut for lys med det blotte øyet når man når en viss horisont, på tross av at man teoriserer at det finnes lys der, nøyaktig likt som her vi befinner oss.

 

En dag så vil energien være så spredd at det bare er små glødende varme objekter som ebber sakte men sikkert ut, det teoriseres også. Samt at man forventer at helt uventet så kommer universet igjen til å utvide seg på liknende vis som i Big Bang når det når en viss størrelse og "alder". Man kan vel simpelthen ikke aldersbefeste et univers når man i teorien vet at universet selv skapte tidsbegrepet, som er så flyktig for oss. Altså man kan nok aldersbefeste fram til et visst tidspunkt, men ikke hvordan og hva som skjedde før det.

 

For lys som er uten masse, så er gjerne tidsbegrepet litt annerledes?

 

Men for oss dersom vi kjører veldig fort i bilen vår, så vil tiden gå bittelitt saktere enn hva det gjør for en fotgjenger, nettopp av den grunn at tiden er knyttet til rommet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor må det ende?

 

Jeg tviler på at det ender, men hva pokker som skal skje med oss mennesker er et mysterie. Egentlig så dør vi vel simpelthen ut, med universets nådeløshet. Men hva som skjer videre etter at vi er døde da, er den vi var bare helt borte da? Kanskje, og umulig å besvare.

Endret av G
Lenke til kommentar

Selv foreslår jeg at vi avskaffer ferie totalt, og går tilbake til føydalsamfunnet, slik det var vanlig i Europa tidlig på 1300-tallet.

 

Om du da er storbonden, kongen etc. så skal jeg giljotinere deg  :wee:

Så er vi tilbake med revolusjon og noe annet snacks, enn føydalsamfunn.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det som iallefall er klart og tydelig er jo at disse folkene er svært hårsåre, og når det snakkes om å ta konsekvensene av sine egne valg blir de helt rabiate.

Det var ingen av oss andre her som gikk balistisk, bare du!

 

 

Det kalles å møte motbør, enkelt og greit begrep. Jeg synes dere suller litt med småkrangling nå, som man har sett over noen poster. Dere kommer jo ingen vei med det noen av dere.

 

Det var da satan til sitatpyramide perpyro. Unnskyld alle religiøse for at jeg bruker en kraftsalve på det. Jeg tror ikke at det finnes noen satan som har makt over oss. Så jeg tror ikke at å påkalle han får han til å komme i eksistens eller å få større innflytelse over meg.

 

Normalt så forsøker jeg å unngå akkurat det ordet / "bannordet" satan. For meg er det egentlig ikke et bannord, men det er tillært å kalles et bannord fordi en del synes det er det og at det er styggt. Dersom jeg skulle finne på å beskrive noe som et helvete, så er det et tenkt helvete jeg da sikter til. Helvete synes jeg er et helt ok ord å bruke. Det burde ikke støte noen som helst.

 

Ja jeg vet noen tillegger det hades elns., men for meg så er helvete bare noe som er ganske uutholdelig. Og uutholdelige ting det omgir vi oss jo med støtt, uten at det finnes et helvete som beskrevet av religøse av den grunn.

 

Om du beskrev et inferno-fenomen i universet, så kunne jeg nikke enig med at det måtte være et helvete å møte det infernoet. Men det infernoet står ikke beskrevet i bibelen, tror jeg. Folk var rett og slett ikke så belærte om universet den gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Litt som problemet med at hvis "uendeligheten" ender en plass, så må det jo være noe utenfor der. Samtidig som uendelig egentlig er en uakseptabel realitet fordi den må ende en plass.

 

Man kan ikke vite hvordan rommet ser ut langt utenfor vår rekkevidde. For det første så har de hypotetisert at rommet utvider seg med en akselerert økning. Det vil si at det utvider seg hurtigere og hurtigere.

 

Problemet blir da. Hvis universet utvider seg. Hva er utenfor universet?

Lenke til kommentar

Det kalles å møte motbør, enkelt og greit begrep. Jeg synes dere suller litt med småkrangling nå, som man har sett over noen poster. Dere kommer jo ingen vei med det noen av dere.

Med overnevnte post er jeg ferdig med det.

 

Det var da satan til sitatpyramide perpyro.

Det er ingen sitatpyramider, bare enkeltsitater og alle er linket til.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, jeg forstod jo det. Men størrelsen var enorm. Hadde gjort seg med et par tre spoilere, så det lar seg gjøre å åpne i porsjoner på skjermen, kjappt og enkelt.

 

Skal være behjelpelig der jeg da:

 

 

 

 

Dette er filosofidelen. Klar man skal forholde seg til fakta. Men halvpartene av de som troller denne tråden forholder seg ikke til fakta og tror grunnen til at vi har fri på Jul har noe med Odin å gjøre og at helligdagene i løpet av året er på grunn av hedenske skikker og tradisjoner.

Det var da voldsomt til sutring og klagingf over trolling.

Det var du som som gikk balistisk med denne posten.

Dæven dere er vrange og skal komme med vrangforestillinger av realiteten for å få folk til å endre syn.

 

At dere engang kan tro at hellidagene i dagens samfunn er basert på noe annet enn Kristen tradisjon er helt hinsides utrolig. Det er faktisk i slike tilfeller man bruker utrykk som "mind blowing".

 

Å gå rundt å tro Julen og Påsken overhode ikke har noe med Kristendom, Kristne tradisjoner og Jesus å gjøre og at dagens helligdager er på grunn av vikingskikker er rett og slett helt idiotisk. Dere fortrenger fakta. Forsøker å vri på virkeligheten til å passe deres eget verdensbilde.

 

Det er rett og slett delvis sinnsykt.

Her er mye personangrep og trolleri mot mange hvor jeg tok meg den frihet til å snu posten på hode.

 

For ikke å snakke om denne da.

 

Hermetrollet som skriver det samme og snur på det er tilbake. Har du ikke noe mer fornuftig å si? Kan du oppriktig stå for det du skriver og måten du argumenterer på?

Ja det kan jeg ellers hadde jeg ikke gjort det.

Burde være unødvendig å spørre med tanke på at det står her på et offentlig forum svart på hvitt.

Joda jeg vet det er svar på min post der jeg skriver at jeg av og til tar meg i å tro at de kristne her egentlig er ateister som troller for å få kristne til falle i dårlig lys men det er fremdeles du som går balistisk her inne.

Skjerpings! :nei:

 

Helt meningsløst å være konstruktiv med slike folk som finner på sine egne fakta for å "vinne" diskusjonen, og troller tråden med helt meningsløse påstander som ikke har noe som helst med fridagene vi har å gjøre.

Vel du er alt annet en konstruktiv i din fremferd her der du ikke engang leser materialet du linker til.

 

Det som iallefall er klart og tydelig er jo at disse folkene er svært hårsåre, og når det snakkes om å ta konsekvensene av sine egne valg blir de helt rabiate.

Det var ingen av oss andre her som gikk balistisk, bare du!

 

Jeg er en av de få som forholder meg til fakta her. Og fakta er at de helligdagene vi har i det moderne samfunnet er på grunn av Kristendommen. At andre skikker og tradisjoner har eksistert har jeg aldri benektet, men det er irrelevant i forhold til hvorfor vi har hellidagene i dagens samfunn.

Problemet ditt er at du mener at alternativet til kristne helligdager er ingen helligdager og det er bare din påstand.

Som jeg spurte i en tidligere post du nekta å svare på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som om ikke Norge hadde blitt tvangskristnet og kirken hadde stjålet hedningenes høytider og vi fortsatt var hedninger så hadde det ikke eksistert noe ferie i forbindelse med solsnu, vinterblot eller midtvintersfeiring?

Det er spørsmålet og det er særdeles viktig i denne diskusjonen.

Å bli hårsår, gå til personangrep og nekte å svare er det mest tullete man kan gjøre for ingen blir respektert om de blir sinte her inne.

Senk skuldrene og blodtrykket og om du ikke takler motbør på internett bør du ikke starte tråder om kontroværsielle tema på nettet.

 

 

Det kan godt være disse trollene ikke er så gode til å formulere sine meninger at jeg har oversett hva de egentlig forsøker å si. Men tatt i betraktning graden av tåpelig repetisjon, usammenhengende og irrelevante argumenter, desperado oppførsel og avvisnning av realitet og fakta, så blir det meningsløst å diskutere saklig med disse folkene.

 

Noen har dog forhold seg saklig og forsøker å presentere et helhetlig syn som jeg ikke er enig med, men blant alt søppelet så har perlene gått tapt.

Siste delen av posten lar jeg stå til skrekk og advarsel da den er full av aggresjon, beskyldninger uten å så mye som forsøke å gå på sak.

 

Så over til temaet.

 

Når blei jesus født montro?

Bibleinfo.com svarer følgende.

http://www.bibleinfo.com/en/questions/when-was-jesus-born

 

 

Jesus was born most likely around the end of September, in the Hebrew month of Tishri. Please note that the Bible gives no specific date of Jesus' birth. However, the date can be estimated based on when Hebrew shepherds historically tended their flocks in open fields and according to the biblical account of Mary and Elizabeth's pregnancies.

Altså sier ikke bibelen noe om når jesus blei født men de anntar ut fra omstendigheter rundt fødselen at det var i september.

Og omstendighetene beskrives som følger.

 

As we look at the story of when Jesus was born we often think of the shepherds in the fields watching over their flocks. What can this evidence tell us about the date of Jesus’ birth? Were the flocks in the field around the time of our modern-day Christmas, December 25?

 

Let’s look at what the Bible says in Luke 2:8-9. “Now there were in the same country shepherds living out in the fields, keeping watch over their flock by night. And behold, an angel of the Lord stood before them, and the glory of the Lord shone around them, and they were greatly afraid.”

 

According to Bible commentator Adam Clarke it was customary for the Jews to send their sheep to pasture from the spring until early October. As the cold winter months began, the flocks would return from the fields for shelter and warmth. Since the shepherds were still tending their flocks in the fields around Bethlehem it can be concluded that the angels announced the news of Jesus’ Birth no later than October.

Altså kunne jesus ha blitt født i tidsrommet fra våren og fram til tidlig oktober men aldri 24-25. desember.

 

Så hvorfor plassere feiringen av jesu fødsel på denne tide.

Og her har jeg av alle ting valgt en kristen kilde men den sier det ganske klart.

http://www.christianitytoday.com/history/2008/august/why-december-25.html

 

If observed at all, the celebration of Christ's birth was usually lumped in with Epiphany (January 6), one of the church's earliest established feasts. Some church leaders even opposed the idea of a birth celebration. Origen (c.185-c.254) preached that it would be wrong to honor Christ in the same way Pharaoh and Herod were honored. Birthdays were for pagan gods.

Først er altså kirka uenige i når jesus blei født og sågar uenige i om den fødselsdagen egentlig burde feires.

Så fortsetter det.

 

Not all of Origen's contemporaries agreed that Christ's birthday shouldn't be celebrated, and some began to speculate on the date (actual records were apparently long lost). Clement of Alexandria (c.150-c.215) favored May 20 but noted that others had argued for April 18, April 19, and May 28. Hippolytus (c.170-c.236) championed January 2. November 17, November 20, and March 25 all had backers as well. A Latin treatise written around 243 pegged March 21, because that was believed to be the date on which God created the sun. Polycarp (c.69-c.155) had followed the same line of reasoning to conclude that Christ's birth and baptism most likely occurred on Wednesday, because the sun was created on the fourth day.

Her er altså forskjellige datoer foreslått av forskjellige grunner uten at det har noe bibelsk grunnlag.

 

 

 

 

 

The eventual choice of December 25, made perhaps as early as 273, reflects a convergence of Origen's concern about pagan gods and the church's identification of God's son with the celestial sun. December 25 already hosted two other related festivals: natalis solis invicti (the Roman "birth of the unconquered sun"), and the birthday of Mithras, the Iranian "Sun of Righteousness" whose worship was popular with Roman soldiers. The winter solstice, another celebration of the sun, fell just a few days earlier. Seeing that pagans were already exalting deities with some parallels to the true deity, church leaders decided to commandeer the date and introduce a new festival.

 

Western Christians first celebrated Christmas on December 25 in 336, after Emperor Constantine had declared Christianity the empire's favored religion.

Og her har du selve kapringen av de hedenske feiringene for å få hedningene til å feire den sanne gud og hans sønn.

Det finnes jo ikke fnugg av sannhet i den kristne julefeiringen i det hele tatt, bare løgn og bedrag alt sammen.

 

Når da du linker til Encyclopædia Britannica som sier følgende om julefeiringen.

https://global.britannica.com/topic/Christmas

 

Christmas has also been a secular family holiday, observed by Christians and non-Christians alike, devoid of Christian elements, and marked by an increasingly elaborate exchange of gifts. ... (100 of 1,953 words)

Og Wikipedia som følger opp med følgende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas

 

The celebratory customs associated in various countries with Christmas have a mix of pre-Christian, Christian, and secular themes and origins.[43] Popular modern customs of the holiday include gift giving, completing an Advent calendar or Advent wreath, Christmas music and caroling, lighting a Christingle, viewing a Nativity play, an exchange of Christmas cards, church services, a special meal, and the display of various Christmas decorations, including Christmas trees, Christmas lights, nativity scenes, garlands, wreaths, mistletoe, and holly. In addition, several closely related and often interchangeable figures, known as Santa Claus, Father Christmas, Saint Nicholas, and Christkind, are associated with bringing gifts to children during the Christmas season and have their own body of traditions and lore.[44] Because gift-giving and many other aspects of the Christmas festival involve heightened economic activity, the holiday has become a significant event and a key sales period for retailers and businesses. The economic impact of Christmas has grown steadily over the past few centuries in many regions of the world.

Her ser vi altså at skikkene som assosieres med Julefeiringen er en blanding av kristne og førkristne og sekulære skikker.

 

Og fremdeles våger zeebra å kalle det sinnsykt å ikke være enige med han.

 

Altså jesus blei aldri født hverken 24. eller 25 desember.

Den feiringen blei plassert der for å ta over andre hedenske feriringer som falt sammen på datoene på og rundt 25. desember og har således ingenting med feiringen av jesu fødsel og er således en falsk feiring.

 

Hadde dette vært en sak for rettsvesenet hadde kirken fått inndratt alle fordelen de hadde fått på grunn av kapringen av hedenske tradisjoner og skulle i hverfall ikke fått noe fordeler av sin kriminelle virksomhet.

så jeg tror kristne skulle være meget glade for at tingenes tilstand er slik den er der alle får ferie ved jul og påske med alt som hører med.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

The enemy outnumber us a paltry 10 to 1, a match for any living European. This day we rescue a world from evil and tyranny and usher in a world brighter than anything we can imagine. Give thanks men to those before us. TO VICTORY!

Nå begynner dette å bli så latterlig at jeg lurer på om du bare troller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

The enemy outnumber us a paltry 10 to 1, a match for any living European. This day we rescue a world from evil and tyranny and usher in a world brighter than anything we can imagine. Give thanks men to those before us. TO VICTORY!

Nå begynner dette å bli så latterlig at jeg lurer på om du bare troller.

 

 

Jeg bare kom til å tenke på den talen fra "300" filmen.. Hvor mange det er her imot meg. Faktisk har jeg ikke noen støttespillere i denne tråden. Men så rettet jeg jo tråden til ateister da. Noen nøytrale er det dog her, noen saklig ateister og masse rabiatiske ateist troll.

 

Jeg burde vel ha kalkulert inn det. Men jeg regnet ikke med tråden ville bli særlig stor. Kanskje 2-3 sider.

 

Men ja, innlegget du siterer er totalt off topic og rimelig teit. Var vel mitt forsøk på å gjøre humor ut av situasjonen. Det ble tydeligvis ikke vel mottatt :hmm:

Lenke til kommentar

Du er ikke en frelser. Skjerp deg, du har sagt at du ikke engang er kristen. Kanskje trolling victory?

 

Jeg har ikke sagt at jeg ikke er Kristen. Jeg har heller ikke sagt jeg er Kristen. Det er dere som er opptatt av å sette merkelapper på folk, og mange av dere her på tråden som har sagt at jeg er eller ikke er Kristen.

 

Lol, jeg har heller aldri påstått jeg er en frelser. Om noen her som tror de frelser noen, så virker det jo som ateistene er disse. "Frelse" folk fra religion og filosofi.

Lenke til kommentar

Du er jo veldig opptatt av at kristne skal ha enerett på hedenske tradisjoner, og at hedninger skal miste sin største og viktigste høytid.

 

Om ikke det gjør det kristen så er du hvertfall svært partisk til å gi all støtte til kristne på bekostning av alle andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...