Gå til innhold

Bør kun religiøse få religiøse ferier - avvikling av påskeferie og juleferie for ateister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det finnes ikke noe bevis for det. Dessverre er det slik at evolusjonsteoretikerne vanlighvis KUN leter etter det som passer med deres eget syn for å kunne bevise sitt eget syn, som de aldri setter spørsmålstegn eller tvil ved. Når de ikke engang gidder å følge vitenskapelig metode, logikk eller stille filosofiske spørsmål blir det rimelig håpløst å diskutere med evolusjonsteorietikere fordi de ikke er interessert i å stille spørmål ved sin egen tro.

Dette minner sterkt om flat-jord diskusjonen. Tror du jorda er flat også?

 

 

At du tror jorden er flat.

Lenke til kommentar

 

Kanskje du er en ape, men jeg er ikke per definisjon en ape, jeg er et menneske.

 

Det er du som tror på evolusjonsteorien, inkludert det med aper. Jeg har ikke sett noen bevis for at du eller andre mennesker stammer fra aper.

Kanskje du er et kjøretøy, men jeg er ikke et kjøretøy, jeg er en bil.

 

Fin logikk det.

 

 

Om du vil gå rundt og tro du er en ape, velbekommen.

 

Du tror nok det er mer sannsynlig enn f.eks at mennesker er en genmanipulasjon. Men du kan jo uansett ikke bevis a,b eller c, så det har ikke så mye å si.

Lenke til kommentar

@Zeebra:

 

Minner deg om disse innleggene. Her illustreres følgende:

 

I det første innlegget at du bommer kraftig på antall helligdager, og ikke tar hensyn til nåværende praksis. I tillegg så illustrerer jeg hvor du har to vesentlig misforståelser om Big Bang-modellen. Det sistnevnte burde virkelig gjøre deg mer ydmyk.

 

I det andre innlegget så henviser jeg til hva ordet "ape" faktisk beskriver, som er noe annet enn det du hevder. Igjen, dette burde virkelig fordre litt ydmykhet.

 

 

Sånn, rent teknisk sett så er jo både juleferie og påskeferie en Kristen ferietid, i tillegg til mange helligdager i løpet av året.

 

Bør det være slik at kun Kristne får lov å ta juleferie, påskeferie og fri på disse Kristne helligdagene? Bør dette systemet avvikles for de som ikke er Kristne, slik at de må arbeide på Kristne helligdager og høytider?

 

Kan et slikt tiltak eventuelt hjelpe styrke Kristendommens posisjon i Norge?

 

Jeg er spesielt nysgjerrig på hva ateister synes om en slik løsning, siden de nyter godt av noe de selv ikke tror på, og ofte med stor aggressjon fordømmer og kjemper imot.

 

Ateister ville i et slikt tilfelle fremdeles ha rett til 5 ferieuker per år, og kan selv velge å bruke noen av disse feriedagene når Kristne har fri på sine helligdager.

 

Totalt sett vil Kristne ha rett til omtrent 12-15 flere feriedager per år enn den øvrige befolkningen i et slikt tilfelle, men disse er selvsagt ikke valgfrie og vil falle på de Kristne høytider og hellidager.

 

Kom bare til å tenke på dette siden det snart er påskeferie.

 

Man må ta høyde for at det ikke lenger er slik i praksis at disse dagene er knyttet til det religiøse, men heller benyttes til andre ting. Det er for eksempel 5-600 000 deltakere på gudstjenester på juleaften, som tilsvarer rundt 10 % av befolkningen. Til sammenligning så ser rundt 2 millioner på Grevinnen og Hovmesteren, mens 15 % setter ut grøt til julenissen.

 

Så selv om kristendommen var én av faktorene som ledet til vår nåværende fridager så er det ikke lenger slik i praksis at dette er religiøse fridager.

 

Ellers så syntes jeg at det er fascinerende at du vil at dette skal styrke kristendommen i Norge. Du vil med andre oppfordre folk til å lyve, for å få flere fridager. Du vil skape et incentiv til å bryte ett av kristendommens bud. Whoopsie.

 

Lol, hvem har sagt Kristne ikke tror på naturvitenskap? Nå er du langt ute på jordet.

 

På skolene jeg gikk var de Kristne som oftest de flinkeste i naturvitenskap.

 

For det første så tviler jeg sterkt på at du har en god oversikt over samtlige karakterer til dine klassekamerater, samt har gjort statistiske analyser som støtter opp om påstanden din. I tillegg så stoler jeg overhodet ikke på din subjektive hukommelse. Åja, og dette er anekdotisk.

 

(...)

 

(...)

Er big bang noe vitenskapsfolk tror på? Det høres jo unektelig ut som en gudeteori, der noe blir skapt ut av ingenting ved et "big bang".

(...)

 

Gjør meg en tjeneste. Gå til Wikipediaartikkelen om Big Bang-modellen, og søk på den etter ordet "nothing". Du vil se at det eneste stedet det ordet er nevnt er i referansene. Hvorfor det, mon tro? Sannsynligvis så er det fordi Big Bang-modellen ikke hevder at universet oppsto fra ingenting!

 

Modellen om handler den kjente utviklingen av universet fra en tidlig fase.

 

(...)

 

Problemet blir da. Hvis universet utvider seg. Hva er utenfor universet?

Dette spørsmålet baserer seg på en ekstremt vanlig misforståelse av hva det vil si at universet utvider seg. Dette spørsmålet på Quora har noen oppklarende og detaljerte svar.

 

 

Du mener at jeg ikke tror på evolusjonsteorien. Det har ingenting med å ikke å forstå den å gjøre. Det har med mangel på bevis å gjøre, inkludert påstanden din om at mennesker er en apeart.

 

I motsetning til deg så "vet" jeg ikke med såkalt sikkerhet hvordan ting henger sammen. Det er vel forskjellen her, du tror du vet, mens jeg vet at jeg ikke vet.

 

Isåfall er jo du svært religiøs, i og med at din tro på evolusjonsteorien er så sterk.

 

Jeg skal gjøre dette enkelt for deg. Artsbegrep brukes av mennesker for å kategorisere forskjellige dyr. Ett eksempel på et slikt begrep er Hominoidea, eller aper. Dette er en slekt som inkluderer blant annet gorillaer og mennesker.

 

En underkategori av hominoidea er de store apene, eller hominidae, som fortsatt inkluderer gorillaer og mennesker.

 

Hvis man sjekker Store Norske Leksikon eller Wikipedia så ser man at begrepet aper henviser til en kategori som inkluderer mennesker. Den eneste muligheten av disse som ikke gjør det er apekatter, som er en underkategori av aper, og ikke inkluderer f.eks. mennesker eller gorillaer.

 

Problemet her er enkelt. Du vet simpelthen ikke hva begrepet "ape" omfatter.

 

Hvis du vil ta en ny diskusjon om evolusjonsteorien så kan du jo prøve å forklare hva du mener er problematisk med den i evolusjonstråden.

 

(...)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mer å si om evolusjonshypothesen. Jeg gidder ikke å diskutere den. Iallefall ikke her på denne tråden.

Jeg antar det samme gjelder Big Bang-modellen (som du ikke kan stort om), eller generell biologi (taksonomi) og lignende.

 

Wow. Du er skikkelig dårlig til å innrømme det når du driter på draget. Hvorfor i all verden skal noen gidde å ta deg på alvor?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er du som driter på draget som alltid skal mase om evolusjonsteorien på enhver tråd om filosofi og religion.

Det er så mye galt med det du skriver der. Blant annet at du fortsetter å ignorerer det som har med Big Bang-modellen å gjøre.

 

Hva er oddsen for at du også i fremtiden vil prøve å hevde at Big Bang-modellen sier at universet kom ut fra ingenting? Fordi noe annet ville jo implisere at du er i stand til å lære. Det virker tvilsomt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er du som driter på draget som alltid skal mase om evolusjonsteorien på enhver tråd om filosofi og religion.

Det er så mye galt med det du skriver der. Blant annet at du fortsetter å ignorerer det som har med Big Bang-modellen å gjøre.

 

Hva er oddsen for at du også i fremtiden vil prøve å hevde at Big Bang-modellen sier at universet kom ut fra ingenting? Fordi noe annet ville jo implisere at du er i stand til å lære. Det virker tvilsomt.

 

 

Jeg har ikke hevdet noe som helst om big bang. Det er din teori. Jeg har bare sagt det virker som en gudeteori.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hevdet noe som helst om big bang. Det er din teori. Jeg har bare sagt det virker som en gudeteori.

Hmmm...

 

(...)

Er big bang noe vitenskapsfolk tror på? Det høres jo unektelig ut som en gudeteori, der noe blir skapt ut av ingenting ved et "big bang".

(...)

1106514-cool_story_bro_super.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke hevdet noe som helst om big bang. Det er din teori. Jeg har bare sagt det virker som en gudeteori.

Hmmm...

 

(...)

Er big bang noe vitenskapsfolk tror på? Det høres jo unektelig ut som en gudeteori, der noe blir skapt ut av ingenting ved et "big bang".

(...)

 

Kansje du leser for mye ut av en sarkastisk formulering.

Lenke til kommentar

Uhu. Overbevisende at du prøver deg på det nå. Spesielt med tanke på at du har brukt omtrent nøyaktig samme formulering tidligere. Å påstå at alt du sier som er galt er "sarkasme" er særdeles lite overbevisende, og er kun et patetisk forsøk på å vri deg unna å medgå at du tok feil.

Jeg driter en lang i big bang teorien. Poenget er at jeg synes den er morro fordi den likner så veldig på en gudeteori om "skapelse". Selv navnet. Innser du ikke selv hvor ironisk det er?

Lenke til kommentar

 

Uhu. Overbevisende at du prøver deg på det nå. Spesielt med tanke på at du har brukt omtrent nøyaktig samme formulering tidligere. Å påstå at alt du sier som er galt er "sarkasme" er særdeles lite overbevisende, og er kun et patetisk forsøk på å vri deg unna å medgå at du tok feil.

Jeg driter en lang i big bang teorien. Poenget er at jeg synes den er morro fordi den likner så veldig på en gudeteori om "skapelse". Selv navnet. Innser du ikke selv hvor ironisk det er?

 

Problemet er bare at det som gjør at du mener det er fordi du ikke vet hva Big Bang-modellen går ut på. Som jeg har demonstrert et par eksempler på tidligere i tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Uhu. Overbevisende at du prøver deg på det nå. Spesielt med tanke på at du har brukt omtrent nøyaktig samme formulering tidligere. Å påstå at alt du sier som er galt er "sarkasme" er særdeles lite overbevisende, og er kun et patetisk forsøk på å vri deg unna å medgå at du tok feil.

Jeg driter en lang i big bang teorien. Poenget er at jeg synes den er morro fordi den likner så veldig på en gudeteori om "skapelse". Selv navnet. Innser du ikke selv hvor ironisk det er?

 

Problemet er bare at det som gjør at du mener det er fordi du ikke vet hva Big Bang-modellen går ut på. Som jeg har demonstrert et par eksempler på tidligere i tråden.

 

 

Samme som du ikke vet noe som helst om denne verden. Det har jeg demonstrert med eksempler på i tidligere tråder.

 

Mvh,

Sark

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Samme som du ikke vet noe som helst om denne verden. Det har jeg demonstrert med eksempler på i tidligere tråder.

 

Mvh,

Sark

*Yawn*

 

Bekreftelse på dine misforståelser om Big Bang-modellen:

 

(...)

(...)

Er big bang noe vitenskapsfolk tror på? Det høres jo unektelig ut som en gudeteori, der noe blir skapt ut av ingenting ved et "big bang".

(...)

 

Gjør meg en tjeneste. Gå til Wikipediaartikkelen om Big Bang-modellen, og søk på den etter ordet "nothing". Du vil se at det eneste stedet det ordet er nevnt er i referansene. Hvorfor det, mon tro? Sannsynligvis så er det fordi Big Bang-modellen ikke hevder at universet oppsto fra ingenting!

 

Modellen om handler den kjente utviklingen av universet fra en tidlig fase.

 

(...)

Problemet blir da. Hvis universet utvider seg. Hva er utenfor universet?

Dette spørsmålet baserer seg på en ekstremt vanlig misforståelse av hva det vil si at universet utvider seg. Dette spørsmålet på Quora har noen oppklarende og detaljerte svar.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...