Gå til innhold

med 4 år som arbeidsledig, er det umulig å finne arbeid


Gjest

Anbefalte innlegg

kjenner dette sliter på helsa

 

ingen som vil ha meg, alle stilinger som ligger ute har 30-xxx søkere

 

kan ikke få jobb som dassvasker en gang 

 

flere som er i samme situasjon? noen som har kommmet seg ut av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener selv du er arbeidsfør, ikke sant?

 

NAV er til god hjelp. Nei, ikke selve NAV, men de NAV samarbeider med. Nei, ikke Pøbel-prosjektet, de er bare tullinger. Jobbklubb kjenner jeg ikke til.

 

Jeg mener ting som står på denne sida.

 

Først er det Avklaring. Dette er bare tull. Du skal møte opp, i tide, og være på jobb i opptil 8 timer. For meg (og andre som var der), så var det 6 og noe timer. Fantastisk. Noen er på avklaring, men de fleste er de som dessverre ikke passer til vanlige jobber og som er litt... sånn derre... har utfordringer. Varer gjerne en måned, to måneder totalt. Kan bare krysse av på meldekortet de dagene du er der.

 

Neste steg er Oppfølging. Det er her jeg mener med en sånn Bedrift som hjelper folk ut i jobb. Hos meg heter de Proflex og Durapart, og da røper jeg fylket mitt ganske bra. Det er for et år, og du kan krysse av for alle hverdager, uansett om du møter opp et sted eller ikke. Kommer du ut i arbeid, så er du gratis arbeidskraft. Er bare å glede seg. Du får ingenting igjen for det. 0 kroner i timeslønn. Er du heldig, og velger det selv, så fører du det opp på CVen, og det tror jeg er hele poenget.

 

Neste steg er Lønnstilskudd. Der har ikke jeg kommet.

 

Åssen komme seg ut av det, utenom å søke på alle jobber som finnes? Og selv om man har den perfekte CVen man kan? Utenom flaks aner jeg ikke. Jeg tror veien går via NAV.

 

Samtidig må vi huske på det finnes ikke jobb til alle, og det blir bare færre og færre jobber med mer og mer automatisering. Det snakkes så fint om Borgerlønn, men borgerlønna er *mindre* enn det man får på NAV per i dag.

 

Dessuten skal alle/svært mange ha mastergrad i både ditt og datt. Så får de som ikke engang ha generell studiekompetanse, så er arbeidsmarkedet svært, svært vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med Salvesen, du må ha en kompetanse innen det faget du søker til. Har du fagbrev? Det hjelper på. Bla offshore stilling som "dassvasker" er mulighet da. Om ikke ville jeg forhørt meg PERSONLIG hos firma du er interessert i å jobbe hos. Så jobbe seg nedover i andre firma. Evt er feriejobb en genial måte å vise du er flink å jobbe. Sjangsen er bra for å få seg jobb etter en feriejobb. Nå er rette tiden å sende inn søknad også,snart...

Lenke til kommentar

Dersom alle stillingane du søker har opp meir enn 30 søkarar så bør du vurdere om du enten søker jobbar som har for lavt kompetansekrav eller du søker jobb på feil plass.

 

Du treng ikkje nødvendigvis formell kompetanse, men du burde prøve å finne noke som du kan vise til. Dette kan for eksempel være erfaringar som du har frå hobby eller frivillig arbeid.

 

 

Her gjeld det å være kreativ.

Eit konkret tips kan være å ta på deg verv eller engasjere deg i det lokale fotballaget eller korpset. Ikkje berre gir dette noke som du kan sette opp i CV-en, men dette er også ei stilling der du ofte er tillitsperson eller har ansvar for mindreårige/utviklingshemma. Dette kan gi den frivillige organisasjonen hjemmel til å kreve politiattest av deg.

Og sjølv om du ikkje kan bruke politiattesten til andre formål enn å legge den fram for styret i organisasjonen du har engasjert deg i, så kan du vise til at du har/hadde eit slikt verv som krevde godkjent vandel.

 

Særlig når det er hard konkurranse om jobbane, og du søkar saman med mange andre som har like lite arbeidserfaring som deg sjølv, så vil slike små ting kunne være det som bikker oddsen for å få jobben i din favør.

Lenke til kommentar

Du mener selv du er arbeidsfør, ikke sant?

 

NAV er til god hjelp. Nei, ikke selve NAV, men de NAV samarbeider med. Nei, ikke Pøbel-prosjektet, de er bare tullinger. Jobbklubb kjenner jeg ikke til.

 

Jeg mener ting som står på denne sida.

 

Først er det Avklaring. Dette er bare tull. Du skal møte opp, i tide, og være på jobb i opptil 8 timer. For meg (og andre som var der), så var det 6 og noe timer. Fantastisk. Noen er på avklaring, men de fleste er de som dessverre ikke passer til vanlige jobber og som er litt... sånn derre... har utfordringer. Varer gjerne en måned, to måneder totalt. Kan bare krysse av på meldekortet de dagene du er der.

 

Neste steg er Oppfølging. Det er her jeg mener med en sånn Bedrift som hjelper folk ut i jobb. Hos meg heter de Proflex og Durapart, og da røper jeg fylket mitt ganske bra. Det er for et år, og du kan krysse av for alle hverdager, uansett om du møter opp et sted eller ikke. Kommer du ut i arbeid, så er du gratis arbeidskraft. Er bare å glede seg. Du får ingenting igjen for det. 0 kroner i timeslønn. Er du heldig, og velger det selv, så fører du det opp på CVen, og det tror jeg er hele poenget.

 

Neste steg er Lønnstilskudd. Der har ikke jeg kommet.

 

Åssen komme seg ut av det, utenom å søke på alle jobber som finnes? Og selv om man har den perfekte CVen man kan? Utenom flaks aner jeg ikke. Jeg tror veien går via NAV.

 

Samtidig må vi huske på det finnes ikke jobb til alle, og det blir bare færre og færre jobber med mer og mer automatisering. Det snakkes så fint om Borgerlønn, men borgerlønna er *mindre* enn det man får på NAV per i dag.

 

Dessuten skal alle/svært mange ha mastergrad i både ditt og datt. Så får de som ikke engang ha generell studiekompetanse, så er arbeidsmarkedet svært, svært vanskelig.

Tusen takk, skal høre med nav med det samme

Lenke til kommentar

Enig med Salvesen, du må ha en kompetanse innen det faget du søker til. Har du fagbrev? Det hjelper på. Bla offshore stilling som "dassvasker" er mulighet da. Om ikke ville jeg forhørt meg PERSONLIG hos firma du er interessert i å jobbe hos. Så jobbe seg nedover i andre firma. Evt er feriejobb en genial måte å vise du er flink å jobbe. Sjangsen er bra for å få seg jobb etter en feriejobb. Nå er rette tiden å sende inn søknad også,snart...

har fagbrev ja, men arbeidet førte til at skulder ble helt ødelagt, så må helst se bort fra dette

 

vurderer å søke lærling innen IKT kanskje, men så at søknadsfristen var i februar

Lenke til kommentar

Men fagbrevet er jo en stor verdi uansett, hva har du fagbrev i?

det opplever jeg virkelig ikke

 

har søkt slike "teknisk sjef" stillinger, teknisk selger, etc

 

men jeg er vel for "ung" eller noe

 

jeg vil helst gå vekk ifra fagbrevet mitt, da skulderen min ikke går

Lenke til kommentar

Mulig du sikter litt høgt på stillingane du søker på?

 

Når det gjeld fagbrevet, så er dette eit bevis på at du er i stand til å ta til deg lærdom på eit høgare nivå. Så sjølv om du ikkje bruker faget, så vil det være lettare for ein arbeidsgiver å ta ein sjangse på å gi deg internopplæring som har fagbrev frå før, enn det er å ta sjangsen på ein kandidat som kanskje ikkje er i stand til å lære.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så vanskelig å finne jobb nå om dagen?

Helt sikker på at jeg kunne begynt en annen plass i morgen om jeg hadde fått sparken i dag, ingen problemer i hele tatt,. plenty bedrifter som søker folk.

 

Hørtes ut som meg ca. rett før jeg begynte å søke på jobber.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Enig med Salvesen, du må ha en kompetanse innen det faget du søker til. Har du fagbrev? Det hjelper på. Bla offshore stilling som "dassvasker" er mulighet da. Om ikke ville jeg forhørt meg PERSONLIG hos firma du er interessert i å jobbe hos. Så jobbe seg nedover i andre firma. Evt er feriejobb en genial måte å vise du er flink å jobbe. Sjangsen er bra for å få seg jobb etter en feriejobb. Nå er rette tiden å sende inn søknad også,snart...

har fagbrev ja, men arbeidet førte til at skulder ble helt ødelagt, så må helst se bort fra dette

 

vurderer å søke lærling innen IKT kanskje, men så at søknadsfristen var i februar

 

 

Du søker helt feil stillinger. Man blir ikke teknisk sjef etter 4 år som arbeidsledig, hele stillingen avhenger av kompetanse og erfaring. Søk reelle stillinger som en start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg etter jeg tok fagbrev i august i fjor, kjeda ræva av meg etter 2 mnd på nav, og kom over jobbtreningtilbudet. Jeg kunne omtrent velge og vrake hvor jeg ville begynne og innen hva, da jeg har et nokså allsidig fagbrev.

Etter 3 mnd i arbeidstrening foreslo jeg å begynne som vikar i mot at bedriften fikk stønad fra NAV for å ha meg der, er nå på min andre måned som vikar med full lønn, innen en bransje jeg egentlig ikke har kompetanse i, stort amerikansk firma.

Muligheten er der, men du må vise at du vil, plukk deg ut en arbeidsplass du vil begynne i, så tar NAV kontakt med dem, som regel får du alltid ja, hvem sier vel nei til gratis arbeidskraft. Vær lur å velg en plass som du vet ikke har nedbemanninger på gang.

 

Beklager for noe rotete svar.

Send meg en melding om du ønsker mer info om arbeidstrening og fremgangsmetoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...