Gå til innhold

Rapport: Norge er kåret til verdens lykkeligste land


  

30 stemmer

  1. 1. Fortjener Norge å bli kåret til verdens lykkeligste land?

    • Ja
      10
    • Nei
      15
    • Ingen formening
      5


Anbefalte innlegg

Rapport: Norge er kåret til verdens lykkeligste land

 

Norge er kåret til verdens lykkeligste land, ifølge World Happiness Report. Dermed har Norge overtatt Danmarks topplassering.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norge/rapport-norge-er-kaaret-til-verdens-lykkeligste-land/a/23953308/

 

Da er altså Norge nok en gang kåret til verdens lykkeligste land. Akkurat som det gang på gang har vært kåret til dt beste land i verden å leve i samt det mest demokratiske landet i verden. Husker selv at FNs tidligere generalsekretær Kofi Annan sa (ordrett): "Dere i Norge aner ikke hvor bra dere har det"!

 

Er dere enige i dette? At Norge er verdens lykkeligste land? Selv er jeg sterkt uenig! Jeg mener dette landet virker som en ekstra streng barnehage hvor alt skal være forbudt og/eller regulert/kontrollert. Dette landet har så strenge lover, regler og restriksjoner at det på flere områder er et diktatur etter min mening!

 

Hva mener dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dere enige i dette? At Norge er verdens lykkeligste land? Selv er jeg sterkt uenig! Jeg mener dette landet virker som en ekstra streng barnehage hvor alt skal være forbudt og/eller regulert/kontrollert. Dette landet har så strenge lover, regler og restriksjoner at det på flere områder er et diktatur etter min mening!

 

Hva mener dere?

 

Dummeste som har blitt skrevet her på en stund. Ta deg en tur til de fleste andre steder i verden så skjønner du kanskje hvor fint vi har det her i nord.

 

Vi har veldig mange muligheter for å skape vår egen lykke her til lands og man har samme muligheter som overalt ellers til å starte bedrift og bli rik, men noe dårlig kundegrunnlag pga. størrelse.

 

Ingenting hindrer deg i å flytte til et land du mener er bedre. Pakk sekken og stikk hvis du har det så jævlig her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er dere enige i dette? At Norge er verdens lykkeligste land? Selv er jeg sterkt uenig! Jeg mener dette landet virker som en ekstra streng barnehage hvor alt skal være forbudt og/eller regulert/kontrollert. Dette landet har så strenge lover, regler og restriksjoner at det på flere områder er et diktatur etter min mening!

 

Hva mener dere?

 

Dummeste som har blitt skrevet her på en stund. Ta deg en tur til de fleste andre steder i verden så skjønner du kanskje hvor fint vi har det her i nord.

 

 

Det komiske er jo at det er akkurat gjennom reise jeg har har funnet ut at jeg ikke trives noe godt i norge, og aller helst vil bo i et annet land.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å flytte. Sverige er sikkert noe for deg, der er det lite lover og regler om dagen :wee:

 

Edit; Det er faktisk gjennom reise jeg har funnet ut at jeg trives best her i Norge. Er altfor glad i naturen her hjemme til å trives i lengden andre steder. Smaken er som baken :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Dette landet har så strenge lover, regler og restriksjoner at det på flere områder er et diktatur etter min mening!

 

 

Du må gjerne være uenige i vårt lands lover og regler, men disse er vedtatt etter demokratiske prinsipper så anklagene om diktatur faller på sin egen urimelighet.

 

Angående hovedspørsmålet: er vi verdens lykkeligste land? Jeg har ikke lest rapporten, men jeg stiller meg tvilende til at man kan måle og inngrense et så vagt og flytende begrep som lykke. Men at vi i gjennomsnitt har det bedre her oppe i nord enn folk mange andre steder, bør det ikke være noe tvil om. De fleste av oss kan nesten leve livene våre slik vi vil, og det er vel det lykke handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må gjerne være uenige i vårt lands lover og regler, men disse er vedtatt etter demokratiske prinsipper så anklagene om diktatur faller på sin egen urimelighet.

 

Nei den unnskyldningen blir for tynn. Det er mange idiotiske småregler som er innført av fanatiske enkeltpersoner innad i partiene.

Man stemmer for et partiprogram og får desverre mye annet idioti med på kjøpet når partiet er valgt inn.

 

Diktatur blir for grovt så klart, men noe demokrati er det iallefall ikke.

 

 

 

Det er faktisk gjennom reise jeg har funnet ut at jeg trives best her i Norge. Er altfor glad i naturen her hjemme til å trives i lengden andre steder. Smaken er som baken  :)

Enig der, smaken er som baken. Er bare lei av å høre at "hvis du ikke liker å bo i norge har du ikke reist mye", da det er nettopp reise som har åpnet øynene for mange andre fantastiske land. (sverige er ikke ett av dem :) )

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Hele studien er fri fantasi "masquerading as science"

 

Det er ikke mulig å kvantifisere "happiness" eller sammenligne min og din "happiness" for å avgjøre hvorvidt jeg er lykkeligere enn deg, eller omvendt.

 

Alle forsøk på å måle subjektive mentaltilstander er dømt til å mislykkes.

 

Det sagt, del ut gratis dop til alle så blir folk lykkeligere ... for en stund. Forutsatt at dette skulle være målet.

 

Fra egne observasjoner vil jeg vel si at nordmenn ikke akkurat fremstår som verdens lykkeligste folkeslag, men det er kun min egen subjektive synsing uten noe som helst vitenskapelig grunnlag ... akkurat som FNs "studie". ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er faktisk gjennom reise jeg har funnet ut at jeg trives best her i Norge. Er altfor glad i naturen her hjemme til å trives i lengden andre steder. Smaken er som baken  :)

Enig der, smaken er som baken. Er bare lei av å høre at "hvis du ikke liker å bo i norge har du ikke reist mye", da det er nettopp reise som har åpnet øynene for mange andre fantastiske land. (sverige er ikke ett av dem :) )

 

Det gir jo lite mening å si. Er det liksom fasitsvaret på å begynne å like Norge, "reis litt" :p Har jeg faktisk aldri hørt. Folk argumenterer dog med mange ting som er helt merkelige når de snakker om Norge som bra/dårlig land å bo i.

 

Klima og kultur er viktig for mange. Så har vi det "ekstra" man får i storbyer. Greiene nedover med markedsplasser, boder og diverse der de selger alt mulig rart.

 

Det er altfor mange faktorer som spiller inn til å se på politikk omtrent først, som vanlig "mannen i gata" så er vel politikk ganske langt ned på lista mi om jeg liker et land eller ikke.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

 

Enig der, smaken er som baken. Er bare lei av å høre at "hvis du ikke liker å bo i norge har du ikke reist mye", da det er nettopp reise som har åpnet øynene for mange andre fantastiske land. (sverige er ikke ett av dem :) )

 

Det gir jo lite mening å si. Er det liksom fasitsvaret på å begynne å like Norge, "reis litt" :p Har jeg faktisk aldri hørt.

 

 

Vel du sa jo akkurat det, bare ordlagt litt annerledes :)

 

Dummeste som har blitt skrevet her på en stund. Ta deg en tur til de fleste andre steder i verden så skjønner du kanskje hvor fint vi har det her i nord.

Lenke til kommentar

Hele studien er fri fantasi "masquerading as science"

 

Det er ikke mulig å kvantifisere "happiness" eller sammenligne min og din "happiness" for å avgjøre hvorvidt jeg er lykkeligere enn deg, eller omvendt.

 

Alle forsøk på å måle subjektive mentaltilstander er dømt til å mislykkes.

 

Det sagt, del ut gratis dop til alle så blir folk lykkeligere ... for en stund. Forutsatt at dette skulle være målet.

 

Fra egne observasjoner vil jeg vel si at nordmenn ikke akkurat fremstår som verdens lykkeligste folkeslag, men det er kun min egen subjektive synsing uten noe som helst vitenskapelig grunnlag ... akkurat som FNs "studie". ;)

 

Hadde du giddet, så ville du ha funnet ut at rapporten ikke er skrevet av FN eller utgitt av FN, men av "by a group of independent experts acting in their personal capacities. Any views expressed in this report do not necessarily reflect the views of any organization, agency or program of the United Nations."

 

Kriteriene for 'happiness' er fra OECDs Guidelines on Measuring of Subjective Well-being (2013, p.10).

 

Hva så om dette er 'masquerading as science'?

Du lar deg ikke overbevise av 'science' heller, so why even bother to try?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele studien er fri fantasi "masquerading as science"

 

Det er ikke mulig å kvantifisere "happiness" eller sammenligne min og din "happiness" for å avgjøre hvorvidt jeg er lykkeligere enn deg, eller omvendt.

 

Alle forsøk på å måle subjektive mentaltilstander er dømt til å mislykkes.

 

Det sagt, del ut gratis dop til alle så blir folk lykkeligere ... for en stund. Forutsatt at dette skulle være målet.

 

Fra egne observasjoner vil jeg vel si at nordmenn ikke akkurat fremstår som verdens lykkeligste folkeslag, men det er kun min egen subjektive synsing uten noe som helst vitenskapelig grunnlag ... akkurat som FNs "studie". ;)

En studie hvor personer selv rangerer sin egen lykke vil vel være "kvantifiserbar"?

Lenke til kommentar

 

Er dere enige i dette? At Norge er verdens lykkeligste land? Selv er jeg sterkt uenig! Jeg mener dette landet virker som en ekstra streng barnehage hvor alt skal være forbudt og/eller regulert/kontrollert. Dette landet har så strenge lover, regler og restriksjoner at det på flere områder er et diktatur etter min mening!

 

Hva mener dere?

 

Dummeste som har blitt skrevet her på en stund. Ta deg en tur til de fleste andre steder i verden så skjønner du kanskje hvor fint vi har det her i nord.

 

Vi har veldig mange muligheter for å skape vår egen lykke her til lands og man har samme muligheter som overalt ellers til å starte bedrift og bli rik, men noe dårlig kundegrunnlag pga. størrelse.

 

Ingenting hindrer deg i å flytte til et land du mener er bedre. Pakk sekken og stikk hvis du har det så jævlig her.

 

...på samme måte som at en Gambier bare kan flytte vilkårlig rundt om vedkommende mener landet sitt vaker rundt 30-plass?

 

Det må være lov å mene at landet er middelmådig på diverse parametre uten å få pølsevev av sorten "flytt til helvete vekk" som svar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok et eksempel på at lykke måles i materialisme og kapitalisme. Tror absolutt ikke at Norge har har færrest personer med depresjon, angst osv osv.

Tss. Det hjelper med lykkepiller og alkohol :yucky:

 

For min del fremstår ikke nordmenn som spesielt lykkelige og har ofte en synlig bitterhet under sitt skjold. Synes ikke nordmenn smiler så voldsomt mye heller og mange fremstår som direkte sure.

 

Hvis vi mot all odds skal være verdens lykkeligste land i et kaldt og surt klima hvor det er mørkt og vi lider av vitamin-D mangel på grunn av sol, da må vi jammen ha gjort det særdeles bra. Jeg tviler på nordmenn er blant de største tyggerne av lykkepiller, men jeg vet det går med en hel del alkohol. Det kan nok også stemme som noen sier at "ignorance is bliss", eller med andre ord at de dumme og uvitende har enklest for å føle seg lykkelige.

 

Jeg har dog målt Norge opp mot en rekke samfunn, og har egentlig ikke funnet et eneste land hvor folk generelt virker spesielt lykkelige. Så det kan hende Norge er lykkeligere enn andre relativt sett, men betyr det at folk er lykkelige, eller betyr det bare at vi er mer lykkelige enn andre i en miserabel gjeng?

 

En del ting som taler for at nordmenn iallefall har blitt lykkelige enn tidligere er jo at arbeidstiden er forkortet i gjennomsnitt, at vi har flere valgmuligheter til å drive med sosiale og interessante aktiviteter, at vi har mer komfortable hus enn tidligere (er vel lite som gjør folk mer miserable enn kalde grå hus), og at mange ting i samfunnet sakte men sikkert blir forbedret.

 

Interessant at Norge for første gang topper denne listen. Sammenlikner jeg Norge og Danmark tror jeg lykken skyldes to helt forskjellige ting. Jeg tror Dansk lykke er mer kulturelt betinget, samtidig som de selvsagt også har mange av de tingene som gjør Norge lykkelige på en slik liste.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Veldig plausibelt at Norge er det lykkeligste landet i verden. Samfunnsikkerhet, tillit, likestilling, økonomisk sikkerhet, gratis skole, permisjoner i forbindelse med fødsel, arbeidsavklaringspenger, universalt helsesystem, livskvalitet, forventet levealder og så videre. En undersøkelse gjort av OECD i 2016 fant at Norge var landet med den mest tilfredse befolkningen (Side 3).

 

Merket noen grønnsakskrisen i januar og februar? For butikkhyllene ble jo ikke tomme for blant annet brokkoli som i mange land. Vi har det så godt at flere av verdens lidelser tidvis er fjerne for oss. Hele Norge sett under lupen er, etter mitt skjønn, utvilsomt et lykkelig land. 

Endret av På den andre siden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde du giddet, så ville du ha funnet ut at rapporten ikke er skrevet av FN eller utgitt av FN, men av "by a group of independent experts acting in their personal capacities. Any views expressed in this report do not necessarily reflect the views of any organization, agency or program of the United Nations."

 

Kriteriene for 'happiness' er fra OECDs Guidelines on Measuring of Subjective Well-being (2013, p.10).

 

Hva så om dette er 'masquerading as science'?

Du lar deg ikke overbevise av 'science' heller, so why even bother to try?

Now on World Happiness Day, March 20th, we launch the World Happiness Report 2017, once again back at the United Nations, again published by the Sustainable Development Solutions Network, and now supported by a generous three-year grant from the Ernesto Illy Foundation.

http://worldhappiness.report/ed/2017/

 

In 2012, UN Secretary-General Ban Ki-moon launched the UN Sustainable Development Solutions Network (SDSN) to mobilize global scientific and technological expertise to promote practical problem solving for sustainable development, including the design and implementation of the Sustainable Development Goals (SDGs).

http://unsdsn.org/about-us/vision-and-organization/

 

Joda, om man bare hadde giddet kunne man funnet ut mye rart. :)

 

Ikke at det er så fryktelig relevant hvem som har utgitt rapporten, men det var vel der du trodde du hadde funnet en fin flis for flisespikkeri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...