Gå til innhold

Rapport: Norge er kåret til verdens lykkeligste land


  

30 stemmer

  1. 1. Fortjener Norge å bli kåret til verdens lykkeligste land?

    • Ja
      10
    • Nei
      15
    • Ingen formening
      5


Anbefalte innlegg

En studie hvor personer selv rangerer sin egen lykke vil vel være "kvantifiserbar"?

... tildels, men ikke sammenlignbart mellom personene.

 

Dvs jeg vil kunne si relativt sikkert om jeg er lykkeligere idag enn igår, men ikke om jeg er lykkeligere enn deg.

 

 

Ellers finner jeg det pussig at ca 1 av hver 10 000 nordmenn tar sitt eget liv i verdens lykkeligste land hvert eneste år, dog hvem vet kanskje de finner lykken i selvmord.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En studie hvor personer selv rangerer sin egen lykke vil vel være "kvantifiserbar"?

... tildels, men ikke sammenlignbart mellom personene.

 

Dvs jeg vil kunne si relativt sikkert om jeg er lykkeligere idag enn igår, men ikke om jeg er lykkeligere enn deg.

Men om man sier "Hvor lykkelig er du på en skala fra 1 til 10?" Så skulle man vel tro at de som rangerte seg selv høyest er de lykkeligste?

 

Jeg mener jeg så en slik undersøkelse en gang. Det blir allikevel svært vanskelig å få alle verdens nasjoner til å forstå spørsmålet på samme måte. Kanskje man skulle spurt på esperanto.

Lenke til kommentar

 

 

En studie hvor personer selv rangerer sin egen lykke vil vel være "kvantifiserbar"?

... tildels, men ikke sammenlignbart mellom personene.

 

Dvs jeg vil kunne si relativt sikkert om jeg er lykkeligere idag enn igår, men ikke om jeg er lykkeligere enn deg.

Men om man sier "Hvor lykkelig er du på en skala fra 1 til 10?" Så skulle man vel tro at de som rangerte seg selv høyest er de lykkeligste?

 

Jeg mener jeg så en slik undersøkelse en gang. Det blir allikevel svært vanskelig å få alle verdens nasjoner til å forstå spørsmålet på samme måte. Kanskje man skulle spurt på esperanto.

 

Aner ikke, men ser jo for meg at de som alltid vil gi inntrykk av vellykkethet osv. gjerne vil svare at de er lykkelige på autopilot, fordi det er en så stor del av deres identitet å legge ut om hvor bra alt er. Det tenker jeg at vi kanskje har fått en kultur for etterhvert i Norge, selv om man samtidig kan få inntrykk av at folk klager ekstra mye her. 

Lenke til kommentar

 

Du må gjerne være uenige i vårt lands lover og regler, men disse er vedtatt etter demokratiske prinsipper så anklagene om diktatur faller på sin egen urimelighet.

 

Nei den unnskyldningen blir for tynn. Det er mange idiotiske småregler som er innført av fanatiske enkeltpersoner innad i partiene.

Man stemmer for et partiprogram og får desverre mye annet idioti med på kjøpet når partiet er valgt inn.

 

Diktatur blir for grovt så klart, men noe demokrati er det iallefall ikke.

 

Slik fungerer det representative demokratiet. Man kan enkelt argumentere for at et direkte demokrati ville vært enda mer demokratisk, men det systemet vi har i dag er faktisk en form for demokrati, uavhengig av om visse partier presser gjennom politiske vedtak vi som velgere ikke er enige i.

Lenke til kommentar

Slik fungerer det representative demokratiet. Man kan enkelt argumentere for at et direkte demokrati ville vært enda mer demokratisk, men det systemet vi har i dag er faktisk en form for demokrati, uavhengig av om visse partier presser gjennom politiske vedtak vi som velgere ikke er enige i.

Demokrati er ett såvidt diffust begrep at alle og enhver bruker det om sin styreform, selv om denne ikke har noe som helst til felles med det opprinnelige demokratiet fra antikkens Hellas.

Lenke til kommentar

-----------

Fra egne observasjoner vil jeg vel si at nordmenn ikke akkurat fremstår som verdens lykkeligste folkeslag, men det er kun min egen subjektive synsing uten noe som helst vitenskapelig grunnlag ... akkurat som FNs "studie". ;)

 

 

The Happiest Country In The World Is...

 

Er det ikke rart med det, hvordan vi kan være lykkeligst selv med statsmonsteret i hæla hele veien? ;)

 

Eller kan ting ha sammenheng, slik som at sosialdemokratiet legger til rette for frihet, idealisme og velstand som igjen gjerne slår ut i lykke? Kanskje mener du at om vi forkaster hele det politiske systemet så blir vi enda lykkeligere, altså gjøre stikk motsatt av idag for å sementerer førsteplassen der?  :xmas:

Lenke til kommentar

 

... tildels, men ikke sammenlignbart mellom personene.

Dvs jeg vil kunne si relativt sikkert om jeg er lykkeligere idag enn igår, men ikke om jeg er lykkeligere enn deg.

Men om man sier "Hvor lykkelig er du på en skala fra 1 til 10?" Så skulle man vel tro at de som rangerte seg selv høyest er de lykkeligste?

 

Jeg mener jeg så en slik undersøkelse en gang. Det blir allikevel svært vanskelig å få alle verdens nasjoner til å forstå spørsmålet på samme måte. Kanskje man skulle spurt på esperanto.

 

 

Det enkle er ofte det beste, lykke er rent subjektivt og utslagene burde derfor bli relativt riktig land imellom.

 

Uansett er det vel neppe noen tvil om den røde tråden(!), topp ti tilsier at det er en god synergi mellom sosialdemokrati og lykke :)

Lenke til kommentar

 

Slik fungerer det representative demokratiet. Man kan enkelt argumentere for at et direkte demokrati ville vært enda mer demokratisk, men det systemet vi har i dag er faktisk en form for demokrati, uavhengig av om visse partier presser gjennom politiske vedtak vi som velgere ikke er enige i.

Demokrati er ett såvidt diffust begrep at alle og enhver bruker det om sin styreform, selv om denne ikke har noe som helst til felles med det opprinnelige demokratiet fra antikkens Hellas.

 

 

Er flere eldre demokratiske kilder en grekerne. Babylonske og indiske skildringer som er eldre beskriver dette bla.a.

Lenke til kommentar

Demokrati som vi kjenner det ble vel omtalt første gang i eldgamle Hellas, ca 500 år før Jesusen kom med vinen.

 

Demokrati som vi kjenner det ble først omtalt mot slutten av 1700-tallet.

 

Det eksisterte dog en lignende forgjenger i Romerriket, men ikke i Hellas. Grunnen til at Hellas ble brukt i propagandaen istedenfor Romerriket er ganske klar for de som har litt kjennskap til historien vil jeg tro. ;)

Lenke til kommentar

Det ble trolig praktisert et slags proto-demokrati i mange stammesamfunn i steinalderen. 

Hvor er kilden som gjør påstanden "trolig"?

 

Demokrati er i det minste et gresk ord...

(Eller: det er avledet fra to greske ord, om jeg skal spikke videre på flisa mi.)

Det stemmer, og er såvidt jeg kan se det eneste "connection" dagens demokrati har med Hellas. ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Om man skal snakke om ord så er det vel ordet lykkelig som bør omtales. Man har valgt ordet lykkelig, rett eller feil, eller i mangel av noe bedre?

 

Uansett mener jeg normaltilstanden til en nordmann å klage. Kanskje er det lykke. Kanskje er et ønske om å ha det (enda) bedre?

Lenke til kommentar

 

Det ble trolig praktisert et slags proto-demokrati i mange stammesamfunn i steinalderen. 

Hvor er kilden som gjør påstanden "trolig"?

 

 

 

Man vet jo ikke, siden det ikke finnes noe skriftlige kilder å henvise til, men som det står på wikipedia:

 

"Although it is generally believed that the concepts of democracy and constitution originated in one particular place and time – identified as Ancient Athens circa 508 B.C.i[›] — there is evidence to suggest that democratic forms of government, in a broad sense, may have existed in several areas of the world well before the turn of the 5th century B.C.[2] Within that broad sense it is plausible to assume that democracy in one form or another arises naturally in any well-bonded group, such as a tribe."

Lenke til kommentar

Wikipedia er ingen troverdig kilde medmindre den viser til andre kilder som støtter opp om deres påstander, og inklusive i disse tilfeller kun til den grad disse kildene i seg selv er troverdige.

 

I dette tilfellet, peker wikipedia på ikke-eksisterende artikler i Encyclopedia Britanica, hvilket medfører at dette kun er tomme påstander.

Lenke til kommentar

 

Demokrati er i det minste et gresk ord...

(Eller: det er avledet fra to greske ord, om jeg skal spikke videre på flisa mi.)

Det stemmer, og er såvidt jeg kan se det eneste "connection" dagens demokrati har med Hellas. ;)

 

 

Her tror jeg jaggu SF er ute med litt alternativ historie igjen, den som sammenfaller best med egen ideologi er alltid å foretrekke. Men for all del, jeg har aldri hatt noe imot eventyr fortalt av en sindig liberalist ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...