Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En venninde lånte bort bilen en uke og etterpå fått bilen tilbake hopper 5 gir ut.......


Anbefalte innlegg

En god venninde (og enslig forsørger / mor), lånte bort sin bil (Suzuki Baleno 2004 modell gått 139.000 km) til en bekjent kar. Etterpå hun fikk den tilbake, hopper den nå ut av 5 giret og går i fri, noe som så klart er et stressmomentf for henne ettersom det er første bilen hun eier og hun sliter med angst.

 

Jeg advarte henne mot å låne bort bilen uten skriftlig avtale.

 

Han som lånte den sa at han var "gentleman" så noen skriftlig avtale trengtes ikke, mente han ganske bestemt.

 

Jeg satt på med vedk. "bil-låner" fra Drøbak til Moss og tilbake og opplevet en ganske hard kjørestil, helt annerledes enn hva bilen var "vant med". Følte ikke akkurat at han kjørte den varsomt for å si det sånn, men heller ikke helt skjødesløst, snarere heller hard giring og bestemt stil.

 

Det som er å si om klutsjen er at den og var er slitt, men det sluret ikke tidligere hvertfall. Nå vet jeg ikke om den slurer da jeg ikke har kjørt bilen selv etter utlånet.

 

Virker som det å låne bort gamle biler er dårlig business og rett og slett ikke bør gjøres?

 

Hvordan ville dere ha gått frem ovenfor bil-låneren?

 

Hva kan være årsak til at 5 gir hopper ut?

 

Synes dere at bil-låneren burde stille opp på noen form for reporasjonskostnader?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALDRI lån bort bil!

 

Eier står ansvarlig for:

 

Bompenger

Parkeringsbøter

Trafikkuhell / Skader på annen mann eiendom, hvis fører ikke stanset

 

Og som du skriver, skader på egen bil "som blir vanskelig å bevise"...

 

De fleste menn kjører lånte biler som om "there's no tomorrow"!

 

IKKE LÅN VEKK BIL! TIL NOEN!

 

EDIT: "Gentlemannen" vil jo bare si at dette er normal slitasje, og at den ville begynt å hoppe ut av 5. gir etterhvert uansett... Så er hun like langt.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kan være årsak til at 5 gir hopper ut?

 

 

Hvis man 'bomgirer' (gir en stygg skrapelyd fordi clutchpedalen ikke er trykket helt inn ved giring) kan det ødelegge tannhjul (synkroringer) i girkassen og gjøre at 'bilen hopper ut av gir', hvis jeg husker rett.

 

Tidligere var det gjerne andre/tredje gir som fikk dette problemet (ofte de mest brukte girene.)

- At høyeste gir (5.) skulle få dette problemet høres litt rart ut. Men kjenner ikke bilene så mulig det er en svakhet og kjent?

 

Hvem som har skylden for det som har skjedd er nok vanskelig å fastslå. Tidligere eier/nåværende/låner/kombinasjon/iboende svakhet? Hvis bilen nylig har hatt service/NAF-test og problemet ikke ble anmerket der, kan man bruke det som bevis men ellers kan det bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Skade på synkro-ringer gjør at kassen kan skrape når man bytter gear, ikke at den hopper ut av gear når den først er i gear. Denne type slitasje er uvanlig på 5. gear, som regel er den på 2., og av og til på 3. gear.

 

Når det gjelder clutchen er dette en del som blir slitt hele tiden, og det er ikke uvanlig at den må byttes før 50.000 km, eller den kan holde 500.000. Dette kommer an på kjørestil over lengre tid.  Ved skjødesløs kjøring kan man ødelegge en clutch på kort tid, men da skal man være ganske ekstrem. Det er stor forskjell på biltyper hvor lenge clutchen holder: På min første bil måtte jeg bytte clutch etter ca 45.000, da hadde jeg akkurat kjøpt bilen. Etter ca 95.000 var den gåen igjen, så her var clutchen underdimensjonert sett i forhold til motorens ytelse og moment. Andre biler jeg har hatt kan være kjørt over 300.000 uten å bytte clutch, og man merker ikke slitasje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ingen tro på at kjøringen skal ha ødelagt synkroniseringen i 5-gear. Hadde det vært et lavere gear så kanskje. Er neppe så lett å drive å "burne" i 5-gear for å si det slik. Og var bilen såpass slitt at clutchen sluret så synes jeg der er litt drøyt å skylde på den som lånte bilen. Litt hard kjøring tåler de ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...