Gå til innhold

Gmail epost gir mindre spam enn egen epost på f.eks. [email protected]?


Anbefalte innlegg

Er det slik at ens egetkjøpte domene sin epostklient (spamfilter) er mindre "kresen" enn google når det gjelder å sortere spam-epost?

 

Om man har f.eks. [email protected] kontra / versus: [email protected], blir det da mer spam-eposter grunnet at google (gmail-tjenesten) har mer oversikt over hva som er der ute i sirkulasjon av spam / søplepost ?

 

Jeg tenker da på å flytte hovedeposten min til en gmail epost-adresse.

 

Opplever mye spamepost min min egen epost (som er etter eget innkjøpt domene). Har forsøkt "greylisting" som setting, men det hjalp ikke noe (det er at når man får en epost fra en ny avsender så er den i karantene noen timer før det tillates ny epost fra samme avsender).

 

Fint med kyndige innspil her. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GMail sitt søppelfilter er bra.

 

Men. Hvor mye søppelpost du får er også veldig relatert til hvor du sprer adressen din, om den er synlig på nett og evnt om den havner på listene som spammere bruker. Dette skjer fort dersom adressen er publisert på internett, om en har registrert seg ett sted som ikke bryr seg så mye om brukerlisten sin, om den er registrert på tjenester som har blitt hacket eller om en for eks legger den igjen når en deltar i tester/konkurranser i sosiale medier.

 

Eg vet om personer som har GMail som blir oversvømmet av søppelpost, og eg vet og om personer med egen e-postserver som aldri får spam(så og si).

 

Så det er ofte en kombinasjon av en god nok teknisk platform(som GMail, Hotmail osv er) og ett sunt forhold til å dele adressen sin med andre. :)

 

For øvrig, kjøper du G Suite(tidligere Apps) fra Google så kan du bruke ditt domene opp mot GMail. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hele bunner ut i hvordan du bruker e-postadressen din. Før eller siden havner den på en eller annen liste over spam, og da er du føkked uansett. Det jeg vet (av egen erfaring) er at gmail er veldig flink til fiske ut spam og legge det i en spamfolder. Det er veldig sjelden jeg må tilbake dit og sjekke om det er noe jeg går glipp av, og e-post som er eldre enn 30 dager slettes automatisk. Nå har jeg 179 e-poster i min spamfolder.

Lenke til kommentar

Så handler det jo også om hvilken epost tjeneste du bruker på ditt eget domene. Jeg har mange domener jeg bruker til epost. Noen av disse adressene har havnet på ymse lister, der får jeg jo litt spam. Men jeg bruker stort sett Office365 epost tjenesten, og de sorterer bort det meste. Noen adresser har jeg på simplere epost tjenester og der er det mer spam som kommer gjennom. Det som er kjekt med eget domene er jo at du kan bruke nøyaktig hvilken eposttjeneste du vil. Bare å kjøpe tilgang hos de som er flinkest til å sortere spam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...