Gå til innhold

Superbil-utgaven av Renault Zoe kan aksellerere til 100 km/t på 3,2 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den var kul da! :)

 

Har ikke heelt trua på at denne settes i produksjon. Forskjellene til ordinær zoe virker å være så store at det i praksis er en helt ny bil og da ender fort prisen et sted hinsides fornuften..

 

 

Nå hadde vel pre-produksjonmodellen til den første zoe en del kraftigere motor enn produksjonsmodellen. Kanskje dette er et statement om hva Renault ønsker å gjøre? Kanskje det i stedet kommer en 'pimpet' Zoe 40, med for eksempel kraftigere motor og lettvektselementer i karosseriet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny regel: Pressen skriver bare om biler som faktisk skal komme, senest innen 1,5år.

Hvis ikke vil dere kanskje også skrive om bilen jeg har gjemt bort i en garasje (jeg lover), som går 0-100 på 2,1, har plass til 8 og en elektrisk rekkevidde på 800km. Det er en sånn Teslakiller... Sånn skriv om bilen min..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det begynner å bli utslitt at de som designer elbiler utelukkende gjør det for egen moros skyld. Alt etter Leaf og Model S er gammelt nytt. 3 sekunder her og 2 sekunder her. Hvem bryr seg. Det er ikke lov å kjøre 0 til 100 på uansett mange sekunder i Norge. Der det er lov å kjøre i 100 er det ikke lov å kjøre i 0.

 

Vet dere hvilken type superbil som hadde vært skikkelig kul? En hvilken som helst vanlig elektrifisert bil som har plass til superheltens barnerullestol i bagasjerommet, og krok til å dra en lett henger med den elektriske rullestolen noen kilometer, kanskje til og med noen små mil til nærmeste helsesportsenter. På markedet før momsfordelen forsvinner og det blir for dyrt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bygget i supermaterialer veier denne bilen 1400 kg - 450 kg batteri = 950 kg for bilen alene.  En Renaut 18 fra 1978..1989 veide 940kg. Bygget i stål, med fem seter og bagasjerom. Jaja, hva vet jeg.

 

· Wikipedia :: Renault 18

 

På den annen side demonstrerer denne bilen at det er fullt mulig å sette sammen en bil med en (liten) elektromotor for hvert hjul.

 

Har en uklar oppfatning av at fire små (~25kW) motorer er billigere som en stor (~100kW) motor. Og at kostperspektivet gjentar seg med hensyn på motorstyring. Må også huske at firedobbelt gir rendundans - ryker en motor/motorstyring, så har man fortsatt tre igjen til å komme seg hjem. Men selv to motorer på 50kW er å foretrekke over en enkelt på 100kW. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilfabrikantene kan bygge mye kjekt når det passer dem, det er ikke mye annet enn skallet på WRC-bilene som minner om de bilene vi kan kjøpe i butikken.

 

En elektrisk stasjonsvogn med hengerfeste ville sannsynligvis solgt mye i Norge i konkurranse med fossilbiler med høye avgifter, men neppe solgt så mye i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mellomting av denne og original Zoe kunne vært noe. 0-100 på rundt 13 sekunder er elendig men gir sikkert litt bedre rekkevidde. Med for eksempel 7 sekunder hadde det blitt en artig bil.

Utvilsomt. Men mer matnyttig hadde vært en mulighet for hurtiglading. Slik Zoe fremstår nå, så har Renaut doblet batteriet og halvert laderen. Det er et ... interessant valg.

 

Mulig Renaut er sur for at EU valgte standarisere på ladeplugg IEC 62196 Type 2 og ikke den franske Type 3. Eller så koster det betydelig i lisenspenger å sette inn CCS i bilene. For maskinvaren er billig - en CCS kontakt, et stort topolet relé (kontaktor) og litt programvare. Det er mer eller mindre alt.

 

Men så mangler også Mercedes B-klasse og SMART mulighet for hurtiglading. Nå er B250e designet av Tesla en god stund tilbake, så mangelen på CCS er ikke så veldig rart på akkurat denne. Men akkurat den elbilen har hele 501 liter bagasjerom og et tak som passer med skiboks. Så mangelen på CCS gjør faktisk vondt.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mellomting av denne og original Zoe kunne vært noe. 0-100 på rundt 13 sekunder er elendig men gir sikkert litt bedre rekkevidde. Med for eksempel 7 sekunder hadde det blitt en artig bil.

BMW i3 har 0-100 på 7 sek, samt at du slipper ladeutfordringene som dagens Zoe har. Morsom bil å kjøre dersom man ikke trenger stor familiebil. Zoe har dog noe bedre rekkevidde enn dagens største batteri på i3.

Lenke til kommentar

 

En mellomting av denne og original Zoe kunne vært noe. 0-100 på rundt 13 sekunder er elendig men gir sikkert litt bedre rekkevidde. Med for eksempel 7 sekunder hadde det blitt en artig bil.

BMW i3 har 0-100 på 7 sek, samt at du slipper ladeutfordringene som dagens Zoe har. Morsom bil å kjøre dersom man ikke trenger stor familiebil. Zoe har dog noe bedre rekkevidde enn dagens største batteri på i3.

 

 

Zoe har jo 100 km mer i NEDC, så den er jo ganske mye bedre. Men dette med lading er jo ikke helt bra, men igjen så er det vell lite folk som kjøper zoe for å dra på langtur. Hadde lett kjøpt Zoe om jeg skulle ha en ny og rimelig bil, det er sjeldent jeg trenger hurtigladere og med en slik bil hadde jeg gjerne ordnet ett annet alternativ ved de lengre turene uansett. 

Lenke til kommentar

 

 

En mellomting av denne og original Zoe kunne vært noe. 0-100 på rundt 13 sekunder er elendig men gir sikkert litt bedre rekkevidde. Med for eksempel 7 sekunder hadde det blitt en artig bil.

BMW i3 har 0-100 på 7 sek, samt at du slipper ladeutfordringene som dagens Zoe har. Morsom bil å kjøre dersom man ikke trenger stor familiebil. Zoe har dog noe bedre rekkevidde enn dagens største batteri på i3.

 

 

Zoe har jo 100 km mer i NEDC, så den er jo ganske mye bedre. Men dette med lading er jo ikke helt bra, men igjen så er det vell lite folk som kjøper zoe for å dra på langtur. Hadde lett kjøpt Zoe om jeg skulle ha en ny og rimelig bil, det er sjeldent jeg trenger hurtigladere og med en slik bil hadde jeg gjerne ordnet ett annet alternativ ved de lengre turene uansett.

 

Zoe er ingen typisk langturbil nei men med mulighet for 80kW DC-lading så *kunne* man kjørt på langtur en gang i blant, bare pakke lett det. ;)

 

Renault har vel sagt de skal komme med skikkelig DC-lading i 2019(?). Jeg kan tenke meg flere grunner fra at de avsto da de oppgraderte Zoe. Kan hende batteriene ikke tåler mer enn 40+kW, mulig DC-lading krever bedre isolering av motor/lader(hvis jeg har forstått riktig så er det en av grunnene til at bilen ikke kan lades på IT-nett).

Lenke til kommentar

Bygget i supermaterialer veier denne bilen 1400 kg - 450 kg batteri = 950 kg for bilen alene.  En Renaut 18 fra 1978..1989 veide 940kg. Bygget i stål, med fem seter og bagasjerom. Jaja, hva vet jeg.

 

· Wikipedia :: Renault 18

 

På den annen side demonstrerer denne bilen at det er fullt mulig å sette sammen en bil med en (liten) elektromotor for hvert hjul.

 

Har en uklar oppfatning av at fire små (~25kW) motorer er billigere som en stor (~100kW) motor. Og at kostperspektivet gjentar seg med hensyn på motorstyring. Må også huske at firedobbelt gir rendundans - ryker en motor/motorstyring, så har man fortsatt tre igjen til å komme seg hjem. Men selv to motorer på 50kW er å foretrekke over en enkelt på 100kW. 

 

Når det gjelder vekten på "tomt" skall, så husk nå på å sammenligne med samme modell fra samme år. skallet på en 1978 modell, uansett bil ,er mye spinklere konstruert mht å takle kollisjonskrefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMW i3 har 0-100 på 7 sek, samt at du slipper ladeutfordringene som dagens Zoe har. Morsom bil å kjøre dersom man ikke trenger stor familiebil. Zoe har dog noe bedre rekkevidde enn dagens største batteri på i3.

 

BMW er en langt dyrere bil. Vanskelig å få den for under 300 kkr, og da kan du fremdeles kun lade på 12A hjemme. Skal ikke så lang pendleavstand til før den da må stå stille mer enn det er tid til. Zoe lades på 16A hjemme og har dermed mye lengre rekkevidde for pendlere. Ingen av de er uansett store nok til å brukes til noe annet enn småkjøring så langturlading blir det lite av.

Lenke til kommentar

i3 er helt klart dyrere, men du får en komplett bil med helt ok utstyr til kr kr 294.100,- (Charged edition komplett med vinterhjul). Sjekk og via arbeidsgiver om du har mulighet til å få rabatt. Selv fikk vi 8% rabatt via arbeidsgiver. Dersom du ikke har dette, kan du melde deg inn i Agrol og få 4% rabatt. Du får da en bil med mye større kjøreglede enn en slapp Zoe :) 

Lenke til kommentar

BMW er en langt dyrere bil. Vanskelig å få den for under 300 kkr, og da kan du fremdeles kun lade på 12A hjemme. [sNIP]

 

Zoe lades på 16A hjemme og har dermed mye lengre rekkevidde for pendlere.

 

Nå tror jeg nesten du må dokumentere.

 

Selv fant jeg en slags spesifikasjon på BMW i3, og så langt jeg kan se er standard ombordlader på 230VAC/16A eller 3680Watt. BMW oppgir i tillegg ladetid for Mode 2 fra vanlig Schuko-stikk, som jo av Direktorat for Samfunnssikkerhet og  Beredskap er pålagt plombert til 10A. Bare at Siemens selger Schuko ladekabler på 13A, og BMW oppgir ladetiden for Mode 2 / Schuko ved 12A. Laderen er i alle tilfelle på 16A.

 

Siemens ladekabel, Schuko/CEE7-5, plombert på 13A

Siemens ladekabel, IEC60309/CEE17, maks 16A

 

Dernest kan man i nyeste versjon i3 kjøpe seg opp til en trefase, 400VAC/16A ombordlader på 11kW. Og dersom man leser mellom linjene i under lenkede reklameblekke, så har denne trefaseladeren tydeligvis galvanisk skilte blokker som lar seg stable om til en 20A eller 32A enfaselader istedet. Pent, akkurat hva jeg vil ha i e-Golfen. 

 

• http://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/brosjyre/i3%20PSL%20EAL_web.pdf

 

For Renaut Zoe er historien mer ullen, da denne bilen bruker motostyringa og - etter sigende - viklingene i motoren (synkronmotor med sleperinger koblet til rotor) i revers for å lade batteriet. Fordelene med denne Chameleon laderen er penger spart på dedikert ombordlader, og dertil en heftig maksimal AC ladefart. Opprinnelig Zoe tilbød trefase 400VAC/63A eller 43kW ladeeffekt.

 

Men første utgave av Zoe fikk samtidig kritikk for at denne laderen hadde for mye tap, slik at lading ved mer beskjedne strømstyrker tok uforholdsmessig lang tid og tydeligvis kostet mer i strøm som hva det smaker. Så i siste generasjon Zoe har Renaut(Continental?) forbedret effektiviteten ved lavere strømstyrker - typisk enfaselading - på bekostning av maksimal AC ladeeffekt. Ned fra 43kW til 22kW. Om den nye Chameleon nå faktisk kan utnytte en mager 230VAC/16A enfase fullt ut, se det vites ikke. 

 

• Renault ZOE to Lose 43 kW Rapid Charging in Preference for Improved Home Charging

 

 

drive_zps509bad28.jpg

Fig-2-shows-the-three-phase-bidirectiona

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[sNIP] ...mulig DC-lading krever bedre isolering av motor/lader(hvis jeg har forstått riktig så er det en av grunnene til at bilen ikke kan lades på IT-nett).

Den forklaringen holder ikke vann(-kraft.)

 

Ombordladeren kobles i praksis bort når DC hurtiglader tilsluttes. Tenk vekslende kontaktor - enten er batteriet koblet inn på motorstyringa (og implisitt Chameleon laderen) eller så er batteriet koblet til dobbelthaka på CCS kontakten. Nødvendig isolasjon sitter da i kontaktoren - Isolasjonen i Chameleon laderen kommer ikke til anvendelse. 

 

Når det kommer til IT vs TN nett, så vet jeg faktisk ikke fasit for Zoe/Chameleon. Men jeg kan med en viss tyngde avvise at problemet stammer fra manglende isolasjonsavstander.

 

En antakelse som er snublende nær er at viklingene i motorens stator - som etter sigende benyttes som de påkrevde induktansene i SMPS strømforsyningen, er koblet opp for 230VAC i stjernekonfigurasjon - slik tilfellet er i 400/230VAC trefase. I et IT nett er 230VAC derimot koblet i triangel, helt uten Nøytralleder. Dette er en topologiforskjell som ikke så lett lar seg overliste uten skilletrafo.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

En mellomting av denne og original Zoe kunne vært noe. 0-100 på rundt 13 sekunder er elendig men gir sikkert litt bedre rekkevidde. Med for eksempel 7 sekunder hadde det blitt en artig bil.

BMW i3 har 0-100 på 7 sek, samt at du slipper ladeutfordringene som dagens Zoe har. Morsom bil å kjøre dersom man ikke trenger stor familiebil. Zoe har dog noe bedre rekkevidde enn dagens største batteri på i3.

Det er vel mer sansynlig at BMW faktisk kommer med en sprek i3 utgave....

Lenke til kommentar

 

[sNIP] ...mulig DC-lading krever bedre isolering av motor/lader(hvis jeg har forstått riktig så er det en av grunnene til at bilen ikke kan lades på IT-nett).

Den forklaringen holder ikke vann(-kraft.)

 

Ombordladeren kobles i praksis bort når DC hurtiglader tilsluttes. Tenk vekslende kontaktor - enten er batteriet koblet inn på motorstyringa (og implisitt Chameleon laderen) eller så er batteriet koblet til dobbelthaka på CCS kontakten. Nødvendig isolasjon sitter da i kontaktoren - Isolasjonen i Chameleon laderen kommer ikke til anvendelse. 

 

Når det kommer til IT vs TN nett, så vet jeg faktisk ikke fasit for Zoe/Chameleon. Men jeg kan med en viss tyngde avvise at problemet stammer fra manglende isolasjonsavstander.

 

En antakelse som er snublende nær er at viklingene i motorens stator - som etter sigende benyttes som de påkrevde induktansene i SMPS strømforsyningen, er koblet opp for 230VAC i stjernekonfigurasjon - slik tilfellet er i 400/230VAC trefase. I et IT nett er 230VAC derimot koblet i triangel, helt uten Nøytralleder. Dette er en topologiforskjell som ikke så lett lar seg overliste uten skilletrafo.

 

Et annet forslag jeg har sett er at Zoe trenger *både* N og T for å måle kvaliteten på jordforbindelsen(150 ohm?) men jeg tror nok jeg må tilbringe en kveld eller to med mine gamle lærebøker for å ha noen informert mening om akkurat det..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...