Gå til innhold

Telenor lanserer nye abonnementer med fri musikkstreaming


Anbefalte innlegg

I dette tilfellet forskyver Telenor markedet krafitg mot de som har betalt telenor for å få en konkuransefordel.

Hvis det er slik at Telenor har tatt seg betalt for dette, er det helt uakseptabelt.

 

Det som ikke fremgår, er om man må ha et streaming-abonnement som man selv betaler, eller om dette inngår i prisen til tlf-abo. Hvis det er sistnevnte, må det være Telenor som betaler Spotify penger, altså det helt motsatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Telenor tar faktisk 5000kr per GB dersom man overgår kvota på frihet 60...

Maksprisen på data etter oppbrukt kvote er 399 kr mnd, så det stemmer ikke.

 

 

 

 

Står 5000 på tek sin mobil velger. Men telenor.no sier noe annet

Noe funky får ikke postet screenshot fra mobile

Lenke til kommentar

 

 

Telenor tar faktisk 5000kr per GB dersom man overgår kvota på frihet 60...

Maksprisen på data etter oppbrukt kvote er 399 kr mnd, så det stemmer ikke.

 

 

 

Står 5000 på tek sin mobil velger. Men telenor.no sier noe annet

Noe funky får ikke postet screenshot fra mobile

Er nok bare feil i kalkulatoren til Tek.no da vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker denne type abonnement velkommen. Har Chess nå og håper de lager en lignende løsning. Har ikke dab i bilen og streamer nå med Tidal (gidder ikke å lage offline lister) og bruker nå opp den månedlige datapakken...

 

Ps. Jeg gir blanke i nettnøytralitet i dette tilfellet (og er generelt lite opptatt av at nettbruken og mobilen min kan spores). Mitt valg!:)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker denne type abonnement velkommen. Har Chess nå og håper de lager en lignende løsning. Har ikke dab i bilen og streamer nå med Tidal (gidder ikke å lage offline lister) og bruker nå opp den månedlige datapakken...

 

Ps. Jeg gir blanke i nettnøytralitet i dette tilfellet (og er generelt lite opptatt av at nettbruken og mobilen min kan spores). Mitt valg! :)

Sååå med andre ord du har ikke noe i mot at Telenor gjør spilling av spill fra  Steam så tregt at det er ubukuklig siden Origin har kjøpt seg prioirtert oss telenor?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker denne type abonnement velkommen. Har Chess nå og håper de lager en lignende løsning. Har ikke dab i bilen og streamer nå med Tidal (gidder ikke å lage offline lister) og bruker nå opp den månedlige datapakken...

 

Ps. Jeg gir blanke i nettnøytralitet i dette tilfellet (og er generelt lite opptatt av at nettbruken og mobilen min kan spores). Mitt valg! :)

Sååå med andre ord du har ikke noe i mot at Telenor gjør spilling av spill fra  Steam så tregt at det er ubukuklig siden Origin har kjøpt seg prioirtert oss telenor?

 

Det er jo ikke tilfellet, så dummer deg bare ut her. 

Lenke til kommentar

Hva faen slags tull er det Telenor driver med her da?

 

Å automatisk fakturere folk for mer data når den er brukt opp gjør ikke dette til et mindre brudd på nettnøytraliteten. Det gjør bare abonnentet til søppel attpåtil.

 

Håper de blir saksøkt og taper så det svir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Studerer i Portugal, her har de fleste abonnementer fri bruk av de vanligste appen (Facebook, WhatsApp, FaceTime, skype, Snapchat, Instagram ++) noen av dem har også begynt og inkludere Spotify også. I tilleg har de 5 GB med YouTube inkludert hvis du har over 1 GB datapakke i abonomentet ditt.

Lenke til kommentar

Har hørt de andre internasjonale studentene jeg bor med, og det virker som dette er noen som er innarbeidet i flere land allerede. Så hvis T-mobil, vodafone og AT&T gjør det så kan dere ikke mene at det er et håpløst påfunn av Telernor. De følger bare med på trendene i markedene uten for Norge. Så se heller positivt på at de starter det så følger de andre på med å inkluderer mer og mer!

Lenke til kommentar

Har hørt de andre internasjonale studentene jeg bor med, og det virker som dette er noen som er innarbeidet i flere land allerede. Så hvis T-mobil, vodafone og AT&T gjør det så kan dere ikke mene at det er et håpløst påfunn av Telernor. De følger bare med på trendene i markedene uten for Norge. Så se heller positivt på at de starter det så følger de andre på med å inkluderer mer og mer!

 

Poenget er at dette er problematisk fordi det åpner for så mye mer. Som -Night- viste vil det ikke være helt fjerntliggende at slike avtaler kan medføre at Telenor kan kvele data fra en konkurrent, f.eks. Steam, mens Origin blir ubegrenset. Dette er ikke et spørsmål om sensur (men kan også bli det), men om konkurranse, ettersom mindre aktører kan tenkes å miste adgangen til markedet hvis de ikke betaler Telenor for at brukere får fri tilgang til deres tjeneste.

 

Joda, på kort sikt er det flott. Hitler hadde sikkert gode valgløfter som datidens ungdom slukte, han også, men jeg ville ikke stemt på ham for å spare en femtilapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at dette er problematisk fordi det åpner for så mye mer. Som -Night- viste vil det ikke være helt fjerntliggende at slike avtaler kan medføre at Telenor kan kvele data fra en konkurrent, f.eks. Steam, mens Origin blir ubegrenset. Dette er ikke et spørsmål om sensur (men kan også bli det), men om konkurranse, ettersom mindre aktører kan tenkes å miste adgangen til markedet hvis de ikke betaler Telenor for at brukere får fri tilgang til deres tjeneste.

Joda, på kort sikt er det flott. Hitler hadde sikkert gode valgløfter som datidens ungdom slukte, han også, men jeg ville ikke stemt på ham for å spare en femtilapp.

Dette er for meg to ulike prinsipper. Den ene handler om å gi fordeler til en type tjeneste, og så lenge det er fritt frem for andre musikkstrømmetjenester å få denne fordelen ser jeg ikke problemet. Når man derimot begynner å strupe trafikk fra en tilbyder for å prioritere enn annen, det er derimot et problem, både når det gjelder nettnøytralitet, men også konkurransevridning.

Lenke til kommentar

 

Har aldri skjønt hvor folk finner motivasjon til å bruke abonnementene fra Telenor og Telia. Elendig kundeservice og skyhøye priser i forhold til billigselskapene som tilbyr det nøyaktige samme nettet. Tipper mye er på grunn av låste abonnement, men da må det være bedre å velge en annen operatør og ta telefonen på avbetaling et annet sted.

Telenor og telia eier jo nesten alle selskaper uansett de eier onecall, chess,talk more osv også kun ice er selvstendige med eget nett pluss noen små tasser som komplett mobil osv

 

Nettopp derfor du støtter Ice istedenfor djevelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To veldig skummle tendenser pakket inn i en spisbar innpakning for kunder som ikke ahr kompetanse til å vite bedre.

  • De må overvåke all trafikken din så nøye at de kan skille mellom streaming og vanlig bruk.
  • Dette bryter med prinsippet om nettnøytralitet, der en del trafikk koster noe annet enn annen trafikk. I dette tilfellet forskyver Telenor markedet krafitg mot de som har betalt telenor for å få en konkuransefordel. Og det blir i så måte umulig for andre å konkurere på like vilkår.
 

At Telenor mener dette er greit er jo selvsagt. Men det er bare juridisk pisspreik, siden de åpenbart bryter prinsippet om nøytralitet. Spotify koster meg ikke data, mens mitt eget hypotetisk nystartede selskap "SuperMusic" koster data.

 

De må vel strengt tatt ikke overvåke trafikken din nøye. Disse musikktjenestene bruker faste DNS navn/IP adresser på sine tjenester og det er ikke verre enn å legge disse DNS/IP inn i en unntaksliste som sier at trafikk til/fra disse ikke skal telles.

 

Dette gjøres allerede i andre land. I Danmark har f.eks. TDC sin egen musikktjeneste inkludert i noen av deres mobilabonnement.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...