Gå til innhold

Telenor lanserer nye abonnementer med fri musikkstreaming


Anbefalte innlegg

Ehh... slik jeg leser artikkelen er egentlig ikke musikk streaming gratis i det hele tatt. Streamingen går på bekostning av din vanlige datapakke og når den er brukt opp blir den automatisk "boosted" med 1 GB for kr 49?

 

Har jeg skjønt dette helt feil, eller er dette bare lureri for å kunne fakturere folk 49 kr ekstra med jevne mellomrom?

 

De "analyserer" visstnok datatrafikken din slik at det du har brukt på streaming av musikk ikke trekkes fra datakvoten. Men for at de skal kunne tilby musikkstreaming uten begrensning og ifølge Telenor selv komme seg rundt prinsippet om nettnøytralitet så lar de deg aldri gå tom for data ved å fylle på kvoten med 49 kr per GB om du skulle gå tom. OneCall sin løsning i forhold til nettnøytraliteten og fri radiostreaming i fylker med nedlagt FM-nett er at du ikke får streamet fritt lengre om datakvoten din er tømt.

 

Fra Telenor sin beskrivelse av musikkstreaming:

Music Freedom lar deg streame så mye musikk du vil uten å bruke av din inkluderte data. Tjenesten støtter Spotify, Tidal, Apple Music og Google Music, og fungerer i hele EU/EØS.

 

Jeg håper Nkom kommer på banen og avklarer om dette er i henhold til prinsippet om nettnøytralitet eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri skjønt hvor folk finner motivasjon til å bruke abonnementene fra Telenor og Telia. Elendig kundeservice og skyhøye priser i forhold til billigselskapene som tilbyr det nøyaktige samme nettet. Tipper mye er på grunn av låste abonnement, men da må det være bedre å velge en annen operatør og ta telefonen på avbetaling et annet sted.

 

Bruker Telia, og forsvarer det gjerne. Prisene på ekstratjenester, spesielt i andre land er ikke så rabiate som hos enkelte billigleverandører.

 

Samtidig har jeg i perioder fått billigere telefon på avbetaling, enn det jeg ville fått samme telefon for uten bindingstid. Totalt blir det ihvertfall ikke dårligere enn konkurrentene.

 

Nå er jeg uten bindingstid, men har beholdt Telia fordi med fri EU/EØS-roaming er de knapt dyrere. Dog har jeg vurdert bytte til Ice, som datteren min har. En leverandør som blir mer fristende med at de satte i gang Data Roll-Over.

 

De mangler dog mulighet for EU/EØS-roaming som alternativ, så ser det an frem til sommeren når man ser hva som tilbys med EU-reglene innbakt.

 

Til det artikkelen handler om, disse abonnementene vil jeg si bryter nettnøytraliteten så grovt, at her bør de snu raskt, eller få kraftige bøter. Lurer virkelig på hva leverandørene må tilby for å bli godkjent.

 

I tillegg oppfatter jeg heller ikke dette som gratis streaming, men tvungen tilleggspakke ved overforbruk. Disse abonnementene burde komme med store advarsler, for dette kan fort bli veldig dyrt. Og det er spesielt synd fordi de er rettet mot en gruppe som ikke nødvendigvis har mest å kaste bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spør meg selv, er det egentlig lovlig å diskriminere kunder grunnet alder?

 

Hva om de tilbød fri data til alle uten hijab?

 

Pprisdiskriminering finnes overalt. Vil tro det telenor holder på med er like lovlig som at man betaler studentpris når man reiser kollektivt, hårklipp, fotballkamper osv. De gjør dette for å prøve å vinne kunder som muligens hadde valgt billigselskapene, og taper ikke noe på det mtp. videresalg :)

Lenke til kommentar

Dette er rasisme. De over 28 hører ikke på musikk eller? Garbage!

Jeg håper virkelig at du mente aldersdiskriminering.

 

Det var min første tanke da jeg leste om det i artikkelen. Jeg er veldig nysgjerrig på om det en gang kan være lov.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

 

Dette er rasisme. De over 28 hører ikke på musikk eller? Garbage!

Jeg håper virkelig at du mente aldersdiskriminering.

 

Det var min første tanke da jeg leste om det i artikkelen. Jeg er veldig nysgjerrig på om det en gang kan være lov.

 

 

De har hatt U21 abn lenge (som gjelder for de under 21 år), tror ikke dette bryter noen lover.

Lenke til kommentar

 

Telenor har for øvrig knyttet til seg profiler som fotballspillerne Martin Samuelsen og Ada Hegerberg, alpinistene Nina Løseth og Alexander Aamodt Kilde, youtuber Jonas Navarsete og cosplayer Tine Marie Riis i en stor reklamekampanje for Yng.

Noe som delvis forklarer hvorfor disse abonnementene fremstår som langt dyrere enn de fleste andre alternativer der ute. Eller kanskje det er India-bonusene som må tjenes inn igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

Telenor har for øvrig knyttet til seg profiler som fotballspillerne Martin Samuelsen og Ada Hegerberg, alpinistene Nina Løseth og Alexander Aamodt Kilde, youtuber Jonas Navarsete og cosplayer Tine Marie Riis i en stor reklamekampanje for Yng.

 

Noe som delvis forklarer hvorfor disse abonnementene fremstår som langt dyrere enn de fleste andre alternativer der ute. Eller kanskje det er India-bonusene som må tjenes inn igjen.
En mann i min alder har verken kjennskap til, eller adgang til disse "profilene" men er det noen her som kan bekrefte at de er relevante for folk 18-28?
Lenke til kommentar

Tenk om telenor hadde i stedet for sponset et hav av irrelevante personer og tvilsome land brukt mer penger her hjemme hvor bra vi kunne ha hatt det

 

Akkurat det der gjelder Norge som land, tenk om vi ikke hadde søla bort skattepengene på land og folk som ikke burde hatt noe av det å heller brukt det innafor landets grenser, DET hadde vært det beste om vi faktisk brukte det på det norske folk i stede, men som du vet, det følger med "STORE" fordeler å ha norsk personnummer, nei kyss meg i rævva, de på stortinget er bare interessert i å stappe pengene i egen lomme å søle de bort andre steder mens ola nordmann blir fattigere og fattigere.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp å forstå Telenor, men hvordan skal man ha kontroll på regningen hvis man automatisk blir fakturert 49 kroner per GB når man går gjennom taket? Eller er det tek.no som har misforstått. Ikke kjeft på meg hvis jeg har misforstått, jeg har gitt opp for lengst.

Greia er at uten databooster vil ikke Music Freedom fungere når du har brukt opp gitt data.

 

To veldig skummle tendenser pakket inn i en spisbar innpakning for kunder som ikke ahr kompetanse til å vite bedre.
De må overvåke all trafikken din så nøye at de kan skille mellom streaming og vanlig bruk.
Dette bryter med prinsippet om nettnøytralitet, der en del trafikk koster noe annet enn annen trafikk. I dette tilfellet forskyver Telenor markedet krafitg mot de som har betalt telenor for å få en konkuransefordel. Og det blir i så måte umulig for andre å konkurere på like vilkår.

 
At Telenor mener dette er greit er jo selvsagt. Men det er bare juridisk pisspreik, siden de åpenbart bryter prinsippet om nøytralitet. Spotify koster meg ikke data, mens mitt eget hypotetisk nystartede selskap "SuperMusic" koster data.
Det er null problem for et system å eksludere en gitt navneserver fra en datapakke, oversikt over databruk har operatører hatt i all tid, her er det ikke noe nytt.
 
Se de heller som noe positivt, dette er et steg i riktig retning.. Mot fri data. 
Endret av Enquad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hmmmm. Hva er egentlig sammenhengen mellom databooster og music freedom. Den siste spiser ikke av datakvoten din, og da behøver du ikke ha datakvote til noe annet. Men, igjen, hvis alle hadde forstått Telenor, hadde markedsandelen vært lavere.

Lenke til kommentar

Hmmmm. Hva er egentlig sammenhengen mellom databooster og music freedom. Den siste spiser ikke av datakvoten din, og da behøver du ikke ha datakvote til noe annet. Men, igjen, hvis alle hadde forstått Telenor, hadde markedsandelen vært lavere.

 

Det er nødvendig for at Telenor skal slippe unna påstander om brudd på nettnøytraliteten slik jeg har forstått det. OneCall sin løsning med fri radiostreaming slutter å fungere i det datakvoten din er oppbrukt av samme årsak mens Telenor istedet velger å pøse på med nye datapakker i det uendelige for å unngå at musikkstreamingen stopper opp når du har brukt opp datakvoten.

 

Så det er ikke nødvendig i det hele tatt teknisk sett med databoost for å levere musikkstreaming selv etter oppbrukt datamengde vil jeg tro, men derimot så sikrer det ekstra inntekter til Telenor og at de (kanskje) slippe unna med påstander om brudd på nettnøytralitetsprinsippet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Telenor tar faktisk 5000kr per GB dersom man overgår kvota på frihet 60...

Vi har Telenor på jobben, og slipper unna med en tusing.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...